Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.Teach2 schreef:HijDieHetWeet heeft het over de Sprinters (AM86), niet over de Nederlandse DD-ARBordensteker schreef:Revisie: ja, technisch is het om te beginnen een grote revisie.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
Grote revisie Sprinter
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Grote revisie Sprinter
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Grote revisie Sprinter
Terwijl bij DDAR/DDZ/NID men juist spreekt over een modernisering omdat er niets is aangepast aan de tractieinstallatie of andere installaties. Alleen het informatiesysteem (OBIS), wifi en airco wordt ingebouwd en worden de onconfortabele banken vervangen door betere stoelen. Ook wordt de buitenkant aangepakt.
Re: Grote revisie Sprinter
Mijn excuses voor mijn ridicule antwoord. Maar het is soms ook bijna taboe om de retoriek dat het 'in Nederland beter gebeurt' tegen te spreken. Het gebeurt er anders, met een andere culturele en sociologische inslag, en andere terminologie. Ik wou er gewoon op wijzen dat niet iedereen de modernisering van die DDAR/DDZ's beter (in de betekenis van 'mooier', want technisch kan ik het niet beoordelen, gezien ik van de moderniseringsprojecten in Nederland technisch niets afweet) vindt.Teach2 schreef:Het met veel voorsprong meest ridicule antwoord dat bijna als standaard wordt gegeven door mensen zonder argumenten wanneer wordt getoond dat iets in het buitenland beter gedaan wordt dan in België: "ga daar dan wonen". Tja, met DIE attitude verander je dus NIKS.Ga dan in Nederland wonen.
Er is wel degelijk een verschil, en hoewel misschien niet wereldschokkend heeft het toch een invloed op studie en budget.Teach2 schreef:Het grote probleem is juist dat bij de NMBS je amper het verschil ziet tussen de twee. Want als ik me niet vergis krijgen ook deze stelletjes het beruchte M6-stofje over de banken, en zal ook hier de pot grijze verf royaal worden bovengehaald voor het interieur. Wat is dan nog het grote verschil met pakweg de break, wat wel als een modernisering aanzien wordt?Toch even vermelden dat het gaat over een grote revisie, en niet over een modernisatie.
Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.
Re: Grote revisie Sprinter
Zal er geen informatiesysteem en gesloten-systeem-WC-module ingebouwd worden? Zwaar gemiste kans als dat zo is...nahoj schreef:Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.
Re: Grote revisie Sprinter
Dat klopt, maar verklaart lang niet volledig het grote verschil: ook bij moderniseringen waarbij de rol van de trein niet veranderd is (zoals de ICM-stellen en de SGM) is de renovatie een pak grondiger gebeurd.Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.
Re: Grote revisie Sprinter
Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:
De toestand van de elektrische kabels!
Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.
Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas
Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
De toestand van de elektrische kabels!
Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.
Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas
Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Re: Grote revisie Sprinter
Wat een zwaar gefaal is dat? De Varkens rijden nog onveranderd rond, elke Break staat 5 maand binnen en men denkt dat men dan maar de (aanvaardbare) duikbrillen maar eens moet aanpakken? Als ze het grondig doen (lees SIV binnen en buiten, gesloten WC, rolgordijnen, airco, elektrische binnendeuren, nieuw interieur, enz...) dan is er geen probleem. Nu is het onaanvaardbaar.
Re: Grote revisie Sprinter
Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:
De toestand van de elektrische kabels!
Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.
Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas
Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Re: Grote revisie Sprinter
Verlijming van de kast wordt eveneens aangepakt, alsook de binneninrichting.Shrek schreef:Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:
De toestand van de elektrische kabels!
Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.
Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas
Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Grote revisie Sprinter
Zal waarschijnlijk nog een tijdje duren, ze zullen eerst nog een paar testritten moeten ondergaan.
Re: Grote revisie Sprinter
Hoe staat het hiermee?
Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Re: Grote revisie Sprinter
Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?
Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Grote revisie Sprinter
Ja maar ik lees hier dat men het terug gaat open maken?overweg13 schreef:Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?
Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?