Pagina 5 van 6

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 12:19
door Stef
wbrm schreef:Is de CW Mechelen goed bereikbaar vanaf het station?
Station Mechelen langs spoor 10 verlaten en daar zie je al een stand om op de CW binnen te wandelen :wink:

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 12:22
door wbrm
Dus dat plannetje op de nmbs site is brol?

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 12:26
door Stef
De echte ingang en de start van de rondgang start aan de Leuvensesteenweg waar de 1804 opgesteld staat. Je kan ook via het station Mechelen de CW binnen. Het wijst zichzelf wel uit.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:51
door Adler
Heel interessante opendeur in Mechelen, het interessantste vond ik de lasersnijmachine en de wielendraaibank in werking.
Spijtig dat de treinsimulator defekt was, een van de servers wou niet meer starten.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 20:42
door COCOKEN007
Hallo iedereen,
zaterdag naar de CW van Mechelen geweest.
Proficiat voor de NMBS en bedankt ook voor het ganse personeel van CW in Mechelen :)
Aangekomen onze zoon kreeg een tof onthaal met stylo , armbandje en een toffe wedstrijd waar hij ten voor volle ging.Per afdeling had je een ton en hij moest een een stempel zetten op zn papier met de eerste letter van de afdeling. Door zo een motivatie hebben we heel de toer gedaan en hij is amper 7 jaar oud.
Het toffe was de type 18 die er stond en hebben een hele uitleg gekregen van de machine en hebben bijhorende fotos getrokken.
De werkplaatsen waren in orde en proper en er was genoeg personeel aanwezig om de nodige vragen te kunnen stellen .
We hadden ook een afspraak geregeld voor de nieuwe treinsimulator.
Het waauw was ook dat we onder de break konden lopen zodat we deze volledig langs de onderkant konden bekijken , hier en daar plakt een affiche erop bij het bijhorend onderdeel. Alle mensen waren er van onder de indruk.
De spuitcabines waren goed uitgelegd en er was een wagon gespoten in de verschillende lagen verf en uitleg.
De desiro stond er ook en we hebben deze van binnen ook bekeken.
Toffe trein alleen staat al de apparatuur op het dak, dat zal in de winter nog wat vonken trekken.
Vanbinnen was het ok maar geen gezelligheid en leek meer op metro effect.
De elecronica afdeling was fantastisch, veel uitleg gekregen over vermogen elektronica en alle soorten tachografen die werkten en nodige uitleg erbij. Kortom dit was allemaal heel goed. :o
Dan naar de grote tent geweest met springkastelen en fanfare , was gezellig en dan zijn we naar de gloednieuwe treinsimulator geweest.,
Heel tof ingericht met 5 schermen waar men les volgde.
Daarna in de cabine geweest . Het is een type 13 , de TB was heel vriendelijk en beantwoorde alle vragen, een kleine testrit doen maar de veringen voor de simulatie van de cabine werkten niet meer .
Veel geleerd op korte tijd. :wink:
Daarna nog wat gegeten en gedronken en de kleine wat gespeeld en naar huis.
Dit vond ik nr1 van de toppers van de NMBS en ook het personeel van de CW van Mechelen was heel behulpzaam en zelfs kindvriendelijk. De info was duidelijk en goed .
Proficiat mij zie je zeker terug. :D
VG
Cocoken

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 20:59
door Lukas
Hoi,

Voila,de open dagen van de NMBS werkplaatsen editie 2011 zijn afgelopen.Hierbij wens ik het personeel van alle werkplaatsen te bedanken voor hun vriendelijk onthaal en de deskundige uitleg.Door een uitgekiende planning heb ik op 1 dag bijna alle werkplaatsen kunnen bezoeken.Enkel de TW van Oostende heb ik niet kunnen bezoeken.

Ik hoop dat de NMBS dit nog veel organiseert.

Lukas

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:03
door Cipallieter
Ik heb er verschillende bezocht:
Antwerpen-Noord
Merelbeke
Charleroi-Sud
Kinkempois
Mechelen
Salzinnes.

Antwerpen-Noord, Mechelen maar vooral Salzinnes vond ik de meest interessante.

Bedankt NMBS en uiteraard ook alle mensen die meegewerkt hebben aan deze opendeurdagen.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:20
door Robin
buiten Hasselt heb ik ze allemaal gezien.
Vooral CW Mechelen, TW Merelbeke, Salzinnes vond ik de moeite.

Jammer dat in Mechelen en Salzinnes veel minder personeel aanwezig was om uitleg te geven dan bv in Antwerpen of Merelbeke. Ook het geen ik jammer vond is dat bij sommige werkplaatsen ook oud materieel staat dat men ook had kunnen tentoonstellen, ik denk hier bij Oostende met de HLE's 16, in Stockem met een 55, Schaarbeek met een ganse loods vol.

Toch om een tof initiatief dat zeker nog eens mag gebeuren!

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:27
door Stijn91
Ik ben alleen naar Schaarbeek gegaan, uitleg was zowat nihil ofwel in het Frans (bij een AM96 moterstel en in de 1801 die er stond), in het M6 stuurrijtuig was er wel een TBG (die ook een bezoek bracht die uitleg gaf). Het zaligste vond ik de HLE 18 en de Desiro omdat die ons spoorbeeld toch gaan domineren de komende jaren.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:38
door Bordensteker
Ik ben erg onder de indruk van de moeite die de NMBS mensen hebben gedaan om deze Opendeurdagen in te richten.
Ik ben in vier werkplaatsen geweest, waaronder eentje over de taalgrens, en heb interessante dingen gezien en deskundig en enthousiast antwoord op mijn vragen gekregen.
Hartelijk dank!

