Pagina 48 van 124
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 12:18
door HijDieHetWeet
Zoals reeds gemeld zijn de zetels van de tussenkast en die van de 1e klas dezelfde als die van de M6/M5m. Voor diegene die niet weten hoe die eruit zien stel ik voor om eens met zulke rijtuigen mee te rijden

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 12:26
door q149
vasonline schreef:De break in zijn huidige (niet gemoderniseerde) versie vind ik i.i.g niet "aftands".
Ik sprak hier wel enkel over het interieur. Dat is goed in zijn huidige vorm maar overduidelijk versleten oftewel aftands. Deze toch wel zeer grondig aangepakte restauratie had een kans geweest om wat verbeteringen aan te brengen zoals individuele zetels voor iedereen en automatische binnendeuren. Ofwel was er een technische reden waarom dit niet kon, maar vermoedelijk was budget het probleem.
Het nieuwe interieur is eigentijdser, maar daarom niet per sé beter of gezelliger. En daar gaat het mij toch ook over, zeker voor de reiziger-pendelaar die zoveel uren van zijn leven in dit interieur slijt. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Mijn finale conclusie: ze hadden er beter aan gedaan om van de breaks af te blijven of ze hooguit wat op te knappen en deze geleidelijk te vervangen door dubbeldeks motorstellen om de stijgende vraag bij het spoor op te vangen. (Maar die discussie wil ik hier verder niet voeren, daar is al genoeg over geschreven.)
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 12:41
door vasonline
q149 schreef:vasonline schreef:De break in zijn huidige (niet gemoderniseerde) versie vind ik i.i.g niet "aftands".
Het nieuwe interieur is eigentijdser, maar daarom niet per sé beter of gezelliger. En daar gaat het mij toch ook over, zeker voor de reiziger-pendelaar die zoveel uren van zijn leven in dit interieur slijt. Maar goed, over smaak valt niet te twisten.
Hallo,
Even een kort berichtje:
Het huidige interieur van de breaks is idd zeker niet slecht. Wat de nieuwe versie brengt zal inderdaad afwachten zijn.
Smaak is inderdaad subjectief, maar ik geef je gelijk dat aan het huidige interieur niet zo heel veel "mis" is.
(als we de normale sleet na al de jaren even niet meetellen)
Groetjes,
S.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 12:47
door Snaaip
MIVB-reiziger schreef:Snaaip schreef:Even een vraag. Ik weet dat er ook nog eens de MS82 en 83 bestaat. Ik heb een filmpje gevonden van de MS82? Doen deze tweedelige motorstellen nog dienst?
http://www.youtube.com/watch?v=Vs_KYc5Yp5o
Indien ze nog in dienst zijn, wat gebeurt er met hen? Worden ze ook gemoderniseerd?
Alle stellen van de reeks (die doorgaans MS80 of Break wordt genoemd voor de gehele reeks, zonder specifieke onderverdeling) hebben een tussenrijtuig gekregen in de eerste helft van de jaren 90. Alle stellen hebben op hetzelfde moment de Memling-livrei gekregen.
Ok dan, er bestaan hiervan geen meer dus zonder de extra rijtuig? Jammer, had ik graag een foto gewenst. Wie wil er eens een rijtuig gaan afkoppelen, liefst in Ieper?

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 13:04
door Dietrich
Om er eentje te zien met twee rijtuigen had je 17 jaar eerder in de stations moeten lopen.

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 13:16
door overweg13
q149 schreef:
Ofwel was er een technische reden waarom dit niet kon, maar vermoedelijk was budget het probleem.
Het nieuwe interieur is eigentijdser, maar daarom niet per sé beter of gezelliger. En daar gaat het mij toch ook over, zeker voor de reiziger-pendelaar die zoveel uren van zijn leven in dit interieur slijt.
1. Dé reden zal wel zijn dat men onmogelijk de capaciteit van deze stellen drastisch kunt terugdringen: daarvoor rijden er net iets te veel, en ze worden zo algemeen ingezet dat de NMBS zich waarschijnlijk niet kan veroorloven om (veel) minder zitplaatsen aan te bieden. Een flink deel treinen dat nu met 1 stel gereden wordt, zou dan ongetwijfeld met 2 stellen uitgerust moeten worden, en dat zit er niet in.
2. En moderne treininterieurs mogen blijkbaar per definitie niet gezellig meer zijn: metalen armsteunen in ms 96 en I11, purperachtige toestanden in vernieuwde tweetjes, sch..blauw in mw 41, het moet blijkbaar allemaal koel zijn. Zelfs de houten banken van vroeger straalden meer warmte uit. Om het niet te hebben over het toppunt van ongezelligheid, je mag raden waarover ik het dan heb.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 13:19
door Shrek
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 16:53
door Trammist

nostalgie!

(op persoonlijk vlak dan)
de baardige-man-met-kepi zal waarschijnlijk - in tegenstelling tot de tekst - de treinwachter geweest zijn?
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 16:57
door Robin
Ok dan, er bestaan hiervan geen meer dus zonder de extra rijtuig? Jammer, had ik graag een foto gewenst. Wie wil er eens een rijtuig gaan afkoppelen, liefst in Ieper?


Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 20:32
door Trammist
Voor wie het interesseert: die foto is genomen in Maastricht.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 21:06
door melle
Is de koppeling ook verandert in de renovatie naar memling? Deze ziet er zo anders uit..
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 21:08
door Steven
deze heeft haar beschermkap voor de winter op. Ze gebruiken die nu niet meer daar alle breaks nu een verwarmingselement in de koppeling hebben zitten voor de koude dagen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 10 okt 2009, 23:44
door Snaaip
Mooi voorbeeld geven aan de kinderen........aan de noodrem trekken.

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 11 okt 2009, 00:11
door elriverslide
De koeienvanger (of hoe noemt die schep benden) is wel anders als vroeger precies.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 11 okt 2009, 00:56
door Steve
Nog interessant om te weten is trouwens dat de Breaks vroeger (zonder middenrijtuig) véél beter optrokken, nog beter dan de MS86 (Duikbrillen) vond ik. Met dat extra, niet-gemotoriseerde rijtuig ertussen is er toch flink wat "jus" verloren gegaan.