De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef: van de 26 ben ik nog niet zo zeker ... aangezien er nog steeds plannen zijn op sommige verbindingen te beginnen rijden met 26 - M6 - 26
(ik dacht dat dat de IR verbinding naar binche ermee zou worden gereden ipv met 800ers ?)

greetz 2302
Dat is maar tijdelijk tot er genoeg 18nen zijn :wink:

Ik vraag me wel af of het niet eerder reeks 20 is die het onderspit moet delven in plaats van de 26. Reeks 20 is veel duurder in onderhoud en verslijt de sporen veel meer dan een 26. Ook wordt het grote vermogen van reeks 20 totaal overbodig als er 28ers naar het oosten en 18nen en 13nen naar het zuiden rijden :roll:
de 20ers gaan ze er zeker niet eerst uithalen hoor ... ze zijn nog te nieuw en vooral ... hun vermogen hebben ze voor, als men de 23&26 schrapt zal de 20 dit moeten gaan opvangen hé ... :P

bij de nmbs heb je één voordeel ... ze denken nooit echt economisch :wink:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

de 20-ers nieuw? dat zijn loks van 34 jaar oud reeds en behoren dus al bij de oudere generatie. Ze zijn onderhoudsgevoelig, hebben last om reizigerstreinen storing vrij te slepen aan 130 km/u. Zoals shrek al schreef hebben ze ook hoge onderhoudskosten en zijn ze schadelijker voor wissels en andere spoortoestellen (kruisingen) dan loks met vier assen.
Shrek

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef: de 20ers gaan ze er zeker niet eerst uithalen hoor ... ze zijn nog te nieuw en vooral ... hun vermogen hebben ze voor, als men de 23&26 schrapt zal de 20 dit moeten gaan opvangen hé ... :P
Het grote vermogen hebben ze net tegen. Voor een treintje van enkele honderden tonnen over de zo goed als vlakke lijn antwerpen-zeebrugge of zeebrugge-genk te trekken is een 26 ruim voldoende. Als men de 20 schrapt zijn er meer dan genoeg 26ers om dit op te vangen hoor.
Op de zware lijnen waar ze vroeger reden rijden nu andere krachtpatsers. De 20 kan daar dus niet veel meer gaan zoeken...
Bij de passagiers hebben ze ook niet echt een nuttige bestemming (eens Brussel-Luxemburg deels 25kV is). Dus kunnen ze beter aan een nieuw leven beginnen in Polen of Italië :wink: Gezien ze technisch nog in orde zijn kan zo'n verkoop zelfs nog heel wat opbrengen.
HLE 2302 schreef: bij de nmbs heb je één voordeel ... ze denken nooit echt economisch :wink:
Gelukkig is er de laatste jaren precies een ommekeer aan de gang :)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
HLE 2302 schreef: de 20ers gaan ze er zeker niet eerst uithalen hoor ... ze zijn nog te nieuw en vooral ... hun vermogen hebben ze voor, als men de 23&26 schrapt zal de 20 dit moeten gaan opvangen hé ... :P
Het grote vermogen hebben ze net tegen. Voor een treintje van enkele honderden tonnen over de zo goed als vlakke lijn antwerpen-zeebrugge of zeebrugge-genk te trekken is een 26 ruim voldoende. Als men de 20 schrapt zijn er meer dan genoeg 26ers om dit op te vangen hoor.
Op de zware lijnen waar ze vroeger reden rijden nu andere krachtpatsers. De 20 kan daar dus niet veel meer gaan zoeken...
Bij de passagiers hebben ze ook niet echt een nuttige bestemming (eens Brussel-Luxemburg deels 25kV is). Dus kunnen ze beter aan een nieuw leven beginnen in Polen of Italië :wink: Gezien ze technisch nog in orde zijn kan zo'n verkoop zelfs nog heel wat opbrengen.
HLE 2302 schreef: bij de nmbs heb je één voordeel ... ze denken nooit echt economisch :wink:
Gelukkig is er de laatste jaren precies een ommekeer aan de gang :)
meestal redeneert de NMBS nooit erg logisch dus hoop ik dat dit dit maal ook zo is ... ik vind het alle 2 toffe locs maar als ik mag kiezen uit de 26/23 eruit of de 20 eruit ... heb ik toch rap gekozen, het blijven heel imposante locs

