Pagina 5 van 29
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 04 sep 2010, 19:25
door thomaslj
Maar eID's hebben toch een chip waar een papierloos elektronisch ticket kan opgezet worden? Ik ben er vrij zeker van dat de meeste slechtziende & blinde reizigers een kaart hebben waar ze zelf gratis mee kunnen reizen.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 04 sep 2010, 19:53
door dentheo
thomaslj schreef:Maar eID's hebben toch een chip waar een papierloos elektronisch ticket kan opgezet worden? Ik ben er vrij zeker van dat de meeste slechtziende & blinde reizigers een kaart hebben waar ze zelf gratis mee kunnen reizen.
Het papierloze ticket staat NIET op uw eID, altijd goed om weten bv. als de chip beschadigd zou zijn of eraf vallen
Het ticket staat op de computer van de NMBS met uw rijksnummer erbij.
Dat nummer wordt van uw eID gelezen, is het nummer met uw geboortedatum en volgnummer
Ge kunt het waarschijnlijk ook voorlezen, maar dan moet de TBG typen....
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 05:17
door AlexNL
eID lijkt me niet het systeem wat uitgebreid gebruikt moet worden voor ticketing. Het is handig dat het kan, maar met het oog op gebruiksvriendelijkheid moet men zich richten op de Mobib-kaarten. Ik als Nederlander heb tenslotte geen eID maar wil misschien wel in België kunnen reizen?
In other news: iemand zei hier "wanneer de NMBS nieuwe automaten gaat bestellen", zijn die al besteld? Gaat NMBS die bestellen of moet dat eerst Europees worden aanbesteed?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 11:15
door K V B
Adler schreef:
Ik snap echt niet het verband tussen het aantal loketten en het aantal treinen, dat sommigen hier steeds trachten te leggen.
Is het concept "je kan een euro maar een enkele keer uitgeven" dan zo moeilijk?
En als het dan toch een besparing zou zijn, heb je al eens uitgerekend hoeveel loketten men zou moeten sluiten om 1 trein meer te laten rijden ?
Voor een trein heb je een treinbestuurder nodig, die veel meer kost dan een loketbediende en nog nauwelijks te vinden is, verder minstens 1 treinbegeleider (meestal 2), technisch onderhoudspersoneel (dat ook niet meer te vinden is, 500 euro krijg je al van de NMBS als je er een vindt), kuispersoneel, rijpaden (die ook nog nauwelijks beschikbaar zijn), dan heb je nog de energiekosten en last but not least moet je nog treinmaterieel vinden en afschrijven.
Voor een extra stoptrein hebben we enkel een bestuurder nodig. Al is dat iets waar de NMBS als enige spoorwegmaatschappij in Europe nog achter moet komen. En een extra trein levert voor meer reizigers voordeel op dan een langere openings tijd in een loket.
Neem nu gewoon eens een lijn met 10 bemande stations, en een treintje dat daar heen en weer over pendelt. Hoeveel personeel heb je daar? 10 loketbedienden, 1 machinist en 1 conducteur.
Neem nu diezelfde lijn, en laat er nu twee treinen over heen en weer rijden, maar vervang de loketten door automaten. Plots heb je maar twee treinbestuurder en mischien wel een conducteur nodig (of gebruik gewoon een vliegende controleploeg, die je ook elders controles laat uitvoeren.).
Zie je nu hoe je met significant minder personeel toch meer treinen kan aanbieden.
Het is op die manier dat men in Nederland en in Duitsland er in geslaagd is een hoop marginale plattelandslijntjes een tweede leven te geven. Door te besparen...
Ik durf te wedden dat men op een lijn als Gent - Eeklo een halfuurdienst kan aanbieden voor minder dan het momenteel de NMBS kost daar elke uur te rijden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 11:22
door Steven
Beste KVB uw denkoefeningen met personeel tussen loket en trein raakt steeds nog kant of wal. Om te beginnen maakt het personeel aan boord van een trein maar 5% van de kostprijs uit om een trein in te leggen (bij een goederentrein is dat iets van 2,5 à 3%). Dus ga je op veel meer plaatsen moeten besparen om de overige 95% ook nog ergens te vinden. Een tip de grootste kostprijs om een trein in te kunnen leggen is de trein in kwestie (de aankoop of de huur) en zijn verbruik (diesel of elektriciteit).
Die vergelijkingen waar je maar met 1 factor rekening blijft houden (zijnde personeel) geven altijd een vertekend beeld. Je beziet het hele plaatje. De gedachte dat je elke euro 1 keer kan uitgeven is juist. Maar gelieve dan ook voor de rest juiste denkoefeningen te houden.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 11:28
door Trammist
K V B schreef:Ik durf te wedden dat men op een lijn als Gent - Eeklo een halfuurdienst kan aanbieden voor minder dan het momenteel de NMBS kost daar elke uur te rijden.
