Neen, zo werkt het niet. Kijken naar inwonersaantal als enige parameter is gewoon dom. Wat telt is het echte reizigerspotentieel en de verwachte segmenten die je hoopt te vervoeren. Als je daarnaar kijkt kom je snel tot de conclusie dat die 50000 inwoners helemaal geen interesse hebben in België, niet voor werk, niet voor studies, ze komen hier niet winkelen en hun vakantie wijst niet naar België. Ook omgekeerd is het gewoon totaal geen aantrekkelijke bestemming voor Belgen. St Quentin is voor België even relevant als Zoetermeer of Wiesbaden en daar vinden we het heel normaal dat se sneltreinen er langs flitsen.
OUIGO Brussel - Parijs
Re: Klassieke trein België-Parijs
Dat was niet de enige parameter in de post ("spoorwegknooppunt"). Argumenten zijn niet dom, sommige antwoorden daarentegen...
Klopt, maar heb je ooit al gehoord van het ontsluiten van nieuwe markten? Nooit geprobeerd is altijd verloren.
Is daar een studie voor uitgevoerd? Waar vinden we die resultaten?Shrek schreef: ↑27 nov 2024, 08:55Als je daarnaar kijkt kom je snel tot de conclusie dat die 50000 inwoners helemaal geen interesse hebben in België, niet voor werk, niet voor studies, ze komen hier niet winkelen en hun vakantie wijst niet naar België. Ook omgekeerd is het gewoon totaal geen aantrekkelijke bestemming voor Belgen.
In Zoetermeer rijden geen treinen, enkel metro's (of sneltrams afhankelijk van hoe je het bekijkt) en aangezien Wiesbaden een kopstation is hoop ik echt dat je je vergist met die langsflitsende sneltreinen

Laatst gewijzigd door DR-fan op 27 nov 2024, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het toevoegen van een extra tabel met gegevens in de ticket-afhandeling een probleem is, en een "kost" veroorzaakt, dan is er behoorlijk wat mis met het ticketsysteem van de vervoerders.
Maar eigenlijk wisten we al dat het ticketsysteem van de SNCF (SNCF-connect) kaduuk is. Sinds deze zomer kan SNCF daardoor geen buitenlandse tickets meer verkopen...
Ik kan me ook voorstellen dat de twee partijen gewoon geen zin hebben om na te denken over de verdeling van de inkomsten voor tussenliggende ritten.
Alsof er zoveel niet-professionele reizigers uit België de trage verbinding naar Parijs willen op een doodgewone werkdag.Tel daar dan nog de langere reistijd bij voor de 99% reizigers die wel het complete traject in Frankrijk doen.
Dan denk ik dat de vraag naar de enige goede verbinding uit die streek naar Belgie goed meevalt (maw. de vervoerders kunnen een ticket op deze tussenliggende trajecten even duur verkopen als een ticket voor het hele traject).
Aan de trage snelheid waar de trein door zo'n station rijdt, kost zo'n stop geen drie minuten. (In Nederland rekent men twee minuten). Maar voor die individuele reizigers betekent het wel een enorme tijdwinst, en het verschil tussen deze trein nemen of helemaal geen trein.
Je vergeet dat bij de trein in kwestie de reistijd tussen Brussel-Parijs niet het belangrijkste is, anders zaten ze op de Eurostar. En ook tussen Mons en Parijs zijn er belangrijker redenen die de trein traag maken, dan al of niet een stop in Saint-Quentin (of Compiègne).
Uit jouw redenering laat je uitschijnen dat dit soort beslissingen van de spoorwegwereld rationeel is.
Was de invoering in 2016 van de voorganger van deze trein, de IZY (trage lowcost Thalys), die door haar concept helemaal nergens stopte tussen Brussel en Parijs, en die stilletjes afgevoerd is in 2022, dan zo'n geweldige commerciële zet?
Deze klassieke trein is daarmee vergeleken al heel wat logischer, maar niet als deze trein zonder stop doorheen een [stad] met 50.000 inwoners rijdt, en de spoorwegwereld daardoor eigenhandig haar spoornetwerk en daardoor haar toekomst aan stukken knipt.
