Re: Kiekjes van Wattman
Geplaatst: 03 mei 2021, 19:45
Mons, 7 juli 1979

Mijn eerste foto gemaakt op het Belgische spoorwegnet. Er was de inzet van enige digitale hulp- en schoonmaakmiddelen voor nodig om de na ruim 40 jaar verkleurde afdruk op te knappen en dit is het resultaat.
Als ik deze foto terugzie, dan komt de vraag bij mij op: wat beweegt iemand om met een 135 mm lens een trein langs het perron aan de schaduwzijde te maken? Een goede aanleiding om wat achtergrond te schetsen. Terug naar juli 1979.
Gewapend met het NS spoorboekje Buitenland (zomerdienst 1979), een overzichtsboekje met al het spoorwegmaterieel van de Benelux (stand 1977) en een Benelux Tourrail kaart gingen mijn vader en ik het Belgische spoorwegnet verkennen. In die tijd ontstond de ietwat merkwaardige traditie om met de eerste D-trein uit Den Haag HS (D1181 Amsterdam – Parijs) te vertrekken en (om kilometers te maken) door te rijden naar Mons als uitvalsbasis voor onze dagtochten. Iets wat we de ook de jaren daarna een paar keer zouden herhalen. En dit is wat we na aankomst te Mons (a 10:54 uur) zagen. De 2635 is gekoppeld aan de Semi-direct (v. 11:07 uur) naar Manage over Luttre-Pont-a-Celles, Marchienne-au-Pont, Charleroi, Luik, Liers. Rijdend via de lijnen 118 – 125 – 34. Vanzelfsprekend hebben we deze trein genomen. Waar we vervolgens uitgestapt zijn staat mij niet al te helder bij, wel de rit tussen Manage en Luttre waarbij de trein zoveel schokken kreeg te verwerken dat het wel leek of we elk moment konden ontsporen.
Het aardige van deze telelens foto is het kijkje op de spoorse activiteit in de achtergrond. De machinist hangt uit de loc en zo te zien is hij in gesprek met de stationschef. Het suggereert dat het materieel zojuist is gearriveerd en dat de 2635 vervolgens is bijgeplaatst. Maar hoe het er precies aan toe ging op die 7e juli staat mij echter niet meer bij.

Mijn eerste foto gemaakt op het Belgische spoorwegnet. Er was de inzet van enige digitale hulp- en schoonmaakmiddelen voor nodig om de na ruim 40 jaar verkleurde afdruk op te knappen en dit is het resultaat.
Als ik deze foto terugzie, dan komt de vraag bij mij op: wat beweegt iemand om met een 135 mm lens een trein langs het perron aan de schaduwzijde te maken? Een goede aanleiding om wat achtergrond te schetsen. Terug naar juli 1979.
Gewapend met het NS spoorboekje Buitenland (zomerdienst 1979), een overzichtsboekje met al het spoorwegmaterieel van de Benelux (stand 1977) en een Benelux Tourrail kaart gingen mijn vader en ik het Belgische spoorwegnet verkennen. In die tijd ontstond de ietwat merkwaardige traditie om met de eerste D-trein uit Den Haag HS (D1181 Amsterdam – Parijs) te vertrekken en (om kilometers te maken) door te rijden naar Mons als uitvalsbasis voor onze dagtochten. Iets wat we de ook de jaren daarna een paar keer zouden herhalen. En dit is wat we na aankomst te Mons (a 10:54 uur) zagen. De 2635 is gekoppeld aan de Semi-direct (v. 11:07 uur) naar Manage over Luttre-Pont-a-Celles, Marchienne-au-Pont, Charleroi, Luik, Liers. Rijdend via de lijnen 118 – 125 – 34. Vanzelfsprekend hebben we deze trein genomen. Waar we vervolgens uitgestapt zijn staat mij niet al te helder bij, wel de rit tussen Manage en Luttre waarbij de trein zoveel schokken kreeg te verwerken dat het wel leek of we elk moment konden ontsporen.
Het aardige van deze telelens foto is het kijkje op de spoorse activiteit in de achtergrond. De machinist hangt uit de loc en zo te zien is hij in gesprek met de stationschef. Het suggereert dat het materieel zojuist is gearriveerd en dat de 2635 vervolgens is bijgeplaatst. Maar hoe het er precies aan toe ging op die 7e juli staat mij echter niet meer bij.