Aai daar gaan we weer....
Re: Aai daar gaan we weer....
Dat was ik. Maar ik vraag me af waarom er geen diesellocs met ETCS worden uitgerust. Het was wel mogelijk voor de lijnen 1 en 2, waarvoor respectievelijk type 55 uitgerust zijn met TVM, en type 62 zijn uitgerust met TBL2. Het lijkt me niet onhaalbaar om bijvoorbeeld 4 type 77 uit te rusten met ETCS en Scharfenbergkoppelingen, en die te laten homologeren...
Nekvin schreef:Ik weet niet of iemand van jullie de laatste tijd nog is op Schijnpoort is geweest?
De enige firmas die daar nog komen zijn Crossrail en SNCF
Ik zat die dag als regelaar van Antwerpen-Schijnpoort op Blok 12 Berchem. TC 13 is mij komen vragen of ik een loc had staan in de bundel. Ik antwoord: Ja, er is net LZ 49810 van FNND binnengereden om zijn trein te komen halen. Ik zeg er wel bij dat het een franse bestuurder is en dat zij het moeten regelen, aangezien die mannen toch (bijna) geen nederlands spreken en ik enkel nederlandstalig ben.
TC belt hem op en komt 5 minuten later terug bij mij met de mededeling: de bestuurder wil de trein gaan evacueren en we gaan een loods laten komen om hem te loodsen.
Half uur tot drie kwartier later komt de loods aan bij de loc. Ik bel de loods op en vraag hem om de bestuurder in te lichten dat hij binnen enkele minuten mag vertrekken en of hij aan Y-Luchtbal aan het sein SX-R.12 wil komen voor de formaliteiten.
Enkele minuten later laat ik mijn Operator het sein open stellen. Na veel over-en-weer gebel tussen enerzijds mij, TC 13 en anderzijds SNCF beslist TC om het sein te laten voorzetten, wat ik dan ook doe. Het is ondertussen al na 12u, de trein staat al bijna 3 uur stil thv de spanningssluis achter tussel Peersbos.
Even later krijg ik telefoon van TC dat er een loc wordt opgevorderd van NMBS van FNND. Deze komt 20 minuten later aan om de loods op te pikken die nog steeds op Schijnpoort staat. Enkele minuten later kan deze vertrekken richting L4.
Mijn persoonlijke mening over heel dit geval is: Als een bestuurder, gelijk dewelke, door TC wordt opgevorderd om een trein in nood te gaan evacueren, moet hij, nog de firma waarvoor hij werkt, dit weigeren. Als het aan mij had gelegen en ik op Permanentie Algemeen Toezicht had gezeten, was ik naar de bestuurder toegegaan en had ik hem tevoet gesteld. Dit is geen manier van werken. Ik vrees (en hoop) dat de SNCF hiervoor nog de rekening zal gepresenteerd krijgen.
op de lijn 4 komen zonder etcs stuurpostuitrusting is zeker niet toegelaten
zelfs niet met loods laat dit duidelijk zijn
je mag het blauw bord etcs niet voorbijrijden als je geen stuurpostuitrusting hebt ,
dit bord voorbijrijden zonder is in mijn ogen hetzelfde als een rood sein ongeoorloofd voorbijrijden ,
als een loods je tijdens het rijden de opdracht geeft , rij maar door dat rood sein , dan doe je dat ook niet ,
er zouden strenge straffen moeten komen op de gene die hebben geprobeerd deze machinist om te praten om die trein te gaan evacueren , en dus ook hebben gezegd rij maar door dat sein dat niet veilig is voor jou

Spijtig genoeg zijn er gewoon geen geschikte treinen om een gestrande trein te gaan halen die met ETCS zijn uitgerust, en moet je er dus wel met een loc zonder ETCS naartoe. Ik kijk het nog eens na (ik werk zelf niet voor lijnen 3 en 4), maar ik vermoed dat voor evacuatie er dan ook een uitzondering is gemaakt in de reglementering.
WAAROM niet ?? waar zit het gevaar, dat heeft nog niemand mij kunnen uitleggen.fitnessboy schreef: op de lijn 4 komen zonder etcs stuurpostuitrusting is zeker niet toegelaten
je mag het blauw bord etcs niet voorbijrijden als je geen stuurpostuitrusting hebt ,
dit bord voorbijrijden zonder is in mijn ogen hetzelfde als een rood sein ongeoorloofd voorbijrijden ,
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Het is en blijft een soep op Belgische sporen...Zal nooit anders worden. 

