Pagina 5 van 9
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 15:11
door MakingItBeautiful
overweg13 schreef:MakingItBeautiful schreef:Kan ik hiermee een weekendbiljet nemen?
Waarom zou je een weekendbiljet nemen als je biljet krijgt dat één dag lang op het hele net geldig is?
Ik zou een weekendbiljet willen omdat ik volgende week naar dour festival vertrek, de treinreis zit niet in het ticket inbegrepen.
Ik vertrek vrijdagavond en kom zondag terug, en anders reis ik nooit met de trein, dus zou ik voor deze gelegenheid het cadeaubiljet willen gebruiken, als dat mogelijk is natuurlijk
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 15:24
door overweg13
MakingItBeautiful schreef:overweg13 schreef:MakingItBeautiful schreef:Kan ik hiermee een weekendbiljet nemen?
Waarom zou je een weekendbiljet nemen als je biljet krijgt dat één dag lang op het hele net geldig is?
Ik zou een weekendbiljet willen omdat ik volgende week naar dour festival vertrek, de treinreis zit niet in het ticket inbegrepen.
Ik vertrek vrijdagavond en kom zondag terug, en anders reis ik nooit met de trein, dus zou ik voor deze gelegenheid het cadeaubiljet willen gebruiken, als dat mogelijk is natuurlijk
Ik zou zeggen: gelukkig is dat niet mogelijk. Stel je voor dat al die jongeren die naar Dour trekken met hun gratis biljet in eerste klas gaan zitten: dan zou pas blijken dat er geen overcapaciteit in eerste klas is...
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 15:52
door Shrek
overweg13 schreef:Ik wist niet wie het was, maar ik heb de hele tijd gedacht: die zit ook op een forum, en de kans bestaat dat hij mijn verslag leest! Bingo!
Inderdaad, ik ben herkend. Ergens wel jammer dat je ons niet hebt aangesproken, dan hadden we wat meer om handen gehad dan wat in te dommelen op de trein

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 18:22
door overweg13
Shrek schreef:overweg13 schreef:Ik wist niet wie het was, maar ik heb de hele tijd gedacht: die zit ook op een forum, en de kans bestaat dat hij mijn verslag leest! Bingo!
Inderdaad, ik ben herkend. Ergens wel jammer dat je ons niet hebt aangesproken, dan hadden we wat meer om handen gehad dan wat in te dommelen op de trein

Dat geldt omgekeerd ook, natuurlijk. En indommelen? Ik vond dat jullie er nog behoorlijk fris uitzagen na zo'n odyssee. En dat je veel vertrouwen had in de NMBS, toen je van die 2 minuten stilstand in Namur gebruik maakte om een blikje uit een automaat op het perron te halen.
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 22:24
door Shrek
overweg13 schreef:Dat geldt omgekeerd ook, natuurlijk. En indommelen? Ik vond dat jullie er nog behoorlijk fris uitzagen na zo'n odyssee. En dat je veel vertrouwen had in de NMBS, toen je van die 2 minuten stilstand in Namur gebruik maakte om een blikje uit een automaat op het perron te halen.
Bwa, dat was niet eens nipt. Het blikje was al bijna leeg toen de trein weer vertrok

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 23:45
door groentje
Als de trein moet splitsen, heb ik ook al regelmatig een koffie gehaald bij AMC, hoor. Zeker het deel naar Dinant, of omgekeerd uit Dinant, blijft lang genoeg staan.
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 23:47
door Shrek
groentje schreef:Als de trein moet splitsen, heb ik ook al regelmatig een koffie gehaald bij AMC, hoor. Zeker het deel naar Dinant, of omgekeerd uit Dinant, blijft lang genoeg staan.
Maar dit was een gewone IC Luxemburg-Brussel. Die heeft volgens de dienstregeling maar 3 minuten halte. Maar hij kwam 1 minuut te vroeg binnen, dus snel naar de automaat op het perron was geen probleem

