Dienstregeling december 2017
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2017
Toch een teleurstelling. Gaan we ooit nog een volwaardige halfuurlijkse L-trein (of moet ik zeggen S-trein) (Roosendaal-)Essen-Antwerpen(-Puurs) krijgen? En een IC Roosendaal-Antwerpen-Brussel?
Reden zijn dan waarschijnlijk de overwegen rond Sint-Mariaburg (Weerstandersstraat & Vloeiende) en Kijkuit (Bareelstraat, Kijkuitstraat & Vogelenzangstraat). Zou men dan niet kunnen spelen met de vertrek- en aankomsttijden zodat de kruisingen niet rond deze stations zijn maar op een plek met minder overwegen?
Positieve noot is natuurlijk wel dat serie 2550 (sinds december) tijdens de spitsuren wél twee keer stopt in Kijkuit en Sint-Mariaburg, maar enkel in de spitsrichting. Daarvoor was er slechts één extra P-trein per spits.
Reden zijn dan waarschijnlijk de overwegen rond Sint-Mariaburg (Weerstandersstraat & Vloeiende) en Kijkuit (Bareelstraat, Kijkuitstraat & Vogelenzangstraat). Zou men dan niet kunnen spelen met de vertrek- en aankomsttijden zodat de kruisingen niet rond deze stations zijn maar op een plek met minder overwegen?
Positieve noot is natuurlijk wel dat serie 2550 (sinds december) tijdens de spitsuren wél twee keer stopt in Kijkuit en Sint-Mariaburg, maar enkel in de spitsrichting. Daarvoor was er slechts één extra P-trein per spits.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2017
Mij wil het voorkomen dat men er juist naar streeft om de treinkruisingen wel te plannen aan overwegen met druk wegverkeer, zo toch alhier in Haacht - waar de overweg van L53 op de N21 toch echt een serieuze verkeershinder vormt, soms staat er een wachtrij van meer dan een km auto's. Maar ik durf te mogen aannemen dat er is nagedacht... of toch minstens lering getrokken uit de lessen van het verleden...Zou men dan niet kunnen spelen met de vertrek- en aankomsttijden zodat de kruisingen niet rond deze stations zijn maar op een plek met minder overwegen?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2017
Volgende treinen worden vanaf maandag 10 juni verlengd van Schaarbeek tot Leuven en omgekeerd.
Met bijhorend materiaal type (onder voorbehoud)!
E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
Met bijhorend materiaal type (onder voorbehoud)!
E404 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E427 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 BREAKS
E418 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E441 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: Met 2x3 DMT
E419 Kortrijk - Leuven I.P.V. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
E442 Leuven - Kortrijk i.p.v. Schaarbeek: 1xT21 + 6xM4 trek/duw
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Dienstregeling december 2017
En wat is nu weer een DMT?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Dienstregeling december 2017
Een extra trein is natuurlijk goed nieuws... maar een goede bediening van de Luchthaven is er vanuit Antwerpen nog steeds niet.ostbahnhof schreef: ↑05 mei 2018, 16:25 dit is echt het beste nieuws van het jaar, Antwerpen zal content zijn! super super super!
Ik deel je enthousiasme dus niet helemaal.
Even vergelijken met de bediening van Gent...
Gent heeft nochtans maar half zoveel inwoners als Antwerpen.
En minder als de helft van Antwerpen en Mechelen samen.

Exploitatie-logica staat helaas nog steeds ver boven commerciële logica.
Re: Dienstregeling december 2017
Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Re: Dienstregeling december 2017
En gelukkig maar dat exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je in totaal met de beschikbare middelen veel minder reizigers kunnen vervoeren dan vandaag het geval is.Portbou schreef: ↑30 mei 2018, 23:19 Een extra trein is natuurlijk goed nieuws... maar een goede bediening van de Luchthaven is er vanuit Antwerpen nog steeds niet.
Ik deel je enthousiasme dus niet helemaal.
Even vergelijken met de bediening van Gent...
Gent heeft nochtans maar half zoveel inwoners als Antwerpen.
En minder als de helft van Antwerpen en Mechelen samen.
Exploitatie-logica staat helaas nog steeds ver boven commerciële logica.
Bovendien is je tabelletje een beetje misleidend: vanuit Antwerpen ben je 2 treinen vergeten waarmee je vòòr 9u00 op de luchthaven geraakt:
4:55 en 5:55. Toegegeven, erg handig zijn ze niet, maar voor Gent heb je er ook verbindingen bijgezet die niemand ooit zou nemen.
Bovendien wilt de vergelijking op zich niet veel zeggen: op Gent-Luchthaven is een verbinding elke 7 minuten gewoon overkill, dat is toevallig zou en moet je niet willen voor andere verbindingen.
