Stoomloc schreef: ↑27 nov 2024, 14:14
Op zich toch simpel? Volgens mij is het opzet van de trein reizigers van België naar Parijs te brengen? En niet per se van België naar andere steden die daar toevallig tussenliggen.
Wie heeft er beslist "die trein moet en zal enkel van en naar Parijs dienen"?
pmuy schreef: ↑27 nov 2024, 14:27
Het Ouigo-merk richt zich niet op het verlenen van publieke dienstverlening. De regio HDF betaalt daarnaast niet mee voor deze verbinding.
Ik snap wel dat SNCF (met submerken OUIGO en TGV INOUI en met dochter Eurostar) zich zoals de meeste bedrijven enkel richt op de direct zichtbare winst (in dit geval: op het veiligstellen van de eigen Eurostar-markt tegen andere (lowcost) concurrentie op de as Brussel-Parijs), en dat er regels bestaan dat subsidies van een overheid niet kunnen dienen voor treinen die op eigen initiatief gereden worden zoals de langeafstandstreinen van de SNCF (met uitzondering van TER en Intercités).
Toch kun je de sterkte van een spoornetwerk goed vergelijken met de stevigheid van een spinnenweb. Net zoals een spinnenweb veel steviger is dan de afzonderlijke draden, zit de sterkte van een spoornetwerk er juist in dat treinen met overstappende reizigers in de spoorknooppunten voor de andere treinen klanten opleveren.
Zonder dat ik de schuld leg bij een van de betrokken partijen, laat mij toe om het een gemis te vinden dat er enkel naar "de individuele spinnendraad" gekeken wordt, maar niet naar "de stevigheid van het spinnenweb" als geheel (de concurrentiepositie van het treinverkeer in de regio).
[AANVULLING]
Je kunt zo verder gaan in dat soort redeneringen en treinverkeer compleet irrelevant maken:
- De meeste treinreizigers willen naar de hoofdstad en enkele andere grote steden, dus laten we de regionale lijnen maar schrappen.
- Oeps, door het schrappen van die regionale aanvoerlijn zijn er minder reizigers op station X van de hoofdlijn, laten we dat station ook maar schrappen.
- Er zijn niet veel reizigers op de laatste trein van de dag, laten we die schrappen. Oeps, nu zijn de reizigers bang om de trein ervoor te nemen, nu raakt die niet meer vol.
- De meeste reizigers reizen in de ochtend- en avondspits, dus laten we enkel die treinen rijden. Dat maakt het wel heel moeilijk om op andere momenten te reizen en andere trajecten dan de meerderheid, maar dat is dan maar het probleem van die reizigers.
- We zien dat bepaalde combinaties van vertrek- en aankomststation weinig gevraagd worden, dus laten we maar beslissen dat de reiziger die reis niet meer moeten kunnen maken. We bieden geen tickets aan en we zorgen zelfs dat de reizigers deze reizen niet terugvinden in de reisplanners. Het is niet nodig om reizigers alle treinen te tonen. Wij weten het immers het best wat die reiziger wil.
- Overstappen doen er maar een beperkt deel van de reizigers, dus we kijken ook niet om dat gemakkelijk te maken qua overstaptijden en zo, we geven de reiziger ook helemaal geen garantie dat ze meekunnen als de eerste trein vertraging had. Integendeel, we verplichten plaatsreservering op zoveel mogelijk treinen om onze zichtbare winst op te krikken.
- Door die verplichte plaatsreservering kunnen we evenveel reizigers met minder treinen vervoeren. Maakt het wel moeilijker en minder flexibel voor de reizigers. De reizigers moet zich maar aanpassen. Hij moet maar zijn agenda maken een paar maand van tevoren.
- Laten we extra reizgers vinden door van elk van onze treinen in te delen in twee types: ofwel een lowcost trein ofwel een gewone trein. Dat maakt het voor de reiziger wel moeilijker om het passend type trein te vinden op het gewenste tijdstip. En laat ons meteen ook keuzes maken in naam van de reiziger: de lowcost-treinen stoppen daar en doen dat traject. Wie anders wil, heeft pech, zijn type treinverbinding bestaat niet meer.
- Laten we de kost nog naar beneden te halen door enkel te rijden op lijnen waar we over de hele lengte dubbeldekkers kunnen vullen (in het geval van OUIGO zelfs een volledige dubbeldekker gevuld met hetzelfde type reizigers over hetzelfde traject). Oei, dat maakt het wel moeilijk zulke passende trajecten met voldoende reizigers te vinden. Dan rijden we wel maar een of twee treinen per dag, zoals naar Spanje. Moeilijk voor de reiziger om dan nog passende treintijden te vinden, maar dat is zijn probleem. Als we niet voldoende reizigers vinden, is er geen markt voor, zullen we maar zeggen.
- Oeps, we zien dat reizigers afhaken door allerlei ondoorzichtige drempels. Laten we die lijn maar helemaal schrappen.
Helaas krijg ik dat gevoel als ik naar het Franse treinverkeer kijk. Ik vrees dat het niet enkel aan de lagere bevolkingsdichtheid ligt...