Pagina 5 van 13
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 12:51
door eagleheart
Molenbruch Y. schreef:De socialistische spoorbond ACOD organiseert op maandag 18 oktober een algemene treinstaking. Treinreizigers ondervinden mogelijk al vanaf komende maandag hinder van de voorbereidingen van de staking.
Dag,
Heeft iemand enig idee van de omvang van de hinder in die 'voorbereidingsweek'? Zal het gaan om occasionele afgelastingen, of mogen we ons al verwachten aan depots waarin alle leden van ACOD gezamenlijk het werk neerleggen? M.a.w., hoe betrouwbaar is de dienstverlening deze week?
Groeten,
Er zou maandagmiddag een vergadering zijn voor alle leden van die vakbond(inclusief bestuurders vermoed ik dus). en dat zou wat hinder veroorzaken:-)
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 13:03
door overweg13
Adler schreef:overweg13 schreef:Wat ik bedoel is dat voor elke klacht bij de ombudsman er ook voordien een antwoord van de klantendienst geweest moet zijn. Dus antwoordt de klantendienst wel degelijk. En daar ging het hier uiteindelijk toch over?
Als u een antwoord "wij hebben het overgemaakt aan de bevoegde diensten" ook als een antwoord beschouwd, wel ja.
Ik zal u een ander concreet voorbeeld geven.
Ik heb enkele jaren geleden tientallen brieven geschreven aan de klantendienst om een bepaald technisch mankement te melden.
Elke keer kreeg ik een brief terug dat men op de hoogte was van het probleem en er iets ging aan doen.
Toen het probleem na maanden nog niet was opgelost heb ik uiteindelijk de toenmalige minister van Overheidsbedrijven, Vande Lanotte gevraagd om tussen te komen.
Binnen de week had ik een persoonlijke uitnodiging van de toenmalige directeur-generaal Leo Pardon voor een afspraak met de verantwoordelijke hoofdingenieur en een bezoek aan de CW.
Er werden onmiddellijk een hele reeks dure onderdelen besteld en binnen de kortste keren was het probleem opgelost.
Vindt u het normaal dat men zo een weg moet volgen om een probleem opgelost te krijgen ?
Kijk, lang voordat er van de ombudsman sprake was, heb ik ooit eens een artikel geschreven voor Mondig Mobiel, over de insijpeling van regenwater door de raampjes van de motorstellen met thyristoren. Ik heb daar als antwoord op gekregen dat het probleem bekend was. Tijdens een persoonlijk gesprek met een van de spoorwegbonzen heb ik toen te horen gekregen hoe de vork echt aan de steel zat: in een eerste poging had men de plaatjes aan de buitenzijde van de raampjes ingekort, maar dat hielp niet. Uiteindelijk bleek het om een constructiefout te gaan waardoor het water door de drukverdeling a.h.w. in het rijtuig gezogen werd. Dat vereiste een dusdanige aanpassing van de stellen dat die alleen tijdens een algemene revisie kon gebeuren. Daarmee was het probleem opgelost, ook al heeft dat 4 à 5 jaar geduurd. Denk je nu echt dat het iets geholpen zou hebben als ik gedurende al die tijd de NMBS bestookt had met steeds weer dezelfde klacht?
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 13:20
door dentheo
overweg13 schreef:Wat ik bedoel is dat voor elke klacht bij de ombudsman er ook voordien een antwoord van de klantendienst geweest moet zijn. Dus antwoordt de klantendienst wel degelijk. En daar ging het hier uiteindelijk toch over?
Blijft mijn opmerking, als de klantendienst totaal NIET antwoordt, ben je dus machteloos ???
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 13:25
door overweg13
dentheo schreef:overweg13 schreef:Wat ik bedoel is dat voor elke klacht bij de ombudsman er ook voordien een antwoord van de klantendienst geweest moet zijn. Dus antwoordt de klantendienst wel degelijk. En daar ging het hier uiteindelijk toch over?
Blijft mijn opmerking, als de klantendienst totaal NIET antwoordt, ben je dus machteloos ???
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat in 35 jaar nog NOOIT meegemaakt heb.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 14:13
door Adler
overweg13 schreef: Denk je nu echt dat het iets geholpen zou hebben als ik gedurende al die tijd de NMBS bestookt had met steeds weer dezelfde klacht?
