rdv schreef: ↑25 nov 2024, 15:07
(vorige week in Dendermonde - L-trein naar Gent: "wij wachten tot u08 op aansluiting uit Brussel". Op u06 rijdt de trein dan toch weg, mensen uit Brussel hadden net tijd om uit te stappen en de trein naar Gent (op ander perron) de deuren te zien sluiten.)
Dat zal waarschijnlijk het nieuwe systeem zijn dat ze onlangs hebben uitgerold.
Vanaf heden kan de verkeersleiding het vertrek uitstellen via het systeem van de treinbegeleider (LINDA), deze krijgt dan te zien "Uitstel vertrekprocedure" en het nieuwe uur waarop de vertrekprocedure aangevat mag worden.
Maar soms gebeurt het (en heb ik ook al meermaals meegemaakt tijdens mijn diensten) dat je eerst zo'n uitstel krijgt en na 1 of 2 minuten wordt dit geannuleerd door de verkeersleiding omdat de trein waar je aansluiting moet aan geven nog wat vertraging heeft bijgemaakt en het wachten anders verderop problemen gaat opleveren met kruisingen of andere aansluitingen.
IC-trein uit Brussel naar Dendermonde kwam op:05 binnen, 3 minuten overstaptijd naar naastliggend perroneiland is tandaard dacht ik. Waarom de L dan toch vertrok?
Ik heb dit helaas ook al vaker meegemaakt.
Aansluiting wordt dan zogezegd verzekerd, we lopen het perron op en staan voor gesloten deuren.
Het strafste is dat het sein dan meestal nog gesloten staat en de trein daar nog een paar minuten staat te wachten.
1x meegemaakt dat de deuren terug geopend werden nadat we naar voor gelopen waren, en duidelijk maakten aan de bestuurder en treinbegeleider dat we mee wouden.
Maar dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
De oorzaak van zulke stommiteiten is het ontbreken van personeel op de perrons die dit in het oog kunnen houden. In een ideaal geval zou er een onderstationschef moeten zijn, maar de maatregel omroepen zou ook al helpen. Of de wachttijd implementeren in de smartwatch van de tbg. Oplossingen genoeg. En waar een wil is, is een weg. Al is het meestal de aansluitende trein die weg is…
Vaak is de oorzaak gewoon dat iemand iemand is vergeten bellen.
We zijn binnen de NMBS met zoveel tussenpersonen dat iets vaak meerdere personen moet passeren en daar gebeuren al eens fouten met het contacteren van de juiste personen jammer genoeg.
Even voor dit voorbeeld: stel je vraagt aan de treinbegeleider in trein 1 of de aansluiting met trein 2 gegarandeerd kan worden.
Treinbegeleider trein 1 belt dan naar de lokale verkeersleiding, deze contacteert op zijn beurt iemand van de NMBS die zich op de seinpost van Infrabel bevind, deze moet dan aan de desbetreffende seingever(s) gaan vragen of die aansluiting mogelijk is, dan moet die terugbellen naar de lokale verkeersleiding met het antwoord (ja of nee) waarop de lokale verkeersleiding dan vervolgens treinbegeleider 1 moet bellen om te zeggen dat de aansluiting al dan niet kan wachten, en indien er gewacht dient te worden moet ook de treinbegeleider van trein 2 gecontacteerd worden (en indien aanwezig het stationspersoneel) om mede te delen dat er een aansluiting dient gegeven te worden.
Die laatste stap kan tegenwoordig wel al iets makkelijker en zonder telefonisch contact door het vertrek van trein 2 in LINDA uit te stellen, de treinbegeleider van trein 2 kan daardoor de vertrekprocedure niet aanvatten tot dit uitstel afgelopen is.
ovspotter_be schreef: ↑24 nov 2024, 15:38
Misschien kunnen we ook eerder richting een visgraatmodel met goede aansluitingen gaan (beetje zoals Zwitserland en Oostenrijk) dan zoals nu een spinnenweb waarbij alles op Brussel gefocust is.
