Re: BENELUX
Geplaatst: 05 jan 2012, 16:38
Ik kwam gisteren (wo 04/01) met de Thalys om 09:44 aan in Amsterdam-CS en zag daar de stam Oostenrijkers staan, naar ik vermoed trein 9228, want er zaten al heel wat reigers in.
Omdat het toch over de BNL gaat, maar ff hier verder:260689 schreef:Neen, zowel in Nederland als in België moet alles in B-modus zijn. Het was van de NS dat ze de Traxx moesten aanpassen voor het lossings/sluitingsbevel door de treinbestuurder vanop de Traxx.groentje schreef:Ik kan me vergissen, maar meende dergelijke geruchten opgevangen te hebben op een Nederlands forum. Misschien is in hun reglementering voorzien dat het met UIC-modus moet? Ik ben maar aan het gissen, hé.
Nu: tot zeker 29 januari blijft de I6/I10-stam rijden, de tweede oostenrijkse rijtuigen hebben "nog even" onderhoud nodig. Zal wel TB0-indienststelling te maken hebben (niet zeker, ik vermoed het)Het was geen technisch probleem als zodanig, maar een soort procedure-probleem met de deursluiting en -vergrendeling. In NL zijn we inmiddels zover dat de gewone UIC-deursluiting niet meer geaccepteerd wordt, met name omdat specifiek bij de Oostenrijkse rijtuigen (en waarschijnlijk ook vele andere) de deuren nog geopend kunnen worden nadat het sluitcommando is gegeven en dat zo blijft totdat de trein 5 km/h rijdt. NSH heeft daarom besloten de stam met de zgn. TB 0 te gaan rijden (Tür Blockierung ab 0 km/h). Dat is een soort centrale deursluiting MET vergrendeling en ontgrendeling in de cabine, maar zonder "groene lamp' in de cabine. De B-rijtuigen van de OeBB-stam en de Traxx-locomotieven zijn daarvoor ingericht.
NSH was al van plan deze TB 0 te gaan invoeren, mede omdat de ICR-rijtuigen ook op die manier kunnen werken (let wel: dat is iets anders dan de treinstelmodus) en besloot de TB 0 in te voeren op de Oostenrijkse stam omdat bij de eerste rit op 1/4 bleek dat de deuren van deze rijtuigen wel erg eenvoudig geopend kunnen worden na het sluitcommando. Daarna was het zaak de NMBS zover te krijgen dat ook daar de TB 0 geaccepteerd en ingevoerd kon worden. In België wordt het systeem tot nu toe niet gebruikt. Voor het overtuigen reed de 9216/9221 maandag jl leeg in België. Dat had succes, de OeBb-stam mag rijden en sterker nog: alle Beneluxstammen gaan nu binnenkort met TB 0 rijden.
Alle rijtuigen mits omschakkeling in de kast van UIC naar B modus rijden aan TB0MaartendeJ schreef:Omdat het toch over de BNL gaat, maar ff hier verder:260689 schreef:Neen, zowel in Nederland als in België moet alles in B-modus zijn. Het was van de NS dat ze de Traxx moesten aanpassen voor het lossings/sluitingsbevel door de treinbestuurder vanop de Traxx.groentje schreef:Ik kan me vergissen, maar meende dergelijke geruchten opgevangen te hebben op een Nederlands forum. Misschien is in hun reglementering voorzien dat het met UIC-modus moet? Ik ben maar aan het gissen, hé.
Allereerst: De I6/I10 stam is vervangen door OBBrijtuigen een jaar geleden, omdat de inzet van I6/I10 beoorlijk ad-random gebeurde, waardoor de meest rare stammen op de baan kwamen. (achterhoofd hebben: In NL worden de priorijtuigen als gehele stam onderhouden, niet per rijtuig. De binnenlandse rijtuigen eigenlijk ook, officieel zijn er BAB, BfBBf en BDs-stammen, maar worden feitelijk als hele lange (10-7 rijtuigen) onderhouden). Omdat de NL het onderhoud doet (want NMBS doet de locs, NS de rijtuigen), wilde de NS een hele stam hetzelfde houden. Dat was bij OBB-rijtuigen -omdat het RIC-rijtuigen zijn) makkelijker dan I6/I10 die steeds weer naar Belgie moesten.
