Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Inderdaad de M4 is een kieskeurig rijtuig op vlak van spanning, je mag er niet zomaar een loc tegen hangen die onder 25kV aan het rijden is.
-
- Berichten: 4054
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Ongewone samenstelling.
Okee, maar er zijn toch wel locs die het wel kunnen, ook onder 25 kV~?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Ongewone samenstelling.
Ja, maar als de NMBS die niet (meer) bezit, ben je er niet echt iets mee.jan_olieslagers schreef: ↑13 aug 2025, 20:54Okee, maar er zijn toch wel locs die het wel kunnen, ook onder 25 kV~?
Het "probleem" hier is vooral het gebruik van materieel voor dingen waar het niet voor bedoeld is.
M4 was niet bedoeld voor buitenland, daar had men indertijd de I-rijtuitgen voor.
Als je bij de aankoop weet dat je niet onder 25kV gaat rijden, moet je je rijtuigen daar ook niet voor geschikt maken.
Per rijtuig is dat maar een kleine kost, maar in totaal is dat wel een aanzienlijk bedrag.
Als je dan toch beslist om beperkt onder 25 kV te rijden, kan je kiezen of je een subreeks rijtuigen aanpast of de speciale subreeks locs dit ineens laat oplossen.
Zo zullen er in andere landen ook wel af en toe "speciallekes" gedaan zijn, maar het is wel goed dat er intussen meer gestandaardiseerd is op dat vlak.
Re: Ongewone samenstelling.
Ja de reeks 12 was daarvoor gemaakt en dat was de enige loc die er op voorzien was om onder 25kV te rijden met deze rijtuigen. Bijhorend was maar een deel van de stuurrijtuigen aangepast om deze loc te bedienen onder 25kV aangezien niet alle stuurrijtuigen een keuzeschakelaar hadden om de spanning te veranderen. Materieel was specifiek bestemd om naar Rijsel te rijden.jan_olieslagers schreef: ↑13 aug 2025, 20:54Okee, maar er zijn toch wel locs die het wel kunnen, ook onder 25 kV~?