tracht is iets heel technisch uit te leggen aan iemand die totaal niets verstaat van techniek en je komt tot de zotste zaken uit, hoeveel verstand heeft een journalist van dergelijke zaken om zaken en feiten 100% correct weer te geven en je kan verstaan waarom je bepaalde artikels krijgt. Zelfs de vakbonden zelf slagen er al is in zich technisch verkeerd uit te drukken, idem voor vele andere zaken.nahoj schreef:De verkeerde lampen van een sein aansturen een 'voedingsprobleem' noemen, zou ik een verkeerd en zelfs misleidend woordgebruik vinden.Steven schreef:een voedingsprobleem is niet noodzakelijk het uitvallen van de voeding, maar een sein dat verkeerde spanning krijgt kan ook verkeerde seinbeelden geven als gevolg van verkeerd aangelegde spanningen op de draden om maar een voorbeeld te geven. Niet elk voedingsprobleem wil zeggen dat er geen spanning is op de seindraden.
Als een sein een verkeerd seinbeeld toont is er een schakelprobleem, bedradingsprobleem, conceptueel probleem,... maar zeker geen voedingsprobleem, want de voeding is aanwezig.
Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45 (11 Mei 2012)
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Allez het zijn weeral eens de journalisten die er niets van verstaan hebben.Steven schreef:tracht is iets heel technisch uit te leggen aan iemand die totaal niets verstaat van techniek en je komt tot de zotste zaken uit, hoeveel verstand heeft een journalist van dergelijke zaken om zaken en feiten 100% correct weer te geven en je kan verstaan waarom je bepaalde artikels krijgt. Zelfs de vakbonden zelf slagen er al is in zich technisch verkeerd uit te drukken, idem voor vele andere zaken.
In heel dat artikel die ik heb vermeld is nergens geen sprake over stroompannes maar over signalisatieproblemen.
Ook in het meer uitgebreid bericht op de website van het ASTB is enkel sprake over herhaaldelijke signalisatieproblemen.
Maar als een vriendin van een buschauffeur zegt dat er een stroompanne is geweest is dat plots de reden van alle problemen.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel, en een aantal andere perslui hebben dat dan ook overgenomen in hun artikels als wederwoord op de uitspraken van het ASTB.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Ja, dat bedoelde ik zelf ook: Infrabel spreekt over een externe oorzaak en niet (noodzakelijk) over een veiligheidsprobleem, meen ik begrepen te hebben. Ik snap niet goed wat Adler bedoelt met zijn kritiek?groentje schreef:Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Het volstaat trouwens om even te googlen met "panne électricité Dinant" om vast te stellen dat er wel degelijk een probleem is met de stroomvoorziening in de streek...
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Er mag dan wel een stroompanne geweest zijn, maar wie zegt er dat er ook geen signalisatieproblemen waren ?Jeroen schreef:Ja, dat bedoelde ik zelf ook: Infrabel spreekt over een externe oorzaak en niet (noodzakelijk) over een veiligheidsprobleem, meen ik begrepen te hebben. Ik snap niet goed wat Adler bedoelt met zijn kritiek?groentje schreef:Het wordt anders wel bevestigd door Infrabel
Of dat laatste al dan niet een gevolg was van het eerste laat ik nog in het midden.
Dat er een verband kan zijn wordt hier ook door Steven aangehaald.
En waarom zou ik Infrabel moeten geloven en het ASTB niet ?
Na alles wat ik heb gelezen in het rapport van de ramp in Buizingen geloof ik eerlijk gezegd niets meer van wat Infrabel allemaal beweert.
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.
Wat de oorzaak was van die spanningsdaling en wat er misschien nog allemaal mis was met dat sein zullen we wel nooit te weten komen.
En waarom zou het ASTB beweren dat er zowel op het moment van het ongeval in Godinne als in de weken daarna signalisatieproblemen waren als ze daar niet het minste bewijs of aanwijzing zouden van hebben ?
Dit zijn wel mensen die elke dag die lijn doen en geen woordvoerders ergens op een bureautje in Brussel wiens enige taak het is elke verantwoordelijkheid van Infrabel te ontkennen.
Volgens Infrabel is er nooit ergens een veiligheidsprobleem, ook al botsen er treinen op mekaar of ontsporen er treinen.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
En welk signalisatieprobleem dan wel? Als ASTB zo zeker is dat er een signalisatieprobleem was dat ze dan ook zeggen wat het probleem was. Een sein dat groen toont in plaats van rood? Uiterst uiterst onwaarschijnlijk, want dit type systemen zijn ontworpen om bij storing naar een veilige toestand te gaan. En welke andere signalisatiestoring kan een botsing veroorzaken zonder een menselijke fout erbij? Hetzelfde over die lamp in Buizingen waarmee iedereen geobsedeerd lijkt te zijn: misschien was er helemaal niets meer te zien op dat sein. En dan? Hoeveel TBs hebben het hier niet al uitgelegd: bij gedoofd sein moet men stoppen.Adler schreef: Er mag dan wel een stroompanne geweest zijn, maar wie zegt er dat er ook geen signalisatieproblemen waren ?