Het enige wat er vanuit Antwerpen mist is die ene trein van 6u17, dat is echt alles.
Het enige wat daar realistisch is zou het doortrekken van de Dinant of Charleroi-Luchthaven tot Antwerpen zijn, maar daar zijn geen centen voor.Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Re: Dienstregeling december 2017
Erg spijtig dat de exploitatie-logica zwaar meetelt. Anders zou je een veel aantrekkelijkere treindienst kunnen aanbieden die veel meer reizigers (en ticket-inkomsten) zou aantrekken dan vandaag het geval is.
De verbindingen om 4:55 en 5:55 van Antwerpen naar de Luchthaven hebben een reistijd van 1h02.Shrek schreef: ↑31 mei 2018, 01:01 Bovendien is je tabelletje een beetje misleidend: vanuit Antwerpen ben je 2 treinen vergeten waarmee je vòòr 9u00 op de luchthaven geraakt:
4:55 en 5:55. Toegegeven, erg handig zijn ze niet, maar voor Gent heb je er ook verbindingen bijgezet die niemand ooit zou nemen.
Dat is het dubbele van de normale reistijd via de diabolo !
De verbindingen die ik aanhaal vanuit Gent hebben een reistijd die varieert tussen 0h56 en 1h05 en zijn dus allemaal evenwaardig bruikbaar.
Ik vind van wel, ik haal er twee belangrijke verschillen uit :
- Gent beschikt gedurende een veel groter deel van het etmaal over een halfuurdienst met de Luchthaven : 04h37-23h03. Antwerpen moet het doen met 06h48-21h41. (bekeken op de meest gebruikte richting ; heen 's ochtends - terug 's avonds)
- Doordat er meer dan twee verbindingen per uur zijn vanuit Gent is de bediening betrouwbaarder. Een sterk vertraagde of afgeschafte trein heeft niet dezelfde gevolgen in Gent dan in Antwerpen.
Rekening houdend met de onbetrouwbaarheid van de Benelux zou een trein die 7 minuten later als de Benelux van Antwerpen naar de Luchthaven rijdt geen overkill zijn maar gewoon een geruststelling.op Gent-Luchthaven is een verbinding elke 7 minuten gewoon overkill, dat is toevallig zou en moet je niet willen voor andere verbindingen.
Nog even benadrukken :
Op de verbinding vanuit Antwerpen wordt ook Mechelen bediend, beide steden samen zijn goed voor 600.000 inwoners.
In Gent zijn er slechts 259.000 inwoners.
Heeft de NMBS ergens een statistiek gevonden waaruit blijkt dat de Gentenaars drie keer zoveel met het vliegtuig reizen en/of op de Luchthaven werken dan de Antwerpenaars en de Mechelaars ???
Re: Dienstregeling december 2017
Ook hier zou je de redenering kunnen omdraaien : als we deze trein doortrekken tot Antwerpen trekken we nieuwe klanten en dus meer centen aan.Het enige wat daar realistisch is zou het doortrekken van de Dinant of Charleroi-Luchthaven tot Antwerpen zijn, maar daar zijn geen centen voor.Iedere dag staat de E19 vol auto-pendelaars die vanuit het Antwerpse in de zone Zaventem-Diegem gaan werken.
Is er niemand op het idee gekomen om deze P-trein vanaf de Luchthaven verder te laten rijden naar Diegem en lijn 26 ?
Maar daar gelooft blijkbaar niemand meer in.
In elk geval : vanaf 10 juni hebben we een extra P-trein die na aankomst in de Luchthaven uitwijkt naar Schijnpoort.
Is het echt niet denkbaar om deze trein (en enkel deze trein) door te laten rijden naar Diegem en lijn 26 en nog wat commerciële stops te doen alvorens terug naar Schijnpoort uit te wijken ?
Re: Dienstregeling december 2017
Neen, neen, neen, zo werkt het niet.
De ticketprijzen in België zijn zodanig laag dat de meeropbrengst van enkele honderden extra reizigers totaal onbeduidend is op het geheel.
Een trein is per definitie verlieslatend, tenzij er duizenden reizigers opzitten, maar de treinen waar je die aantallen kan halen rijden allemaal al vandaag.
Dus: elke extra treinkm kost extra geld, of daar nu meer reizigers inzitten of niet.
Daarom is de enige correcte logica: hoe kan je zoveel mogelijk mensen vervoeren met de beschikbare middelen. Daardoor zal het vanzelf interessanter zijn om treinen die qua exploitatie eenvoudig zijn in te leggen dan treinen die per kilometer veel kosten.