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 07 jul 2011, 23:51
door groentje
Hmm, dat is al wat nipter. Maar goed, met een automaat op het perron inderdaad verre van onmogelijk.
In het ergste geval kon je je wisselgeld nog laten zitten.
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 00:50
door AlexNL
Shrek schreef:Ik heb het biljet gisteren gebruikt en het was de moeite:
Code: Selecteer alles
Luchthaven 6u52 Brussel-zuid 7u12 IR De Panne
Brussel-zuid 7u33 Mons 8u18 IC Saint-Ghislain
Mons 8u34 Tournai 8u57 IC Lille
Tournai 9u07+13 Brugge 10u01+15 ICT Blankenberge
Brugge 10u35 Gent sP 11u00 IC Tongeren
Gent sP 11u05 Antw-B 11u50 IC Antwerpen-C
Antw-B 11u59 Antw-C 12u03 L Antwepen-C
Antw-C 12u31 Luik-G 14u44+26 IR Luik
Luik-G 15u18 Rivage 15u39 IR Luxemburg
Rivage 15u50 Jemelle 16u36+13 L Jemelle
Jemelle 17u23+5 Arlon 18u20 IC Luxemburg
Arlon 18u43 Ottignies 20u45 IC Brussel-zuid
Ottignies 20u52 Leuven 21u32 L Leuven
Leuven 21u48 Haacht 22u03 IR Dendermonde
Ook het biljet elke controle laten knippen, de TBG's keken steeds vreemder naarmate de dag vorderde

Misschien leuk om eens uit te rekenen hoeveel kilometer je hebt gereisd?
Sefora geeft de afstanden
Ik heb laatst in Nederland een keer een tripje gemaakt (met een dagkaart) waarbij ik uitkwam op in totaal iets van 650 km

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 01:08
door Asterix
groentje schreef:Hmm, dat is al wat nipter. Maar goed, met een automaat op het perron inderdaad verre van onmogelijk.
In het ergste geval kon je je wisselgeld nog laten zitten.
Ook al meegemaakt tijdens een stop: uitstappen en rustig een sigaretje roken (toen het nog mocht) en wat rondwandelen aan de loc. Ik had mij echter miskeken op het uur en opeens sloten achter mij de deuren en stond de TBG helemaal aan de andere zijde van het perron van een sleep I11'en. Ik maar wanhopig molenwieken, gaat opeens het deurtje van de HLE 13 open: "Allez, stap moar in, he kunt hiere vanveure wa zittn". Toffe gast, ik moet dat meer doen

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 02:46
door Shrek
overweg13 schreef:Dat geldt omgekeerd ook, natuurlijk. En indommelen? Ik vond dat jullie er nog behoorlijk fris uitzagen na zo'n odyssee. En dat je veel vertrouwen had in de NMBS, toen je van die 2 minuten stilstand in Namur gebruik maakte om een blikje uit een automaat op het perron te halen.
Maar ik kan aan het uiterlijk van mensen niet zien dat ze ook veel met openbaar vervoer bezig zijn he
En vertrouwen hebben in het feit dat een trein bij de nmbs niet te vroeg zal vertrekken is niet zo moeilijk hoor, het omgekeerde (wat ik ook op deze reis vaak genoeg heb moeten doen) is een pak meer stresserend
AlexNL schreef:
Misschien leuk om eens uit te rekenen hoeveel kilometer je hebt gereisd?
Sefora geeft de afstanden
Ik heb laatst in Nederland een keer een tripje gemaakt (met een dagkaart) waarbij ik uitkwam op in totaal iets van 650 km

