Uitgaande van zoals ‘FLV-FGSP’ enkele dagen gelden aangaf (ieder uur een trein uit Amsterdam van 5.52 tot 21.52, en ieder uur een trein uit Brussel Zuid van 6.22 tot 22.22, maar dan met de nu iets verschoven rijpaden), een reistijd van twee uur en ongeveer een half uur keertijd op de eindpunten heb ik een poging gedaan om duidelijker te laten zien welke gaten er nog in het patroon zitten.
Ik noem de drie beschikbare treinstellen even A, B en C.
Ik begin met in Amsterdam en in Brussel ’s morgens elk een stel (A, resp. B), en het derde stel blijkt dan nodig om het vertrek van 07:41 uit Amsterdam te verzekeren.
Dan lijkt dat er dus zo uit te gaan zien:
Code: Selecteer alles
uit Amsterdam: uit Brussel:
05:47 A 06:18 B
07:41 C 08:16 (resp. 08:18) A
08:41 B
10:18 C
10:41 A 11:18 B
12:41 C 13:18 A
13:41 B
15:18 C
15:41 A 16:18 B
17:41 C 18:18 A
18:41 B
20:18 C
20:41 A 21:18 B
(en hier in de avond zijn onopvallend ook nog twee gaten)
Omdat de omlooptijd 2 + 0,5 + 2 + 0,5 = 5 uren bedraagt, is stel A na vijf uur weer vertrekkensgereed in Amsterdam. Zo ziet het er hierboven ook uit.
Ik heb dus nu nog gaten; met drie stellen kun je over deze afstand geen uurdienst aanbieden.
Logischerwijs is het zo dat je achter een stel A, dat na vijf uren omlooptijd weer vertrekkensgereed kan staan in Amsterdam, nog vier er met een interval van één uur achteraan rijdende stellen nodig hebt om er een volledige uurdienst van te maken (met weinig speling, en eigenlijk nog nergens echt tijd om het interieur overdag eens goed schoon te maken!)
Code: Selecteer alles
uit Amsterdam: uit Brussel:
05:47 A 06:18 B
D E
07:41 C 08:16 (resp. 08:18) A
08:41 B D
E 10:18 C
10:41 A 11:18 B
D E
12:41 C 13:18 A
13:41 B D
E 15:18 C
15:41 A 16:18 B
D E
17:41 C 18:18 A
18:41 B D
E 20:18 C
20:41 A 21:18 B
D E
Ik zit al te denken aan vliegtuigen waar voor de landing stewards en stewardessen door het gangpad lopen met een vuilniszak waar de reizigers dan hun afval in kwijt kunnen. Maar ja, tussen Schiphol en Amsterdam zullen de reizigers wel geen animo hebben om het afval van mensen die in Rotterdam uitstapten te gaan opruimen!
Je zou kunnen overwegen om de snelle stellen in het begin alleen te laten optreden op het snelle stuk spoorbaan (tussen Schiphol en Antwerpen dus, ca. één uur reistijd), dan kun je met drie stellen in principe wél een uurdienst volmaken.
Maar dan moet je de vertrektijden in minstens één richting gaan aanpassen om op allebei die nieuwe keerstations een bruikbare keertijd over te houden.
Voor die keertijd van een halfuur is natuurlijk geen perroncapaciteit beschikbaar, laat staan voor de dan gewenste aansluitende pendeldiensten, en met twee keer extra overstappen lijkt het voor de klanten ook totaal niet aantrekkelijk.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat de reiziger eerder accepteert dat hij niet elk uur bediend wordt. Dat is hopelijk voor wie toch al vooruit plant en reserveert ook niet zo’n bezwaar.