NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
infrabel hoeft totaal geen opleiding te krijgen voor deze motorstellen of gaan ze een week opleiding geven aan hun personeel over hoe ze die stellen moeten herkennen?
Waarom weet ik nu niet meer wat er op die panelen stond in Schaarbeek.Steven schreef:infrabel hoeft totaal geen opleiding te krijgen voor deze motorstellen of gaan ze een week opleiding geven aan hun personeel over hoe ze die stellen moeten herkennen?
Ging het niet om de instructeurs? mensen van de werkplaatsen ?Stijn91 schreef:Waarom weet ik nu niet meer wat er op die panelen stond in Schaarbeek.
Een aantal Infrabel onderstations moeten aangepast worden.Shrek schreef:Ging het niet om de instructeurs? mensen van de werkplaatsen ?Stijn91 schreef:Waarom weet ik nu niet meer wat er op die panelen stond in Schaarbeek.
Wat bedoelen ze daarmee.
Dat is omdat ze te weinig vermogen leveren aan de bovenleiding, om die reden moet men die aanpassen om extra vermogen te kunnen leveren.
Bedoel je de Desiro's. Hoe komt dat.Steven schreef:Dat is omdat ze te weinig vermogen leveren aan de bovenleiding, om die reden moet men die aanpassen om extra vermogen te kunnen leveren.
Nieuwe treinen hebben altijd meer vermogen nodig. Dit is niet enkel nodig voor de motoren maar ook voor de vele andere functies die energie nodig hebben. Van deze laatste is de klimaatregeling altijd de grootste slokop. daarnaast ook de automatische deuren, omroepinstallatie, displays in de treinen, binnenverlichting, .....
Oei, en men klaagt nu al over de elektriciteitsprijzen... (zie discussie afschaffen van treinenSteven schreef:Nieuwe treinen hebben altijd meer vermogen nodig. Dit is niet enkel nodig voor de motoren maar ook voor de vele andere functies die energie nodig hebben. Van deze laatste is de klimaatregeling altijd de grootste slokop. daarnaast ook de automatische deuren, omroepinstallatie, displays in de treinen, binnenverlichting, .....

...gaat men met de nieuwe stellen dan niet juist méér elektriciteitskosten hebben ipv minder.
(zelfs als je rekening houd met aanzetweerstanden vs elektronica)
Dit is geen verwijt, slechts een vaststelling

Groetjes,
Laatst gewijzigd door vasonline op 19 okt 2011, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Over welke 'verlichtingstechnologie' beschikken de Desiro's? 'Conventionele' TL's, of LED? Dat laatste zou toch een hele slik op de energieborrel kunnen schelen, nietwaar? Ik zag zaterdagavond langsheen de Schwarzwaldbahn een (gerenoveerde?) dubbeldek RE met LED-verlichting, dus technisch moet dat in beginsel kunnen. Ik wachtte zelf op een andere trein, zodat ik niet kan zeggen of het comfortabel is voor de ogen, maar van buitenaf gezien oogde dat wel spectaculair helder.
Als je filmpjes bekijkt kun je dat toch afleiden denk ik, volgens mij zijn het LED's.jotie schreef:Over welke 'verlichtingstechnologie' beschikken de Desiro's? 'Conventionele' TL's, of LED? Dat laatste zou toch een hele slik op de energieborrel kunnen schelen, nietwaar? Ik zag zaterdagavond langsheen de Schwarzwaldbahn een (gerenoveerde?) dubbeldek RE met LED-verlichting, dus technisch moet dat in beginsel kunnen. Ik wachtte zelf op een andere trein, zodat ik niet kan zeggen of het comfortabel is voor de ogen, maar van buitenaf gezien oogde dat wel spectaculair helder.
Ik ben in de Desiro geweest vandaag in CW Mechelen, en ik moet zeggen dat ik wat teleurgesteld ben.