Leuk idee.
Ik kom uit op 786 km trein en dan nog een kleine 30 km bus

Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 19:34
door Rob
Hoewel ik een treinkaart heb die recht geeft op een cadeaubiljet, heb ik tot op heden nog geen brief daaromtrent ontvangen.
Mijn eerste contact via de NMBS-website op 28/06 hierover leverde gisteren een standaardbrief (per post) op met de vraag al mijn gegevens door te geven. Vandaag ben ik hiermee naar het loket van station Leuven gegaan met de vraag of deze brief volstond om meteen dat cadeaubiljet te mogen ontvangen. Neen. Alle begrip hiervoor, dus vraag ik de loketbediende om mijn brief met de binnenpost naar Brussel te transfereren. Akkoord, maar eerst nog een ander formulier invullen. Dat weiger ik. Die brief bevat alle nodige info, en ik wil geen extra tijd steken in iets waar ik recht op heb. De loketbediende verwijt mij "schieten" en "afsnauwen", wordt boos en loopt weg. Vandaar dat ik daarnet een nieuwe mail naar de NMBS zond met het verzoek om mijn dossier nauwgezet op te volgen, want voor hetzelfde geld gooit die loketbediende mijn brief in Leuven in de vuilnisbak.
Toen de loketbediende en ik in het begin van ons gesprek nog vriendjes waren, merkte ik op dat zo'n omslachtige correspondentie (eerst een mail van de klant, dan een brief van de NMBS, dan die brief ingevuld door de klant en dan weer een brief van de NMBS, de brief dus die normaal gezien automatisch werd verstuurd begin juni) toch niet klantvriendelijk is. En dat de NMBS zichzelf nog extra in de problemen brengt door met dat cadeaubiljet zoveel extra leed te veroorzaken. De loketbediende beaamde dat allemaal. Maar toen ik weigerde dat extra formulier in te vullen en hem kordaat maar vriendelijk verzocht mijn brief in het postvakje voor Brussel te leggen, ontplofte hij. En ik dus ook.
Straks is het eind augustus en heb ik nog geen cadeaubiljet gezien. De NMBS is niet tevreden, awel ik ook niet!
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 19:43
door overweg13
Waarom moet de fout noodzakelijkerwijs bij de NMBS liggen? Een alerte postbode kan makkelijk voor de hele familie dergelijke brieven onderscheppen, om maar iets te suggereren...
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 19:53
door Rob
overweg13 schreef:Waarom moet de fout noodzakelijkerwijs bij de NMBS liggen? Een alerte postbode kan makkelijk voor de hele familie dergelijke brieven onderscheppen, om maar iets te suggereren...
Akkoord, maar dan moet de NMBS maar een andere, en dit keer waterdichte procedure hanteren. Het moet toch volstaan dat je je aan het loket meldt, je treinkaart laat zien en dat cadeaubiljet ontvangt, waarna de loketbediende in het systeem kan inbrengen dat dat treinkaartnummer zijn gratis biljet heeft gekregen. Bespaart de NMBS ook nog eens de kosten voor een copywriter om pathetische brieven bijeen te pennen (voor alle duidelijkheid: die brief heb ik op dit forum kunnen lezen) + de portkosten.
Los daarvan is het absurd om meermaals en gelijktijdig telkens dezelfde gegevens te moeten invullen op formulieren allerhande terwijl de NMBS al deze info uit haar systeem kan halen op basis van het treinkaartnummer...
Re: Cadeaubiljet 1e klasse
Geplaatst: 08 jul 2011, 19:59
door overweg13
Rob schreef:overweg13 schreef:Waarom moet de fout noodzakelijkerwijs bij de NMBS liggen? Een alerte postbode kan makkelijk voor de hele familie dergelijke brieven onderscheppen, om maar iets te suggereren...
Akkoord, maar dan moet de NMBS maar een andere, en dit keer waterdichte procedure hanteren. Het moet toch volstaan dat je je aan het loket meldt, je treinkaart laat zien en dat cadeaubiljet ontvangt, waarna de loketbediende in het systeem kan inbrengen dat dat treinkaartnummer zijn gratis biljet heeft gekregen. Bespaart de NMBS ook nog eens de kosten voor een copywriter om pathetische brieven bijeen te pennen (voor alle duidelijkheid: die brief heb ik op dit forum kunnen lezen) + de portkosten.
Los daarvan is het absurd om meermaals en gelijktijdig telkens dezelfde gegevens te moeten invullen op formulieren allerhande terwijl de NMBS al deze info uit haar systeem kan halen op basis van het treinkaartnummer...
Ik heb hier ook wel een moederkaart van een treinkaart liggen, waarmee ik in dat geval naar het station zou kunnen trekken, ook al heb ik die in de referentieperiode niet gebruikt. Waarschijnlijk wil die loketbediende je precies een formulier laten invullen als ontvangstbewijs. Anders zou een en ander inderdaad wel eens in de vuilnisbak kunnen verdwijnen.