Dienstregeling december 2014
Re: Dienstregeling december 2014
Hoe meer details er bekend raken, hoe prangender die vraag ook bij mij wordt.
De treinen Hasselt - Maastricht en Brugge - Kortrijk zijn inderdaad voorbeelden van treinen die op élk station zouden stoppen, waardoor het me volslagen onduidelijk is waarom die geen L-treinen genoemd worden.
Maar ook bij andere treinen is de benaming IC nogal dubieus. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de trein Charleroi - Brussel-Luxemburg onderweg op vrijwel elk station zou stoppen, inclusief dus pakweg stations als Roux (151 reizigers per dag in 2009). Dat kun je toch moelijk een IC noemen. Ook de De Panne - Landen zal ook maar een klein handvol stations overslaan, en dan vooral omdat er in die stations al voldoende andere bediening is voor hun omvang (bijvoorbeeld Melle, Merelbeke en de stations tussen Brussel en Leuven).
Er zal wel een dosis politiek/strategie tussen zitten - een IR degraderen maar wel als een IC brengen kan de klap misschien wat verzachten - maar ik vrees dat het toch iets te doorzichtig is op deze manier.
De treinen Hasselt - Maastricht en Brugge - Kortrijk zijn inderdaad voorbeelden van treinen die op élk station zouden stoppen, waardoor het me volslagen onduidelijk is waarom die geen L-treinen genoemd worden.
Maar ook bij andere treinen is de benaming IC nogal dubieus. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat de trein Charleroi - Brussel-Luxemburg onderweg op vrijwel elk station zou stoppen, inclusief dus pakweg stations als Roux (151 reizigers per dag in 2009). Dat kun je toch moelijk een IC noemen. Ook de De Panne - Landen zal ook maar een klein handvol stations overslaan, en dan vooral omdat er in die stations al voldoende andere bediening is voor hun omvang (bijvoorbeeld Melle, Merelbeke en de stations tussen Brussel en Leuven).
Er zal wel een dosis politiek/strategie tussen zitten - een IR degraderen maar wel als een IC brengen kan de klap misschien wat verzachten - maar ik vrees dat het toch iets te doorzichtig is op deze manier.
Fout voorbeeld doet fout volgen: de NMBS kopieert de inflatiepraktijken van NS en DB nu één-op-één (beide vervoerders promoveerden respectievelijk Sneltreinen en InterRegio's tot InterCity's).Tijgernoot schreef:Ik zie her en der toch wat inflatie wat betreft het begrip intercity. Na intercity 13 Hasselt - Maastricht die op elk station gaat stoppen (tenminste, daar lijkt het op) is nu ook IC 32 Brugge - Kortrijk zo'n trein, ook die gaat op alle tussenstations stoppen. Wat is er dan nog een intercity aan?
Mijn gevoel zegt dat je met tien duidelijk verschillende treinproducten een evenwichtiger beleid voert dan met twee, vaak in elkaar overgaande, systemen.
dat probleem (maar dan in de andere zin) heb je toch ook in de huidige dienstregeling.Tijgernoot schreef:Ik zie her en der toch wat inflatie wat betreft het begrip intercity. Na intercity 13 Hasselt - Maastricht die op elk station gaat stoppen (tenminste, daar lijkt het op) is nu ook IC 32 Brugge - Kortrijk zo'n trein, ook die gaat op alle tussenstations stoppen. Wat is er dan nog een intercity aan?
hoe leg je uit dat een IC-trein niet stopt in Leuven? of niet in Brussel-Noord ?
Mijn gevoel zegt dat je nooit goed kan doen.Ofyles2 schreef: Mijn gevoel zegt dat je met tien duidelijk verschillende treinproducten een evenwichtiger beleid voert dan met twee, vaak in elkaar overgaande, systemen.
Er is nergens een duidelijke grens tussen wat een snelle trein is en wat een trage. Het enige systeem dat altijd een correcte benaming geeft is het Britse systeem: gewoon vertrekuur en bestemming geven, niets meer.
Ik denk dat de gemiddelde reiziger zich niets aantrekt van die benaming. Of het nu een IC of L is, het belangrijkste is dat ze op tijd toekomen.
Ik krijg bij deze hele nieuwe dienstregeling het gevoel dat het meer een show is, de naam "roadshows" zegt al genoeg.
Ik krijg bij deze hele nieuwe dienstregeling het gevoel dat het meer een show is, de naam "roadshows" zegt al genoeg.
De meeste mensen maken er idd weinig onderscheid in, heb al genoeg mensen in Brugge de L trein naar de luchthaven weten nemen, dat ze lang onderweg zijn trekken ze zich niet aan. Ze moeten niet overstappen en zitten rustig en waren op die manier ook al tevreden.
