Pagina 5 van 18

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 29 feb 2012, 19:51
door Bordensteker
Teach2 schreef:
Bordensteker schreef:Revisie: ja, technisch is het om te beginnen een grote revisie.
Maar dan meteen gecombineerd met het volledig nieuw inrichten van met name de binnenkant aan het gebruik als Intercity. De kassen in de oude uitvoering waren juist voor agglomeratie- en regionaal vervoer ontworpen, wat goed zichtbaar blijft aan de zeer brede buitendeuren.
HijDieHetWeet heeft het over de Sprinters (AM86), niet over de Nederlandse DD-AR :wink:
Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 29 feb 2012, 22:07
door MaartendeJ
Terwijl bij DDAR/DDZ/NID men juist spreekt over een modernisering omdat er niets is aangepast aan de tractieinstallatie of andere installaties. Alleen het informatiesysteem (OBIS), wifi en airco wordt ingebouwd en worden de onconfortabele banken vervangen door betere stoelen. Ook wordt de buitenkant aangepakt.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 01:19
door nahoj
Teach2 schreef:
Ga dan in Nederland wonen.
Het met veel voorsprong meest ridicule antwoord dat bijna als standaard wordt gegeven door mensen zonder argumenten wanneer wordt getoond dat iets in het buitenland beter gedaan wordt dan in België: "ga daar dan wonen". Tja, met DIE attitude verander je dus NIKS.
Mijn excuses voor mijn ridicule antwoord. Maar het is soms ook bijna taboe om de retoriek dat het 'in Nederland beter gebeurt' tegen te spreken. Het gebeurt er anders, met een andere culturele en sociologische inslag, en andere terminologie. Ik wou er gewoon op wijzen dat niet iedereen de modernisering van die DDAR/DDZ's beter (in de betekenis van 'mooier', want technisch kan ik het niet beoordelen, gezien ik van de moderniseringsprojecten in Nederland technisch niets afweet) vindt.
Teach2 schreef:
Toch even vermelden dat het gaat over een grote revisie, en niet over een modernisatie.
Het grote probleem is juist dat bij de NMBS je amper het verschil ziet tussen de twee. Want als ik me niet vergis krijgen ook deze stelletjes het beruchte M6-stofje over de banken, en zal ook hier de pot grijze verf royaal worden bovengehaald voor het interieur. Wat is dan nog het grote verschil met pakweg de break, wat wel als een modernisering aanzien wordt?
Er is wel degelijk een verschil, en hoewel misschien niet wereldschokkend heeft het toch een invloed op studie en budget.
Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 17:11
door wbrm
nahoj schreef:Bij de MR80-83 (Breaks) zit er bv. een nieuwe laagspanningsomvormer, een reizigersinformatiesysteem, een gesloten-systeem-WC-module geschikt voor PMR, enz., i.t.t. de MR86-89.
Zal er geen informatiesysteem en gesloten-systeem-WC-module ingebouwd worden? Zwaar gemiste kans als dat zo is...

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 18:44
door Teach2
Dat klopt, maar ik vertelde iets meer over die ombouw in Nederland om mede te verklaren waarom die daar zo veelomvattend uitpakt: het is de bedoeling er meteen een heel ander soort trein van te maken.
Dat klopt, maar verklaart lang niet volledig het grote verschil: ook bij moderniseringen waarbij de rol van de trein niet veranderd is (zoals de ICM-stellen en de SGM) is de renovatie een pak grondiger gebeurd.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 21:40
door HijDieHetWeet
Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 21:59
door wbrm
Wat een zwaar gefaal is dat? De Varkens rijden nog onveranderd rond, elke Break staat 5 maand binnen en men denkt dat men dan maar de (aanvaardbare) duikbrillen maar eens moet aanpakken? Als ze het grondig doen (lees SIV binnen en buiten, gesloten WC, rolgordijnen, airco, elektrische binnendeuren, nieuw interieur, enz...) dan is er geen probleem. Nu is het onaanvaardbaar.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 mar 2012, 22:06
door Shrek
HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 05 mar 2012, 18:00
door nahoj
Shrek schreef:
HijDieHetWeet schreef:Sommige hebben al wat verschillen aangehaald, hier een fundamenteel verschil:

De toestand van de elektrische kabels!

Indien de isolatie van de elektrische kabels niet meer in orde is (maw de doorslagspanning kritisch wordt), dan is het noodzakelijk om deze te vervangen. Bij de Break en MRQ was dit zo (toch op lange termijn), bij de Sprinter niet.

Moderniseren wil ook zeggen: moderne technologiën gebruiken:
- SIV
- gesloten WC's
- multifunctionele ruimten
- stopcontacten 1e klas

Allemaal zaken die de Sprinters niet krijgen (maw aan de fiabiliteit wordt niet geraakt).
Ze krijgen wel een open WC systeem.
Ze krijgen dus eigelijk enkel een likje verf, meer niet ...
Verlijming van de kast wordt eveneens aangepakt, alsook de binneninrichting.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 apr 2012, 16:02
door Stijn91
Is die Sprinter met de nieuwe huiskleuren al in dienst?

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 01 apr 2012, 21:29
door TrainzDr3ver
Zal waarschijnlijk nog een tijdje duren, ze zullen eerst nog een paar testritten moeten ondergaan.

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 15 mei 2012, 13:06
door Asterix
Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 15 mei 2012, 13:15
door overweg13
Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 19 mei 2012, 20:05
door Klassiekje
Afbeelding Ik vind het minder erg dan de breaks :mrgreen:

Re: Grote revisie Sprinter

Geplaatst: 19 mei 2012, 20:53
door Asterix
overweg13 schreef:
Jeroen schreef:Hoe staat het hiermee?

Wat gaat er nu precies allemaal veranderen binnenin? Waarom geen gesloten WC-systeem? Dat is toch niet meer van deze tijd? Zeker niet in overdekte stations?
Afgaande op de reuk in het belendende coupé (ex eerste klas) is het nu al een gesloten systeem...
Ja maar ik lees hier dat men het terug gaat open maken?