AlexNL schreef:Ik neem aan dat het dan over een installatie gaat voor ETCS L2, omdat de HLE 18 ook ingezet wordt op HSL 2?
Je haalt een aantal dingen door elkaar denk ik. ETCS L(evel)2 => HLE18 zal in level 1 en level 2 kunnen rijden. HSL L(ijn)2 is momenteel nog uitgerust met TBL2 en zal worden uitgerust met ETCS level 1. Dus voorlopig zal de HLE18 nog in TBL2 over L2 rijden en erna in level 1 ETCS.
Ik heb vernomen dat vanaf maart/april ETCS in dienst zal komen op HLE18.
Dan hoop ik dat ETCS level 1 snelheden gaat toelaten tot 200 km/h, minstens. Het wordt anders een degradatie van IC-A, IC-O, en wie weet wat de plannen zijn met Thalys en ICE...
groentje schreef:Dan hoop ik dat ETCS level 1 snelheden gaat toelaten tot 200 km/h, minstens. Het wordt anders een degradatie van IC-A, IC-O, en wie weet wat de plannen zijn met Thalys en ICE...
De specificatie voor ETCS level 1 noemt geen maximumsnelheid. De Spanjaarden rijden er ook 300 mee dacht ik. Een implementatie met een maximumsnelheid is een zelfgekozen beperking, zoals op de HSL-Zuid.
groentje schreef:Dan hoop ik dat ETCS level 1 snelheden gaat toelaten tot 200 km/h, minstens. Het wordt anders een degradatie van IC-A, IC-O, en wie weet wat de plannen zijn met Thalys en ICE...
Level 1 kan tot een goeie 500km/h gaan.
Maar lijn 2 is maar geschikt tot 300km/h dus gaan we daar niet over gaan. Thalys en ICE gaan daar trouwens ook op ETCS rijden, de TBL2 gaat gewoon volledig verdwijnen.
Weet ik, maar ik dacht dat België voor zo'n zelfopgelegde snelheidsbeperking op 160 had gekozen. O.a. op HSL4 is dat het geval, maar dat is dan mogelijk vooral omdat de bakens voor Level 1 veel minder dicht liggen, waardoor de Noorderkempen-Express een stopopdracht krijgt als het sein aan Y.Luchtbal niet openstaat om 3 secties, ipv 1, zoals Thalys in Level 2. Toch wil ik graag weten wat de plannen exact zijn, de NMBS en Infrabel hebben me af en toe al eens verbaasd in negatieve zin...
groentje schreef:Weet ik, maar ik dacht dat België voor zo'n zelfopgelegde snelheidsbeperking op 160 had gekozen. O.a. op HSL4 is dat het geval, maar dat is dan mogelijk vooral omdat de bakens voor Level 1 veel minder dicht liggen, waardoor de Noorderkempen-Express een stopopdracht krijgt als het sein aan Y.Luchtbal niet openstaat om 3 secties, ipv 1, zoals Thalys in Level 2. Toch wil ik graag weten wat de plannen exact zijn, de NMBS en Infrabel hebben me af en toe al eens verbaasd in negatieve zin...
Maar op die lijn is de level 1 maar een backupsysteem, waardoor het minder performant is uitgewerkt. Het was daar perfect mogelijk geweest om ongeveer dezelfde functionaliteit als de level 2 te geven, maar dat kost veel meer.
Op lijn 2 wordt de ETCS level 1 het enige systeem, het wordt daar dus maximaal uitgewerkt. Er zal op het vlak van capaciteit en snelheden dan ook geen merkbaar verschil zijn tegenover de TBL2.
groentje schreef:OK, bedankt voor de verduidelijking. We gaan dus toch nog steeds met 3 verschillende systemen opgescheept zitten, tot wanneer TVM wordt uitgefaseerd
Hoezo? ETCS en TVM zijn het enige wat nog overblijft over 11 jaar hoor. TBL1+ blaast ten laatste in 2025 zijn laatste adem uit en de kroko zal al veel eerder verdwenen zijn.
Maar Level 1 en Level 2 van ETCS hebben wel nog enkele kleine verschillen in werken. Level 1 van ETCS gaat uiteindelijk ongeveer op dezelfde manier werken als nu TBL2, als ik het juist heb begrepen... En ik sprak uitsluitend over de HSL's.
K V B schreef:
Waarom ETCS Level 1 op Lijn2? Ik dacht dat als je geen signalen hebt level 2 juist eenvoudiger is.
verkeerd gedacht als er langs de baan al moderne seininstallaties staan is level 1 altijd eenvoudiger. het is een klein beetje minder performant, maar dat kan op lijn 2 niet zoveel kwaad.
K V B schreef:Waarom ETCS Level 1 op Lijn2? Ik dacht dat als je geen signalen hebt level 2 juist eenvoudiger is.
Dat je voor level 1 vaste seinen nodig zou hebben is een vaak gehoord misverstand.
Ik beweer ook niet dat je voor L1 seinen nodig hebt. Echter als je geen seinen hebt dan lijkt me L2 eenvoudiger. Bij L1 geven de eurobalisen de bewegingsautoriteit (is dat de juiste term?), bij L2 enkel informatie over de baan. Dat betekent volgens mij dat bij L2 de eurobalisen niet met het seinhuis verbonden moeten worden.
Als je al seinen hebt, dan heb je natuurlijk al een infrastructuur liggen om bevelen van het seinhuis naar plekken langs de baan te sturen. Heb je geen signalen, dan heb je die infra (dacht ik) niet, en dan lijkt het mij makkelijker om gewoon naar L2 te gaan.
K V B schreef:
Ik beweer ook niet dat je voor L1 seinen nodig hebt. Echter als je geen seinen hebt dan lijkt me L2 eenvoudiger. Bij L1 geven de eurobalisen de bewegingsautoriteit (is dat de juiste term?), bij L2 enkel informatie over de baan. Dat betekent volgens mij dat bij L2 de eurobalisen niet met het seinhuis verbonden moeten worden.
Als je al seinen hebt, dan heb je natuurlijk al een infrastructuur liggen om bevelen van het seinhuis naar plekken langs de baan te sturen. Heb je geen signalen, dan heb je die infra (dacht ik) niet, en dan lijkt het mij makkelijker om gewoon naar L2 te gaan.
Dat klopt, maar TBL2-encoders hebben ook al die informatie nodig. Lijn 2 is dus voorzien van seinketen om de +-1800m om de TBL2 aan te sturen.