Pagina 6 van 15

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 25 sep 2012, 10:09
door gysev
rvdborgt schreef:Is er nooit eens iemand die daar dan de politie bij haalt? Het zal denk ik niet zo lang meer duren of Infrabel krijgt door dat soort grapjes claims van andere vervoerders zoals Eurostar. Staken is eenn recht, maar het bezetten van een seinpost niet. Infrabel dient daar dus tegen op te treden. En als ze dat niet doen, dan kunnen ze claims verwachten.Groetjes,
Rian
Dat gebeurt nu al, vooral Crossrail is daar heel assertief in. Maar wat wil je, de meeste bazen hebben hun postje zelf te danken aan de vakbonden, dus die gaan de actievoerders zeker niet tegenhouden. Ik heb zelfs al geweten dat een seinhuis gesloten werd op bevel van de stationschef hoewel iedereen aanwezig was. Maar dan kon hij verkondigen dat de actie een "succes" was.

En al hou je de seinhuizen open, je kan nooit alles in de gaten houden. In het verleden heb ik het meegemaakt dat er stenen in de wissels werden gelegd en seinlampen werden uitgedraaid - omdat er volgens de militanten teveel werkwilligen waren. Net daarom ben ik voor het plan van Magnette: een volledig onafhankelijk Infrabel waar die opgefokte NMBS-bonden niets meer te zeggen hebben.

Staken is inderdaad een recht en dat moet verdedigd worden, maar met de beperking dat een conflict op één post niet leidt tot de blokkering van andere diensten die er niets mee te maken hebben. Concreet: De Lijn mag staken maar ze mogen de depots van de TEC of de MIVB niet ook blokkeren.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 25 sep 2012, 12:00
door Cipallieter
Ik lees net in 'De Standaard' dat zo'n 24 (!) werknemers van het NMBS-depot Antwerpen-Noord opnieuw een aantal sporen bezetten waardoor het treinverkeer in de haven van Antwerpen geblokkeerd is. Daardoor is zowel binnenkomend als buitengaand goederenspoorverkeer onmogelijk. Het zou gaan om dezelfde personen die gisteren ook al het treinverkeer hinderden.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 25 sep 2012, 12:25
door pietje
gysev schreef: Staken is inderdaad een recht en dat moet verdedigd worden, maar met de beperking dat een conflict op één post niet leidt tot de blokkering van andere diensten die er niets mee te maken hebben. Concreet: De Lijn mag staken maar ze mogen de depots van de TEC of de MIVB niet ook blokkeren.
Staken is inderdaad een recht, maar bij de NMBS wordt het eerder sabotage, en dat is een misdrijf dat niets met staken te maken heeft.
Zelfs een bedrijfsblokkade hoort niet onder het stakingsrecht en kan dus ten allen tijde door de rechter verboden worden, wat ook regelmatig gebeurt.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 25 sep 2012, 15:44
door FLV-FGSP
Het irritante is dat de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben, ze kunnen dus niet voor de rechter worden gesleept.

Overigens zijn de meest recente sociale verkiezingen in de spoorgroep van 1947.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 25 sep 2012, 23:57
door rvdborgt
pietje schreef:
gysev schreef:Staken is inderdaad een recht en dat moet verdedigd worden, maar met de beperking dat een conflict op één post niet leidt tot de blokkering van andere diensten die er niets mee te maken hebben. Concreet: De Lijn mag staken maar ze mogen de depots van de TEC of de MIVB niet ook blokkeren.
Staken is inderdaad een recht, maar bij de NMBS wordt het eerder sabotage, en dat is een misdrijf dat niets met staken te maken heeft.
Zelfs een bedrijfsblokkade hoort niet onder het stakingsrecht en kan dus ten allen tijde door de rechter verboden worden, wat ook regelmatig gebeurt.
Behalve dus bij de NMBS of Infrabel.

Groetjes,
Rian

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 10:55
door Retard
Hoe staan het OVS, het ACLVB en het ASTB eigenlijk tegenover de staking? Want die hoor je niet in dit debat.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 11:08
door Retard
Ik heb het al gevonden:

De OVS steunt de actie van woensdag 3 oktober. De staking gaat door van dinsdag 2 oktober 22u00 tot woensdag 3 oktober 22u00 of einde prestatie.

