Pagina 46 van 61

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 27 nov 2024, 19:13
door dovaere
desirootje schreef: 27 nov 2024, 19:01 Het is net zoals de Nederlandse ECD, een trein die enkel dient voor Nederlanders om naar Antwerpen en Brussel te reizen en niet andersom voor Belgen naar Rotterdam en Amsterdam [...] Die treinen vreten wel onze capaciteit op zonder ons veel voordeel te bieden, ik zie ze liever hier niet en ook niet bij onze buren.
Over de Eurocity Direct Brussel - Amsterdam:
Het is duidelijk dat er (binnenlands) een grote asymmetrie in zit: de trein kan binnenlands in Nederland normaal gebruikt worden en in België binnenlands helemaal niet.
Maar dat die internationaal enkel dient voor Nederlanders, klopt helemaal niet. Wij belgen kunnen die (vanuit Antwerpen of Brussel-Z) even gemakkelijk gebruiken om snel naar Rotterdam, en zeker om naar Amsterdam te reizen. Je kunt enkel terecht de ontbrekende stop in Brussel-N aanhalen, maar wie weet komt die bij een volgende dienstregeling erbij?
Ook de Nederlanders kunnen op dat internationaal deel ten zuiden van Rotterdam helemaal geen gebruik maken van de bij hen populaire binnenlandse kortingen/abonnementen/NS-voordelen. Of ritten betalen/valideren met de bij hen populaire OV-chipkaart.
Als internationale verbinding is die trein gewoon neutraal voor de reizigers.
ik zie ze liever hier niet en ook niet bij onze buren.
Alhoewel ik de "aanstoker" van de discussie ben en het ontbreken van meer haltes bij de OUIGO betreur, ben ik wel blij dat deze extra trein er komt.
Ook met de Eurocity Direct ben ik op zich blij, maar aan het capaciteitsprobleem moet de overheid natuurlijk iets doen.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 27 nov 2024, 19:17
door jan_olieslagers
Hoezo "zonder veel voordeel te bieden"? Mij lijkt het net een mooie meerwaarde in het aanbod, en mogelijks een ontlasting van andere diensten.
En stel u maar niet teveel voor van de internationale belangstelling vanuit Picardie: zelfs in deze 21ste eeuw denken en voelen Fransen nog steeds in de eerste plaats Frans. Ze zullen veel eerder naar Parijs trekken dan naar Brussel, laat staan Kopenhagen of Berlijn of Praag.

Een illustratie uit een andere omgeving: in een vroeger leven was ik privepiloot. Op internationale treffens, bv. in Schaffen, zag men volop Engelsen, Duitsers, Nederlanders, Zwitsers, zelfs een toevallige Ier of Noor of Italiaan. Alleen Fransen zag men er nauwelijks, die trokken liever naar hun eigen Franse manifestaties.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 27 nov 2024, 21:33
door nighttrain
jan_olieslagers schreef: 27 nov 2024, 19:17 Hoezo "zonder veel voordeel te bieden"? Mij lijkt het net een mooie meerwaarde in het aanbod, en mogelijks een ontlasting van andere diensten.
En stel u maar niet teveel voor van de internationale belangstelling vanuit Picardie: zelfs in deze 21ste eeuw denken en voelen Fransen nog steeds in de eerste plaats Frans. Ze zullen veel eerder naar Parijs trekken dan naar Brussel, laat staan Kopenhagen of Berlijn of Praag.

Een illustratie uit een andere omgeving: in een vroeger leven was ik privepiloot. Op internationale treffens, bv. in Schaffen, zag men volop Engelsen, Duitsers, Nederlanders, Zwitsers, zelfs een toevallige Ier of Noor of Italiaan. Alleen Fransen zag men er nauwelijks, die trokken liever naar hun eigen Franse manifestaties.
Beste heer,het ontbreekt u duidelijk aan enige internationaal inzicht,alsook uw aversie t.o.v Frankrijk is gekend. Opgelet dit is uw goed recht.en ik moedig dit aan…Doch enkele cijfers om beperkt inzicht aan te tonen. 300.000 Fransen wonen in London, 5000 in Praag, 10.O00 in Copenhague of 1/3 van de internationale gemeenschap en 25.000 in Berlijn en 120.000 in Duitsland, En ja 70.000 in Brussel. die bijna geen Belgen ziet op international treffen in tegenstelling tot Nederlanders. In ander topic(uitbereiding spoor rond Lille) sloeg u ook schromelijk de bal mis met uw kennis rond de regio van St-Omer en « Le Nord » in het algemeen bv. zijn noden en betreffende de economische activiteit.Alsook uw oplossing voor Lille Flandres deed me in mijn haar krabben…Ik denk met de nodige kennis een objectieve kijk te hebben betreffende de Franse samenleving,zoals een huwelijk « in slechte en goede tijden ».
Binnen dit topic kan ik enkel zeggen,dat veel mensen een beetje inzicht ontbreken betreffende de kosten van het onderhoud van de spoorinfrastructuur,die de tol of peage bepalen om een trein te doen rijden en stoppen. En inderdaad die tol is zeer duur in Frankrijk,daar in tegenstelling tot andere Europese landen,daar dit enkel dient om het onderhoud ervan uit te voeren zonder staatssteun (SNCF réseau).Niet verwarren met de staatssteun voor de SNCF voyageurs. Britten,Nederlanders,Indiers en Amerikan hebben dezelfde « Franse «  reflexen. Met wie hebt u zoal samengewerkt in Gnoeselderen?
Als aanvulling voor uw info wil ik enkel zeggen dat 50% van België meer voeling heeft met Frankrijk op veel gebieden zoals media,economie,cultuur met uitzondering van federaal geld. En 30 minuten met de trein zitten we in Nederland, ,Brussel,Antwerpen en Gent slaan ze over….(jammer genoeg). Betreffende de stop in Mons wil ik enkel zeggen dat de aanwezigheid van SHAPE en zijn 10.000 aanwezigen ook zijn belang zal hebben …..in de weegschaal…
https://shs.cairn.info/revue-transports ... -8?lang=fr