Nee dat zou inderdaad niet geholpen hebben.
Dat wil ik nu net aantonen, dat je klacht maar serieus wordt genomen als je ofwel naar de ombudsman gaat en als je nog hogere instanties inschakelt gaat opeens alles en weet met plots voor alles een oplossing.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 15:32
door thomaslj
Toch heb ik zelf meegemaakt dat de klantendienst goed werkte. 1e keer voor de toegang van de toiletten met een rolstoel in Aalst. Ik weet niet meer juist hoe lang het heeft geduurd maar binnen een redelijke termijn was het toch in orde. 2e keer voor de terugbetaling van een ticket omdat de mobiele oprijhelling in Sint-Niklaas defect was, binnen de maand terugbetaald hoewel ze moeilijk hadden kunnen doen omdat ik vertrok van een station dat toen eigenlijk niet toegankelijk was voor rolstoelreizigers maar dus terugbetaald zonder discussie.
3e keer maar dat weet ik niet zeker of het alleen door mijn vraag komt, maar na jaren zeuren eindelijk (terug) mobiele oprijhellingen in Lede. Ter vergelijking, ik vraag al meer dan vijf jaar om 2 bushaltes van De Lijn aan te passen & toegankelijk te maken voor rsr's, ik wacht nog altijd.

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 17:07
door Steve
thomaslj schreef:Toch heb ik zelf meegemaakt dat de klantendienst goed werkte. 1e keer voor de toegang van de toiletten met een rolstoel in Aalst. Ik weet niet meer juist hoe lang het heeft geduurd maar binnen een redelijke termijn was het toch in orde. 2e keer voor de terugbetaling van een ticket omdat de mobiele oprijhelling in Sint-Niklaas defect was, binnen de maand terugbetaald hoewel ze moeilijk hadden kunnen doen omdat ik vertrok van een station dat toen eigenlijk niet toegankelijk was voor rolstoelreizigers maar dus terugbetaald zonder discussie.
3e keer maar dat weet ik niet zeker of het alleen door mijn vraag komt, maar na jaren zeuren eindelijk (terug) mobiele oprijhellingen in Lede.
Ter vergelijking, ik vraag al meer dan vijf jaar om 2 bushaltes van De Lijn aan te passen & toegankelijk te maken voor rsr's, ik wacht nog altijd.

Daar heeft De Lijn zelf zo goed als niets in te zeggen. Vrijwel alle haltes maken deel uit van de openbare weg en vallen dus onder de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (gemeente of gewest).
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 17:48
door thomaslj
MIVB-reiziger schreef:Daar heeft De Lijn zelf zo goed als niets in te zeggen. Vrijwel alle haltes maken deel uit van de openbare weg en vallen dus onder de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder (gemeente of gewest).
Dat weet ik daarom heb ik het ook aan het college van burgemeester & schepenen gevraagd maar De Lijn zou beter moeten sensibiliseren & opvolgen vind ik. Bijvoorbeeld in hun folder van 2005 zegt De Lijn als er nieuwe wegen worden (her)aangelegd de haltes aangepast & toegankelijk gemaakt worden. Een aantal maanden is hier een weg in de buurt heraangelegd maar de haltes zijn niet aangepast & toegankelijk gemaakt. Maar da's mijn mening he.

Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 20:37
door profke
Tijdens een persoonlijk gesprek met een van de spoorwegbonzen heb ik toen te horen gekregen hoe de vork echt aan de steel zat: in een eerste poging had men de plaatjes aan de buitenzijde van de raampjes ingekort, maar dat hielp niet. Uiteindelijk bleek het om een constructiefout te gaan waardoor het water door de drukverdeling a.h.w. in het rijtuig gezogen werd. Dat vereiste een dusdanige aanpassing van de stellen dat die alleen tijdens een algemene revisie kon gebeuren. Daarmee was het probleem opgelost, ook al heeft dat 4 à 5 jaar geduurd. Denk je nu echt dat het iets geholpen zou hebben als ik gedurende al die tijd de NMBS bestookt had met steeds weer dezelfde klacht?
