Pagina 5 van 6

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 17:33
door LRDArdo
Misschien moeten we het toppic veranderen van titel 'welk rood licht wordt vandaag voorbij gereden'. :? Enfin serieus nu.

Terwijl ik tussen Lichtervelde en Izegem spoorde hoorde ik een conversatie tussen een TB off duty en TBG. Die hadden het over een incident waarbij ook een rood sein werd voorbij gereden. Alleen was er iets eigenaardigs aan de hand. Als ik het goed snapt speelt het incident zich af in Mechelen waar het vertreksein niet zichtbaar is vanaf het perron. De bestuurder moet daar 'blijkbaar' vertrouwen op de AVG die slechts opkomt van het moment dat deze is aangedraaid en het vertreksein groen is (staat hier ergens op het forum ook zo...). Voordien is er dan blijkbaar contact met de seingever.

Blijkbaar is het sein tijdens het vertrek (dus nadat de machinist de AVG-krans zag branden) dichtgevallen waardoor de machinist niet meer op tijd kon remmen en door het rood is gereden. Alleen beweerd infrabel dat het sein nooit op groen heeft gestaan. Is de AVG niet sowieso gekoppeld met het vertreksein?

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 18:21
door pietje
Kristofke schreef: Het is * schandalig * wat er vanmorgen gebeurd is, door het sein rijden tot daar, maar de afhandeling gaat nog een groot dossier worden.
Kan je daar iets meer in detail voor gaan?
Wat is er juist schandalig?

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 18:54
door celtjan
LRDArdo schreef:Misschien moeten we het toppic veranderen van titel 'welk rood licht wordt vandaag voorbij gereden'. :? Enfin serieus nu.

Terwijl ik tussen Lichtervelde en Izegem spoorde hoorde ik een conversatie tussen een TB off duty en TBG. Die hadden het over een incident waarbij ook een rood sein werd voorbij gereden. Alleen was er iets eigenaardigs aan de hand. Als ik het goed snapt speelt het incident zich af in Mechelen waar het vertreksein niet zichtbaar is vanaf het perron. De bestuurder moet daar 'blijkbaar' vertrouwen op de AVG die slechts opkomt van het moment dat deze is aangedraaid en het vertreksein groen is (staat hier ergens op het forum ook zo...). Voordien is er dan blijkbaar contact met de seingever.

Blijkbaar is het sein tijdens het vertrek (dus nadat de machinist de AVG-krans zag branden) dichtgevallen waardoor de machinist niet meer op tijd kon remmen en door het rood is gereden. Alleen beweerd infrabel dat het sein nooit op groen heeft gestaan. Is de AVG niet sowieso gekoppeld met het vertreksein?
In bepaalde stations & haltes is het stopsein een paar honderd meters afwaarts van het perron. (vb Roeselare, Waregem, ...)
Het kan dan ook als eens gebeuren dat dit open staat en de vertrekprocedure met de AVG's Ok is (AVG kan maar openkomen als het sein opengekomen is), maar toch opeens 'dichtgevalt' na het vertrekken van de trein.

Dit kan o.m. het geval zijn dat de mannen van het seinhuis de voorziene reisweg op het laatst afbreekt & een andere aanlegt om een andere trein voorrang te verlenen. In principe mag dit niet, maar in noodgevallen....

Dit zijn nachtmerries voor de bestuurders. Die kan zich dan door de "shock" laten vervangen.
Een API wordt opgeroepen om de bestuurder dan 'op te vangen' & een collega rijdt dan verder.
. Als dit voorvalt, ben je niet meer zeker van jezelf, & zit je echt niet meer lekker op je stoel.

Vroeger zaten er op meerdere plaatsen op het net 'planton' bestuurders klaar, die in noodgevallen onmiddellijk konden uitrukken, & binnen het uur ter plaatse waren.
Deze worden meestal (gebrek personeel & middellen?) niet meer opgesteld.
Bijgevolg is het nu voor de Permanenties nu een groot kluwen om beschikbaar personeel & middellen te vinden in 'noodsituaties'. (de huidige diensten zitten meestal tjokvol om daarmee te puzzellen)
En zelden kunnen 'noodsituaties' nu binnnen het uur opgelost worden...

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 18:59
door Kristofke
pietje schreef:
Kristofke schreef: Het is * schandalig * wat er vanmorgen gebeurd is, door het sein rijden tot daar, maar de afhandeling gaat nog een groot dossier worden.
Kan je daar iets meer in detail voor gaan?
Wat is er juist schandalig?
Niet echt.

Ik ben mijn job nog niet beu.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 20:20
door Kris G

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 20:42
door NRA
LRDArdo schreef:Als ik het goed snapt speelt het incident zich af in Mechelen waar het vertreksein niet zichtbaar is vanaf het perron.
Fout, het was ergens op L26, tussen Evere en Merode.
Ik neem die soms ook, maar was door een ander probleem te laat (IR 2828 is vandaag langs Mortsel Oude God gereden ipv Liersesteenweg, wat railtime ook moge beweren).