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 27 nov 2024, 21:57
door groentje
Het probleem dat ik mogelijk zie is dat de trein met enkel Parijs (en Creil, voor de ruimere Parijse regio) de trein te weinig reizigers zal hebben, toch zeker in den beginne. En dat het resultaat eerder een simpele opheffing zal betekenen, ipv een stuk of 2-3 extra stops met binnenlandse reizigers toegelaten (je kan de binnenlandse verkoop afschermen tot een paar dagen voor vertrek indien nodig), waardoor die trein wel zou kunnen renderen...

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 27 nov 2024, 23:18
door desirootje
dovaere schreef: 27 nov 2024, 19:13 Je kunt enkel terecht de ontbrekende stop in Brussel-N aanhalen, maar wie weet komt die bij een volgende dienstregeling erbij?
ik zie ze liever hier niet en ook niet bij onze buren.
Alhoewel ik de "aanstoker" van de discussie ben en het ontbreken van meer haltes bij de OUIGO betreur, ben ik wel blij dat deze extra trein er komt.
Ook met de Eurocity Direct ben ik op zich blij, maar aan het capaciteitsprobleem moet de overheid natuurlijk iets doen.
Ik ben blij dat er een extra trein naar Nederland komt, niet deze trein die niet stopt in Brussel Noord en Mechelen overslaat enkel en alleen om snelheid te winnen en zo de hogere prijs te verdedigen. Hiervoor halveert het aanbod in Mortsel richting Brussel (de S1 is geen optie) en zullen de Antwerpenaren nog dichter opeen zitten op hun chronisch overbezette treinen, ik ben niet overtuigt of het het waard is.
Natuurlijk kunnen Belgen de ECD nemen, net zoals Fransen uit Parijs of Aulnoye de Ouigo kunnen nemen, maar in beide gevallen is het duidelijk dat dit een trein is om toeristen vanuit het noorden te brengen naar de grote steden ten zuiden van de grens. Mensen uit het zuiden die de noordelijke steden willen bezoeken kunnen dat doen, maar de maatschappijen doen geen moeite om hun daarbij te helpen, ze maken het hun zelfs moeilijker. Beide treinen hebben één doelpubliek, maar de kosten zijn voor beide landen.
Trouwens, de Nederlanders willen een extra stop in Brussel-Centraal in de toekomst, niet Brussel Noord. Dat is niet enkel om Nederlandse toeristen af te zetten in het hart van de stad om te gaan shoppen maar ook voor Belgen om op te stappen. Brussel Centraal met zijn smalle perrons en gebrek aan banken is het ideale station voor mensen uit Dendermonde, Namen en Leuven om over te stappen met al hun valiezen.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 28 nov 2024, 07:58
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 27 nov 2024, 13:51 Een normale OuiGo heeft geen eerste klasse, maar dit wordt een speciale OuiGo met een rijtuig met XL-zetels (Frans-Belgisch compromis) :D
Verandert er iets aan de pictogrammen "1" en "2", en de gele band aan de buitenkant van 1e klasse?

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 28 nov 2024, 09:00
door ovspotter_be
Ik vermoed dat deze volledig zullen verdwijnen en deze trein volledig gewrapt worden in een blauw/roze OuiGo-jasje.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 28 nov 2024, 11:04
door dovaere
jan_olieslagers schreef: 27 nov 2024, 18:54 En ik heb niet het gevoel dat het entoesiasme van de zuiderburen erg groot is.
Het goede nieuws is dat deze trein nu ook terug te vinden is in de reisplanner van de SNCF (voorlopig niet boekbaar).
(Dat was niet zo deze zomer.)
https://www.sncf-connect.com/app/nl-be

Je vindt hem zelfs terug tussen Brussel en Parijs, hij is dus niet weggefilterd wegens te traag (wat al eens het probleem kan zijn bij dit soort reisplanners).