Om te beginnen is de hele installatie boven op het dak verschrikkelijk lelijk. Met schermen à la Break zou dat er al een stuk beter uitzien.
Binnenin was ik bedroefd door de tafeltjes. Bij de vierzitten zijn er kleine blauwe tafeltjes waar je enkel je beker koffie kan zetten. Mensen met een laptop zullen die op hun schoot moeten zetten. Wat wel positief is, is dat er gemakkelijk bereikbare stopcontacten in de bagagerekken zitten. Die bagagerekken lijken mij echter veel te klein. Ik vraag me ook af hoe lang dat glas/plexiglas van de bagagerekken het gaat uithouden, en hoe lang dit proper blijft. Spijtig genoeg had ik geen camera bij.
Over de zetels 2de klasse kan ik me niet echt uitspreken aangezien ze nog allemaal ingepakt waren, maar het leek alsof de tweezitters geen uitklapbare tafeltjes in de stoel voor zich hadden (ik heb ze alleszins niet gezien doorheen het plastiek, ik kan het fout hebben). De zetels 1e klasse hebben wel uitklapbare tafeltjes, maar die zijn net zoals de gewone tafeltjes veel te klein om er een deftige laptop op te zetten. In eerste klasse staan andere zetels met grotere hoofdsteunen maar qua beenruimte was het niet veel soeps.
Ook het gedeelte met het gehandicaptentoilet is een beetje vervelend ingericht naar mijn mening. Naast het toilet zijn uitklapbare zetels in de langsrichting, genre M6, vernieuwde Break enz, maar ten hoogte van het brede toilet wordt het hierdoor wel heel erg smal.
Het gebrek aan binnendeuren, de krappe beenruimtes, de kleine tafeltjes en bagagerekken,... doen de Desiro meer op een veredelde metro lijken dan een echte trein. Op zich is dat niet erg, zolang je er geen uur of meer moet op zitten. Pendelen tussen Brussel en haar voorsteden met de Desiro: geweldig. Maar op een lange IR-verbinding hoop ik ze toch niet te zien.
Dit waren mijn gedachten over de nieuwe motorstellen van de NMBS. Wat denken jullie?
Om te beginnen is de hele installatie boven op het dak verschrikkelijk lelijk. Met schermen à la Break zou dat er al een stuk beter uitzien.
Binnenin was ik bedroefd door de tafeltjes. Bij de vierzitten zijn er kleine blauwe tafeltjes waar je enkel je beker koffie kan zetten. Mensen met een laptop zullen die op hun schoot moeten zetten. Wat wel positief is, is dat er gemakkelijk bereikbare stopcontacten in de bagagerekken zitten. Die bagagerekken lijken mij echter veel te klein. Ik vraag me ook af hoe lang dat glas/plexiglas van de bagagerekken het gaat uithouden, en hoe lang dit proper blijft. Spijtig genoeg had ik geen camera bij.
Over de zetels 2de klasse kan ik me niet echt uitspreken aangezien ze nog allemaal ingepakt waren, maar het leek alsof de tweezitters geen uitklapbare tafeltjes in de stoel voor zich hadden (ik heb ze alleszins niet gezien doorheen het plastiek, ik kan het fout hebben). De zetels 1e klasse hebben wel uitklapbare tafeltjes, maar die zijn net zoals de gewone tafeltjes veel te klein om er een deftige laptop op te zetten. In eerste klasse staan andere zetels met grotere hoofdsteunen maar qua beenruimte was het niet veel soeps.
Ook het gedeelte met het gehandicaptentoilet is een beetje vervelend ingericht naar mijn mening. Naast het toilet zijn uitklapbare zetels in de langsrichting, genre M6, vernieuwde Break enz, maar ten hoogte van het brede toilet wordt het hierdoor wel heel erg smal.
Het gebrek aan binnendeuren, de krappe beenruimtes, de kleine tafeltjes en bagagerekken,... doen de Desiro meer op een veredelde metro lijken dan een echte trein. Op zich is dat niet erg, zolang je er geen uur of meer moet op zitten. Pendelen tussen Brussel en haar voorsteden met de Desiro: geweldig. Maar op een lange IR-verbinding hoop ik ze toch niet te zien.
