Pagina 50 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 jun 2011, 20:54
door Dieselfreak
Om even terug te komen op een post van mij een half jaar geleden:
Dieselfreak schreef:In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten.
Welk materieel werd in hun begintijd dan gebruikt voor stoptreinen op geëlektrificeerde lijnen? Dezelfde klassiekjes, of iets anders?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 jun 2011, 22:03
door Shrek
Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaan :wink: Dat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 jun 2011, 22:34
door LHOON
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 jun 2011, 23:11
door Shrek
LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 16 jun 2011, 23:23
door LHOON
Shrek schreef:
LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)
Inderdaad, tot in 1976 de varkensneuzen verschenen, was het begrip "elektrische trein" ongeveer gelijk aan "klassiekje", op de gesleepte (vooral M2) stellen na...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 17 jun 2011, 11:34
door Dieselfreak
Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 19 jun 2011, 21:31
door AM'er
Dieselfreak schreef:Hier is te zien dat sommige klassiekjes uit oudere reeksen dan de AM62 nog ramen hadden die helemaal naar beneden konden. Wanneer is het laatste materieel met zulke ramen afgeschreven?
Dit materieel uit 1954-1955 werd rond 1995 uit dienst gehaald.
Ze hebben dus minder lang gebold dan de AM62.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 19 jun 2011, 21:35
door TrainzDr3ver
En van dat materieel is er zeker geen enkele bewaard gebleven? :|

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 19 jun 2011, 21:37
door Shrek
TrainzDr3ver schreef:En van dat materieel is er zeker geen enkele bewaard gebleven? :|
Jawel er staat er nog eentje in een museumbewaarplaats van de NMBS :wink: In Italië rijden er ook nog enkele van deze stellen rond :)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 08:14
door FLV-FGSP
Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 09:55
door Steven
Shrek schreef:
LHOON schreef:
Shrek schreef:Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
Wel 22/23/26 + M 2, vooral op wat nu P-treinen zouden heten. (soms zelfs gesleept door een 28 of 29)

Rond 1980 heb ik nog tussen Mechelen en Brussel regelmatig kunnen genieten van een ochtend P-trein met M1 rijtuigen, grijnzend over het onbegrip van de modale reizigers die mopperden over houten banken....
Maar dat was toch op veel kleinere schaal dan de hoeveelheid gesleepte elektrische treinen vandaag? Misschien hoop en al 30 combinaties loc+rijtuigen tegenover 400 klassiekjes :)
Is ook logisch want het aantal lijnen dat toen onder draad stond was ook zoveel lager.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 09:55
door Steven
FLV-FGSP schreef:Wat is het maximale aantal klassiekjes dat in reguliere dienst gekoppeld mag rijden? Vijf of zes?
Dat is gelijk aan zes.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 12:09
door Brent
Iets wat verleden tijd gaat worden:

In een zonnige namiddag in een bordeaux klassiekje, met verlichting uit, liggen dagdromen in een eersteklasbank terwijl je naar buiten kijkt.

(Ik word 's morgens vroeg ook altijd heel rustig als ik in een I10A mijn verliching afzet)

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 12:37
door Paul
Shrek schreef:Vanaf de eerste elektrificatie in 1935 werden de motorstellen al voor L-treinen gebruikt, dat is daarna niet verandert hoor. Klassiekjes hebben altijd al stoptreinen gedaan :wink: Dat is ook logisch, pakweg 40 jaar geleden waren er een pak meer klassiekjes dan nu en veel minder geëlektrificeerde lijnen. De klassiekjes reden toen gewoon bijna alle elektrische treinen. Gesleepte elektrische treinen zijn er voor de komst van de 27+M4 nooit veel geweest.
De vierledige stellen van 1935 werden oorspronkelijk alleen voor directe treinen gebruikt (Brussel - Antwerpen non stop of met stop in Mechelen). Op de vernieuwde, geëlektrificeerde lijn 25 reden oorspronkelijk geen stoptreinen. Die zijn er pas gekomen vanaf 1939, en werden gereden door tweeledige stellen (reeks 39).

Bij de eerste 'klassiekjes' uit de jaren 1954-55 was het oorspronkelijk wel de bedoeling een onderscheid te maken tussen stellen voor omnibustreinen (de reeks '54: nummers 050-128) en stellen voor (semi-)directen (de reeks '55: nummers 502-539, met smallere toegangsdeuren en een wat grotere eerste-klasseafdeling). Maar lang heeft men dat onderscheid niet volgehouden, ze werden al gauw door elkaar gebruikt.

Dat er "voor de komst van de 27+M4 niet veel gesleepte elektrische reizigerstreinen waren", klopt niet. Op de verbinding Oostende - Luik bijvoorbeeld werden vanaf 1955 alle directen gereden door E-locs 22 (was toen type 122) met K-rijtuigen.

Groeten,

Paul

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 22 jun 2011, 19:11
door Steven
Deze week stond de 254 in Schaarbeek, bij de koerdienst op het bord stond er vermeld als commentaar "schroot". Uitwendig kon ik niet op slag iets verkeerd zien dus de reden is naar alle waarschijnlijkheid technisch van aard.