WAAROM?

q INFRABEL krijgt meer en meer macht (en geld) terwijl de NMBS de restjes krijgt. Voor de OVS is dit al een eerste stap richting privatisering.

q Twee bedrijven is dit nog een garantie voor de eenheid van het statuut of gaat ieder bedrijf zijn eigen statuut maken met eigen arbeidsvoorwaarden?
q Ieder bedrijf werft zijn eigen personeel aan dus geen mogelijkheid meer om overplaatsing te vragen naar het andere bedrijf.
q Wat met de verdeling van de enorme schuldenberg? Wie gaat hier voor opdraaien?
q 1 bedrijf met 1 CEO = geen rivaliteit meer onderling = betere communicatie = betere dienstverlening naar de reizigers.



Dit alles in overweging genomen en wetende dat voor het nieuwe treinaanbod in december 2012 een hele reeks treinen (vooral de eerste en laatste) worden afgeschaft vrezen wij voor de toekomst van ons bedrijf en de dienstverlening naar de reizigers toe.


CEO Descheemaecker doet aan hielenlikkerij.

In onze Vlaamse taal gebruikt men de term “gatlikkerij” maar wij willen het proper houden. Alles heeft te maken met een interview van donderdag 23 augustus in het TV-programma TERZAKE. CEO Descheemaecker zat er geflankeerd met een kopstuk van één der EO over wie wij geen woorden wensen te verspillen.

Toen de moderator de vraag stelde of de stakingen bij het spoor geen aandeel hadden in de schuldenberg die volgend jaar, volgens degenen die het kunnen weten, zal oplopen tot 4 miljard Euro, werd dit afgewimpeld door dhr Descheemaecker.

Hij zei letterlijk het volgende:

“De EO, ACV Transcom en ACOD, hebben altijd samen met het management geprobeerd op een verstandige manier met een stakingsdreiging om te gaan. Dat is niet altijd gelukt ook omdat ze soms geconfronteerd worden met corporatistische bewegingen. Dat is niet leuk. Als 10,15 of 20 mensen 5000 of 10.000 reizigers gijzelen is dat niet leuk”.

Hallucinant en laf als iedereen weet hoeveel acties het afgelopen jaar werden opgezet door de EO waaronder het merendeel wilde stakingen. Dat een CEO zich leent tot dergelijke muilentrekkerij tart elke verbeelding. Hij zat er zowaar de EO op te hemelen wat zijn buurman deed glunderen.

Voor CEO Descheemaecker telt de NMBS-GROEP slechts twee effectieve vakbonden en de anderen zijn te verwaarlozen “corporatisten”. Misschien niet slecht dat dhr Descheemaecker nog maar eens zijn ware aard heeft blootgelegd en het personeel er kennis kan van nemen.


Kernkabinet van 15 juni 2012.

15 juni laatstleden heeft de minister van Overheidsbedrijven het herstructureringsschema van de NMBS-Groep voorgesteld.

Het Kernkabinet heeft gekozen voor het model met de 2 entiteiten en dit ziet er uit als volgt :


INFRABEL

In de onveranderde perimeter in vergelijking met de huidige situatie:

o is de Infrastructuurbeheerder (I.B.);
o is een autonoom overheidsbedrijf (n.v. van publiek recht) in handen van de Staat;
o behoudt haar activa zoals vandaag bepaald;
o beschikt over een Raad van Bestuur bestaande uit leden aangewezen door een in Ministerraad overlegd Koninklijk Besluit, rekening houdend met de vertegenwoordiging van de Gewesten zoals voorzien in

het Regeerakkoord;

o behoudt de activiteiten die nodig zijn voor het normaal functioneren van een bedrijf, namelijk, niet exhaustief: het aankoopbeheer, de administratie, het personeelsbeheer (aanwerving, promoties enz.),
financieel beheer, het beheer van administratieve gebouwen, beheer van de logistiek en de stocks, de
communicatie, de juridische zaken, de bedrijfsstrategie enz.
o behoudt de coördinatie van de ICT-strategie en het veiligheidsbeleid van de ICT-systemen;
o behoudt de Essentiële Taken en termen beslissingname over:
· de verdeling van de spoorwegtrajecten, met inbegrip van de definitie en de evaluatie van de
beschikbaarheid, en de toekenning van individuele spoorwegtrajecten,
· de tarifering van de infrastructuur,
o behoudt het beheer van het treinverkeer;
o behoudt de aanleg, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de spoorweginfrastructuur met inbegrip van onder andere, de signalisatie, het spoor, de bruggen, elektrificatie enz;
o behoudt het beheer van de onbewaakte stopplaatsen.