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Zeg mannekes, elke keer hoop ik iets te lezen over de type 18, en nu gaat het al een hele tijd over de type 20.
Kan het aub terug over de 18 gaan?
Steven

Bericht door Steven »

voorlopig geen extra nieuws van de reeks 18 dus voorlopig is het wachten.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
De stofzuigers (20) zijn natuurlijk cool om horen, maar vallen geregeld in panne, en doordat ze 6-assers zijn, zijn hun rijpaden ook duurder...
Ik dacht gelezen te hebben dat de 26'ers er zelfs nog voor de 23'ers zouden uitgaan...
En waarom verschijnen de 26'ers rondom dubbeldekkers? Omdat B-Cargo er vanaf wil...
De 26 en de 20 zijn nu niet bepaald de meest bedrijfszekere locs...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Knipex

Bericht door Knipex »

Steven schreef:voorlopig geen extra nieuws van de reeks 18 dus voorlopig is het wachten.
1828 und 1823 staan in Mönchengladbach
link

Dat moet zowat de laatst geproduceerde loc zijn. (stand begin Sept)
Eens de 18 gecertificeerd is, krijgt de nmbs een 18-Tsunami.
Beesty

Bericht door Beesty »

Knipex schreef:Eens de 18 gecertificeerd is, krijgt de nmbs een 18-Tsunami.
Als er dan geen kinderziektes meer in die vloedgolf zitten is dat mooi meegenomen ;)
Presario

Bericht door Presario »

Ze schieten inderdaad erg goed op. Iemand een update in verband met de homologatie? Als ze tegen december enkele 18'en willen laten rijden gaan de opleidingen ver moeten beginnen denk ik zo...
Steven

Bericht door Steven »

zoals ik al ergens eerder schreef is de opleiding voor de treinbestuurders van brussel zuid voorzien voor de maand november (nog steeds onder voorbehoud van de homologatie natuurlijk).
Knipex

Bericht door Knipex »

Deze loks staan vandaag in Siemens Wildenrath:
1801
1810
1813
1815
1816
1818
1823
1826
1828

Tijdens hun rit zaterdag werden 1823 en 1828 gespot in Nürenberg
rail s

Bericht door rail s »

Knipex schreef:Deze loks staan vandaag in Siemens Wildenrath:
1801
1810
1813
1815
1816
1818
1823
1826
1828

Tijdens hun rit zaterdag werden 1823 en 1828 gespot in Nürenberg
en de nummers daartussen, wat is daar mee?
msts.be

Bericht door msts.be »

Joris schreef: Kunnen ze daar in Basel eens geen loc z'n panto tegen den draad zetten? :mrgreen:
Liefst op stand 1.5 kV...
Joris, je verwart Basel met Génève-Cornavin. In Basel SBB/SNCF heeft men 15kV en 25kV, één spoor (spoor 31 in Basel SNCF als ik mij niet vergis) is doorgaand tussen Basel SBB en Basel SNCF en kan omgeschakeld worden, de andere doorgaande sporen hebben een spanningssluis (gebruikt door de BB37000/E37500 die van Muttenz RB komen).

Men kan wel eventueel de HLE18 naar Basel St. Johann verslepen en ze daar onder 25kV testen, dat heeft men toen ook gedaan met de Flirt-stellen van de MAV (stellen voor 25kV). Als men wil (en dat lijkt mij niet onrealistisch !) kan men zelfs de Iris en Vauban tussen Brussel en Basel SBB met een HLE18 rijden ! Men zit alleen dan wel met het probleem dat de Franse bestuurders materieelkennis moeten opdoen met de HLE18, maar als dat met de 13'en kon kan dit geen probleem zijn.

Meer info over de situatie in Basel vind je hier:
http://www.bueker.net/trainspotting/stations_basel.php

In Génève-Cornavin zijn er 4 omschakelbare sporen, waarvan er 2 bijna altijd op 1.5kV staan, de andere 2 worden als omschakelbaar gebruikt. De andere 4 sporen zijn permanent 15kV. Er is wel sprake dat men Génève - La Praille en verder wil omvormen naar 25kV, in het kader van CEVA en de heropening van de Haute Bugey lijn. Dat is weliswaar nog niet voor morgen, maar ooit zal het er wel van komen en dan gaan er Flirt-stellen van de SBB op deze lijn komen ipv het specifiek materieel nu.
Knipex

Bericht door Knipex »

1805 staat in Kinkempois
Bron
Plaats reactie