Omdat je meer van die "eenvoudigere" treinen kan inleggen zal dat vanzelf meer reizigers opleveren dan door specifiek op enkele "moeilijkere" treinen te focussen.
Of om het eenvoudig te stellen: welke 2 treinen wil je afbouwen om die 2e extra P-trein Antwerpen-Luchthaven te krijgen?
Daar heeft ook nooit iemand in geloofd omdat de rekening gewoon niet klopt.
Maar als we het over reistijd hebben is Antwerpen enorm bevoordeeld. Als Antwerpen ook tevreden is met verbindingen die een uur duren heb je er nog meer dan die vanuit Gent.Portbou schreef: ↑31 mei 2018, 11:39
- Gent beschikt gedurende een veel groter deel van het etmaal over een halfuurdienst met de Luchthaven : 04h37-23h03. Antwerpen moet het doen met 06h48-21h41. (bekeken op de meest gebruikte richting ; heen 's ochtends - terug 's avonds)
- Doordat er meer dan twee verbindingen per uur zijn vanuit Gent is de bediening betrouwbaarder. Een sterk vertraagde of afgeschafte trein heeft niet dezelfde gevolgen in Gent dan in Antwerpen.
Hoe dan ook heeft jaloezie op een andere stad totaal geen zin. Gent ligt toevallig op een as waarvan de treinen makkelijk langs de luchthaven kunnen zonder reistijd in te boeten op het cruciale deel tot Brussel-Noord.
Halle heeft snellere en frequentere verbindingen naar Brussel dan die vanuit Antwerpen, terwijl Halle amper 30.000 inwoners telt. Ga je nu ook jaloers zijn op Halle?
Lijn 26 zit propvol op dat uur.Portbou schreef: ↑31 mei 2018, 11:46 In elk geval : vanaf 10 juni hebben we een extra P-trein die na aankomst in de Luchthaven uitwijkt naar Schijnpoort.
Is het echt niet denkbaar om deze trein (en enkel deze trein) door te laten rijden naar Diegem en lijn 26 en nog wat commerciële stops te doen alvorens terug naar Schijnpoort uit te wijken ?
Re: Dienstregeling december 2017
Hier ga je compleet uit de bocht, vrees ik. Je telt de inwoners van Mechelen mee omdat die trein vanuit Antwerpen Mechelen aandoet. Tel je dan ook de inwoners van Brussel mee omdat de trein uit Gent ook dat gewest aandoet? Ik denk het niet, hé. Voorts filter je nog wat treinen weg omdat de reistijd te lang zou zijn (zeer subjectief). Zo kan je natuurlijk alles neersabelen maar intellectueel correct is het niet. Het zou van eenzelfde niveau getuigen wanneer Gentenaars zouden stellen dat goede verbindingen vanuit Antwerpen naar Brussels Airport niet nodig zijn omdat Antwerpen immers zelf ook al een luchthaven heeft en Gent niet.
Laatst gewijzigd door Asterix op 31 mei 2018, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling december 2017
Overigens worden toeristen hier schromelijk over het hoofd gezien. Ik rij frequent met die treinen richting Gent/Brugge en die zitten echt wel altijd heel erg vol vanaf de luchthaven, en heel erg vaak met Japanse/Spaanse toeristen voor Gent of Brugas (of hoe ze het ook noemen). Ik weet niet hoeveel toeristen er vanaf de luchthaven naar Antwerpen of Mechelen moeten, maar op de verbinding naar Gent - Brugge is dat echt een aanzienlijk deel van de reizigers.
Re: Dienstregeling december 2017
Terecht punt van kritiek dat ik aanvaard.
De bewoners van Brussel gebruiken deze verbinding uiteraard ook en had ik dus moeten meetellen.
Vanuit Antwerpen C rijdt om 04h48 een rechtstreekse trein naar de Luchthaven, aankomst 05h19.Voorts filter je nog wat treinen weg omdat de reistijd te lang zou zijn (zeer subjectief).
Om 04h55 is er een verbinding mogelijk met een overstap in Brussel, aankomst 05h57.
Zijn er echt veel mensen in deze wereld te vinden die omwille van zeven minuten langer slaap dubbel zo lang onderweg willen zijn en er een overstap bij nemen ?
Zelfde vraag voor de verbindingen met vertrek om 05h48 en 05h55.
04h55 en 05h55 zijn de enige verbindingen die ik weggefilterd heb.
En hier ga jij dan (heel) hard uit de bocht.Het zou van eenzelfde niveau getuigen wanneer Gentenaars zouden stellen dat goede verbindingen vanuit Antwerpen naar Brussels Airport niet nodig zijn omdat Antwerpen immers zelf ook al een luchthaven heeft en Gent niet.