NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Ik spreek mij niet uit over of het nu technisch mogelijk is of niet, ik vind het gewoon lelijk, en aangezien ze dat bij de Break mooi hebben opgelost zou ik verwachten dat ze dat hier ook hebben gedaan. Het gaat mij hier enkel om het esthetische.
En ik weet ook dat het bedoeld is als stoptreinmaterieel, maar tafeltjes hoeven daarvoor niet te ontbreken. Ik maak vaak nog schoolwerk op de trein, dan is zo'n tafeltje onontbeerlijk.
En ik weet ook dat het bedoeld is als stoptreinmaterieel, maar tafeltjes hoeven daarvoor niet te ontbreken. Ik maak vaak nog schoolwerk op de trein, dan is zo'n tafeltje onontbeerlijk.
Ze komen normaal in 2012 in dienst, ze zullen ze de komende maanden dus wel nog testen en we zullen wel zien zeker als er slecht nieuws bij is doordat er iets is aan de Desiro door sneeuw en vriesweer.Arnenys schreef:Ik spreek mij niet uit over of het nu technisch mogelijk is of niet, ik vind het gewoon lelijk, en aangezien ze dat bij de Break mooi hebben opgelost zou ik verwachten dat ze dat hier ook hebben gedaan. Het gaat mij hier enkel om het esthetische.
we zullen zien hoe ze gaan rijden.
Op het dak zal alles ok zijn maar ..
Volgens Steven geen probleem,heb jij er misschien al mee gereden
graag je reactie
Op het dak zal alles ok zijn maar ..
Volgens Steven geen probleem,heb jij er misschien al mee gereden
graag je reactie
Hallo,
Dat glas in de bagagerekken lijkt me geen probleem. Bij de ICE bvb is dat ook zo, en daar ziet dat er best ok uit.
Het gebrek aan tafels (en vuilbakken) lijkt me zelfs voor een korte rit een zwaar minpunt.
En die binnendeuren... Sja, ik reis hier in Duitsland regelmatig met flirt's, en andere moderne spullen, en ofwel ligt het aan het gebrek aan binnendeuren, ofwel ligt het aan de Duitsers, maar het is hier soms echt een enorm kabaal in de trein...
De coachopstelling lijkt me voor de zuivere Gen diensten een nadeel... Om snel veel volk in en uit het stel te halen is een opstelling tegenover elkaar beter.
Had men niet beter een aparte Gen reeks gemaakt met 3 tussendeuren en enkel tegenover elkaar staande stoelen? Op de S Bahn doen ze dat hier ook...
Groeten,
Joris De Mol
Ik ben het ook met u eens. Een mooie kop die dan plots stopt en enkele kisten op het dak. Een mooie plaat aan de zijkant zou dit stel echt veel mooier maken. Bij een "Flirt" doet men dit trouwens ook meestal.Arnenys schreef:Ik spreek mij niet uit over of het nu technisch mogelijk is of niet, ik vind het gewoon lelijk, en aangezien ze dat bij de Break mooi hebben opgelost zou ik verwachten dat ze dat hier ook hebben gedaan. Het gaat mij hier enkel om het esthetische.
Dat glas in de bagagerekken lijkt me geen probleem. Bij de ICE bvb is dat ook zo, en daar ziet dat er best ok uit.
Het gebrek aan tafels (en vuilbakken) lijkt me zelfs voor een korte rit een zwaar minpunt.
En die binnendeuren... Sja, ik reis hier in Duitsland regelmatig met flirt's, en andere moderne spullen, en ofwel ligt het aan het gebrek aan binnendeuren, ofwel ligt het aan de Duitsers, maar het is hier soms echt een enorm kabaal in de trein...
De coachopstelling lijkt me voor de zuivere Gen diensten een nadeel... Om snel veel volk in en uit het stel te halen is een opstelling tegenover elkaar beter.
Had men niet beter een aparte Gen reeks gemaakt met 3 tussendeuren en enkel tegenover elkaar staande stoelen? Op de S Bahn doen ze dat hier ook...
Groeten,
Joris De Mol
Er zijn vuilbakken aan de deuren, dus dat is nog niet zo'n groot probleem (alhoewel er altijd luie mensen zullen zijn die het op het tafeltje gaan laten staan, maar dat is nu niet anders). Dat kabaal gaat inderdaad ook wat lastig worden, maar daar heb ik dan zelf een hoofdtelefoon voor.
De coach-opstelling zal vooral dienen om de capaciteit van de treinen te verhogen. Op zich denk ik niet dat het zo problematisch zou zijn voor de GEN-treinen.
Groeten,
Glodenox
De coach-opstelling zal vooral dienen om de capaciteit van de treinen te verhogen. Op zich denk ik niet dat het zo problematisch zou zijn voor de GEN-treinen.
Groeten,
Glodenox
Zijn alle zetels in coach of zijn er ook tegenovergestelde zetels?
En hoeveel zetels zijn zijdelings opgesteld?
En hoeveel zetels zijn zijdelings opgesteld?
-
Iedereen staat op zijn achterste poten omdat het hondslelijk is. De NMBS heeft weer bespaard op de afwerking. Een dakplaat of zijplaat zou het geheel af gemaakt hebben.Steven schreef:Al jaar en dag rijden er treinen rond in weer en wind met elektrische componenten op het dak, voor het eerst zijn er treinen in België waar je dat goed ziet en iedereen staat op zijn achterste poten.
Esthetiek is toch ook belangrijk?