In de nieuwe perimeter in vergelijking met de huidige situatie:
o herneemt de aanleg, beheer, onderhoud en uitbating van de stations die zich vandaag binnen de
NMBS-Holding en de NMBS bevinden;
· herneemt het personeel en de verbonden activa
o herneemt de operaties op de perrons, vandaag binnen de NMBS;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o ontwikkelt een grotere openheid in termen van toegang tot informatie over het treinverkeer met als
doel de nodige investeringen te beperken in de dispatchings van de Spoorwegondernemingen;
o herneemt het beheer van het onroerend goed dat zich nu binnen de NMBS-Holding bevindt en dat
binnen de perimeter van de I.B. valt;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt de activiteiten verbonden aan het beheer van de Districten van de NMBS-Holding;
· herneemt het personeel en de verbonden activa behalve het deel beheer van het onroerend
goed dat aan de NMBS toekomt;

o herneemt de activiteiten aan de veiligheid van de personen in de stations, de treinen en andere openbare ruimtes van het spoorweggebied die zich nu binnen de NMBS-holding bevinden;
. herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt een deel van de activiteiten van de dienst Veiligheid en Milieu behalve de dienst CPS
(Corporate Prevention Sevices) van arbeidsgeneeskunde van de NMBS-Holding;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt de ICT-activiteiten van telecommunicatie en informatisering die zich vandaag binnen de NMBS-Holding bevinden, en ook dochterondernemingen gespecialiseerd in ICT;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
· in functie van het type ICT-activiteiten buiten de NMBS-Groep, zal er een rationalisering van deze activiteiten plaatsvinden om het dubbel werk te doen verdwijnen;
o herneemt de diensten verbonden met de Freight Services, met inbegrip van de activiteit van de rangeerstations die zich nu binnen de NMBS bevinden en de terminals die zich nu binnen de dochterondernemingen van B-Logistics bevinden;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt een deel van de activiteiten van de financiële, juridische, audit-, aankoops- en communicatiedienst
van de NMBS-Holding;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o behoudt niet de activiteiten verbonden met de arbitrage van stiptheids- en capaciteitsproblemen;
· het is de versterkte Regulator die er verantwoordelijk voor wordt;

NMBS

In de onveranderde perimeter in vergelijking met de huidige situatie:
o is de Spoorwegonderneming (S.O.);
o is een autonoom overheidsbedrijf (n.v. van publiek recht) in handen van de Staat;
o behoudt haar activa zoals ze vandaag bepaald zijn;
o beschikt over een Raad van Bestuur bestaande uit leden aangewezen door een in Ministerraad overlegd Koninklijk Besluit, rekening houdend met de vertegenwoordiging van de Gewesten zoals voorzien in het Regeerakkoord;
o behoudt de activiteiten die nodig zijn voor het normaal functioneren van een bedrijf, namelijk, niet exhaustief: het aankoopbeheer, de administratie, het personeelsbeheer (aanwerving, promoties enz.), financieel beheer, het beheer van administratieve gebouwen, beheer van de logistiek en de stocks, de communicatie, de juridische zaken, de bedrijfsstrategie enz.
o behoudt de coördinatie van de ICT-strategie en het veiligheidsbeleid van de ICT-systemen;
o behoudt de verkoopsactiviteiten (kaartenverkoop, verkoop, enz.) ;
o behoudt de activiteit van internationaal personenvervoer;
o behoudt de activiteit van binnenlands personenvervoer;
o behoudt de activiteit van goederenvervoer via haar dochteronderneming B-Logistics;
o behoudt de activiteit van onderhoud van het rollend materieel;

In de nieuwe perimeter in vergelijking met de huidige situatie:

o herneemt het beheer van het onroerend goed dat zich nu binnen de NMBS-Holding bevindt en dat binnen de perimeter van de I.B. valt;
. herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt de activiteiten verbonden aan het beheer van de onroerende goederen van de Districten van de NMBS-Holding;
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o herneemt een deel van de activiteiten van de financiële, juridische, audit-, aankoops- en communicatiedienst van de NMBS-Holding
· herneemt het personeel en de verbonden activa;
o richt een nieuwe dienst op die activiteiten omvat die verbonden zijn aan het beheer van de uitbating van het GEN en die bestuurd wordt door een GEN-Comité waarin de Gewesten en het federale niveau zullen worden vertegenwoordigd;

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 13:08
door dentheo
Retard schreef: q Wat met de verdeling van de enorme schuldenberg? Wie gaat hier voor opdraaien?
Beetje domme vraag...

