Dertig piekuurtreinen op de tocht
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
ze lopen er door omdat ze eventueel verstrooide reizigers er nog moeten kunnen uitzetten of vergeten bagage in het station afgeven.
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Ik denk persoonlijk niet dat het aantal beschikbare sporen in Brussel-Zuid het grote probleem hier is. De flessenhals zelf zit nog verderopronny schreef:Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Het is toch wel hallucinant om te lezen dat men in die Raden van Bestuur niet langer zoekt naar middelen om het bestaand aantal reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen maar naar middelen om zoveel mogelijk reizigers kwijt te raken en zich de vraag stelt: "Gaan we nu voor 20.000 of voor 10.000 ?".
Of zoals Marc Reynebeau deze week nog schreef:
"Want waarom is ooit de piekuurtrein uitgevonden? Omdat de realiteit leert dat er op piekuren meer reizigers een trein nodig hebben. De NMBS draait de redenering nu om. Ze past haar aanbod niet aan aan de realiteit, maar herschrijft de realiteit naar wat ze nog aan dienst wil leveren.
Vroeger luidde de klacht dat de NMBS te veel een bastion van ingenieurs was. Zij vonden passagiers een hinderlijke bijzaak, die alleen voor ongemak zorgden bij het vervullen van hun centrale taak: treinen doen rijden met de precisie van een militaire operatie.
Nu is de spoorweg een bastion van managers. Zij passen de realiteit aan hun papieren doelstellingen aan. Ze schaffen treinen af om ze stipter te maken. Maar ze hebben met de ingenieurs wel gemeen dat ze passagiers evenzeer als een hinderlijke bijzaak aanzien."
Het volledige artikel van Marc Reynebeau "Passagiers, een hinderlijke bijzaak" vind je hier.
Of zoals Marc Reynebeau deze week nog schreef:
"Want waarom is ooit de piekuurtrein uitgevonden? Omdat de realiteit leert dat er op piekuren meer reizigers een trein nodig hebben. De NMBS draait de redenering nu om. Ze past haar aanbod niet aan aan de realiteit, maar herschrijft de realiteit naar wat ze nog aan dienst wil leveren.
Vroeger luidde de klacht dat de NMBS te veel een bastion van ingenieurs was. Zij vonden passagiers een hinderlijke bijzaak, die alleen voor ongemak zorgden bij het vervullen van hun centrale taak: treinen doen rijden met de precisie van een militaire operatie.
Nu is de spoorweg een bastion van managers. Zij passen de realiteit aan hun papieren doelstellingen aan. Ze schaffen treinen af om ze stipter te maken. Maar ze hebben met de ingenieurs wel gemeen dat ze passagiers evenzeer als een hinderlijke bijzaak aanzien."
Het volledige artikel van Marc Reynebeau "Passagiers, een hinderlijke bijzaak" vind je hier.
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Het gevolg hiervan was dat de IC-A naar Oostende even moest wachten en pas op het geplande vertrekuur aan het voorziene perron kwam. Ik stond al klaar aan de trap om naar een ander perron te gaan.Shrek schreef:Ik denk persoonlijk niet dat het aantal beschikbare sporen in Brussel-Zuid het grote probleem hier is. De flessenhals zelf zit nog verderopronny schreef:Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Hallo,
- waarom wordt dit niet in het vormingsstation gedaan ? De verstrooide reiziger die door de laatste halte doorslaapt en/of zijn bagage vergeet kan de NMBS moeilijk kwalijk nemen dat het algemeen belang (=zo snel mogelijk vrij maken van de sporen van de NZV) opweegt tegen zijn persoonlijk belang ?
- waarom wordt de treinbegeleider op dit ogenblik niet geholpen door één of twee onderstationschefs of ander personeel van het station zodat ze elk een stuk van de trein doen en sneller klaar zijn ?
Groeten,
Bart W.
Heb hier twee verbetervoorstellen bij (maar hoor natuurlijk graag van de ingewijden waarom ze niet uitvoerbaar zijn...)Steven schreef:ze lopen er door omdat ze eventueel verstrooide reizigers er nog moeten kunnen uitzetten of vergeten bagage in het station afgeven.
- waarom wordt dit niet in het vormingsstation gedaan ? De verstrooide reiziger die door de laatste halte doorslaapt en/of zijn bagage vergeet kan de NMBS moeilijk kwalijk nemen dat het algemeen belang (=zo snel mogelijk vrij maken van de sporen van de NZV) opweegt tegen zijn persoonlijk belang ?
- waarom wordt de treinbegeleider op dit ogenblik niet geholpen door één of twee onderstationschefs of ander personeel van het station zodat ze elk een stuk van de trein doen en sneller klaar zijn ?
Groeten,
Bart W.
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Omdat er daarvoor te weinig personeel beschikbaar is tijdens de piekuren. Er zijn maar 2 onderstationschefs reizigers in Brussel Zuid opgesteld, als ik me goed herinner...