Een volledig nieuw plan zou er tegen 2029 komen volgens een uitspraak van MDS. Misschien wacht men tot de 4 sporen tussen Gent en Brugge beschikbaar komen.
ovspotter_be schreef: ↑29 nov 2024, 17:16
Heeft die nog iets met de NMBS te maken?
Zou in de raad van bestuur van de NMBS gaan zitten/zitten op voordracht van de Vlaamse regering.
De dienstregeling op lijn 15 gaat terug met ontkoppeling in Mol uitgevoerd worden. Nu de verlenging tot Weert er niet komt is het plan van een aparte trein voor Mol-Hasselt blijkbaar afgevoerd.
ovspotter_be schreef: ↑29 nov 2024, 17:16
Heeft die nog iets met de NMBS te maken?
De dienstregeling op lijn 15 gaat terug met ontkoppeling in Mol uitgevoerd worden. Nu de verlenging tot Weert er niet komt is het plan van een aparte trein voor Mol-Hasselt blijkbaar afgevoerd.
Met welk materieel gaan ze rijden: breaks, deense neuzen, MW41, desiro (hopelijk niet)...?
LML schreef: ↑29 nov 2024, 21:51
Met welk materieel gaan ze rijden: breaks, deense neuzen, MW41, desiro (hopelijk niet)...?
Als ik het goed begrepen heb, zullen de râmes die nu gereden worden met HLE 21/27 + M5 vervangen worden door Breaks (hoeveel weet ik niet) en de rest blijft gewoon MW41 (als die info nog steeds klopt)
Steve schreef: ↑20 nov 2024, 17:27
En de NMBS heeft zoals eerder gezegd natuurlijk ook flink wat boter op het hoofd doordat ze al jaren stilzwijgend alle P-treinen op L60 schrapt (7092/7094/8092/8094) om moeilijk verklaarbare redenen, die P-treinen hadden veel meer succes dan sommige andere die in de tussentijd wel teruggekomen zijn.
Zo moeilijk is dat niet te verklaren hoor, het gaat altijd om rijpaden in de NZV. Alle nieuwe klokvaste treinen van de laatste jaren (Knokke, Kortrijk, Eurostar Amsterdam,...) gingen steeds ten koste van P-treinen.
Bij mijn weten zijn die P-treinen niet in conflict en gaat het om een zuiver operationele beslissing (budget, personeel...), nog de nasleep van corona.
Stevige achteruitgang in vergelijking met het verleden, cfr spoorboekjes 1975/76-1997/98-2003
Erembodegem is nochtans een ideale stop om enkel met S-treinen te bedienen. Aalst en Denderleeuw liggen beiden op een boogscheut hiervan. (klein kwartiertje fietsen ipv 7min naar Erembodegem..)
Men zou nog een S-trein Denderleeuw-Aalst-Gent moeten toevoegen en ineens ook de haltes in Schellebelle, Serskamp en Melle en/of Merelbeke schrappen.
Laatst gewijzigd door TKR op 01 dec 2024, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb cijfers gezien waarbij Opwijk ooit meer dan 2000 reizigers per dag had. Nu is dat iets meer dan 1000. Gelukkig is de tendens weer stijgend. Maar het aanbod zal daar zeker een rol in spelen.
En je hoeft zelfs niet zo ver terug te gaan: tot aan corona (2020) had je vanuit alle stations op L60 een drietal "bruikbare" treinen per uur naar de NZV in de spits, namelijk twee rechtstreekse (S3 + P) en eentje met overstap in Jette (S10+S10). En die P-treinen zaten trouwens traditiegetrouw goed vol, 7094 en 8092 bestonden op het laatst uit liefst 10 M4 en de meeste S3 op de drukste momenten uit 3 MS08. Van heel die situatie gaan we nu dus naar nog maar één bruikbare trein per uur (S3) zelfs midden in de spits (en vaker dan vroeger met 2 ipv 3 MS08), met een S10 die eigenlijk enkel voor Brussel-Zuid enige toegevoegde waarde heeft maar ook dan vrij dicht bij de S3 is komen te zitten (de nu al niet optimale 22/38 wordt straks 15/45).