Stations raden met een beeld van de stationshal/de perrons
Re: Stations raden met een beeld van de stationshal/de perro
Ik vond het ook al vrij Nederlands aandoen...
Het station stond deels op Belgisch, deels op Nederlands grondgebied. Het had daarom ook een dubbele naam: Weelde / Baarle-Nassau-grens. Het werd gebouwd door de Grand Central Belge, net als de hele spoorlijn Turnhout - Tilburg ("Bels lijntje").
Edit: ik moet mijzelf corrigeren. Het station werd na 1900 gebouwd, toen de lijn Turnhout-Tilburg al was overgenomen door de Belgische en de Nederlandse Staatsspoorwegen. Architect van het gebouw was George Willem van Heukelom. Vandaar inderdaad wellicht de Nederlandse 'look'...
Edit: ik moet mijzelf corrigeren. Het station werd na 1900 gebouwd, toen de lijn Turnhout-Tilburg al was overgenomen door de Belgische en de Nederlandse Staatsspoorwegen. Architect van het gebouw was George Willem van Heukelom. Vandaar inderdaad wellicht de Nederlandse 'look'...
Laatst gewijzigd door Paul op 27 mar 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat het nog op de grens staat... verschuiven is niet simpel.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Het opschrift op het kaartje is idd Weelde-statie. Bordensteker mag een nieuw raadsel plaatsen.
-
Met weinig bandbreedte toch veel baanbreedte!
- Bijlagen
-
- stationraden 7.1.jpg (41.19 KiB) 6394 keer bekeken
-
Het raden gaat blijkbaar sneller dan het uitpoetsen van de tekst op al die naambordjes ...
Namen is juist!
Namen is juist!
Steve,
ga gerust je gang, hoor, maar ik plaats er gauw eentje tussendoor. Stationshal zie je niet, perron zie je nauwelijks en de kilometerpaal is onherkenbaar gemaakt, dat vooral om het de treinbestuurders onder ons een ietsje moeilijker te maken. Het beeld is tegenwoordig wat ontsierd doordat Meneerke Mens ook hier het wroeten niet kan laten, maar het zal sommigen niet minder bekend in de ogen blinken...

ga gerust je gang, hoor, maar ik plaats er gauw eentje tussendoor. Stationshal zie je niet, perron zie je nauwelijks en de kilometerpaal is onherkenbaar gemaakt, dat vooral om het de treinbestuurders onder ons een ietsje moeilijker te maken. Het beeld is tegenwoordig wat ontsierd doordat Meneerke Mens ook hier het wroeten niet kan laten, maar het zal sommigen niet minder bekend in de ogen blinken...

Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het vernieuwde perron en het blauwe hek deden me meteen denken aan het station van Neufchâteau of Longlier zoals het nog op de stationsgevel vermeld staat (of is het op de goederenloods?).overweg13 schreef:Steve,
Ik dacht dat het kerkje uiteindelijk naar de oplossing zou leiden, maar je hebt het inderdaad van de eerste keer correct. De kerk is die van Longlier, dat dus vlak bij het vroegere station Longlier-Neufchâteau lag. Door de gemeentefusies werd Longlier opgeslorpt door Neufchâteau, en enkele jaren later paste de NMBS de benamingen van haar stations aan, aan de nieuwe gemeenten. Longlier verdween, al kun je op verlaten stationsgebouw nog duidelijk de sporen van dat Longlier terugvinden. De kilometerpaal draagt het getal 161.Elgar schreef:
Het vernieuwde perron en het blauwe hek deden me meteen denken aan het station van Neufchâteau of Longlier zoals het nog op de stationsgevel vermeld staat (of is het op de goederenloods?).
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Bedankt voor het afwisselende intermezzo, Vic - ik kom zo dadelijk met mijn opdracht. 

Hierbij dan. Ik heb twee elementjes weggepoetst die het al te makkelijk zouden maken.
- Bijlagen
-
- stationraden3.jpg (45.23 KiB) 6223 keer bekeken
Ligt er toevallig aan het andere einde van het perron ook een overweg? Dan ken ik het antwoord...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Dat lijkt mij ook Berchem station, foto getrokken op de Gentsesteenweg met het gezicht richting Zellik, dat daar op een paar tientallen meter begint...