En daarmee leg je de vinger op de wonde: de trein rijdt 90% van het traject op Belgisch grondgebied, dus 90% van de kosten zijn voor België, NS betaalt voor die 10% op Nederlandse bodem...Tijgernoot schreef: Bij Antwerpen - Roosendaal en Antwerpen - Breda is het 90% Belgisch grondgebied versus 10% Nederlands grondgebied, dan mag het in de lijn der verwachting liggen dat de bediening in Belgische handen is.
maar als we naar de inkomsten kijken is deze verhouding niet terug te vinden:
als op een verbinding Antwerpen Roosendaal 30% van de reizigers een Belgisch kaartje heeft dan is dat veel.
vandaar ofwel Antwerpen - Roosendaal als onderdeel van een trein met een veel langer traject bv Benelux Brussel Amsterdam;
ofwel een trein Antwerpen - Roosendaal die alle (of een aantal) stopplaatsen tussen Antwerpen en Roosendaal bedient.
En dat is nu het grote "drama" van een trein Antwerpen - Noorderkempen -Breda: zelfs met bediening van de halte Noorderkempen zal de opbrengst voor NMBS nooit boven de 50% uitkomen terwijl 90% van de kosten voor NMBS zijn...
Een trein Antwerpen Noorderkempen Breda is financieel enkel haalbaar als NS ook een aanzienlijk deel van de kosten op het Belgische deel van het traject Noorderkempen-Breda op zich zou nemen