Ik had het over het alternatief dat Voor Beter OV voorstelt.MaartendeJ schreef:9 (A.11/41 - V.20/50) vanaf 9 decemberJeroen schreef:5 minuten keertijd na een rit van drie uren?AlexNL schreef:Het idee dat Voor Beter OV voorstelt is leuk, maar ook niet meer dan dat.
2 extra locomotieven in Roosendaal?
Fyra
Re: Fyra.
Re: Fyra.
Vermits NS en ProRail wat minder jobsworth* worden.Shrek schreef:Alleen is de ETCS in Nederland lang nog niet zover gevorderd als in België. Voorlopig nog wishfull thinking dusgroentje schreef:Idealiter zouden ze meteen ook op Roosendaal gr-Breda ETCS installeren, zodat je een omleidingsweg hebt.
Jobsworth: verbastering van it's more than my job's worth. Onbereidheid/angst eigen initiatieven te nemen op straffe van reprimandes van hogerhande.
Re: Fyra.
Treinkaartjes vanuit Nederland naar België fors duurder
Treinkaartjes vanuit Nederland naar België worden vanaf 9 december fors duurder. Een enkeltje van Amsterdam naar Brussel kost dan geen 40,40 euro maar 54 euro. Dat meldt treinreiziger.nl vandaag. De tarieven zouden per ongeluk zijn gepubliceerd op de website van de NMBS.
De tarieven zijn inmiddels weer van de website verwijderd. De reis wordt duurder omdat NS Hispeed, de huidige Beneluxtrein op het traject, omruilt voor de snellere Fyra. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt dan geen drie uur meer maar slechts twee uur. Aan die tijdswinst hangt een prijskaartje vast, aldus treinreiziger.nl
Er zijn nog geen officiële prijzen voor de Fyra hogesnelheidslijn en de voorverkoop is nog niet gestart. Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols in een reactie. "Wij wachten, samen met onze Nederlandse partners, nog op formele goedkeuring van de Nederlandse overheid om de Fyra te mogen starten. We staan wel in de startblokken."
In het kader van de voorbereidingen van de lancering, wordt ook de website klaargestoomd en uitvoerig getest. "De pagina's waar de prijzen op zouden zijn gepubliceerd, betreffen testpagina's (zogenaamde dummy-pagina's) om de layout van de tabellen te testen. Dergelijke pagina's verschijnen en verdwijnen daarom regelmatig op en van onze website", vervolgt Crols, die over de prijsvorming geen commentaar levert.
Hij wijst er wel op dat de Fyra-treinrit tussen Brussel en Amsterdam een uur tijdwinst oplevert en met veel meer comfort in vergelijking met de huidige IC-trein.
Treinkaartjes vanuit Nederland naar België worden vanaf 9 december fors duurder. Een enkeltje van Amsterdam naar Brussel kost dan geen 40,40 euro maar 54 euro. Dat meldt treinreiziger.nl vandaag. De tarieven zouden per ongeluk zijn gepubliceerd op de website van de NMBS.
De tarieven zijn inmiddels weer van de website verwijderd. De reis wordt duurder omdat NS Hispeed, de huidige Beneluxtrein op het traject, omruilt voor de snellere Fyra. De reis van Amsterdam naar Brussel duurt dan geen drie uur meer maar slechts twee uur. Aan die tijdswinst hangt een prijskaartje vast, aldus treinreiziger.nl
Er zijn nog geen officiële prijzen voor de Fyra hogesnelheidslijn en de voorverkoop is nog niet gestart. Dat zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols in een reactie. "Wij wachten, samen met onze Nederlandse partners, nog op formele goedkeuring van de Nederlandse overheid om de Fyra te mogen starten. We staan wel in de startblokken."
In het kader van de voorbereidingen van de lancering, wordt ook de website klaargestoomd en uitvoerig getest. "De pagina's waar de prijzen op zouden zijn gepubliceerd, betreffen testpagina's (zogenaamde dummy-pagina's) om de layout van de tabellen te testen. Dergelijke pagina's verschijnen en verdwijnen daarom regelmatig op en van onze website", vervolgt Crols, die over de prijsvorming geen commentaar levert.
Hij wijst er wel op dat de Fyra-treinrit tussen Brussel en Amsterdam een uur tijdwinst oplevert en met veel meer comfort in vergelijking met de huidige IC-trein.
Re: Fyra.
Waarom blijven journalisten dat soort platte leugens toch overnemen?
Tijdwinst? Ja, dat zal wel, maar wil men er dan ook bij vermelden dat een reiziger minder kans heeft om van dat 'uur winst' te genieten? Het aanbod decimeren en dan nog durven beweren dat het om een verbetering gaat? Men moet in z'n leven al veel gelogen hebben om niet rood te worden bij zo'n uitspraak.
Meer comfort? Aha, is de beenruimte in de Fyra's verdubbeld? Zijn er pluchezachte zitjes in 1e en 2e klas? Is de lichtintensiteit geoptimaliseerd? Heeft ieder zitje een stopcontact ter beschikking? Is er voldoende ruimte voor grotere stukken bagage en plooifietsen? Zomaar wat brallen over 'meer comfort', zonder specificatie maakt zo'n uitspraak alweer zeer verdacht.
En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden? De trein is nog altijd een cruciale schakel in hetgeen als 'publieke dienstverlening' bekend staat. Treinen moeten voor iedereen en ieder beurs toegankelijk zijn.
Tijdwinst? Ja, dat zal wel, maar wil men er dan ook bij vermelden dat een reiziger minder kans heeft om van dat 'uur winst' te genieten? Het aanbod decimeren en dan nog durven beweren dat het om een verbetering gaat? Men moet in z'n leven al veel gelogen hebben om niet rood te worden bij zo'n uitspraak.
