Dertig piekuurtreinen op de tocht

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ronny

Re: Dertig piekuurtreinen op de tocht

Bericht door ronny »

Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?
Steven

Bericht door Steven »

ze lopen er door omdat ze eventueel verstrooide reizigers er nog moeten kunnen uitzetten of vergeten bagage in het station afgeven.
Shrek

Bericht door Shrek »

ronny schreef:Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?
Ik denk persoonlijk niet dat het aantal beschikbare sporen in Brussel-Zuid het grote probleem hier is. De flessenhals zelf zit nog verderop :wink:
Adler

Bericht door Adler »

Het is toch wel hallucinant om te lezen dat men in die Raden van Bestuur niet langer zoekt naar middelen om het bestaand aantal reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen maar naar middelen om zoveel mogelijk reizigers kwijt te raken en zich de vraag stelt: "Gaan we nu voor 20.000 of voor 10.000 ?".

Of zoals Marc Reynebeau deze week nog schreef:

"Want waarom is ooit de piekuurtrein uitgevonden? Omdat de realiteit leert dat er op piekuren meer reizigers een trein nodig hebben. De NMBS draait de redenering nu om. Ze past haar aanbod niet aan aan de realiteit, maar herschrijft de realiteit naar wat ze nog aan dienst wil leveren.

Vroeger luidde de klacht dat de NMBS te veel een bastion van ingenieurs was. Zij vonden passagiers een hinderlijke bijzaak, die alleen voor ongemak zorgden bij het vervullen van hun centrale taak: treinen doen rijden met de precisie van een militaire operatie.

Nu is de spoorweg een bastion van managers. Zij passen de realiteit aan hun papieren doelstellingen aan. Ze schaffen treinen af om ze stipter te maken. Maar ze hebben met de ingenieurs wel gemeen dat ze passagiers evenzeer als een hinderlijke bijzaak aanzien."

Het volledige artikel van Marc Reynebeau "Passagiers, een hinderlijke bijzaak" vind je hier.
ronny

Bericht door ronny »

Shrek schreef:
ronny schreef:Ik heb vastgesteld dat de tbg van een P-trein, nadat de reizigers zijn uitgestapt, heel de trein in Brussel-Zuid nog doorloopt alvorens aan de avg te draaien. Kunnen ze dit doorlopen niet afschaffen zodat het spoor/perron sneller vrij is ?
Ik denk persoonlijk niet dat het aantal beschikbare sporen in Brussel-Zuid het grote probleem hier is. De flessenhals zelf zit nog verderop :wink:
Het gevolg hiervan was dat de IC-A naar Oostende even moest wachten en pas op het geplande vertrekuur aan het voorziene perron kwam. Ik stond al klaar aan de trap om naar een ander perron te gaan.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
Steven schreef:ze lopen er door omdat ze eventueel verstrooide reizigers er nog moeten kunnen uitzetten of vergeten bagage in het station afgeven.
Heb hier twee verbetervoorstellen bij (maar hoor natuurlijk graag van de ingewijden waarom ze niet uitvoerbaar zijn...)
- waarom wordt dit niet in het vormingsstation gedaan ? De verstrooide reiziger die door de laatste halte doorslaapt en/of zijn bagage vergeet kan de NMBS moeilijk kwalijk nemen dat het algemeen belang (=zo snel mogelijk vrij maken van de sporen van de NZV) opweegt tegen zijn persoonlijk belang ?
- waarom wordt de treinbegeleider op dit ogenblik niet geholpen door één of twee onderstationschefs of ander personeel van het station zodat ze elk een stuk van de trein doen en sneller klaar zijn ?

Groeten,
Bart W.
groentje

Bericht door groentje »

Omdat er daarvoor te weinig personeel beschikbaar is tijdens de piekuren. Er zijn maar 2 onderstationschefs reizigers in Brussel Zuid opgesteld, als ik me goed herinner...
Die ene verdwaalde reiziger in de bundel is bovendien een grote lastpak, want moet verplicht begeleid worden uit de bundel. Vandaar dat dat ook gebeurt in Brussel-Zuid (niet in Noord, daarvoor wordt Schaarbeek gebruikt).
kika

Bericht door kika »

Zijn daar geen alternatieven voor? Dat je liever geen chagrijnige reizigers over de bundel hebt dwalen begrijp ik volkomen, in Hoofddorp worden ze daarom meestal op het volgende materieel gedumpt dat weer richting hoorddorp gaat. En anders vraag je eens waar die mensen met rode hesjes bij de mivb vandaan komen, die kunnen ook 'service' bieden :roll:
groentje

Bericht door groentje »

Die vallen onder de Holding, ik weet niet hoe het geregeld is wat ze mogen doen voor de NMBS.
Steven

Bericht door Steven »

Ter informatie voor de mensen die denken dat je zomaar effe kan ronddwalen in een bundel/vorming. Als er daar een reiziger zou komen vast te zitten is dat de verantwoordelijkheid van de NMBS en je zal het maar zien gebeuren dat die reiziger daar zijn voet verzwikt omdat die over een rail struikelde.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

wat ik nog niet heb zien passeren is de vraag waar die 10 of 20-duizend reizigers dan plaats gaan nemen als hun trein afgeschaft wordt?
Ik vermoed dat de voorgaande treinen drukker bezet zullen worden waardoor er bijkomend plaatsgebrek zal ontstaan waardoor die voorgaande treinen dus ook weer bijkomende vertraging zullen maken TENZIJ de NMBS die treinen verlengt met het vrijgekomen materiaal van de afgeschafte treinen maar waardoor deze treinen op hun beurt , en zeker in de centraal, meer vertraging zullen maken daar het langer duurt om een volledig overzicht te krijgen op de trein om te zien of iedereen ingestapt is en het vertrek gegeven mag worden.
Deze treinen zullen dan er ook weer langer overdoen om op te trekken naar hun toegelaten snelheid want ze zijn "verlengd" en dus ook zwaarder ... en zie onze cirkel is gesloten we zullen nog altijd met vertraging rijden en misschien zelfs met NOG MEER vertraging als voorheen ....
Asterix

Bericht door Asterix »

Mechanik schreef:wat ik nog niet heb zien passeren is de vraag waar die 10 of 20-duizend reizigers dan plaats gaan nemen als hun trein afgeschaft wordt?
Ik vermoed dat de voorgaande treinen drukker bezet zullen worden waardoor er bijkomend plaatsgebrek zal ontstaan waardoor die voorgaande treinen dus ook weer bijkomende vertraging zullen maken TENZIJ de NMBS die treinen verlengt met het vrijgekomen materiaal van de afgeschafte treinen
Een maat voor niets. Je kan nooit het volk van, pakweg, 10 I10'en tijdens de spits wegzetten in een 4x Break die een kwartier voordien vertrekt. Die zit namelijk ook al vol.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

dat is dus juist het punt ... treinen afschaffen in de hoop dat de spits daardoor beter gaat verlopen is UTOPIE, die maatregel heeft maar 1 bedoeling BESPAREN zonder dat het echt merkbaar is ... maar hun op jaarbasis wel VEEL centen bespaard ....
dentheo

Bericht door dentheo »

Die paar treinen die nu afgeschaft zijn tussen BruZu en de luchthaven, is dat een afschaffen van het "laatste" stukje van de rit van een P-trein, of was dit de "volledige" rit ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
En waarom niet meer treinen rondsturen via Brussel-West?
Luchthaven-West-Zuid(-Vorst of terug)
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie