Pagina 47 van 82

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 16:53
door Reuel
Heeft iemand eigenlijk al een idee hoeveel Neo's zullen worden toegelaten (of gepland zijn om toegelaten te worden) in België en Nederland? Of krijgt de hele bestelling toelating voor BE en NL?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 17:36
door Portbou
Reuel schreef: 24 aug 2023, 16:53 Heeft iemand eigenlijk al een idee hoeveel Neo's zullen worden toegelaten (of gepland zijn om toegelaten te worden) in België en Nederland? Of krijgt de hele bestelling toelating voor BE en NL?
Moeten die stellen één voor één toelating krijgen ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 17:38
door Portbou
Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:44 Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
Dan vind je b-europe.com dus naïef...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 18:46
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 23 aug 2023, 09:01 Het betreft inderdaad een ICE 4, dus ofwel krijgen we een kortere trein ofwel (wat ook wel regelmatig gebeurt) is de airconditioning kapot in wagon 8.
We zullen wel zien of het treinpersoneel ons 4 een nieuwe zitplaats kan aanbieden.
Er bestaan ICE 4 treinen met 7, 12 en 13 rijtuigen. Het gebeurt helaas vaker dat een trein van 13 rijtuigen wordt vervangen door een trein met 12 rijtuigen en omgekeerd. Hint: als je weet dat het om een lange ICE 4 gaat best niet reserveren in rijtuig 8 :wink:. Treinsamenstellingen raadpleegbaar via grahnert.de

