Dienstregeling december 2014

Alles over reizigerstreinen in België.
bobby

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bobby »

Tijgernoot schreef: Bij Antwerpen - Roosendaal en Antwerpen - Breda is het 90% Belgisch grondgebied versus 10% Nederlands grondgebied, dan mag het in de lijn der verwachting liggen dat de bediening in Belgische handen is.
En daarmee leg je de vinger op de wonde: de trein rijdt 90% van het traject op Belgisch grondgebied, dus 90% van de kosten zijn voor België, NS betaalt voor die 10% op Nederlandse bodem...
maar als we naar de inkomsten kijken is deze verhouding niet terug te vinden:
als op een verbinding Antwerpen Roosendaal 30% van de reizigers een Belgisch kaartje heeft dan is dat veel.
vandaar ofwel Antwerpen - Roosendaal als onderdeel van een trein met een veel langer traject bv Benelux Brussel Amsterdam;
ofwel een trein Antwerpen - Roosendaal die alle (of een aantal) stopplaatsen tussen Antwerpen en Roosendaal bedient.

En dat is nu het grote "drama" van een trein Antwerpen - Noorderkempen -Breda: zelfs met bediening van de halte Noorderkempen zal de opbrengst voor NMBS nooit boven de 50% uitkomen terwijl 90% van de kosten voor NMBS zijn...
Een trein Antwerpen Noorderkempen Breda is financieel enkel haalbaar als NS ook een aanzienlijk deel van de kosten op het Belgische deel van het traject Noorderkempen-Breda op zich zou nemen
Laatst gewijzigd door bobby op 18 mar 2014, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steve »

Los van de juistheid van bovenstaande beweringen (ik ken hier weinig van af) moet toch opgemerkt worden dat voor een Luik - Maastricht wellicht het omgekeerde geldt. Een traject Luik - Maastricht loopt voor iets meer dan een derde over Nederlands grondgebied en dus zal er ook wel navenant meebetaald worden door Nederland, terwijl ik vermoed dat het grote merendeel van de kaartjes door de NMBS verkocht wordt. Bovendien dient die internationale trein ook nog eens voor de binnenlandse bediening van het stuk Luik - Visé - die inkomsten gaan dus volledig naar de NMBS (terwijl er omgekeerd wellicht maar weinig reizigers zullen zijn tussen Maastricht en Eijsden). Dat kan het eventuele verlies op de andere stukken wellicht wat compenseren.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Het is niet zo dat als iemand bij NS een treinkaartje Amsterdam - Antwerpen koopt, dat alle inkomsten bij NS blijven. Daar zijn uiteraard verdeelsleutels voor. Er is zelfs een internationale joint-venture waarin dat soort dingen worden afgehandeld.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

West-Vlaanderen staat inmiddels ook op de website van de NMBS, maar na het aanklikken van http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx loopt er niets binnen.
BVG1988
Berichten: 728
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door BVG1988 »

Als de Benelux vanaf december via HSL4 zou rijden, gaat men dan de HLE 13 gebruiken of gaat het de HLE 18 dan het Nederlandse net verkennen? :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door LHOON »

FLV-FGSP schreef:West-Vlaanderen staat inmiddels ook op de website van de NMBS, maar na het aanklikken van http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx loopt er niets binnen.
Bij mij ook niet bereikbaar via browser, file binnenhalen via curl lukte wel

(voor de CLI nerds op mac of linux:

Code: Selecteer alles

curl http://www.belgianrail.be/nl/corporate/Presse/~/media/CB7799611F6F4A21B60D7143E64E5BA9.ashx > westvlaanderen.pdf
FrederikD
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FrederikD »

FLV-FGSP schreef:West-Vlaanderen staat inmiddels ook op de website van de NMBS, maar na het aanklikken van http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx loopt er niets binnen.
Werkt perfect bij mij.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

BVG1988 schreef:Als de Benelux vanaf december via HSL4 zou rijden, gaat men dan de HLE 13 gebruiken of gaat het de HLE 18 dan het Nederlandse net verkennen? :D
Allereerst gaat de Benelux ook volgend jaar nog gewoon via Roosendaal. En ook dan staat er gewoon een 28 voor.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2071
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FLV-FGSP »

