ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Volgend jaar volgt trouwens de rest van de lijn tot voorbij Lier.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

En ik hoop dat Antwerpen-Berchem en Centraal ook snel ETCS gaan krijgen. Bij de uitrit van ETCS tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Berchem zet ETCS je altijd af op 60 km/u omdat de bakens niets weten van de toestand van de seinen vlak voor de wissels, ook al mag je daar zonder ETCS dan nog 120 km/u rijden als je geen wissels moet nemen (de wissels zelf zijn 60). De Thalys gaat nu bijvoorbeeld eerst helemaal van 160 afremmen naar 60, en moet dat dan een tijd aanhouden voor die weer kan versnellen naar 90 vlak voor Berchem en zo Centraal binnenrijden, en de desiro's over lijn 25 met stop in Mortsel-Oude God kunnen eigenlijk niet hun dienstregeling volgen op deze manier en komen een minuut te kort... Ofwel gaan ze dringend de informatie in die bakens toevoegen, ofwel snel de rest onder ETCS brengen, maar de huidige situatie is vrij idioot.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:En ik hoop dat Antwerpen-Berchem en Centraal ook snel ETCS gaan krijgen. Bij de uitrit van ETCS tussen Mortsel-Deurnesteenweg en Berchem zet ETCS je altijd af op 60 km/u omdat de bakens niets weten van de toestand van de seinen vlak voor de wissels, ook al mag je daar zonder ETCS dan nog 120 km/u rijden als je geen wissels moet nemen (de wissels zelf zijn 60). De Thalys gaat nu bijvoorbeeld eerst helemaal van 160 afremmen naar 60, en moet dat dan een tijd aanhouden voor die weer kan versnellen naar 90 vlak voor Berchem en zo Centraal binnenrijden, en de desiro's over lijn 25 met stop in Mortsel-Oude God kunnen eigenlijk niet hun dienstregeling volgen op deze manier en komen een minuut te kort... Ofwel gaan ze dringend de informatie in die bakens toevoegen, ofwel snel de rest onder ETCS brengen, maar de huidige situatie is vrij idioot.
De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder. Het probleem is dat de TBL1+ van niets weet wanneer hij activeert. Je zou daardoor met een Desiro een lichtcijfer 6 kunnen naderen zonder memorlamp aan 120km/h. Om dat te vermijden ligt er nu een verlaging tot 60 voor alle treinen. Tot volgend jaar, wanneer Berchem + Centraal ETCS krijgen.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Wat iedereen zich afvraagt is waarom ETCS niet gewoon stopt één sein vroeger, dan krijg je het verwittigingssein voor de wissels en is alles opgelost. De situatie waar alles maar naar 60 moet gaan nu is redelijk belachelijk.
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: ETCS in België.

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder.
Oké, specifieker dan: ETCS weet wel of de eerstvolgende seinen open staan (de fallback voor het geval niet automatisch wordt overgeschakeld op TBL1+), maar kan die in deze situatie niet gebruiken om de juiste snelheden door te geven via de bakens, en zet de hele MA achter de uitrit op 60 km/u. Wat dus op hetzelfde neerkomt: de info in de bakens verschillen niet of die wissels nu genomen gaan worden of niet (enkel een klein beetje in de afstandspunten van je MA, maar geen snelheidsinfo).
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:Volgend jaar volgt trouwens de rest van de lijn tot voorbij Lier.
Ik neem aan dat je dan het stuk tot aan de splitsing Nazareth bedoelt (= de plaats waar lijn 16 begint)?