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 18:48
door trainlovertje
dovaere schreef: 23 aug 2023, 17:10
desperado schreef: 23 aug 2023, 14:47 - Het omboeken van reserveringen na een annulering is moeilijk
Hoe doe je dat? Ik dacht dat een reservering dan gewoon verloren was.
Bij gewijzigde treinsamenstelling (en volgens mij ook bij annulatie van je trein) krijg je via de DB navigator automatisch een nieuwe stoel toegewezen in de (andere) trein. Dat heb ikzelf toch eens meegemaakt toen de treinsamenstelling wijzigde, maar ik denk gelezen te hebben dat dat ook geldt bij afschaffingen.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 18:51
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: 24 aug 2023, 18:46 Hint: als je weet dat het om een lange ICE 4 gaat best niet reserveren in rijtuig 8 :wink:.
Dat lesje hebben we nu ook wel geleerd, maar toch bedankt voor de tip.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 18:51
door trainlovertje
Portbou schreef: 24 aug 2023, 17:36
Reuel schreef: 24 aug 2023, 16:53 Heeft iemand eigenlijk al een idee hoeveel Neo's zullen worden toegelaten (of gepland zijn om toegelaten te worden) in België en Nederland? Of krijgt de hele bestelling toelating voor BE en NL?
Moeten die stellen één voor één toelating krijgen ?
Neen, enkel als er varianten zouden bestaan binnen de reeks moeten alle verschillende varianten een toelating krijgen (vb HLE 18 en 19 zijn twee varianten binnen dezelfde reeks, enkel de HLE 18 mag naar Duitsland). Die zijn er in dit geval niet, dus mogen alle BR408 stellen binnenkort naar België rijden.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 18:53
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: 24 aug 2023, 18:48 Bij gewijzigde treinsamenstelling (en volgens mij ook bij annulatie van je trein) krijg je via de DB navigator automatisch een nieuwe stoel toegewezen in de (andere) trein. Dat heb ikzelf toch eens meegemaakt toen de treinsamenstelling wijzigde, maar ik denk gelezen te hebben dat dat ook geldt bij afschaffingen.
Dat had ik online ook gelezen, maar ik zag geen wijzigingen aan mijn gereserveerde zitplaatsen toen mijn wagon ontbrak of de ICE 11 was afgelast.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 19:11
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 24 aug 2023, 18:53
trainlovertje schreef: 24 aug 2023, 18:48 Bij gewijzigde treinsamenstelling (en volgens mij ook bij annulatie van je trein) krijg je via de DB navigator automatisch een nieuwe stoel toegewezen in de (andere) trein. Dat heb ikzelf toch eens meegemaakt toen de treinsamenstelling wijzigde, maar ik denk gelezen te hebben dat dat ook geldt bij afschaffingen.
Dat had ik online ook gelezen, maar ik zag geen wijzigingen aan mijn gereserveerde zitplaatsen toen mijn wagon ontbrak of de ICE 11 was afgelast.
Had je je tickets opgeladen in de DB navigator app?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 19:30
door Steven
trainlovertje schreef: 24 aug 2023, 18:51
Portbou schreef: 24 aug 2023, 17:36
Reuel schreef: 24 aug 2023, 16:53 Heeft iemand eigenlijk al een idee hoeveel Neo's zullen worden toegelaten (of gepland zijn om toegelaten te worden) in België en Nederland? Of krijgt de hele bestelling toelating voor BE en NL?
Moeten die stellen één voor één toelating krijgen ?
Neen, enkel als er varianten zouden bestaan binnen de reeks moeten alle verschillende varianten een toelating krijgen (vb HLE 18 en 19 zijn twee varianten binnen dezelfde reeks, enkel de HLE 18 mag naar Duitsland). Die zijn er in dit geval niet, dus mogen alle BR408 stellen binnenkort naar België rijden.
Net dat is de zwakte van de huidige reeks 406 (ICE3M). Kleine reeks met bijna geen reserve. Door de reeks 408 als geheel te beschouwen voor nationale en internationale diensten kunnen ze flexibel inspelen op noden als er een stel uitvalt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 19:37
door Shrek
Portbou schreef: 24 aug 2023, 17:38
Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:44 Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
Dan vind je b-europe.com dus naïef...
Ja daar zou eigenlijk een asteriskje moeten staan als je op het punt staat een ticket te kopen.
* deze trein is bekend om vaak uit te vallen
Of iets dergelijk.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 19:39
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: 24 aug 2023, 19:11 Had je je tickets opgeladen in de DB navigator app?
Jazeker, maar mijn reservatie bleef nog steeds staan op 4 stoelen in de (verdwenen) wagon 8, en toen ICE 11 werd afgelast kreeg ik ook geen nieuwe stoelen in ICE 13.
Dus of wel is er bij mij iets misgelopen of anders werkt dit niet altijd, of dien ik hiervoor mijn tickets de dag zelf opnieuw in te laden in de app?
Ik moet wel opmerken dat buiten de reservatie op ICE 11 het allemaal reservaties betrok die apart waren aangekocht en niet samen met tickets.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 24 aug 2023, 20:02
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 24 aug 2023, 19:37 Ja daar zou eigenlijk een asteriskje moeten staan als je op het punt staat een ticket te kopen.
* deze trein is bekend om vaak uit te vallen
Of iets dergelijk.
O ja. Zoals dat bordje bij de bakker "* dit spul is eigenlijk niet te vreten"... Dat gelooft ge nu toch zelf niet, zeker :) ?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 aug 2023, 16:11
door railtravelmanager
Portbou schreef: 24 aug 2023, 17:38
Shrek schreef: 24 aug 2023, 14:44 Ik vind enkel reisbureaus die geen rekening houden met de jammerlijke realiteit van de ICE's naief. Als jij er wel rekening mee houdt had ik het dus niet over jou :wink:
Dan vind je b-europe.com dus naïef...
dag Bart, zeker niet ... wij werken met hen samen als hoofdleverancier ... :)

wat de vergoeding voor vertraging betreft die mag akkoord hoger, nu moet je 3 tot 4 maanden wachten voor 25 tot 50% van je internationaal biljet als compensatie, bovendien als je je ticket via DB kocht en online een compensatie aanvraagt staat het geld ervan binnen 2 tot 3 weken op je rekening :D

Erwin

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 aug 2023, 17:17
door maarten
desirootje schreef: 24 aug 2023, 16:36 De ICE L zou ook moeten helpen, hopelijk zorgt die ervoor dat de laatste paar ICE 3M ook als back up kunnen dienen voor uitgevallen treinen, ipv uit te vallen in Nederland of Dusseldorf.
Hoe moet ICE L daar voor gaan zorgen? ICE L gaat klassieke ICs vervangen en is niet voorgezien om naar België te rijden. Dus een ICE in België kunnen ze niet vervangen en dat ze andere ICE diensten zouden gaan vervangen bij defecten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Temeer omdat daar waarschijnlijk ook niet genoeg ICE L voor gaat zijn.