regels zijn regels ook al hebben bepaalde regels geen onmiddellijk gevaar als er geen gevolg aan gegeven is. Je moet ergens een structuur hebben. Regels vormen een werkmethode die zaken overzichtelijk en duidelijk voor iedereen moeten houden. Dus naast veiligheid zijn er nog andere aspecten die van tel zijn. Als je zomaar met elke loc kan doen wat en wanneer je wil waarom zou men dan nog homologaties moeten doen?dentheo schreef:WAAROM niet ?? waar zit het gevaar, dat heeft nog niemand mij kunnen uitleggen.fitnessboy schreef: op de lijn 4 komen zonder etcs stuurpostuitrusting is zeker niet toegelaten
Algemeen voor L4 geldt er dat er een bijzondere beweging zonder een stuurpost op kop van het konvooi die uitgerust is met ETCS toegelaten is ALS je het bevel ontvangt om zonder ETCS of afgezonderde ETCS te rijden. Je rijdt dan verder in rit op het zicht aan max 40km/u, beschouw je alle ontmoete stopmerkborden als gesloten (overschrijden volgens regels) en verwacht je de stopseinen in gesloten stand te ontmoeten.fitnessboy schreef:
op de lijn 4 komen zonder etcs stuurpostuitrusting is zeker niet toegelaten
als een loods je tijdens het rijden de opdracht geeft , rij maar door dat rood sein , dan doe je dat ook niet ,
er zouden strenge straffen moeten komen op de gene die hebben geprobeerd deze machinist om te praten om die trein te gaan evacueren , en dus ook hebben gezegd rij maar door dat sein dat niet veilig is voor jou
Voor evacuatie op L4 met een loc zonder ETCS geldt:
De bestuurder van de hulpelementen moet in het bezit zijn van een GSM-R om de lijn op te mogen, voor de rest zelfde als hier boven
De rijrichting van het spoorvak moet wel aangepast worden aan de rijrichting van de hulpelementen
De toegang tot de lijn wordt toegelaten met een overschrijdingsbevel aan het sein dat toegang geeft tot L4.
Er is GEEN gevaar voor de detectie..werkt perfect, er is geen gevaar voor de infra en er is geen gevaar voor het materieel....Steven schreef:
regels zijn regels ook al hebben bepaalde regels geen onmiddellijk gevaar als er geen gevolg aan gegeven is. Je moet ergens een structuur hebben. Regels vormen een werkmethode die zaken overzichtelijk en duidelijk voor iedereen moeten houden. Dus naast veiligheid zijn er nog andere aspecten die van tel zijn. Als je zomaar met elke loc kan doen wat en wanneer je wil waarom zou men dan nog homologaties moeten doen?
Het is alleen spijtig voor het zelfvertrouwen van de mensen die zulke regels ooit gemaakt hebben, met vele vergaderingen , plassen koffie en niet gehinderd door praktische ervaring bij calamiteiten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Zeer logisch verhaal, daar kun je mee werken.KurtDS schreef:[
Algemeen voor L4 geldt er dat er een bijzondere beweging zonder een stuurpost op kop van het konvooi die uitgerust is met ETCS toegelaten is ALS je het bevel ontvangt om zonder ETCS of afgezonderde ETCS te rijden.
.....
De toegang tot de lijn wordt toegelaten met een overschrijdingsbevel aan het sein dat toegang geeft tot L4.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
fitnessboy schreef: op de lijn 4 komen zonder etcs stuurpostuitrusting is zeker niet toegelaten
Deze persoon zou eveneens een E370 met bevel rijden op het zicht worden meegegeven, dus er was geen enkel gevaar voor, noch de bestuurder, noch de trein in nood.
En hoe komt het dan dat 2 locs type 77 een twintigtal minuten later wel dit bord ETCS voorbijreden om de trein te gaan evacueren?
Leg me dat 'ns uit?
Er zijn en blijven regels van toepassing. Als uw baas zegt dat je het niet mag doen ga jij er dan tegeningaan met risico van dien om nadien in de zure appel te bijten? De regels ivm de evacuatie op L4 zijn niet echt 100% te noemen aangezien de basisregel toch zegt dat je een boorduitrustig ETCS moet hebben. Het was gewoon eenvoudiger geweest als net zoals bij L2 en L1 er een speciale loc klaar staat om dit soort werk te doen. Gedaan met discussie, gedaan met zeveren.
helaas is die er niet voor L4 dacht ik. Ze kunnen toch de andere shuttle sturen en die 2 koppelenSteven schreef:Er zijn en blijven regels van toepassing. Als uw baas zegt dat je het niet mag doen ga jij er dan tegeningaan met risico van dien om nadien in de zure appel te bijten? De regels ivm de evacuatie op L4 zijn niet echt 100% te noemen aangezien de basisregel toch zegt dat je een boorduitrustig ETCS moet hebben. Het was gewoon eenvoudiger geweest als net zoals bij L2 en L1 er een speciale loc klaar staat om dit soort werk te doen. Gedaan met discussie, gedaan met zeveren.

Ze hadden toen die andere "shuttle" toch ingezet om de treindienst reeks 6** te blijven verzekeren.
Je mag toch perfect met diesels op de L4 rijden zonder ETCS, gewoon elk bord als gesloten beschouwen en rit op zicht uitvoeren. Bij de thalyssen valt toch ook soms alles uit, die mogen dan toch ook op zicht voortrijden.
Je mag toch perfect met diesels op de L4 rijden zonder ETCS, gewoon elk bord als gesloten beschouwen en rit op zicht uitvoeren. Bij de thalyssen valt toch ook soms alles uit, die mogen dan toch ook op zicht voortrijden.
De HLT is vaak wel een pak restrictiever dan de ARE, die voor ons de bijbel is. Een spoor met een trein in panne is ambtshalve buiten dienst. Daar mag, mits de juiste formaliteiten vervuld zijn, altijd een werktrein naartoe. Indien de hulpelementen als werktrein worden beschouwd, kan je dus nagenoeg gelijk welke trein gebruiken om een trein in nood op de HSL te gaan halen.
Ik ben het wel met Steven eens dat een stel 77-ers uitgerust met ETCS2 en eventueel Sharfenbergkoppelingen stand-by in Antwerpen en Luik veel handiger waren geweest.
Ik ben het wel met Steven eens dat een stel 77-ers uitgerust met ETCS2 en eventueel Sharfenbergkoppelingen stand-by in Antwerpen en Luik veel handiger waren geweest.