Collega van me zat op de trein, zij mailde dat er noodstop was toen ze sein voorbijwaren, nog geen 30 seconden later passeerde trein uit de andere richting. De bestuurder was er behoorlijk van aangedaan (volgens de conducteur) omdat hij op 2m van de snuit zijn trein, de tegenovergestelde trein heeft zien aankomen en afdraaien.

Dan was het dus bijna 3 uur wachten tot de aflossing er was en ze verderkonden.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 20:47
door Glodenox
En op lijn 26 is het nu net zeer gevaarlijk omdat er daar een heel stuk slechts over 1 spoor gaat :?

Ik heb het deze morgen nog net op tijd kunnen zien dat er daar problemen waren en heb de auto genomen. Anders was ik een pak te laat geweest voor mijn examen.

Groeten,
Glodenox

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 03 feb 2011, 21:41
door LRDArdo
Off the record ik hoorde wel degelijk de woorden station Mechelen en AVG in het verhaal deze morgen . Mijn verhaal staat dus los van elk ander verhaal hier gepubliceerd en kan trouwens al van maanden geleden zijn.

Bedankt trouwens Celtjan voor de uitleg.

@NRA Merode is inderdaad een 'gevaarlijk' punt. En ik wil de situatie nooit van een aanstormende trein ook nooit meemaken! (Hoe zou je zelf zijn.)

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 02:45
door Asterix
Steven schreef:Dat zijn die seinen ja. Het sein op het einde van het perron geeft dan gewoon 2 gele lichten.
En wat als een trein een station binnen rijdt waar ie moet koppelen met een stel dat al staat te wachten? Dubbel geel en vervolgens rood-wit?
NRA schreef:Volgens collega zat er vanmorgen op lijn 26 weer eentje door het rood tussen Meiser en Merode...daar waar ze nu op enkelspoor rijden.
Noodstop werkte gelukkig want geen 30 seconden later passeerde de trein uit tegenovergestelde richting enkele meters voor de roodrijder...
Als er tegemoetkomend verkeer mogelijk bleek, waarom zat dan heel die lijn een uur en een kwart vast?

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 03:24
door Shrek
Jeroen schreef:Als er tegemoetkomend verkeer mogelijk bleek, waarom zat dan heel die lijn een uur en een kwart vast?
Die trein bezette natuurlijk de spoorkring. Misschien stond hij zelfs in het vrije ruimteprofiel. Dan is het onverantwoord van nog treinen over dat spoor te sturen voor er grondig onderzocht is of dat wel veilig kan :wink:

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 07:47
door NRA
Shrek schreef:
Jeroen schreef:Als er tegemoetkomend verkeer mogelijk bleek, waarom zat dan heel die lijn een uur en een kwart vast?
Die trein bezette natuurlijk de spoorkring. Misschien stond hij zelfs in het vrije ruimteprofiel. Dan is het onverantwoord van nog treinen over dat spoor te sturen voor er grondig onderzocht is of dat wel veilig kan :wink:
Plus, daar rijden niet zoveel treinen op en af. Op de (korte) duur droogt de aanvoer op omdat er geen stellen meer in Halle staan.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 11:22
door 2012
Jeroen schreef:En wat als een trein een station binnen rijdt waar ie moet koppelen met een stel dat al staat te wachten? Dubbel geel en vervolgens rood-wit?

Inderdaad, het laatste sein voor het perron geeft dan rood/wit en diene daarvoor 2 geel PLUS voor men da sein op rood/wit zet moet men van een bediende op het perron aan AO, BO nummer gekregen hebben dat het eerste stel ver genoeg staat om er het tweede stuk nog bij te krijgen, om te vermijden dan reizigers zouden moeten uitstappen in de ballast. Die bediende is de onderstationchef die dus eerst moet kijken, via radio geeft em dan een toelating aan het seinhuis om het tweede stuk ook binnen te laten rijden.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 15:26
door Asterix
Bedankt, 2012. Wat betekenen die AO en BO eigenlijk? Hoor dat regelmatig via het stationspersoneel.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 15:38
door 2012
Jeroen schreef:Bedankt, 2012. Wat betekenen die AO en BO eigenlijk? Hoor dat regelmatig via het stationspersoneel.
Waat dat een afkorting van is weet ik niet, maar het is een procedure met telegramnummers tssen onderchf perron en onderchef seinhuis ter bevestiging da eerste deel op de juiste plaats, ver genoeg staat dus om er het tweede deel volledig aan het perron bij te krijgen. De onderchef perron moet dus gaan zien op dat perron als het eerste deel ten eerste STILSTAAT en JUIST staat, dan geeft em zijn toelating.

Re: Trein uit Gent rijdt door het rood in volle ochtendspits

Geplaatst: 04 feb 2011, 16:08
door RIDCO
Ik denk dat het een inschrijving is voor een veilige ontvangst op bezet spoor.