Op L58 zijn er nog maar 2 bemande stations. Waarschoot (enkel voormiddag) en Eeklo. Veel extra treintjes zullen daar niet rijden indien je daar op loketten bespaart...
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 15:02
door Hogersluys
^^Waarschoot is al 20 jaar geleden gesloten. Het is enkel Wondelgem en Eeklo. Maar het klopt inderdaad dat KVB serieus overdrijft. Hij denkt echt dat als de NMBS alle loketten sluit er plots overal een halfuursdienst komt.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 16:25
door thomaslj
dentheo schreef:Het papierloze ticket staat NIET op uw eID, altijd goed om weten bv. als de chip beschadigd zou zijn of eraf vallen
Het ticket staat op de computer van de NMBS met uw rijksnummer erbij.
Dat nummer wordt van uw eID gelezen, is het nummer met uw geboortedatum en volgnummer
Ge kunt het waarschijnlijk ook voorlezen, maar dan moet de TBG typen....
Dat weet ik, het was gewoon maar een idee voor de toekomstige automaten.
AlexNL schreef:eID lijkt me niet het systeem wat uitgebreid gebruikt moet worden voor ticketing. Het is handig dat het kan, maar met het oog op gebruiksvriendelijkheid moet men zich richten op de Mobib-kaarten. Ik als Nederlander heb tenslotte geen eID maar wil misschien wel in België kunnen reizen?
In other news: iemand zei hier "wanneer de NMBS nieuwe automaten gaat bestellen", zijn die al besteld? Gaat NMBS die bestellen of moet dat eerst Europees worden aanbesteed?
Nieuwe automaten zou ik niet enkel laten werken met eID's maar ook met papieren tickets. Maar hoe meer reizigers hun papierloos e-ticket op hun eID zetten (of laten koppelen) hoe minder papieren tickets er nodig zijn, hoe minder de automaten moeten aangevuld worden & hoe minder snel die automaten buiten dienst zijn omdat er geen papieren tickets meer inzitten & zelfs dan kunnen ze nog de papierloze e-tickets afleveren.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 16:50
door AlexNL
De NS bouwt hun automaten om zodat deze niet alleen met papieren tickets om kunnen gaan, maar ook met de OV-chipkaart. Ik denk dat de NMBS hier ook voordeel van heeft, maar i.v.m. de buitenlandse reizigers en studenten zou ik het niet met het eID doen (niet iedereen kan die tenslotte krijgen) maar de Mobib-kaart.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 17:17
door thomaslj
Misschien is het inderdaad ook niet de bedoeling om de eID chip daarvoor de gaan gebruiken, daar kunt ge gelijk in hebben. Maar heel occasionele reizigers hebben meestal wel een eID maar gaan voor die enkele keren per jaar waarschijnlijk geen Mobib-kaart aanschaffen. Aan de NMBS om de keuze te maken of ze verder willen met de eID zoals bij hun i-tickets, de Mobib-kaart of beide?
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 19:34
door AlexNL
Voor die occasionele reiziger zullen de papieren kaartjes wel blijven staan, lijkt me?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 19:55
door Duikbril AM86
Op de lijn 58 is in Wondelgem het loket sinds 1 september in de namiddag gesloten.
Deze persoon die vroeger zowel seinhuis als loket bemande mag nu in de namiddag het loket niet meer doen, totale kost is dus hetzelfde voor de NMBS groep, in Burst (sinds juni 2009) en nog heel wat andere seinhuis/loketten is dat nu al zo.
Triestig dat hier zo weinig mensen het belang van die loketten niet in zien.
De NMBS heeft in het verleden al heel wat loketten gesloten zijn er toen steeds extra treinen ingelegd? Neen
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 19:58
door AlexNL
Wat is het belang van een overvloed aan loketten in de hedendaagse tijd dan nog? Dat er loketten moeten zijn, zeker weten, maar niet bij iedere stoeptegel waar een trein stopt.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 20:05
door Duikbril AM86
De tijd dat er hier in België in ieder station loketten waren is al lang voorbij.
Er is al heel wat gesloten dus om nu nog te zeggen dat er op iedere stoeptegel een loket is, is wel wat overdreven.
Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten
Geplaatst: 05 sep 2010, 20:25
door groentje
Voor de totale NMBS-groep is er inderdaad geen besparing, wel voor de NMBS-vervoerder. Maar het zijn ook zij die het meest moeten besparen, gezien hun rampzalige financiële toestand.