Dit waren mijn gedachten over de nieuwe motorstellen van de NMBS. Wat denken jullie?
Dat kan zo zijn, maar de Desiro is aangekocht om vooral stoptreinen te doen of voor korte afstanden, tafeltjes zijn dan toch niet echt nodig.Arnenys schreef:Ik ben in de Desiro geweest vandaag in CW Mechelen, en ik moet zeggen dat ik wat teleurgesteld ben.
Ze zijn aangekocht om stoptreinen te doen, ze zien er ook zo uit, dus hopelijk gebruiken ze die ook zo en dan is alles in orde. De meeste mensen verlangen een propere moderne trein. Met goede info (zowel audio als visueel). Waar je vlot kan in en uit stappen waar je ook individuele zitplaatsen hebt.
Hoi
ik ben volledig eens met Arnenys. Wat hij zegt klopt.
ik had hetzelfde effect als hij namelijk een metro effect.
De muil van de trein is prachtig en straalt iets stoer uit.
De samenstelling van de verf over gans de trein is tof maar als je het dak bekijkt dan stel ik me vragen.
Bij nat en sneeuw weer hoe gaat het apparatuur uithouden alsook bij de hitte. ik denk dat op het dak wat vonken zullen trekken.
Ook het uitzicht van het dak is lelijk , ze kunnen het verbeteren door er golvende zijpanelen te hangen zoals bij de breaks. moesten er zo van die platen zijn en ook geschilderd in grijs dan zou die trein er mooier uitzien.
Het commentaar is voor binneninrichting is hetzelfde als Arnenys.
Al bij al geef ik maar 6,5 op 10 meer niet.
De bestuurderpost is strak ingericht en efficient, vond ik leuk en geef ik 9 op 10.
De muil is ook goed voor 9 op 10.
Maar het zijn nieuwe generaties treinen waar we ons moeten aan aanpassen, geluk dat er een wc is en niet van die plaszakjes.
VG
Cocoken
ik ben volledig eens met Arnenys. Wat hij zegt klopt.
ik had hetzelfde effect als hij namelijk een metro effect.

De muil van de trein is prachtig en straalt iets stoer uit.
De samenstelling van de verf over gans de trein is tof maar als je het dak bekijkt dan stel ik me vragen.
Bij nat en sneeuw weer hoe gaat het apparatuur uithouden alsook bij de hitte. ik denk dat op het dak wat vonken zullen trekken.
Ook het uitzicht van het dak is lelijk , ze kunnen het verbeteren door er golvende zijpanelen te hangen zoals bij de breaks. moesten er zo van die platen zijn en ook geschilderd in grijs dan zou die trein er mooier uitzien.
Het commentaar is voor binneninrichting is hetzelfde als Arnenys.
Al bij al geef ik maar 6,5 op 10 meer niet.
De bestuurderpost is strak ingericht en efficient, vond ik leuk en geef ik 9 op 10.
De muil is ook goed voor 9 op 10.
Maar het zijn nieuwe generaties treinen waar we ons moeten aan aanpassen, geluk dat er een wc is en niet van die plaszakjes.

VG
Cocoken
Al jaar en dag rijden er treinen rond in weer en wind met elektrische componenten op het dak, voor het eerst zijn er treinen in België waar je dat goed ziet en iedereen staat op zijn achterste poten. Het is niet omdat je die nu kan zien dat het ineens een probleem is. Op het dak van een break liggen de weerstanden die in gebruik zijn bij het elektrisch remmen. Het is niet dat daar het vuur uitvliegt elke keer de trein gaat remmen he. Deze motorstellen rijden in Duitsland ook al enige tijd rond (zoals ik al eerder schreef) en het is niet dat het daar nooit regent of sneeuwt.