De HLE18 heeft toch ERTMS, dus een ATB-STM erinsteken moet niet de grootste problematiek zijn. Laat die I11's maar naar Breda komen hoor!
Over Maastricht - Luik: Veolia heeft de NMBS niet eens nodig, het is juridisch gezien een internationale verbinding en die markt is geliberaliseerd. Het enige dat Veolia nodig heeft is toegang tot het Infrabel-netwerk (spoorwegvergunning, veiligheidsdocumenten, enz.) en toegelaten materieel.
Over rollend materieel:
De GTW-treinen die Veolia gebruikt in Zuid-Limburg kunnen worden omgebouwd naar een meerspanningsversie, hiervoor hoeft slechts een order bij Stadler geplaatst te worden om de huidige monocourante powerpacks om te ruilen voor multicourante powerpacks. Dat is even de trein uit elkaar halen, powerpack omwisselen, en weer terug in elkaar schuiven.
Daarnaast zal wel Memor en TBL1+ ingebouwd moeten worden, waardoor de GTW dan in Nederland opnieuw toegelaten moet worden (zie MS800). De toelating voor België kan dan eveneens volgen, en ik verwacht daarbij weinig problemen aangezien GTW al in talloze Europese landen rondrijdt.
Dus als Veolia wil... kunnen ze het. Ik denk zelf aan zo'n 2 a 3 jaar tijd om alles geregeld te krijgen.