Was de afschaffing in 1984 van alle tussenliggende stopplaatsen tussen Eeklo en Gent, om te zien dat het niet werkte en die vier jaar later in 1988 terug in te voeren (nadat heel veel treinreizigers afgehaakt hadden), dan zo'n geweldige commerciële zet?
Laatst gewijzigd door dovaere op 27 nov 2024, 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
De logica voor Saint-Quentin en Compiègne kan ik ergens begrijpen, maar het is me onduidelijk waarom er dan wél gestopt wordt in een (verhoudingsgewijs) boerengat als Creil. Akkoord, daar zijn natuurlijk de nodige aansluitingen mogelijk, maar dat geldt evengoed voor Saint-Quentin en Compiègne, en een groot deel van de treinen vanuit Creil gaat naar dezelfde Parijse stadszone als de nieuwe EC en levert dus ook geen spectaculaire tijdswinst op.
Saint-Quentin en Compiègne zijn naar Franse normen nog enigszins goed verbonden met België via een snelle TER naar Maubeuge en overstap op de S-trein naar Charleroi. De totale reistijd naar Charleroi bedraagt zo respectievelijk 2u en 2u45, wat ongeveer even snel is als met de auto.
Het artikel heeft wel gelijk met z'n laatste alinea, en dat toont dat men dus niets geleerd heeft uit de testperiode deze zomer.
De trein is 2 weken voor aanvang nog niet boekbaar, laat staan dat er reclame voor gemaakt is. Dat wordt weer een flop.
De trein is 2 weken voor aanvang nog niet boekbaar, laat staan dat er reclame voor gemaakt is. Dat wordt weer een flop.
Zoetermeer heeft drie stations: Zoetermeer, Zoetermeer-Oost en Lansingerland-Zoetermeer. Deze worden bediend door de sprinter (L-trein) Den Haag - Gouda - Utrecht - Tiel/'s-Hertogenbosch.

Oeps, ik had de stadslijn in gedachten.
-
Maar het ging ook helemaal over deze of gene bepaalde lokaliteit, het ging over "gelijk welke irrelevante bestemming". Misschien was het duidelijker geweest met "...als Bommerskonten of Houtchiploutche".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Naar Franse normen nog enigszins goed verbonden met België?pmuy schreef: ↑27 nov 2024, 10:47 Saint-Quentin en Compiègne zijn naar Franse normen nog enigszins goed verbonden met België via een snelle TER naar Maubeuge en overstap op de S-trein naar Charleroi. De totale reistijd naar Charleroi bedraagt zo respectievelijk 2u en 2u45, wat ongeveer even snel is als met de auto.
Dan liggen die wel heel laag, vrees ik.
Goed verbonden met België?
Je pikt er ook handig net die ene stad uit waar wel een trein naar toe rijdt: Charleroi.
Maar zelfs met Charleroi is de treinverbinding slecht:
Google Maps zegt voor Saint-Quentin - Charleroi: op een normale middag met de auto 1u 40m, Terwijl ik dit typ vertrekt er binnen een kwartier een trein om 12u14 met totale reisduur 3u24.
En dat was dan nog een traject waar de trein eigenlijk in het voordeel zou moeten zijn, van station naar station in het stadscentrum...
Goed verbonden naar Brussel via een overstap in Maubeuge ???
Absoluut niet !
Zelfs de dichtste stad (Saint-Quentin) van de twee: die is via Maubeuge met Brussel "verbonden" via een traject van maar liefst drie treinen, van samen 3h10 tot zelfs 4 uur.
En zeggen dat dat met de klassieke OUIGO een directe rit zou zijn van slechts 1h45, als die daar gewoon even op zijn traject een snelle stop zou maken.
Iedereen ziet toch direct dat drie extra dagelijkse directe treinen van 1h45 reistijd een enorm verschil maken, als het alternatief met klassieke treinen een reis van 3h10 à 4 h is met een opeenvolging van drie treinen.
En dan heb ik nog gezwegen over de verbinding St-Quentin - Mons: met de klassieke trein zo goed als ondoenbaar, en ook langs beide kanten slecht aangesloten op de hogesnelheidstrein. Met de OUIGO zou dit in 1 uur zijn.
Als de spoorwegwereld zelf niet ziet dat dit beter kan...