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 13:35
door Steven
dentheo schreef:
Retard schreef: q Wat met de verdeling van de enorme schuldenberg? Wie gaat hier voor opdraaien?
Beetje domme vraag...
Zo dom is dat toch niet. De keuze bestaat er in om alles aan Infrabel of NMBS te geven of de schulden te splitsen en zo ja wie krijgt dan welk deel van de schulden.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 13:39
door Retard
Steven schreef:
dentheo schreef:
Retard schreef: q Wat met de verdeling van de enorme schuldenberg? Wie gaat hier voor opdraaien?
Beetje domme vraag...
Zo dom is dat toch niet. De keuze bestaat er in om alles aan Infrabel of NMBS te geven of de schulden te splitsen en zo ja wie krijgt dan welk deel van de schulden.
Dat Infrabel maar alles krijgt, zo kan de NMBS met een propere lei beginnen :D

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 13:50
door dentheo
Steven schreef:
dentheo schreef:
Retard schreef: q Wat met de verdeling van de enorme schuldenberg? Wie gaat hier voor opdraaien?
Beetje domme vraag...
Zo dom is dat toch niet. De keuze bestaat er in om alles aan Infrabel of NMBS te geven of de schulden te splitsen en zo ja wie krijgt dan welk deel van de schulden.
Wie de schuld zal betalen is toch zeer duidelijk, waar ze zit is bijna onbelangrijk.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 16:53
door groentje
Het is zowat het enige probleem dat de opdoeking van de Holding nochtans tegenhoudt. Zowel bij Infrabel als bij NMBS zou die schuldenberg zo hard wegen op de dagelijkse werking, dat er haast geen alternatieven meer zijn dan opdoeken of afslanken, zonder dat er een serieuze zak met geld vanuit de overheid zou komen. Maar niet alleen zit die zelf niet in de slappe was, het is maar de vraag in welke mate dat door Europa zou aanvaard worden.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 17:49
door overweg13
Vanmorgen ging het in de radio trouwens even over de positie van de NMBS in een ranglijst van Europese spoorwegmaatschappijen, meer bepaald over de efficiëntie waarmee die spoorwegmaatschappijen omgaan met de ontvangen dotaties. België scoort een zeer middelmatige elfde plaats, al beweerde Marc Descheemaeker dat dit vooral lag aan Logistics.
Een conclusie die alvast ingaat tegen wat de vakbonden nu beweren, die te onthouden valt: die efficiëntie heeft in wezen weinig of niets te maken met de structuur van de spoorwegmaatschappijen.
Het programma: op radio één vanmorgen in het programma van Annemie Peeters tussen 7 en 9, met Rik van Cauwelaert als gastpresentator. Die kon je nog niet niet horen koken trouwens toen hij het had over de weg die Knack nu inslaat met Oosterwaal als nieuwe hoofdredacteur.

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 18:15
door Ofyles2
Een domme vraag van mijn kant: Kunnen we vergelijkingen trekken tussen de Belgische en de Italiaanse spoorwegen qua prijs/kwaliteit, solvabiliteit en personeelsproblemen?

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Geplaatst: 29 sep 2012, 18:24
door overweg13
Ofyles2 schreef:Een domme vraag van mijn kant: Kunnen we vergelijkingen trekken tussen de Belgische en de Italiaanse spoorwegen qua prijs/kwaliteit, solvabiliteit en personeelsproblemen?
Er zijn geen domme vragen. Het lijkt een studie te zijn die door de mazen van onze krantennetten geglipt is, maar er was wel degelijk sprake van bepaalde normen die als maatstaf dienden, en waarmee vergelijking dus mogelijk was. Zie o.a. http://www.vandaag.be/binnenland/105628 ... udie-.html .