Enig idee wanneer de rest van lijn 15 en lijn 16 aan de beurt zijn?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:
Shrek schreef:De ETCS-bakens kennen de toestand erna uiteraard wel, die kijken immers meer dan 3 km verder.
Oké, specifieker dan: ETCS weet wel of de eerstvolgende seinen open staan (de fallback voor het geval niet automatisch wordt overgeschakeld op TBL1+), maar kan die in deze situatie niet gebruiken om de juiste snelheden door te geven via de bakens, en zet de hele MA achter de uitrit op 60 km/u. Wat dus op hetzelfde neerkomt: de info in de bakens verschillen niet of die wissels nu genomen gaan worden of niet (enkel een klein beetje in de afstandspunten van je MA, maar geen snelheidsinfo).
Maar dat wordt nog wel aangepast, 120 km/h indien je rechtdoor gaat komt er. (Die zit zelfs geprogrammeerd maar wordt door een temporary spped restriction overschreven).
De 60 blijft bij horizontaal en bij dubbel geel gaan we zelfs verlagen naar 40.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Cipallieter schreef:
Shrek schreef:Volgend jaar volgt trouwens de rest van de lijn tot voorbij Lier.
Ik neem aan dat je dan het stuk tot aan de splitsing Nazareth bedoelt (= de plaats waar lijn 16 begint)?

Enig idee wanneer de rest van lijn 15 en lijn 16 aan de beurt zijn?
Zelfs eens tukje voorbij Nazareth. De rest is koffiedik kijken, dat wordt level 2 en de toewijzing daarvan is net vernietigd.
Maar het zal dus sowieso niet voor 2018 zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

Even een sprongetje naar Nederland.

Wat is de reden dat Thalys-treinen in Nederland ERTMS-matig niet in staat zouden zijn om een defecte trein die zich op het spoor van de Thalys bevindt via het nevenliggende spoor voorbij te steken?
Men zou de Thalys'en hierdoor bij een defecte trein een hele omweg moeten laten maken via een andere lijn.

Lijkt mij exploitatiematig een enorme handicap?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef:Even een sprongetje naar Nederland.

Wat is de reden dat Thalys-treinen in Nederland ERTMS-matig niet in staat zouden zijn om een defecte trein die zich op het spoor van de Thalys bevindt via het nevenliggende spoor voorbij te steken?
Men zou de Thalys'en hierdoor bij een defecte trein een hele omweg moeten laten maken via een andere lijn.

Lijkt mij exploitatiematig een enorme handicap?
Ik heb er geen flauw idee van hoe zoiets zou komen.
Infrabel bouwt in ieder geval ETCS zonder zo'n kwakkels erin :wink:
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Is het ECTS-matig, of is er een reglementaire 'bug'?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: ETCS in België.

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Is het ECTS-matig, of is er een reglementaire 'bug'?
Er wordt gezegd vanwege ERTMS. Ik vermoed dus iets technisch.
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL »

Voor zover ik heb begrepen wordt de lijn gesloten bij een treinstranding, omdat het risico bestaat dat reizigers het heft in eigen hand gaan nemen en de deuren openen. Standaardprocedure, niet zozeer een ERTMS-probleem lijkt me. :)
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje »

Die wellicht wel in ETCS wordt geïmplementeerd. Bedankt, AlexNL.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

Kevin90 schreef:
Shrek schreef: Maar even iets totaal anders:
Zijn er hier mensen op de hoogte van de ETCS-plannen van Crossrail, captrain en hun collegas ? Over 2 jaar wordt de hele Antwerpse regio uitgerust met ETCS. Dan zouden zij daar ook gebruik van kunnen maken als hun treinen aangepast zijn.
Als TB bij Xrail weet ik enkel dat onze Traxx loc ETCS heeft, maar of er ETCS op de class66/77 komt weet ik niet...

Gezien men in NL heeft mogen ondervinden dat de class66 zijn EMD computer moeilijkheden heeft met het ETCS systeem zal dit waarschijnelijk niet rap op de class66'en komen...
Er zijn ondertussen al 2 Crossrail-Klazen met ETCS L2 uitgerust:
http://mainlinediesels.net/index.php?na ... XSOk2PTjCk

Weet iemand van welke fabrikant de uitrusting komt ? MRCE heeft hun machines met Bombardier ETCS laten uitrusten, en zoals we weten is de Bombardier ETCS-implementatie nog niet universeel inzetbaar (zie NS Traxx: wel op HSL-Z maar niet in B). De kans is daarom groot dat MRCE hun machines opnieuw zal moeten laten ombouwen (hardware) voor Baseline 3.
Plaats reactie