Ook als je zoekt op andere trajecten, vind je de trein mooi terug.
Helaas bevestigt ook de reisplanner de barslechte verbinding met Saint-Quentin en Compiègne (tot een verdubbeling van de reistijd doordat deze trein daar gewoon doorrijdt zonder stoppen).

De reisplanner bevestigt ook dat je (zoals op de andere OUIGO Classique's) je fiets mee kunt nemen mits betaling (en naar ik hoorde zouden dat in het begin vier plaatsen zijn, en later meer).

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 28 nov 2024, 13:59
door rdv
desirootje schreef: 27 nov 2024, 23:18 Brussel Centraal met zijn smalle perrons en gebrek aan banken is het ideale station voor mensen uit Dendermonde, Namen en Leuven om over te stappen met al hun valiezen.
Doordat er in Centraal maar 3 perroneilanden zijn, is er kans dat je niet moet wisselen van perroneiland. En indien wel, zijn de afstanden korter. Dus ik gebruik Centraal wel eens als overstapstation, buiten de spits. Is ook aangenamer wachten bij warme of koude temperaturen dan in Noord of Zuid.

Maar idd, daar overstappen is niet gewenst in de spits.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 29 nov 2024, 18:44
door K V B
Stoomloc schreef: 27 nov 2024, 14:14 Op zich toch simpel? Volgens mij is het opzet van de trein reizigers van België naar Parijs te brengen? En niet per se van België naar andere steden die daar toevallig tussenliggen. Een perfect te verantwoorden keuze wat mij betreft om dan wel in Mons te stoppen en niet in in Saint-Quentin of Compiègne.
Het voordeel van een trein is dat hij juist meerdere markten tegelijkertijd kan bedienen. De Brussel - Parijs markt is al goed bedient, maar de Noord - Frankrijk - Brussel markt minder. De trein zou juist wel in st. Quentin and Compiegne moeten stoppen.

In 1983 had een trein op Brussel - Parijs 2u50 nodig, met stops in Aulnoye, st. Quentin en Compiegne...

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 02 dec 2024, 15:04
door FLV-FGSP
Morgen wordt de nieuwe klassieke trein officieel gelanceerd, hieronder de info die ik bijeen heb gesprokkeld:

- 3 ritten heen en terug vanaf 19 december:
Brussel - Parijs: 07:38 - 10:35, 13:38 - 16:44 en 18:38 - 21:35 (de laatste R7 een uur later)
Parijs - Brussel : 08:18 - 11:21, 12:28 - 15:21 et 19:15 - 22:21
Dienstregeling zit in Hafas en SNCF-Connect, vanaf morgen ook bij NMBS Internationaal te raadplegen.
De zeer goed geïnformeerde Thibaut Lapers schrijft op zijn blog (https://mobilithib.substack.com/p/ouigo ... nt-quentin) dat 1 treinpaar vanaf april een stop in Saint-Quentin krijgt.

- De NMBS heeft voor deze verbinding 3 combinaties van een 18 met 8 rijtuigen I11 gereserveerd; enkel de Bx zal niet in het roze zijn, de 7 andere wel.

- Er zit 1 rijtuig eerste klasse in. Dat doorkruist het OuiGo-concept, daarom worden de plaatsen in dit rijtuig verkocht als "XL".

- Er komt geen catering (minibar of automaat).

- Max. omvang van bagage: 25 x 35 x 55 cm (1 per persoon) + handbagage (in het begin ruimer)

- Er komen vanaf een later te bepalen moment 4 fietsplaatsen.

- Tickets krijgen een prijs van 10 - 59 euro, ver onder die van de rode Eurostar dus.

OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 02 dec 2024, 15:09
door dovaere
Er staat al iets online:
OUIGO: boek je goedkope treintickets tussen Brussel, Bergen en Parijs
Vanaf 19 december 2024 rijden er dagelijks nieuwe OUIGO-treinen tussen Brussel en Parijs.