Neen , een regen aan klachten hielp niet; maar door het stuk in't vet te citeren aan de klant had men ee beter antwoord kunnen geven dan "we weten het"
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 20:51
door overweg13
profke schreef:Tijdens een persoonlijk gesprek met een van de spoorwegbonzen heb ik toen te horen gekregen hoe de vork echt aan de steel zat: in een eerste poging had men de plaatjes aan de buitenzijde van de raampjes ingekort, maar dat hielp niet. Uiteindelijk bleek het om een constructiefout te gaan waardoor het water door de drukverdeling a.h.w. in het rijtuig gezogen werd. Dat vereiste een dusdanige aanpassing van de stellen dat die alleen tijdens een algemene revisie kon gebeuren. Daarmee was het probleem opgelost, ook al heeft dat 4 à 5 jaar geduurd. Denk je nu echt dat het iets geholpen zou hebben als ik gedurende al die tijd de NMBS bestookt had met steeds weer dezelfde klacht?
Neen , een regen aan klachten hielp niet; maar door het stuk in't vet te citeren aan de klant had men ee beter antwoord kunnen geven dan "we weten het"
Maar wat is nu het belangrijkst: dat het probleem opgelost is, of dat ik me als klant belangrijk voel? Maar ik ken het antwoord wel, hoor: 25 jaar geleden was het eerste primordiaal, nu het tweede. Misschien is dat ook de reden waarom er nu zoveel verkeerd gaat. Sorry voor de zure oprisping.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 21:48
door overweg13
Meteen na 22:00 heeft een of andere syndicale nitwit de boel al stilgelegd in Tamines, met 2 beperkte IC's tot gevolg. Zal nu wel lekker languit Onslow liggen uit te hangen in zijn groezelig kot.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 21:55
door Nils
overweg13 schreef:Meteen na 22:00 heeft een of andere syndicale nitwit de boel al stilgelegd in Tamines, met 2 beperkte IC's tot gevolg. Zal nu wel lekker languit Onslow liggen uit te hangen in zijn groezelig kot.
Volgens mij moet je eens naar de werfinfo gaan kijken,
dan zou je zien dat er sowieso geen treinen zijn in Tamines voor een aantal weekends...
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 21:59
door overweg13
Nils schreef:overweg13 schreef:Meteen na 22:00 heeft een of andere syndicale nitwit de boel al stilgelegd in Tamines, met 2 beperkte IC's tot gevolg. Zal nu wel lekker languit Onslow liggen uit te hangen in zijn groezelig kot.
Volgens mij moet je eens naar de werfinfo gaan kijken,
dan zou je zien dat er sowieso geen treinen zijn in Tamines voor een aantal weekends...
Waarom verschijnt dan op de NMBS-site dat door een werkonderbreking 2 IC's beperkt worden, één tot Charleroi en één tot Namur? Volgens werfinfo hebben de werken alleen invloed op de L-treinen tussen Namur en Jemeppe-sur-Sambre die door bussen vervangen worden.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:02
door Nils
overweg13 schreef:Nils schreef:overweg13 schreef:Meteen na 22:00 heeft een of andere syndicale nitwit de boel al stilgelegd in Tamines, met 2 beperkte IC's tot gevolg. Zal nu wel lekker languit Onslow liggen uit te hangen in zijn groezelig kot.
Volgens mij moet je eens naar de werfinfo gaan kijken,
dan zou je zien dat er sowieso geen treinen zijn in Tamines voor een aantal weekends...
Waarom verschijnt dan op de NMBS-site dat door een werkonderbreking 2 IC's beperkt worden, één tot Charleroi en één tot Namur?
Ben inderdaad mis,railtime heeft mij der ingeluisd met de werfinfo, had zelf beter moeten kijken... :s
Snap ook niet waarom site NMBS een staking aangeeft en Railtime helemaal niet.
Mijn excuses...
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 10 okt 2010, 22:43
door Shrek
Nils schreef:
Ben inderdaad mis,railtime heeft mij der ingeluisd met de werfinfo, had zelf beter moeten kijken... :s
Snap ook niet waarom site NMBS een staking aangeeft en Railtime helemaal niet.
Mijn excuses...
Op railtime staat het ook hoor