Vervolgens:
broek53 (= zeer goed geinformeerd, werkte tot niet lang geleden bij NS) melde:Nu: tot zeker 29 januari blijft de I6/I10-stam rijden, de tweede oostenrijkse rijtuigen hebben "nog even" onderhoud nodig. Zal wel TB0-indienststelling te maken hebben (niet zeker, ik vermoed het)Het was geen technisch probleem als zodanig, maar een soort procedure-probleem met de deursluiting en -vergrendeling. In NL zijn we inmiddels zover dat de gewone UIC-deursluiting niet meer geaccepteerd wordt, met name omdat specifiek bij de Oostenrijkse rijtuigen (en waarschijnlijk ook vele andere) de deuren nog geopend kunnen worden nadat het sluitcommando is gegeven en dat zo blijft totdat de trein 5 km/h rijdt. NSH heeft daarom besloten de stam met de zgn. TB 0 te gaan rijden (Tür Blockierung ab 0 km/h). Dat is een soort centrale deursluiting MET vergrendeling en ontgrendeling in de cabine, maar zonder "groene lamp' in de cabine. De B-rijtuigen van de OeBB-stam en de Traxx-locomotieven zijn daarvoor ingericht.
NSH was al van plan deze TB 0 te gaan invoeren, mede omdat de ICR-rijtuigen ook op die manier kunnen werken (let wel: dat is iets anders dan de treinstelmodus) en besloot de TB 0 in te voeren op de Oostenrijkse stam omdat bij de eerste rit op 1/4 bleek dat de deuren van deze rijtuigen wel erg eenvoudig geopend kunnen worden na het sluitcommando. Daarna was het zaak de NMBS zover te krijgen dat ook daar de TB 0 geaccepteerd en ingevoerd kon worden. In België wordt het systeem tot nu toe niet gebruikt. Voor het overtuigen reed de 9216/9221 maandag jl leeg in België. Dat had succes, de OeBb-stam mag rijden en sterker nog: alle Beneluxstammen gaan nu binnenkort met TB 0 rijden.
Bron: http://somda.nl/forum/10045/3/%D6BB+rij ... luxdienst/
Dit komt omdat de I6bc overgeheveld zijn van Vorst-Rijtuigen naar Oostende. Daardoor zal je geen I6bc meer vinden in de Benelux of P-treinen.kuba.g schreef:Belgische Benelux-stam zat op de 9268 vandaag. Samenstelling:
1. I6B
2. I10
3. I10
4. I6A - gedeclasseerd
5. I6A - gedeclasseerd, fietsvervoer
6. I6a
Dit keer helaas geen I6Bc dus, zoals in september.
Enkel beschikbaar voor de TreSki.kuba.g schreef:Helemaal nergens meer op binnenlandse treinen dus?
Wat ze er na de TreSki mee gaan doen is heel dik koffiekijken. Rijtuigen zijn naar FSD gegaan omdat Vorst vol staat. De dienstleider van FOVR gaat proberen de I6bc terug naar vorst te laten komen. Er gaan ook geruchte de ronde dat volgend jaar dada TreSki zal worden. Maarbon, dit was even terzeide.Joris schreef:Hallo,
Oei, dat is dan ook wel alles behalve rendabel denk ik, als die nog maar 2 keer per jaar tot inzet gaan komen...
En staan ze voor Treski niet best in Brussel, waar die überhaupt vertrekt?
Groeten,
Joris De Mol
deze zal ik zeker dan een van de volgende dagen eens nemen FM-FBMZ, (gewoonlijk neem ik IR2828 of P7256)Terminus schreef:Dat is nog steeds het geval. De OBB-rijtuigen zijn reeds gespot in deze P-trein!
Ik dacht dat de Nederlanders er vorige keer niet echt mee konden lachen dat er een ligrijtuig in de Benelux zat...260689 schreef:Wat ze er na de TreSki mee gaan doen is heel dik koffiekijken. Rijtuigen zijn naar FSD gegaan omdat Vorst vol staat. De dienstleider van FOVR gaat proberen de I6bc terug naar vorst te laten komen. Er gaan ook geruchte de ronde dat volgend jaar dada TreSki zal worden. Maarbon, dit was even terzeide.Joris schreef:Hallo,
Oei, dat is dan ook wel alles behalve rendabel denk ik, als die nog maar 2 keer per jaar tot inzet gaan komen...
En staan ze voor Treski niet best in Brussel, waar die überhaupt vertrekt?
Groeten,
Joris De Mol
Ze kunnen perfect een stel maken van 5 à 6 I6bc en aan elk uiteinde een I6a rijtuig.