FrederikD schreef:
FLV-FGSP schreef:West-Vlaanderen staat inmiddels ook op de website van de NMBS, maar na het aanklikken van http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx loopt er niets binnen.
Werkt perfect bij mij.
Blijkt browserafhankelijk te zijn: Chrome werkt momenteel niet, FF wel.
rvdborgt
Berichten: 4663
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:
Shrek schreef:Wat verder ook opvalt is de nadruk op de frequentieverhoging van Thalys: het mocht eerst niet van de Nederlanders maar door het FYRA-debaccle hebben die zwaar bakzeil gehaald.
Wat mocht er dan volgens jou wanneer niet van welke Nederlanders?
Thalys zou in de oorspronkelijke Nederlandse wensen een uurdienst krijgen, maar dat zag de SNCF niet zitten. Dat is toen verminderd naar 12 treinen op werkdagen maar ook dat was al kort na de opening van de HSL te veel volgens Thalys (zeg maar SNCF) - dat is nu pas weer hersteld. NS was in de tussentijd tegen de inkrimpingen die Thalys doorvoerde (ook in het weekend trouwens).
Dat heb ik toch helemaal anders opgevangen hoor. NS wou net zoveel mogelijk FYRA en was ruim tevreden met een stuk of 10 Thalys per dag. Uiteraard om puur financiële redenen, met een Fyra wordt de winst immers verdeeld tussen NS en NMBS, met Thalys vloeit een deel naar de SNCF.
HSA was verplicht om minstens 12 Thalys-treinen op werkdagen te organiseren maar Thalys deed niet van harte mee. Thalys liet op een bepaald ogenblik zelf weten dat ze enkele treinen wilden opheffen omdat die niet genoeg reizigers zouden hebben. Zie voor de inkrimping van de weekenddienst bv.:
http://locov.nl/Images/Locov%202011-209 ... 303949.pdf

Dat is daarna maar deels doorgegaan:
http://locov.nl/Images/Locov%202011-105 ... 305741.pdf

Groetjes,
Rian
FrederikD
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 jan 2014, 00:31

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door FrederikD »

FLV-FGSP schreef:
FrederikD schreef:
FLV-FGSP schreef:West-Vlaanderen staat inmiddels ook op de website van de NMBS, maar na het aanklikken van http://www.belgianrail.be/nl/corporate/ ... E5BA9.ashx loopt er niets binnen.
Werkt perfect bij mij.
Blijkt browserafhankelijk te zijn: Chrome werkt momenteel niet, FF wel.
Safari ook.
ToMiKoN
Berichten: 148
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door ToMiKoN »

Jammer dat er nog steeds niet afgestapt wordt van de tijdrovende koppeling van de Knokke/Blankenberge. Men had beter de nieuwe verbindingen naar de Luchthaven vanuit Blankenberge of Knokke laten vertrekken! En zo zou men de verbinding kunnen een 5 tal minuten inkorten én (ont)koppelingsvertragingen vermijden.
bobby

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door bobby »

Steve schreef:Los van de juistheid van bovenstaande beweringen (ik ken hier weinig van af) moet toch opgemerkt worden dat voor een Luik - Maastricht wellicht het omgekeerde geldt. Een traject Luik - Maastricht loopt voor iets meer dan een derde over Nederlands grondgebied en dus zal er ook wel navenant meebetaald worden door Nederland, terwijl ik vermoed dat het grote merendeel van de kaartjes door de NMBS verkocht wordt. Bovendien dient die internationale trein ook nog eens voor de binnenlandse bediening van het stuk Luik - Visé - die inkomsten gaan dus volledig naar de NMBS (terwijl er omgekeerd wellicht maar weinig reizigers zullen zijn tussen Maastricht en Eijsden). Dat kan het eventuele verlies op de andere stukken wellicht wat compenseren.

Steve, doordat de verbinding Luik-Maastricht als een lokale trein uitgevoerd is, beperkt het internationale gedeelte van deze trein zich tot het stukje Visé - Eijsden (het gedeelte Luik - Visé verdwijnt gewoon in de nationale kosten )
Visé tot de grens is 2.5 km; Eijsden tot de grens is 1.5 km.

in beide richtingen is het stuk waarvoor de kosten gedekt moet worden door de inkomsten uit grensoverschrijnde verkeer zeer klein.


Daar bovenop zal NMBS nog extra inkomsten verwerven doordat NS een vergoeding dient te betalen voor het gebruik van NMBS materieel & personeel
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Steven »

Maar NMBS doet ook de kost voor dat materieel en personeel, dus ergens logisch.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling december 2014

Bericht door Tijgernoot »

Ik zie her en der toch wat inflatie wat betreft het begrip intercity. Na intercity 13 Hasselt - Maastricht die op elk station gaat stoppen (tenminste, daar lijkt het op) is nu ook IC 32 Brugge - Kortrijk zo'n trein, ook die gaat op alle tussenstations stoppen. Wat is er dan nog een intercity aan?
Plaats reactie