Driemaal per dag in elke richting brengen de OUIGO-treinen je vanuit België (Brussel en Bergen) naar het station Paris-Nord (en omgekeerd) in minder dan 3 uur via de klassieke spoorlijn tegen zeer voordelige tarieven.
[...]
Zeer aantrekkelijke prijzen vanaf € 10* voor volwassenen met een maximumprijs van € 59* per ticket. De prijzen variëren naargelang de bezettingsgraad van de trein.
[...]
Kinderen jonger dan 12 reizen voor slechts € 8* en kinderen jonger dan 4 reizen gratis op de schoot van een volwassene.
1 handbagage (handtas of rugzak) en 1 kleine bagage inbegrepen bij je ticket.
Blijkbaar wordt bij het invoeren van die laatste beperking weerstand verwacht, want...
Lanceringsaanbieding
Naast je handbagage en rugzak of handtas, mag je gratis twee extra stuks bagage meenemen!
[...]
In een latere fase zal je per stuk volumineuze of extra bagage echter een toeslag van €5 moeten betalen.
Een gedeeltelijke toegift: toch één enkele stop per dag in een Noord-Franse stad. Het blijft mager, en doet onrecht aan wat een sterk punt van een klassieke trein kan zijn:
Vanaf april 2025 stopt er, van de drie dagelijkse treinen, één in elke richting ook nog in Saint-Quentin.
Voor het eerst op NMBS-treinen plaatsreservatie?
Moet ik op OUIGO een zitplaats reserveren?
Ja, aan boord van OUIGO is reserveren verplicht. Alle OUIGO-tickets bevatten een plaatsnummer in de gekozen trein.

Niet-gedemonteerde fietsen zijn in de eerste maanden niet toegestaan in de OUIGO-treinen tussen Brussel en Parijs. Hier komt later nog verandering in.

OUIGO is alleen voor reizigers tussen België en Frankrijk.

[] wanneer je geboekt hebt, stuurt niet NMBS maar wel OUIGO je ticket per e-mail op. Als je meer dan 4 dagen op voorhand hebt gereserveerd, stuurt OUIGO je jouw ticket 4 dagen voor je vertrek.

https://www.b-europe.com/NL/Treinen/OUI ... sel-Parijs
Ook gearchiveerd op:
https://archive.ph/kwKqm
https://web.archive.org/web/20241202133 ... sel-Parijs

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 02 dec 2024, 15:21
door ovspotter_be
Als ik dit zo lees lijkt het toch alsof vooral SNCF hun zin heeft gekregen: de merknaam "OuiGo", verplichte zitplaatsreservatie, beperking op bagage of anders een verplichte toeslag, ...
En over de acceptatie van Interrail wordt geen woord gezegd maar ik vrees ervoor als ik alle andere regeltjes al zie, of het wordt geaccepteerd maar mits een (SNCF kennende zeer dure) verplichte zitplaatsreservatie.

Re: Klassieke trein België-Parijs

Geplaatst: 02 dec 2024, 16:12
door dovaere
FLV-FGSP schreef: 02 dec 2024, 15:04 De zeer goed geïnformeerde Thibaut Lapers schrijft op zijn blog (https://mobilithib.substack.com/p/ouigo ... nt-quentin) dat 1 treinpaar vanaf april een stop in Saint-Quentin krijgt.
Inderdaad, het staat ook online bij de NMBS.

Ik heb de vrijheid genomen om een nieuw draadje over de Ouigo te openen:
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=16127

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 02 dec 2024, 18:37
door dovaere
ovspotter_be schreef: 02 dec 2024, 15:21 Als ik dit zo lees lijkt het toch alsof vooral SNCF hun zin heeft gekregen: de merknaam "OuiGo", verplichte zitplaatsreservatie, beperking op bagage of anders een verplichte toeslag, ...
Bij de reisplanner op bahn.de staat als commerciële vervoerder ook enkel "SNCF".

Daar en in Hafas is de treincategorie trouwens "OTC" (Ouigo Train Classique).
Dus er is nergens sprake meer van "EuroCity", dat lijkt dus enkel gebruikt te zijn tijdens de test van de Olympische Spelen vorige zomer.
En over de acceptatie van Interrail wordt geen woord gezegd maar ik vrees ervoor als ik alle andere regeltjes al zie, of het wordt geaccepteerd maar mits een (SNCF kennende zeer dure) verplichte zitplaatsreservatie.
Geen interrail, volgens onderstaande bron. En de NMBS zwijgt er ook over in alle talen:
Selon nos informations, les pass Interrail / Eurail (utilisés pour voyager en train à travers l’Europe) ne seront pas valides sur les OUIGO Train Classique entre Bruxelles et Paris, comme c’est déjà le cas sur les autres trains de la gamme, à vitesse “classique” ou à grande vitesse.
https://mobilithib.substack.com/p/ouigo ... nt-quentin
FLV-FGSP schreef: 02 dec 2024, 15:04 - De NMBS heeft voor deze verbinding 3 combinaties van een 18 met 8 rijtuigen I11 gereserveerd; enkel de Bx zal niet in het roze zijn, de 7 andere wel.
Waarom enkel de Bx niet in het roze?
Voor uitwisselbaarheid met binnenlandse Bx? Gemakkelijk het rijtuig met de rolstoelplaatsen terugvinden?