ETCS in België
Re: ETCS in België.
En ik hoop dat Antwerpen-Berchem en Centraal ook snel ETCS gaan krijgen. Bij de uitrit van ETCS tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Berchem zet ETCS je altijd af op 60 km/u omdat de bakens niets weten van de toestand van de seinen vlak voor de wissels, ook al mag je daar zonder ETCS dan nog 120 km/u rijden als je geen wissels moet nemen (de wissels zelf zijn 60). De Thalys gaat nu bijvoorbeeld eerst helemaal van 160 afremmen naar 60, en moet dat dan een tijd aanhouden voor die weer kan versnellen naar 90 vlak voor Berchem en zo Centraal binnenrijden, en de desiro's over lijn 25 met stop in Mortsel-Oude God kunnen eigenlijk niet hun dienstregeling volgen op deze manier en komen een minuut te kort... Ofwel gaan ze dringend de informatie in die bakens toevoegen, ofwel snel de rest onder ETCS brengen, maar de huidige situatie is vrij idioot.
De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder. Het probleem is dat de TBL1+ van niets weet wanneer hij activeert. Je zou daardoor met een Desiro een lichtcijfer 6 kunnen naderen zonder memorlamp aan 120km/h. Om dat te vermijden ligt er nu een verlaging tot 60 voor alle treinen. Tot volgend jaar, wanneer Berchem + Centraal ETCS krijgen.Eimai schreef:En ik hoop dat Antwerpen-Berchem en Centraal ook snel ETCS gaan krijgen. Bij de uitrit van ETCS tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Berchem zet ETCS je altijd af op 60 km/u omdat de bakens niets weten van de toestand van de seinen vlak voor de wissels, ook al mag je daar zonder ETCS dan nog 120 km/u rijden als je geen wissels moet nemen (de wissels zelf zijn 60). De Thalys gaat nu bijvoorbeeld eerst helemaal van 160 afremmen naar 60, en moet dat dan een tijd aanhouden voor die weer kan versnellen naar 90 vlak voor Berchem en zo Centraal binnenrijden, en de desiro's over lijn 25 met stop in Mortsel-Oude God kunnen eigenlijk niet hun dienstregeling volgen op deze manier en komen een minuut te kort... Ofwel gaan ze dringend de informatie in die bakens toevoegen, ofwel snel de rest onder ETCS brengen, maar de huidige situatie is vrij idioot.
Wat iedereen zich afvraagt is waarom ETCS niet gewoon stopt één sein vroeger, dan krijg je het verwittigingssein voor de wissels en is alles opgelost. De situatie waar alles maar naar 60 moet gaan nu is redelijk belachelijk.
Oké, specifieker dan: ETCS weet wel of de eerstvolgende seinen open staan (de fallback voor het geval niet automatisch wordt overgeschakeld op TBL1+), maar kan die in deze situatie niet gebruiken om de juiste snelheden door te geven via de bakens, en zet de hele MA achter de uitrit op 60 km/u. Wat dus op hetzelfde neerkomt: de info in de bakens verschillen niet of die wissels nu genomen gaan worden of niet (enkel een klein beetje in de afstandspunten van je MA, maar geen snelheidsinfo).Shrek schreef:De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder.
Ik neem aan dat je dan het stuk tot aan de splitsing Nazareth bedoelt (= de plaats waar lijn 16 begint)?Shrek schreef:Volgend jaar volgt trouwens de rest van de lijn tot voorbij Lier.
Enig idee wanneer de rest van lijn 15 en lijn 16 aan de beurt zijn?
Maar dat wordt nog wel aangepast, 120 km/h indien je rechtdoor gaat komt er. (Die zit zelfs geprogrammeerd maar wordt door een temporary spped restriction overschreven).Eimai schreef:Oké, specifieker dan: ETCS weet wel of de eerstvolgende seinen open staan (de fallback voor het geval niet automatisch wordt overgeschakeld op TBL1+), maar kan die in deze situatie niet gebruiken om de juiste snelheden door te geven via de bakens, en zet de hele MA achter de uitrit op 60 km/u. Wat dus op hetzelfde neerkomt: de info in de bakens verschillen niet of die wissels nu genomen gaan worden of niet (enkel een klein beetje in de afstandspunten van je MA, maar geen snelheidsinfo).Shrek schreef:De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder.
De 60 blijft bij horizontaal en bij dubbel geel gaan we zelfs verlagen naar 40.
Zelfs eens tukje voorbij Nazareth. De rest is koffiedik kijken, dat wordt level 2 en de toewijzing daarvan is net vernietigd.Cipallieter schreef:Ik neem aan dat je dan het stuk tot aan de splitsing Nazareth bedoelt (= de plaats waar lijn 16 begint)?Shrek schreef:Volgend jaar volgt trouwens de rest van de lijn tot voorbij Lier.
Enig idee wanneer de rest van lijn 15 en lijn 16 aan de beurt zijn?
Maar het zal dus sowieso niet voor 2018 zijn.
Even een sprongetje naar Nederland.
Wat is de reden dat Thalys-treinen in Nederland ERTMS-matig niet in staat zouden zijn om een defecte trein die zich op het spoor van de Thalys bevindt via het nevenliggende spoor voorbij te steken?
Men zou de Thalys'en hierdoor bij een defecte trein een hele omweg moeten laten maken via een andere lijn.
Lijkt mij exploitatiematig een enorme handicap?
Wat is de reden dat Thalys-treinen in Nederland ERTMS-matig niet in staat zouden zijn om een defecte trein die zich op het spoor van de Thalys bevindt via het nevenliggende spoor voorbij te steken?
Men zou de Thalys'en hierdoor bij een defecte trein een hele omweg moeten laten maken via een andere lijn.
Ik heb er geen flauw idee van hoe zoiets zou komen.Jeroen schreef:Even een sprongetje naar Nederland.
Infrabel bouwt in ieder geval ETCS zonder zo'n kwakkels erin

Er wordt gezegd vanwege ERTMS. Ik vermoed dus iets technisch.groentje schreef:Is het ECTS-matig, of is er een reglementaire 'bug'?
Voor zover ik heb begrepen wordt de lijn gesloten bij een treinstranding, omdat het risico bestaat dat reizigers het heft in eigen hand gaan nemen en de deuren openen. Standaardprocedure, niet zozeer een ERTMS-probleem lijkt me. 

Er zijn ondertussen al 2 Crossrail-Klazen met ETCS L2 uitgerust:Kevin90 schreef:Als TB bij Xrail weet ik enkel dat onze Traxx loc ETCS heeft, maar of er ETCS op de class66/77 komt weet ik niet...Shrek schreef: Maar even iets totaal anders:
Zijn er hier mensen op de hoogte van de ETCS-plannen van Crossrail, captrain en hun collegas ? Over 2 jaar wordt de hele Antwerpse regio uitgerust met ETCS. Dan zouden zij daar ook gebruik van kunnen maken als hun treinen aangepast zijn.
Gezien men in NL heeft mogen ondervinden dat de class66 zijn EMD computer moeilijkheden heeft met het ETCS systeem zal dit waarschijnelijk niet rap op de class66'en komen...
http://mainlinediesels.net/index.php?na ... XSOk2PTjCk
Weet iemand van welke fabrikant de uitrusting komt ? MRCE heeft hun machines met Bombardier ETCS laten uitrusten, en zoals we weten is de Bombardier ETCS-implementatie nog niet universeel inzetbaar (zie NS Traxx: wel op HSL-Z maar niet in B). De kans is daarom groot dat MRCE hun machines opnieuw zal moeten laten ombouwen (hardware) voor Baseline 3.