Pagina 48 van 61

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 17:05
door jpvdveer
dovaere schreef: 04 dec 2024, 14:32 Waarom doet de SNCF dan zo moeilijk met Ouigo als dat systeem wel werkt voor haar andere treinen?
Ouigo is low-cost en, ter verdediging, denk ik wel dat het Ouigo-systeem een enorme mate van eenvoud biedt die voor de railsector zeker ook verfrissend is. Er is één ticket, iedereen heeft een QR-code en distributiekosten zullen zeer laag zijn. Ik reisde eerder dit jaar met een Ouigo Classique-trein en het is spectaculair om te zien hoe snel de ticketcontrole plaatsvindt. Ryanair op de rails. Dat is ergens ook een goede zaak.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 17:49
door maarten
jpvdveer schreef: 04 dec 2024, 17:05
Er is één ticket, iedereen heeft een QR-code en distributiekosten zullen zeer laag zijn. Ik reisde eerder dit jaar met een Ouigo Classique-trein en het is spectaculair om te zien hoe snel de ticketcontrole plaatsvindt. Ryanair op de rails. Dat is ergens ook een goede zaak.
Wat, een beetje zoals bij DB als iedereen een digitaal ticket heeft? (ja, er zijn nog mensen met papieren tickets)

Niets nieuws onder de zon. Het enige waar de duitsers dan nog een handje van hebben is je Ausweis willen zien. Want het kan toch maar zomaar eens dat een ticket dat je via de app laat zien niet van jou is.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 18:07
door jpvdveer
DB biedt die QR-codes tegen zeer hoge distributiekosten aan, Ouigo doet dat tegen zeer lage distributiekosten. Dat is wel degelijk iets nieuws onder de zon.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 18:07
door dovaere
jpvdveer schreef: 04 dec 2024, 17:05 Ouigo is low-cost [...] Er is één ticket, iedereen heeft een QR-code en distributiekosten zullen zeer laag zijn
Ik heb er geen probleem mee dat vervoerders willen variëren met een lagekostentrein om een ander publiek te lokken.
Ik aanvaard dat daar een verplicht online ticket bij hoort, ik doe zelf niets anders.

Maar als je online een ticket koopt bij NMBS, Deutsche Bahn of NS, dan krijg je toch evengoed een gestandaardiseerde "QR" (eigenlijk Aztec-code)?
Dat bestaande standaardsysteem hergebruiken voor Ouigo zorgt toch niet voor extra kosten mits je het voorziet in je langetermijnplanning?
Als ze papieren verkoop onmogelijk willen maken, kunnen ze toch simpelweg enkel die mogelijkheid afzetten?
het is spectaculair om te zien hoe snel de ticketcontrole plaatsvindt.
Daar kan geen personeel mee bespaard worden op de lange rit naar Parijs, want de "QR"-codes van de andere maatschappijen kunnen ook snel gescand worden.
Je kan ook efficiënt controleren door de effectief bezette stoelen te vergelijken met die in het systeem van de plaatsreservatie, en enkel de afwijkingen te controleren.
denk ik wel dat het Ouigo-systeem een enorme mate van eenvoud biedt die voor de railsector zeker ook verfrissend is.
De eenvoud van tarieven is verfrissend, maar voor de rest zie ik het Ouigo-systeem als een gedrocht van monopolist SNCF die zijn eigen dienstverlening opdeelt om concurrentie zo lang mogelijk het leven moeilijk te maken. En het de klant zo moeilijk mogelijk te maken.
In Spanje voert Ouigo een harde concurrentiestrijd, maar daar hebben ze wél een eerste klasse ingevoerd.

SNCF wil zogezegd de luchtvaart nabootsen, maar daar zijn ze flexibeler en klantvriendelijker. Je kunt alle mogelijke lijnvluchten gemakkelijk terugvinden in één reisplanner.
Maar wil de SNCF dan ook weer niet.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 19:09
door rvdborgt
jpvdveer schreef: 04 dec 2024, 18:07 DB biedt die QR-codes tegen zeer hoge distributiekosten aan, Ouigo doet dat tegen zeer lage distributiekosten. Dat is wel degelijk iets nieuws onder de zon.
Bedoel je hier kosten voor wederverkopers, zoals andere spoorwegen, reisbureaus e.d.?
Dan vraag ik me helemaal af waarom NS en NMBS geen Ouigo verkopen, aangezien ze dat bij mijn weten wel zouden willen.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 21:02
door jpvdveer
Nee, gewoon de kosten die Ouigo zelf maakt om tickets te verkopen. Ik heb de cijfers niet maar vermoed dat Ouigo veel en veel goedkoper opereert dan SNCF zelf, deels door lage distributiekosten. Eén tarief, één website. Minimale bureaucratie, geen commissies aan derden.