Meer comfort? Aha, is de beenruimte in de Fyra's verdubbeld? Zijn er pluchezachte zitjes in 1e en 2e klas? Is de lichtintensiteit geoptimaliseerd? Heeft ieder zitje een stopcontact ter beschikking? Is er voldoende ruimte voor grotere stukken bagage en plooifietsen? Zomaar wat brallen over 'meer comfort', zonder specificatie maakt zo'n uitspraak alweer zeer verdacht.
En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden? De trein is nog altijd een cruciale schakel in hetgeen als 'publieke dienstverlening' bekend staat. Treinen moeten voor iedereen en ieder beurs toegankelijk zijn.
Re: Fyra.
Ik meen me te herinneren dat in het specifieke Fyra-geval er vooral verwezen wordt naar het feit dat iedereen een zitplaats heeft en je nooit hoeft te staan (want verplichte reservering...). Tot zover de theorie....jotie schreef:Zomaar wat brallen over 'meer comfort', zonder specificatie maakt zo'n uitspraak alweer zeer verdacht.
Re: Fyra.
Het principe van publieke dienstverlening geldt naar verluidt enkel bij binnenlands vervoer.jotie schreef: En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden? De trein is nog altijd een cruciale schakel in hetgeen als 'publieke dienstverlening' bekend staat. Treinen moeten voor iedereen en ieder beurs toegankelijk zijn.
Re: Fyra.
De prijsstijging valt wel mee hoor... voor een last-minute-kaartje op Amsterdam - Brussel ga je "slechts" 103% meer betalen ten opzichte van de huidige situatie (Vol Tarief kaartje + Voordeelurenkorting en Railplus)...
Re: Fyra.
Dat is een keuze. Niets belet de overheid om ook internationaal vervoer als publieke dienstverlening te zien.LHOON schreef:Het principe van publieke dienstverlening geldt naar verluidt enkel bij binnenlands vervoer.jotie schreef:En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden? De trein is nog altijd een cruciale schakel in hetgeen als 'publieke dienstverlening' bekend staat. Treinen moeten voor iedereen en ieder beurs toegankelijk zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Fyra.
Wellicht bedoel je 3% meer?AlexNL schreef:De prijsstijging valt wel mee hoor... voor een last-minute-kaartje op Amsterdam - Brussel ga je "slechts" 103% meer betalen ten opzichte van de huidige situatie (Vol Tarief kaartje + Voordeelurenkorting en Railplus)...
103% meer is meer dan een verdubbeling.
Ja, het is misschien muggeziften, maar het kan maar duidelijk zijn.
Re: Fyra.
Alleen als ze de Europese regels aan hun laars lappen, en toch overheidssubsidies betalen voor internationale exploitatie. Zonder overheidssubsidies is de term 'publieke dienstverlening' namelijk niet van toepassing.rvdborgt schreef:Dat is een keuze. Niets belet de overheid om ook internationaal vervoer als publieke dienstverlening te zien.LHOON schreef:Het principe van publieke dienstverlening geldt naar verluidt enkel bij binnenlands vervoer.
Het is eigenlijk wel absurd dat een verbinding Brussel - Antwerpen subsidies kan genieten als publieke dienstverlening, en Antwerpen - Den Haag niet, waardoor die dienst wegvalt. Gewoon omdat er een landsgrens tussen ligt. En dat dankzij de Europese Unie, die juist voor het wegwerken van grenzen is... Of zou moeten zijn, zo had ik begrepen...
Re: Fyra.
Ok...kika schreef:Het is meer dan een verdubbeling, tov last-minute, vdu, rail+.nahoj schreef:Wellicht bedoel je 3% meer?
103% meer is meer dan een verdubbeling.
Ja, het is misschien muggeziften, maar het kan maar duidelijk zijn.

Re: Fyra.
Incorrect. Ten eerste is dat een lokale invulling van Europese regels, die nergens zeggen dat internationaal treinverkeer niet gesubsidieerd zou mogen worden en ten tweede is het heel erg gebruikelijk om met termen of kostenposten te goochelen waardoor er de facto sprake is overheidssteun voor bepaalde verbinding(en). En als laatste argument een praktijkvoorbeeld: Arnhem-Emmerich: provincie én rijk willen subsidiëren. En terecht.nahoj schreef:Alleen als ze de Europese regels aan hun laars lappen, en toch overheidssubsidies betalen voor internationale exploitatie. Zonder overheidssubsidies is de term 'publieke dienstverlening' namelijk niet van toepassing.
Re: Fyra.
Nee, ik bedoelde helaas echt een prijsstijging van 103% op een Full Flex-kaartje (lees: een superdagretour België dat je zo uit de kaartautomaat/bij het loket haalt). Dat gaat van € 53,20* naar € 108**.nahoj schreef:Wellicht bedoel je 3% meer?
103% meer is meer dan een verdubbeling.
Ja, het is misschien muggeziften, maar het kan maar duidelijk zijn.

Ohja, als je dat Fyra-kaartje toch niet meer wilt krijg je maar 90% van de prijs gerestitueerd!
* Uitgaande van een dagretour vol tarief, met Voordeelurenkorting en RailPlus
** 2x enkele reis Full Flex Amsterdam - Brussel
Re: Fyra.
Je kan het ook omdraaien. Als aan meer comfort en snelheid geen hoger prijskaartje mag hangen, waarom zou men dan nog in komfort en snelheid investeren?jotie schreef: En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden?
Waarom dan niet gewoon met M2 aan 60 kph tussen Brussel en Amsterdam rijden...