...
En waarom zou ik Infrabel moeten geloven en het ASTB niet ?
...
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.
Ik zeg niet dat Infrabel niet probeert om de zaken beter voor te stellen dan ze zijn maar een vakbond is in het algemeen ook geen betrouwbare informatiebron. Ze zeggen nu dat vaststaat dat de TBs in Godinne geen fout gemaakt hebben. Argumenten? Geen enkel. Behalve mysterieuse signalisatiestoringen en ja naar het brede publiek toe klinkt dit heel gevaarlijk terwijl het zonder bijkomende argumenten een pure communicatiestrategie is. Beter de onderzoeksresultaten afwachten dus.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Welke onderzoeksresultaten ?EC 91 schreef:Beter de onderzoeksresultaten afwachten dus.
Uit het laatste rapport van het Onderzoeksorgaan voor Spoorwegongevallen blijkt duidelijk dat ze op alle mogelijke manieren worden tegengewerkt en hun alle toegang tot belangrijke documenten of getuigen wordt geweigerd. Het zal met dit ongeval wel niet anders zijn.
Van het gerecht moeten we ook niets verwachten want dat duurt minstens 10 jaar of verdwijnt in de doofpot.
Blijft dus nog over Infrabel of NMBS zelf die nooit een fout zullen toegeven.
Ik zie echt niet in welk belang een spoorwegvakbond er bij heeft om het publiek schrik aan te jagen door te gaan zeggen dat er gevaarlijke situaties zijn als er niets van aan is.EC 91 schreef: Argumenten? Geen enkel. Behalve mysterieuse signalisatiestoringen en ja naar het brede publiek toe klinkt dit heel gevaarlijk terwijl het zonder bijkomende argumenten een pure communicatiestrategie is.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Van deze reden werd ik enige tijd geleden officieus op de hoogte gebracht, nu staat het officieus in De Morgen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Volgens het artikel in Le Soir heeft die kabel de krokodil geraakt en zo de circuits beschadigd.Bibke schreef:Van deze reden werd ik enige tijd geleden officieus op de hoogte gebracht, nu staat het officieus in De Morgen.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... rein.dhtml
Dat treinstel zou nu in Kinkempois staan.
Tussen 2 mei, de dag dat dit gebeurde en 11 mei zijn er 6 tot 7 rapporten opgemaakt door treinbestuurders om die seinstoringen te melden.
In de nacht van 6 op 7 mei is een ploeg van Infrabel ter plaatse geweest maar heeft blijkbaar het probleem niet volledig hersteld.
Maar volgens Infrabel zal er wel weer niets aan de hand zijn zoals gewoonlijk.
Nee het is allemaal flauwekul als het ASTB zei dat er al een hele tijd seinstoringen waren daar, er was enkel maar een stroompanne in Dinant volgens Infrabel.
Het laatste woord is hier zeker nog niet over gezegd.
Laatst gewijzigd door Adler op 02 jun 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Als je 3000V op een krokodil zet kan er nog wel meer gebeuren denk ik.Jeroen schreef:Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Wat denk je van een relais dat op blijft en het sein groen laat tonen. (Al is het maar omdat de contacten blijven kleven.)Jeroen schreef:Hoe kan het dan gebeuren dat een sein toch groen blijft geven en niet het correcte seinbeeld?
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Dus één enkele relais in storing kan al voldoende zijn om een verkeerd seinbeeld te geven? Dat verbaast mij eerlijk gezegd wel... 

Re: Zwaar treinbotsing in Godinne om 11.45
Maar er staat ook dat het wel nog binnen de Europese normen viel én dat het van op 2 km perfect zichtbaar was. Je moet wel alles vertellen.Adler schreef:Na alles wat ik heb gelezen in het rapport van de ramp in Buizingen geloof ik eerlijk gezegd niets meer van wat Infrabel allemaal beweert.
Ook daar hebben ze bij hoog en bij laag volgehouden dat ze nooit iets abnormaal konden vinden aan het bewuste sein.
Terwijl nu uit het rapport blijkt dat ze al van dag 1 wisten dat er een probleem was met de spanning van de lampen die buiten hun eigen toleranties viel.