Vergeleken hiermee is de situatie in Zoetermeer of Wiesbaden een paradijs.
Je zal mij niet horen zeggen dat het echt "goed" is, maar de normen in landelijke regio's in Frankrijk zijn inderdaad laag.dovaere schreef: ↑27 nov 2024, 12:39Naar Franse normen nog enigszins goed verbonden met België?pmuy schreef: ↑27 nov 2024, 10:47 Saint-Quentin en Compiègne zijn naar Franse normen nog enigszins goed verbonden met België via een snelle TER naar Maubeuge en overstap op de S-trein naar Charleroi. De totale reistijd naar Charleroi bedraagt zo respectievelijk 2u en 2u45, wat ongeveer even snel is als met de auto.
Dan liggen die wel heel laag, vrees ik.
Goed verbonden met België?
Je pikt er ook handig net die ene stad uit waar wel een trein naar toe rijdt: Charleroi.
Maar zelfs met Charleroi is de treinverbinding slecht:
Google Maps zegt voor Saint-Quentin - Charleroi: op een normale middag met de auto 1u 40m, Terwijl ik dit typ vertrekt er binnen een kwartier een trein om 12u14 met totale reisduur 3u24.
En dat was dan nog een traject waar de trein eigenlijk in het voordeel zou moeten zijn, van station naar station in het stadscentrum...
(...)
Er zijn op weekdagen 3 snelle verbindingen naar Charleroi vanuit Saint-Quentin: om 08u35, 14u35, en 18u35, die telkens ongeveer 2 uur duren en 1 overstap hebben. Dat is niet fantastisch, maar gezien het zeer beperkte reizigerspotentiëel kun je misschien niet meer verwachten. Het is daarnaast ook mogelijk met 1 overstap in Rijsel naar Kortrijk of Doornik te reizen in een drietal uur. Die route is ook iets frequenter.
Deze keer ben ik het 100% met je eens. Je moet zo'n IC echt niet gaan verprutsen met dit soort stops. De SNCF moet zelf maar zorgen voor goede aansluitingen, deze trein heeft als voornaamste nut België met Parijs verbinden. Die 3 reizigers per trein die naar een Compiegne ofzo willen moeten dan maar eens overstappen.Shrek schreef: ↑27 nov 2024, 08:43 Ojee daar gaan we weer met de stops in irrelevante Franse stadjes![]()
De enige mensen voor wie die stops echt relevant zouden zijn zijn pendelaars vanuit Parijs, maar gelukkig willen we "onze" trein daar niet mee vol steken.
Het aantal reizigers vanuit België dat naar Compiegne of St. Quentin moet of omgekeerd is echt zo belachelijk klein dat je gewoon al niet uit de kosten komt voor simpelweg de complexere ticket-administratie. Tel daar dan nog de langere reistijd bij voor de 99% reizigers die wel het complete traject in Frankrijk doen en je komt heel snel tot de conclusie dat het de moeite niet waard is. België heeft niets te winnen bij deze stops en Frankrijk moet zelf maar voor de ontsluiting van haar steden zorgen.
Maar gaan we in eerste instantie voor een toeristentrein, of geven we de voorkeur om ook de lokale bevolking te bedienen (met het verschil dat de reis een tiental minuten meer in beslag zal nemen). Voor de toeristen zal het tien minuten langer onderweg zijn niet deren.Davy schreef: ↑27 nov 2024, 13:22 Deze keer ben ik het 100% met je eens. Je moet zo'n IC echt niet gaan verprutsen met dit soort stops. De SNCF moet zelf maar zorgen voor goede aansluitingen, deze trein heeft als voornaamste nut België met Parijs verbinden. Die 3 reizigers per trein die naar een Compiegne ofzo willen moeten dan maar eens overstappen.
Het Klopt dat er dus geen 1e klasse zal zijn in de samenstelling? Is dat geen vereiste om onder het merk EC te rijden? Dit zou dan de allereerste reguliere trein zijn zo der 1e klasse rijtuig. Vind ik eigenlijk niet echt kunnen voor zulke internationale trein.
Een normale OuiGo heeft geen eerste klasse, maar dit wordt een speciale OuiGo met een rijtuig met XL-zetels (Frans-Belgisch compromis)