De namen van de treincategorieën aanpassen heeft naast gevolgen voor de reizigers (vaker moeten controleren of dat 'de snelle' is, stopt die wel op mijn station?) ook voor de prioriteit: een IC heeft voorrang op een L of goederenverkeer én het rijpad is duurder (of lees ik die netverklaring verkeerd?). Ik zie ook al het gemopper als over een jaar of 2 wordt teruggekomen van die beslissing, voornamelijk door mensen met luide stem maar zonder besef dat de trein als L er net zo lang over doet en ook overal stopt.
persoonlijk vind ik het nogal raar, ik doe vaak het trajectje op de Ltrein tussen Bruggen en Zedelgem... Wij zijn ondertussen zo intuitief gewoon, dat we spreken over de IC en stoptrein... Iedereen weet dat de IC niet stopt in Zedelgem, Lichtervelde en Ingelmunster...
Nu gaat dat wel voor wat verwarring zorgen met dat er 2 IC's rijden die overal stoppen... Het is veel beter voor de kleine stations dat wij dan een halfuursverbinding krijgen, maar enkel de benaming zal bij velen vragen oproepen, een vaak ook eens verwarring...
Nu gaat dat wel voor wat verwarring zorgen met dat er 2 IC's rijden die overal stoppen... Het is veel beter voor de kleine stations dat wij dan een halfuursverbinding krijgen, maar enkel de benaming zal bij velen vragen oproepen, een vaak ook eens verwarring...
Ik kan me wel voorstellen dat die halfuursdienst op lijn 66, met modern materieel en bovendien al bij al snelle rechtstreekse verbinding naar Brussel, nog wat extra zal steken langs lijn 73...
Heeft iemand al enig idee welke depot(s) dan die IC Welkenraedt-Kortrijk zou gaan rijden, gezien de extra reglementering L2 en TBL2?FLV-FGSP schreef:IC-0 Brussel - Visé wordt idd IC-12 Kortrijk - Welkenraedt met stop in Leuven. Om de mensen uit Luik en Visé te troosten komen er wel twee P-treinen zonder stop in Leuven.
Depots GWK en FSD hebben immers hun handen al vol met de relatie Eupen-Oostende.
Als het blijft zoals nu bij de IC-0 dan doen Brussel Zuid en Luik ook mee in dat verhaal, maar momenteel is daar nog niets officieel over geweten.
bobby schreef:IC22 Brussel Antwerpen Essen
eigenlijk vind ik het jammer dat men niet voorziet dat deze trein doorrijdt tot Roosendaal eens de Benelux via de HSL rijdt...
dat zou idd leuk zijn maar ik denk dat dat moeilijk ligt:
Essen -> Roosendaal = 8 min
keertijd 5 min
veiligheidsmarge om vertragingen te compenseren bv 19 min
Roosendaal -> Essen 8 min
je zou dus in Essen al minstens 40min moeten hebben...
ter vergelijking de huidige IC-n heeft in Essen 24 minuten (dus 5 min keertijd en 19 min veiligheidsmarge)
ander punt waarom dit moeilijk zou kunnen liggen:
materieel: naar alle waarschijnlijkheid wordt deze IC-trein met dubbeldeksmaterieel gereden.
Roosendaal & M6: no way.
Roosendaal & M5: ???? (M5 heeft geen toelating & gedrag van de centrale omvormer bij 1500V onbekend...)
-
- Contacteer:
Een M5 laten rijden in Nederland lijkt mij dan nogal raar, want dan zou je telkens moeten rondrijden met de loc (tenzij met de HLE 11) of kan de HLE 21 ook rijden in Nederland?

HLE-21 is volgens mij nooit toegelaten geweest tot RoosendaalBVG1988 schreef:Een M5 laten rijden in Nederland lijkt mij dan nogal raar, want dan zou je telkens moeten rondrijden met de loc (tenzij met de HLE 11) of kan de HLE 21 ook rijden in Nederland?
volgens mij zijn/waren slechts volgende locs toegelaten tot Roosendaal:
HLE-11
HLE-12
HLE-27
of HLE-13 naar Roosendaal mag/mocht weet ik niet maar die mag/mocht wel naar Maastricht
trek-duw met M5 zou dus kunnen met HLE-11 of HLE-12 (maar beide types zijn uit dienst genomen)
Je zou ook 2x 27 kunnen rijden, wat geen abnormale configuratie zou zijn... (of MUX in het M5 stuurrijtuig, dan kom je met 1x27 toe...)
HLE's T11, T15, T16, T21, T22, T23, T25, T25,5, T26, T27, T28 waren/zijn toegelaten in Roosendaal.pietmol schreef:HLE-21 is volgens mij nooit toegelaten geweest tot RoosendaalBVG1988 schreef:Een M5 laten rijden in Nederland lijkt mij dan nogal raar, want dan zou je telkens moeten rondrijden met de loc (tenzij met de HLE 11) of kan de HLE 21 ook rijden in Nederland?
volgens mij zijn/waren slechts volgende locs toegelaten tot Roosendaal:
HLE-11
HLE-12
HLE-27
of HLE-13 naar Roosendaal mag/mocht weet ik niet maar die mag/mocht wel naar Maastricht
trek-duw met M5 zou dus kunnen met HLE-11 of HLE-12 (maar beide types zijn uit dienst genomen)
Je zou ook 2x 27 kunnen rijden, wat geen abnormale configuratie zou zijn... (of MUX in het M5 stuurrijtuig, dan kom je met 1x27 toe...)