Tja, ik heb toch ook de indruk dat de NMBS wel andere katten te geselen heeft dan puur voor de schoonheid duurdere treinstellen aan te kopenHogersluys schreef:Iedereen staat op zijn achterste poten omdat het hondslelijk is. De NMBS heeft weer bespaard op de afwerking. Een dakplaat of zijplaat zou het geheel af gemaakt hebben.Steven schreef:Al jaar en dag rijden er treinen rond in weer en wind met elektrische componenten op het dak, voor het eerst zijn er treinen in België waar je dat goed ziet en iedereen staat op zijn achterste poten.

Of om het anders te stellen: ben je bereid om nog meer treinen af te schaffen in ruil voor "mooiere treinen" die wel binnen de week volgekliederd zijn met grafitti ?
-
^^Dat is een keuze die niet moet worden gemaakt. De treinstellen die de NMBS koopt moeten gewoon afgewerkt zijn.
Dat zou net hetzelfde zijn als beweren dat de NMBS haar treinen maar niet moet bekleden omdat die toch vol met graffiti hangen na een week.
Bovendien gaat het hier over een zijplaat. Op die hoogte zijn die sowieso niet graffitigevoelig en een zijplaat kost echt geen stukken van mensen hoor. De kost is vergelijken met de totaalkost van zo'n treinstel zelfs verwaarloosbaar.
Dat zou net hetzelfde zijn als beweren dat de NMBS haar treinen maar niet moet bekleden omdat die toch vol met graffiti hangen na een week.
Bovendien gaat het hier over een zijplaat. Op die hoogte zijn die sowieso niet graffitigevoelig en een zijplaat kost echt geen stukken van mensen hoor. De kost is vergelijken met de totaalkost van zo'n treinstel zelfs verwaarloosbaar.
Ik bedoelde niet dat die platen volgekliederd worden, maar wat haalt het uit om mooie dakplaten te hebben als de rest van de trein niet om aan te zien is...Hogersluys schreef:^^Dat is een keuze die niet moet worden gemaakt. De treinstellen die de NMBS koopt moeten gewoon afgewerkt zijn.
In NL hebben ze de WC's weggelaten uit de nieuwe sprinters, eigenlijk ook een minimale kost ten opzichte van de totaalkost van een treinstel.
Ik verkies toch dat ze die dakplaten weglaten dan dat de WC wordt weggelaten, want het ene is functioneel en het andere niet.
En als er geen geld is om mooi afgewerkte treinen te kopen, wordt er toch best bespaard op dingen die meer eye-candy zijn dan echt noodzakelijk voor een goede dienstverlening.
Trouwens die "verwaarloosbare kost" daar kun ja al een paar personeelsleden een tijdje van betalen, het zijn tenslotte 305 stellen dat er gekocht zijn.
Dat is de keuze van Siemens om deze zo te maken. De reeds verkochte stellen in Duitsland rijden ook zo rond.Hogersluys schreef:Iedereen staat op zijn achterste poten omdat het hondslelijk is. De NMBS heeft weer bespaard op de afwerking. Een dakplaat of zijplaat zou het geheel af gemaakt hebben.Steven schreef:Al jaar en dag rijden er treinen rond in weer en wind met elektrische componenten op het dak, voor het eerst zijn er treinen in België waar je dat goed ziet en iedereen staat op zijn achterste poten.
Lelijk? Ik vind niets lelijk aan elektrische installaties 

De buitenkant niet hoor. Die zie je enkel die 2 seconden in het station voor je instapt. De binnenkant is vele malen belangrijker voor de doorsnee reiziger.Hogersluys schreef:Esthetiek is toch ook belangrijk?
Vergeet niet dat enkel treinenthousiasten als wij de treinen ook bekijken op andere momenten dan vlak voor het instappen. Andere mensen staan daar totaal onverschillig tegenover. Terecht dus dat de nmbs er ook zo over denkt.
Ik denk dat esthetiek toch ook wel een bepaalde waarde heeft. De binnenkant is uiteraard het belangrijkste; als je in een hondslelijke doch supercomfortabele trein zit is dat niet erg. Of de Desiro zo comfortabel is weet ik nog niet, ik moet er nog in rijden. Maar ik denk wel dat reizigers (waarschijnlijk niet iedereen, maar toch wel een deel) hun aankomende trein beoordelen op uiterlijk. Meestal gaat het dan over 'oei, nen ouwe' of 'yes, ne nieuwe', dus daar zit de Desiro nog goed, maar toen mijn moeder de Desiro zag staan was haar eerste reactie 'amai, wa ne lelijken, die snoet, en die dingen op dat dak'. Over de snoet deel ik haar mening niet, het dak echter wel. Het geeft voor mij de indruk dat de trein niet 'af' is, alsof ze vergeten zijn het echte dak erop te zetten. Al besef ik wel, dat als er bezuinigd moet worden, de zijplaten weglaten niemand kwaad doet, de wc weglaten echter wel.
En ik denk ook niet dat de gemiddelde pendelaar minder eisen stelt aan zijn stoptrein. Een fatsoenlijk tafeltje vind ik het minste dat je dan kan doen.
En ik denk ook niet dat de gemiddelde pendelaar minder eisen stelt aan zijn stoptrein. Een fatsoenlijk tafeltje vind ik het minste dat je dan kan doen.
Trouwens over smaken kunnen we met zijn allen een aantal uur praten en nog vaststellen dat er verschillen blijven, dus ook over die elektrische installatie op het dak zullen de meningen blijven verschillen. Mij storen ze totaal niet.