Uiteraard zie ik ook zeker het punt dat SNCF dit doet om potentiële concurrenten de wind uit de zeilen te nemen. Maar dat is nou juist één van de zegeningen van concurrentie - alleen al de dreiging ervan laat monopolisten toe om efficiënter te worden. SNCF heeft hiermee een compleet nieuw marktsegment aangeboord en forse volumegroei gerealiseerd. Dat is een goede zaak.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 04 dec 2024, 23:40
door TimJ36
De OUIGO Train Classique zou je eigenlijk een vervolg op de Intercités 100% ECO kunnen noemen. Alleen wordt er nu wel meer reclame voor gemaakt. Dat je geen tickets kunt kopen in de fysieke punten vind ik persoonlijk zeer asociaal, en dat is voor mij al een reden genoeg om deze trein niet te nemen. Dat de SNCF deze treinen laat uitbaten door haar privé-filiaal OSLO maakt het er niet beter op. Het personeel geniet minder voordelen dan hun collega's bij de SNCF.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 08:05
door dovaere
TimJ36 schreef: 04 dec 2024, 23:40 De OUIGO Train Classique zou je eigenlijk een vervolg op de Intercités 100% ECO kunnen noemen. Alleen wordt er nu wel meer reclame voor gemaakt.
Je hebt gelijk, die 100% ECO waren ook eigen initiatief. De andere Intercités bestaan wel nog (gedeeltelijk), en die treinen zijn wel in opdracht van de overheid.
Dat de SNCF deze treinen laat uitbaten door haar privé-filiaal OSLO maakt het er niet beter op. Het personeel geniet minder voordelen dan hun collega's bij de SNCF.
De trein naar Brussel wordt (behalve de NMBS-werknemers) niet gereden door personeel van SNCF Oslo, maar van haar afdeling "Trains Spéciaux", wellicht door het internationaal karakter.

Overigens hebben de werknemers van SNCF Oslo nog altijd het statuut van SNCF-werknemer met gelijkaardige voorwaarden, en het is er blijkbaar niet zo slecht want bij de SNCF-stakingen tegen privatisering vorige week en de komende weken gaat het helemaal niet over Ouigo maar over andere privatiseringen weg van de SNCF...

Merk op dat ook de "gewone" TGV inOui (in Frankrijk en naar Brussel) een privé-initiatief is van de SNCF, bedoeld om winst te maken en net zoals Ouigo niet in opdracht van de overheid. Het zijn enkel de Intercités en de TER-treinen die de SNCF in opdracht van de overheid rijdt, in concessie van de centrale respectievelijk regionale overheid.

Overigens is het alternatief voor de Ouigo Brussel-Parijs de Eurostar, die toch helemaal als privé-onderneming functioneert, weliswaar als verlengstuk van haar grootste aandeelhouder SNCF.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 08:22
door FLV-FGSP
De verkoop is nu geopend, ik heb een boeking kunnen doen.

De info voor het loketpersoneel staat hier:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 7823ab5fdb
Wat de eerste klasse betreft staat daar:
Deze zitplaatsen worden in een latere fase als extra optie verkocht.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 08:28
door dovaere
De OUIGO Brussel - Parijs is nu te boeken, onder andere bij de SNCF en bij ouigo.com:
OUIGO en Belgique : nouvelles destinations et petits prix !
Une excellente nouvelle vient de tomber pour tous les voyageurs en quête d'évasion ! Dès le 19 décembre , une nouvelle liaison vous permettra de rejoindre Bruxelles
https://www.ouigo.com/content/lancement-ouigo-belgique

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 08:42
door maarten
jpvdveer schreef: 04 dec 2024, 18:07 DB biedt die QR-codes tegen zeer hoge distributiekosten aan, Ouigo doet dat tegen zeer lage distributiekosten. Dat is wel degelijk iets nieuws onder de zon.
Hoezo? Is het zo duur om dat in de app te tonen? Of bedoel je dat DB nog een fysiek netwerk van loketten heeft? Dat wordt ook steeds minder hoor.

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 10:28
door dovaere
maarten schreef: 05 dec 2024, 08:42
jpvdveer schreef: 04 dec 2024, 18:07 DB biedt die QR-codes tegen zeer hoge distributiekosten aan, Ouigo doet dat tegen zeer lage distributiekosten. Dat is wel degelijk iets nieuws onder de zon.
Hoezo? Is het zo duur om dat in de app te tonen?
Volgens mij niet, distributiekosten kunnen onderhandeld worden: het onmogelijk willen maken om het fysiek te verkopen belet niet dat het online wel door DB, NMBS, NS verkocht zou kunnen worden.
SNCF-connect verkoopt toch ook online Ouigo-tickets en heeft dat technisch toch ook mogelijk gemaakt (in haar verouderde systeem)?

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 10:32
door dovaere
Onderstaande vermelding dat er later toch een (gedeeltelijke) bediening van een Noord-Franse stad zou komen...
Vanaf april 2025 stopt er, van de drie dagelijkse treinen, één in elke richting ook nog in Saint-Quentin.
...is helaas weer van de NMBS-website gehaald:
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/OUI ... sel-Parijs
(enkel nog te zien op het webarchief van de pagina)

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 10:38
door FLV-FGSP
Ook geen vermelding van Sint-Kwintens in het persbericht https://press.nmbs.be/nmbs-en-sncf-voya ... -en-parijs

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Geplaatst: 05 dec 2024, 10:55
door dovaere
Gelukkig een iets ruimere boekingsperiode dan de Ouigo Train Classique binnen Frankrijk (waar het slechts 45 dagen is):
Réservez vos billets jusqu'à 3 mois à l'avance
Veel potentiêle reizigers die de trein overwegen, haken af als ze maanden vooraf geen trein zien staan in de reisplanner en kiezen dan voor andere vormen van vervoer (auto, Flixbus...).
Ook mensen die plannen voor een groepje (vrienden, familie...) kunnen het niet maken het risico te nemen de trein voor te stellen als op de website van de vervoerder nog niet eens staat dat die boekbaar is en (ongeveer) X euro zal kosten.