Pagina 41 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 25 feb 2010, 21:09
door e49memling
Kristofke schreef:(sarcastisch) Naar het schijnt is er vandaag ook iemand door het rood gereden aan de kerk van Poepkapelle, gelukkig was er geen onmiddelijk gevaar. Er stond geen flitspaal en dus komt de busschauffeur die aan het stuur zat van een bus met 50 kinderen opweg naar het zwembad er gratis en verniet van af. Gelukkig zat er een kindje van een VTM journalist op de bus.

Komaan seg, hoeveel weken gaat deze fixatie nog duren?
Groot gelijk, In den Humo stond een artikkel over treinveiligheid; ze rekenen ruwweg 500 doden sinds het bestaan van spoorweg in België. (175 jaar)
Dat is nog altijd half zoveel dan het wegverkeer in één jaar

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 25 feb 2010, 21:10
door e49memling
Stef schreef:De takelwerken 2 dagen vroeger klaar dan verwacht, zou dit betekenen dat de sporen op 1 maart terug in gebruik zullen zijn?
Vanaf 1 maart weer normaal verkeer

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 25 feb 2010, 21:31
door overweg13
e49memling schreef:
Groot gelijk, In den Humo stond een artikkel over treinveiligheid; ze rekenen ruwweg 500 doden sinds het bestaan van spoorweg in België. (175 jaar)
Dat is nog altijd half zoveel dan het wegverkeer in één jaar
Maar dat is ook meteen de reden waarom het zo hard aankomt. Toen ik die gepensioneerde sectorchef De Temmerman hoorde zeggen dat zo iets iedereen (en hij bedoelde spoorwegmensen) raakt, herkende ik het gevoel. Je verwacht gewoon niet dat dit gebeurt, en plots gebeurt het toch. Ik ben eigenlijk een buitenstaander, een geïnteresseerd treingebruiker, en ook ik heb die ramp nog altijd niet verwerkt. Ook al omdat je altijd weer bij dit type ongevallen het gevoel hebt: dit had vermeden kunnen worden. Ook daarom moet er nu iets gebeuren: het drama is gebeurd, maar de mogelijkheden om dergelijke rampen te vermijden, bestaan. Dus: doe er wat aan. En het is eigenlijk al positief dat politici zich in de voorbije weken niet hebben proberen profileren met het ongeval: misschien is dat een waardemeter die aangeeft dat ze het wel echt menen, los van politieke spelletjes. Al maak ik me daarrond weinig illusies: vroeg of laat volgen er toch afrekeningen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 25 feb 2010, 23:18
door EC 91
e49memling schreef: Groot gelijk, In den Humo stond een artikkel over treinveiligheid; ze rekenen ruwweg 500 doden sinds het bestaan van spoorweg in België. (175 jaar)
Dat is nog altijd half zoveel dan het wegverkeer in één jaar
Dat mag wel zo zijn, toch is elk ongeval er een te veel, en elke fout in verband met veiligheid een te veel. Mensen maken fouten, dat is zo, maar er moet alles mogelijk gedaan worden om de kans op fouten met zware gevolgen zo klein mogelijk te houden. Door rood rijden is geen "faits divers", zelfs als het maar enkele meter is. Maar de media moet beter berichten en het in verhouding plaatsen met het enorm aantal rode seinen per dag waar de trein wel correct stopt. Maar NMBS kan toch ook praten en alles in verhouding plaatsen? Hun communicatie, of het gebrek daarvan, sinds vorige maandag is bedroevend. Leg eens uit aan iedereen hoe complex het is om een trein te laten rijden en wat er allemaal bij komt kijken, en dat door de combinatie van mensen en technologie dit in de overgrote meerderheid van de gevallen wel uitstekend lukt, en herhaal het desnoods elke dag, in plaats van "schuldig" te zwijgen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 25 feb 2010, 23:59
door Wimpie
vandaag nogal schokwekkend nieuws gehoord, er zou een seingever ontslaan zijn na het willen vrijgeven van informatie over de ramp. De seingever verklaarde tegen enkele mensen waaronder een reporter dat het sein op groen stond en er een technische fout was in het wisselcomplex waardoor de wissels open lagen.... Moest dit waar zijn... :roll:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 00:11
door EC 91
Wimpie schreef:vandaag nogal schokwekkend nieuws gehoord, er zou een seingever ontslaan zijn na het willen vrijgeven van informatie over de ramp. De seingever verklaarde tegen enkele mensen waaronder een reporter dat het sein op groen stond en er een technische fout was in het wisselcomplex waardoor de wissels open lagen.... Moest dit waar zijn... :roll:
Luc Pauwels was nochtans 99,9 % zeker dat het wel rood was en "zijn" bestuurder in fout was.

Het lijkt me hoe dan ook eigenaardig dat het onderzoek zolang duurt. Als het een "simpel" door rood rijden was, moest het toch al lang officieel bevestigd zijn met alles dat geregistreerd wordt op trein en in seinhuis... Of vergis ik me?

