Modernisering Breaks
Re: Modernisering Breaks
Heeft er iemand een foto van een Break-stel dat aan de Marokkaanse spoorwegen werd geleverd?

Dien wel te zeggen dat de tussen wagen hier, volledig gebaseerd is op een M4b wat niet het geval is bij de Belgische Breaks.
Dat was naar ik altijd heb horen zeggen te gemakkelijk voor de NMBS, de welke dus een volledig nieuw ontwerp hebben laten maken.
In hoever de twee soorten tussen rijtuigen onderling verschillen weet ik ook niet, want ik heb de Marokkaanse versie nooit binnen gezien.
Ook van deze stellen is het uiterlijk al enkele keren gewisseld, en ook niet altijd mooier geworden naar mijn mening.
Jos
Het zijn ook 'breaks', maar geen Belgische. De Marokkaanse 'break' op bovenstaande foto heeft de 1ste kleurencombinatie. Hierna zijn ze nog blauw-groen-zwart geschilderd. En nu zijn ze wit met rode en oranje tinten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Breaks in Marroko zijn wel belgisch zijn gebouwd in Brugge.LML schreef:Het zijn ook 'breaks', maar geen Belgische. De Marokkaanse 'break' op bovenstaande foto heeft de 1ste kleurencombinatie. Hierna zijn ze nog blauw-groen-zwart geschilderd. En nu zijn ze wit met rode en oranje tinten...
Lees m'n topic 'ns tegoei...260689 schreef:Breaks in Marroko zijn wel belgisch zijn gebouwd in Brugge.LML schreef:Het zijn ook 'breaks', maar geen Belgische. De Marokkaanse 'break' op bovenstaande foto heeft de 1ste kleurencombinatie. Hierna zijn ze nog blauw-groen-zwart geschilderd. En nu zijn ze wit met rode en oranje tinten...
Mijne kleine teen weet ook dat ze in Brugge gemaakt zijn, maar ze zijn niet Belgisch (lees: voor België bestemd). En ik gebruik toch duidelijk 'Belgische' en 'Marokkaanse'...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
Dat is vrij logisch temeer de massa van de trein toegenomen is door dat extra rijtuig te installeren. Maar ik heb begrepen dat het vermogen van een MS80 sowieso te hoog was (weet iemand wat de acceleratie ervan was?) zodat dit vermogenverlies niet echt erg is.MIVB-reiziger schreef:Nog interessant om te weten is trouwens dat de Breaks vroeger (zonder middenrijtuig) véél beter optrokken, nog beter dan de MS86 (Duikbrillen) vond ik. Met dat extra, niet-gemotoriseerde rijtuig ertussen is er toch flink wat "jus" verloren gegaan.
Het vermogen was geschikt om als stoptrein te dienen, maar ze werden vooral ingezet als IC en daarvoor was het "te hoog"Hogersluys schreef:Dat is vrij logisch temeer de massa van de trein toegenomen is door dat extra rijtuig te installeren. Maar ik heb begrepen dat het vermogen van een MS80 sowieso te hoog was (weet iemand wat de acceleratie ervan was?) zodat dit vermogenverlies niet echt erg is.MIVB-reiziger schreef:Nog interessant om te weten is trouwens dat de Breaks vroeger (zonder middenrijtuig) véél beter optrokken, nog beter dan de MS86 (Duikbrillen) vond ik. Met dat extra, niet-gemotoriseerde rijtuig ertussen is er toch flink wat "jus" verloren gegaan.

Omdat de Break het eerste motorstel was met een automatische koppeling in tegenstelling tot de semi-automatische van MS75, klassiek, enz.
Break komt van breuk, ze waren na jaren aankopen van klassiekjes (zowat 30 jaar lang) een breuk in de aankoop, ze hadden geen mogelijkheid om van het ene motorstel naar het andere motorstel te gaan. Je zal nu opmerken dat er toen ook al ms800 rondreed maar die waren niet de laatste aankoop (die waren van 75 daar waar het laatste klassiekje pas in 79 op de rails is verschenen).
- trainfreak
Ik wou het ook zeggen, om te breken met vroeger... Maar ik zat vast met die MS75, nu weet ik het. Merci!Steven schreef:Break komt van breuk, ze waren na jaren aankopen van klassiekjes (zowat 30 jaar lang) een breuk in de aankoop, ze hadden geen mogelijkheid om van het ene motorstel naar het andere motorstel te gaan. Je zal nu opmerken dat er toen ook al ms800 rondreed maar die waren niet de laatste aankoop (die waren van 75 daar waar het laatste klassiekje pas in 79 op de rails is verschenen).
Ik heb altijd gehoord dat de koppeling de reden was... MS75 was het eerste materieel dat geen doorloop had, dat er nu nog een levering liep van klassiekjes nadat de laatste MS75 buiten rolde heeft er niet veel mee te zien.
MS75 kon men nog altijd koppelen met eender welk MS van de NMBS uit die tijd, dus ook de combinatie MS75 en klassiekjes (zoals vandaag nog). De Break was de eerste die hier niet meer mee te koppelen viel.
Ik geloof dat die uitleg zelfs op de site van NMBS staat of stond.
Trouwens vroeger reden er al motorstellen die geen doorloop kenden, een van de eerste reeksen klassiekjes uit jaren '20 of '30.
MS75 kon men nog altijd koppelen met eender welk MS van de NMBS uit die tijd, dus ook de combinatie MS75 en klassiekjes (zoals vandaag nog). De Break was de eerste die hier niet meer mee te koppelen viel.
Ik geloof dat die uitleg zelfs op de site van NMBS staat of stond.
Trouwens vroeger reden er al motorstellen die geen doorloop kenden, een van de eerste reeksen klassiekjes uit jaren '20 of '30.
Bedankt voor jullie antwoorden!
Wat ik me in ieder geval nog herinner, is dat de break op die affiches stond die het IC-IR-plan aankondigden... ze moesten dus in ieder geval de toekomst symboliseren
Wat ik me in ieder geval nog herinner, is dat de break op die affiches stond die het IC-IR-plan aankondigden... ze moesten dus in ieder geval de toekomst symboliseren

Op railfan europe staat dat de breaks worden gelimiteerd tot slechts 140 km/h, maar op de foto's staat er nochtans 160 km/h..