Trein nemen wordt duurder
Re: Trein nemen wordt duurder
Voor korte ritten is een gewoon kaartje wel buitensporig duur, zeker in vergelijking met de bodemprijzen bij De Lijn en andere lokale vervoerders. Het was om daaraan te remediëren dat de Key Card er gekomen is. Ondertussen zijn de goedkoopste kaartjes goedkoper dan een lijntje op een Key Card, zonder dat die goedkoopste kaartjes zelf veel goedkoper geworden zijn...
Re: Trein nemen wordt duurder
Wat absurd is, is dat er in heel deze discussie (en eigenlijk in de hele NMBS-discussie) nooit met een kritisch oog wordt gekeken naar de kosten die de NMBS maakt. Wanneer het gaat over het bedrag dat nodig is om de boel draaiende te houden, lijkt mij dat anders wel zeer relevant. Moet de NMBS echt wel verder sukkelen met zoveel (duur) personeel? Een vraag die in onze SP.A/PS-samenleveing helaas niets minder is dan een regelrecht taboe.overweg13 schreef:Je kunt met evenveel recht zeggen dat de persoonlijke bijdrage van de individuele reiziger veel te laag ligt, zodat de maatschappij veel te veel moet opleggen. Dat is een kwestie van ideologie. Mijn aanvoelen is dat die verdeling op dit ogenblik nog altijd redelijk is. Als ik terugga naar je opmerking over de slechte prestaties van de NMBS, dan komt je redenering er op neer dat je de maatschappij wel mag laten opdraaien daarvoor maar niet de individuele gebruiker. het ene is al net zo absurd als het andere.melle schreef:De NMBS krijgt toch genoeg subsidies van de staat, nét om de prijs laag te houden?
Re: Trein nemen wordt duurder
Brengt het veel op om op korte termijn al die 50-plussers op pensioen te sturen? Over een aantal jaren zijn ze zo ook wel weg, zonder dat je een sociaal bloedblad moet aanrichten. Want het aantal personeelsleden daalt, hoor. Vrij scherp, zelfs. In een aantal diensten zouden we wel eens met tekorten kunnen gaan zitten, in de toekomst.
Wat niet wegneemt dat een aantal diensten misschien in hun geheel overbodig zijn, dat zou goed kunnen. De overheadkost is verschrikkelijk hoog bij de NMBS, en moet inderdaad naar beneden.
Wat niet wegneemt dat een aantal diensten misschien in hun geheel overbodig zijn, dat zou goed kunnen. De overheadkost is verschrikkelijk hoog bij de NMBS, en moet inderdaad naar beneden.
Re: Trein nemen wordt duurder
Bepaalde categoriën zoals operatoren bij Infrabel heeft men er de komende jaren teveel van, maar deze zullen normaalgezien natuurlijk afvloeien met pensioen.
Andere categoriën zoals die van mezelf, Verkeersinfobediende, is er een zeer groot tekort.
Oorzaken: het is HR van de Holding die alle aanwervingen organiseert, en blijkbaar zijn er zoveel diensten en cheffen en directies die hun zeg kunnen doen, dat HR vaak examens uitschrijft voor zaken die ofwel niet meer nodig zijn ofwel gewoon niet prioritair.
Achteraf krijg je dan weer de discussie van zij die geslaagd zijn dat ze een jaar of meer mogen wachten op hun indienstneming, terwijl er dus andere functies zijn waar men gewoonweg met de handen in het haar zit wegens een tekort (niet als oorzaak de arbeidsmarkt dus, maar de HR afdeling van de Holding).
Andere categoriën zoals die van mezelf, Verkeersinfobediende, is er een zeer groot tekort.
Oorzaken: het is HR van de Holding die alle aanwervingen organiseert, en blijkbaar zijn er zoveel diensten en cheffen en directies die hun zeg kunnen doen, dat HR vaak examens uitschrijft voor zaken die ofwel niet meer nodig zijn ofwel gewoon niet prioritair.
Achteraf krijg je dan weer de discussie van zij die geslaagd zijn dat ze een jaar of meer mogen wachten op hun indienstneming, terwijl er dus andere functies zijn waar men gewoonweg met de handen in het haar zit wegens een tekort (niet als oorzaak de arbeidsmarkt dus, maar de HR afdeling van de Holding).
Re: Trein nemen wordt duurder
Men is aan het snoeien in het personeelsbestand, maar dikwijls op de verkeerde plaatsen.
Er zijn al zeer veel plaatsen verdwenen op de werkvloer: rangeerders, schouwers, loketbedienden, enz enz.
Probleem is dat het personeelsbestand (het waterhoofd) in Brussel niet wordt aangepakt, integendeel.
Bureau's worden vlotjes bijgecreëerd, en de opsplitsing heeft daar zeker geen goed aan gedaan. (3 directies ipv 1)
Daar zit spijtig genoeg ook veel politiek bij he, postjes voor de vriendjes, zeker in de hoogste regionen...
Er zijn al zeer veel plaatsen verdwenen op de werkvloer: rangeerders, schouwers, loketbedienden, enz enz.
Probleem is dat het personeelsbestand (het waterhoofd) in Brussel niet wordt aangepakt, integendeel.
Bureau's worden vlotjes bijgecreëerd, en de opsplitsing heeft daar zeker geen goed aan gedaan. (3 directies ipv 1)
Daar zit spijtig genoeg ook veel politiek bij he, postjes voor de vriendjes, zeker in de hoogste regionen...

Re: Trein nemen wordt duurder
Is het ooit anders geweest bij de NMBS ?Hobbes schreef:Daar zit spijtig genoeg ook veel politiek bij he, postjes voor de vriendjes, zeker in de hoogste regionen...
Momenteel wordt de NMBS, NMBS-Holding en Infrabel zelfs bestuurd door 3 CEO's waarvan het mandaat al lang is afgelopen maar die mogen blijven zitten en rustig doorbetaald worden omdat de koning geen nieuwe benoemingen kan ondertekenen zolang er geen regering is.