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:47
door Cipallieter
Stijn91 schreef:... uitleg was zowat nihil ofwel in het Frans (bij een AM96 moterstel en in de 1801 die er stond)...
De Nederlandse taal is en blijft inderdaad een heikel punt bij de NMBS.
Dat was, wat mij betreft, het enige minpunt van de opendeurdagen.
Ik heb het vandaag nog opgemerkt in de stand omtrent TBL1+ in Mechelen.
Ik hoop dat die mannen beter zijn in techniek dan in taal want er stonden verschillende dt-fouten in hun teksten.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 24 okt 2011, 12:02
door ludotje2
Beste mensen en dan vooral de medewerkers van de NMBS,

Het was echt geweldig al die open dagen.
Stockem vondt ik wat karig en ik ben er lang gebleven omdat ik misschien toegang kon krijgen tot de loks reeks 52/53/54, wat niet door kon gaan.
Luik met kinderen gegaan en dat was ook feest voor hun. Een leuk figuur van ballon als hond of bloem. Dit was een supermooie werkplaats en de diversiteit van de lokomotieven vond ik super. Wel heel jammer dat de 5538 flink opgeborgen stond tussen wagons. Ook de loks van de museum waren niet mooi te fotograferen. Zet die dan op een mooie fotografeerbare plek neer.
Zaterdag in zowel Namen als Mechelen geweest. Ik was heel erg onder de indruk van alle werkzaamheden die aan een lok gebeuren in Namen. Ik dacht dat Mechelen alleen maar minder ging worden, maar tot mijn verbazing was Mechelen een gelijkwaardige zeer interessante werkplaats. In beide plaatsen werd veel uitgelegd en bij Mechelen was het niet eens nodig om vragen te stellen. Bijna alles had wel uitleg. Vooral de wagon die in alle lagen van verven getoond werdt vont ik zeer geslaagd. De ballonnen werden in Mechelen pas echt mooi. Cartoon figuren! Zeer professioneel.

Wat een werk is het toch om een lok of treinstel op te knappen of te onderhouden. Ik ben erg onder de indruk! hartelijk dank voor de organisatie! Graag meer van dit soort open dagen. Dan ga ik zeker nog een paar andere bezoeken!

Groeten .... Ludo

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 24 okt 2011, 12:43
door Asterix
Cipallieter schreef:
Stijn91 schreef:... uitleg was zowat nihil ofwel in het Frans (bij een AM96 moterstel en in de 1801 die er stond)...
De Nederlandse taal is en blijft inderdaad een heikel punt bij de NMBS.
Dat was, wat mij betreft, het enige minpunt van de opendeurdagen.
Ik heb het vandaag nog opgemerkt in de stand omtrent TBL1+ in Mechelen.
Ik hoop dat die mannen beter zijn in techniek dan in taal want er stonden verschillende dt-fouten in hun teksten.
Ik moet zeggen dan ik qua TW Schaarbeek hier niets verkeerds over kan zeggen. De uitleg werd er steevast gegeven door Nederlandstaligen of Franstaligen die zeer goed Nederlands spraken. Ook de geschreven info bleek correct en voor de T18 was een Nederlandstalige TOSCI present. Een mooi initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is!

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 24 okt 2011, 14:43
door Steve
Jeroen schreef:
Cipallieter schreef:
Stijn91 schreef:... uitleg was zowat nihil ofwel in het Frans (bij een AM96 moterstel en in de 1801 die er stond)...
De Nederlandse taal is en blijft inderdaad een heikel punt bij de NMBS.
Dat was, wat mij betreft, het enige minpunt van de opendeurdagen.
Ik heb het vandaag nog opgemerkt in de stand omtrent TBL1+ in Mechelen.
Ik hoop dat die mannen beter zijn in techniek dan in taal want er stonden verschillende dt-fouten in hun teksten.
Ik moet zeggen dan ik qua TW Schaarbeek hier niets verkeerds over kan zeggen. De uitleg werd er steevast gegeven door Nederlandstaligen of Franstaligen die zeer goed Nederlands spraken. Ook de geschreven info bleek correct en voor de T18 was een Nederlandstalige TOSCI present. Een mooi initiatief dat zeker voor herhaling vatbaar is!
Idem wat mij betreft, uitleg gekregen op een meer dan correcte manier en in vlekkeloos Nederlands. Heb weliswaar lang niet overal uitleg gevraagd (in tegenstelling tot de meeste andere bezoekers wist ik heus wel dat de pedalen in de stuurpost van de M6BDx een andere functie hebben dan in een auto :lol: ), maar toch.

Re: Opendeurdagen van de werkplaatsen

Geplaatst: 24 okt 2011, 22:59
door petit_hund
Hier die Bilder von Salzinnes von mir.

http://european-train.eu/fotoalbum/s21/index.html

Gruss, Torsten.

Edit:

Hier die Bilder von Mechelen,

http://european-train.eu/fotoalbum/s22/index.html