Die ene verdwaalde reiziger in de bundel is bovendien een grote lastpak, want moet verplicht begeleid worden uit de bundel. Vandaar dat dat ook gebeurt in Brussel-Zuid (niet in Noord, daarvoor wordt Schaarbeek gebruikt).
Die ene verdwaalde reiziger in de bundel is bovendien een grote lastpak, want moet verplicht begeleid worden uit de bundel. Vandaar dat dat ook gebeurt in Brussel-Zuid (niet in Noord, daarvoor wordt Schaarbeek gebruikt).
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Zijn daar geen alternatieven voor? Dat je liever geen chagrijnige reizigers over de bundel hebt dwalen begrijp ik volkomen, in Hoofddorp worden ze daarom meestal op het volgende materieel gedumpt dat weer richting hoorddorp gaat. En anders vraag je eens waar die mensen met rode hesjes bij de mivb vandaan komen, die kunnen ook 'service' bieden

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Die vallen onder de Holding, ik weet niet hoe het geregeld is wat ze mogen doen voor de NMBS.
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Ter informatie voor de mensen die denken dat je zomaar effe kan ronddwalen in een bundel/vorming. Als er daar een reiziger zou komen vast te zitten is dat de verantwoordelijkheid van de NMBS en je zal het maar zien gebeuren dat die reiziger daar zijn voet verzwikt omdat die over een rail struikelde.
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
wat ik nog niet heb zien passeren is de vraag waar die 10 of 20-duizend reizigers dan plaats gaan nemen als hun trein afgeschaft wordt?
Ik vermoed dat de voorgaande treinen drukker bezet zullen worden waardoor er bijkomend plaatsgebrek zal ontstaan waardoor die voorgaande treinen dus ook weer bijkomende vertraging zullen maken TENZIJ de NMBS die treinen verlengt met het vrijgekomen materiaal van de afgeschafte treinen maar waardoor deze treinen op hun beurt , en zeker in de centraal, meer vertraging zullen maken daar het langer duurt om een volledig overzicht te krijgen op de trein om te zien of iedereen ingestapt is en het vertrek gegeven mag worden.
Deze treinen zullen dan er ook weer langer overdoen om op te trekken naar hun toegelaten snelheid want ze zijn "verlengd" en dus ook zwaarder ... en zie onze cirkel is gesloten we zullen nog altijd met vertraging rijden en misschien zelfs met NOG MEER vertraging als voorheen ....
Ik vermoed dat de voorgaande treinen drukker bezet zullen worden waardoor er bijkomend plaatsgebrek zal ontstaan waardoor die voorgaande treinen dus ook weer bijkomende vertraging zullen maken TENZIJ de NMBS die treinen verlengt met het vrijgekomen materiaal van de afgeschafte treinen maar waardoor deze treinen op hun beurt , en zeker in de centraal, meer vertraging zullen maken daar het langer duurt om een volledig overzicht te krijgen op de trein om te zien of iedereen ingestapt is en het vertrek gegeven mag worden.
Deze treinen zullen dan er ook weer langer overdoen om op te trekken naar hun toegelaten snelheid want ze zijn "verlengd" en dus ook zwaarder ... en zie onze cirkel is gesloten we zullen nog altijd met vertraging rijden en misschien zelfs met NOG MEER vertraging als voorheen ....
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Een maat voor niets. Je kan nooit het volk van, pakweg, 10 I10'en tijdens de spits wegzetten in een 4x Break die een kwartier voordien vertrekt. Die zit namelijk ook al vol.Mechanik schreef:wat ik nog niet heb zien passeren is de vraag waar die 10 of 20-duizend reizigers dan plaats gaan nemen als hun trein afgeschaft wordt?
Ik vermoed dat de voorgaande treinen drukker bezet zullen worden waardoor er bijkomend plaatsgebrek zal ontstaan waardoor die voorgaande treinen dus ook weer bijkomende vertraging zullen maken TENZIJ de NMBS die treinen verlengt met het vrijgekomen materiaal van de afgeschafte treinen
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
dat is dus juist het punt ... treinen afschaffen in de hoop dat de spits daardoor beter gaat verlopen is UTOPIE, die maatregel heeft maar 1 bedoeling BESPAREN zonder dat het echt merkbaar is ... maar hun op jaarbasis wel VEEL centen bespaard ....
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Die paar treinen die nu afgeschaft zijn tussen BruZu en de luchthaven, is dat een afschaffen van het "laatste" stukje van de rit van een P-trein, of was dit de "volledige" rit ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht
Hallo,
En waarom niet meer treinen rondsturen via Brussel-West?
Luchthaven-West-Zuid(-Vorst of terug)
Groeten,
Joris De Mol
En waarom niet meer treinen rondsturen via Brussel-West?
Luchthaven-West-Zuid(-Vorst of terug)
Groeten,
Joris De Mol