Ik denk in elk geval dat het onderzoek correct gevoerd zal worden maar we moeten blijkbaar geduld hebben.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 00:13
door trainfreak
EC 91 schreef:
Wimpie schreef:vandaag nogal schokwekkend nieuws gehoord, er zou een seingever ontslaan zijn na het willen vrijgeven van informatie over de ramp. De seingever verklaarde tegen enkele mensen waaronder een reporter dat het sein op groen stond en er een technische fout was in het wisselcomplex waardoor de wissels open lagen.... Moest dit waar zijn... :roll:
Luc Pauwels was nochtans 99,9 % zeker dat het wel rood was en "zijn" bestuurder in fout was.
Maar Luc Pauwels heeft ondertussen wel ontslag genomen...
Ik dacht dat het met die uitspraak te maken had.
De TB zei trouwens ook dat het sein op groen stond.

We zullen het (misschien) wel horen zeker?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 00:51
door Wimpie
vrees dat zoals altijd het wel een grote doofpotoperatie word

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 08:42
door Stef
Wimpie schreef:vrees dat zoals altijd het wel een grote doofpotoperatie word

Ik hoop echt van niet, maar ik deel je vrees.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 09:49
door AlexNL
Dat is helaas wel wat er kan gebeuren als het onderzoek wordt gedaan door de organisatie zelf. NMBS en Infrabel zijn tenslotte nog steeds beiden onderdeel van de NMBS-Groep... hopelijk zal een onafhankelijke onderzoekscommissie uitsluitsel kunnen bieden. Een volledig onafhankelijk onderzoeksorgaan zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in Nederland zou een betere uitkomst zijn.

En het is absurd dat een vakbondsleider één van z'n eigen leden als schuldig bestempelt... waarom komen die leden daar niet tegen in opstand? Het gaat wel om hun collega!

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 10:32
door overweg13
AlexNL schreef:Dat is helaas wel wat er kan gebeuren als het onderzoek wordt gedaan door de organisatie zelf. NMBS en Infrabel zijn tenslotte nog steeds beiden onderdeel van de NMBS-Groep... hopelijk zal een onafhankelijke onderzoekscommissie uitsluitsel kunnen bieden. Een volledig onafhankelijk onderzoeksorgaan zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in Nederland zou een betere uitkomst zijn.

En het is absurd dat een vakbondsleider één van z'n eigen leden als schuldig bestempelt... waarom komen die leden daar niet tegen in opstand? Het gaat wel om hun collega!
1. Het gerechtelijk onderzoek loopt en is essentieel in dit geval. We moeten ervan uitgaan dat dit inderdaad onafhankelijk verloopt, al zullen de experts wel deels bij de spoorwegen gezocht worden.
2. Moeten vakbondsmensen dan liegen, tegen beter weten in?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 10:32
door Adler
AlexNL schreef:Dat is helaas wel wat er kan gebeuren als het onderzoek wordt gedaan door de organisatie zelf. NMBS en Infrabel zijn tenslotte nog steeds beiden onderdeel van de NMBS-Groep... hopelijk zal een onafhankelijke onderzoekscommissie uitsluitsel kunnen bieden. Een volledig onafhankelijk onderzoeksorgaan zoals de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in Nederland zou een betere uitkomst zijn.
De situatie is vergelijkbaar met Nederland.
Momenteel zijn er 2 lopende onderzoeken.
Er is enerzijds het onderzoek door het gerecht, bijgestaan door experten van o.a. het ERA.
Anderzijds is er een technisch onderzoek door het onderzoeksorgaan voor spoorwegongevallen van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 10:46
door Adler
overweg13 schreef:2. Moeten vakbondsmensen dan liegen, tegen beter weten in?
Er is wel een verschil tussen niet liegen en voorbarige conclusies trekken dat iemand voor 99,9% schuldig is, op een moment dat het onderzoek nog in volle gang is.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 10:53
door AlexNL
overweg13 schreef:2. Moeten vakbondsmensen dan liegen, tegen beter weten in?
Nee, vakbondsmensen moeten hun mond houden zolang er nog geen definitief antwoord is op de vraag "Wat is er gebeurd?". Dit geldt trouwens ook voor de NMBS-top.

Als uit onderzoek blijkt dat de machinist die het overleefd weldegelijk door rood is gereden, dan mogen die mensen ook uitspraken daarover doen. Nu blijft het nog speculeren en dit soort uitlatingen zijn voor niemand goed.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 26 feb 2010, 11:30
door Stef
AlexNL schreef:
overweg13 schreef:2. Moeten vakbondsmensen dan liegen, tegen beter weten in?
Nee, vakbondsmensen moeten hun mond houden zolang er nog geen definitief antwoord is op de vraag "Wat is er gebeurd?". Dit geldt trouwens ook voor de NMBS-top.

Als uit onderzoek blijkt dat de machinist die het overleefd weldegelijk door rood is gereden, dan mogen die mensen ook uitspraken daarover doen. Nu blijft het nog speculeren en dit soort uitlatingen zijn voor niemand goed.
+1