Pagina 6 van 28

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 19:10
door trainspotterstef
Hoe ga je dat kunnen herken die aangepaste M6 voor over de lijn 2 te crossen
En wat moet er zo verbouwd worden

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 21:18
door Steve
En ook: waar zullen die M6 weggehaald worden...

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 22:15
door overweg13
Steve schreef:En ook: waar zullen die M6 weggehaald worden...
Een gokje: enkele verbindingen waar nu de hele dag door M6'en rijden, kunnen overdag met vrijgekomen I11 rijden, en hun M6'en ruilen. Toegegeven, dit klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het is.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 22:29
door Steve
overweg13 schreef:
Steve schreef:En ook: waar zullen die M6 weggehaald worden...
Een gokje: enkele verbindingen waar nu de hele dag door M6'en rijden, kunnen overdag met vrijgekomen I11 rijden, en hun M6'en ruilen. Toegegeven, dit klinkt waarschijnlijk eenvoudiger dan het is.
Maar dan zul je die M6 ook in de spits niet langer hebben op die verbindingen. Ik denk niet dat er veel M6 rondrijden op treinparen die louter rustige treinen doen en de grote spitsbewegingen vermijden.

Ik heb zo'n voorgevoel dat de IR-l, een aantal treinen IC-L (de M6-inzet is daar nogal speciaal te noemen), misschien ook een IR-j of IC-F wel eens minder of geen M6 meer te zien zullen krijgen. En misschien nog wel meer dan dat: ik denk dat je minstens stammen van 9 of 10 M6'en nodig zult hebben op de IC-A, en door z'n lengte (zelfs al is het maar tot Verviers) heb je ook heel wat van die stammen nodig.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 22:39
door overweg13
Vandaar dat ik zei, dat het eenvoudiger klinkt dan het is. Maar ik dacht bepaald aan de IC Gent - Genk, die overdag wel wat overgeproportioneerd is, en waar I11'en de taak best zouden aankunnen. Maar hoe je dat concreet moet uitwerken, is wat anders. Ik kan me voorstellen dat de allervroegste IC's geen M6'en nodig hebben, en zo spaar je misschien al enkele rijtuigen uit, die je dan op de IC Oostende - Eupen in kunt zetten.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 18 mei 2013, 22:49
door Steve
overweg13 schreef:Vandaar dat ik zei, dat het eenvoudiger klinkt dan het is. Maar ik dacht bepaald aan de IC Gent - Genk, die overdag wel wat overgeproportioneerd is, en waar I11'en de taak best zouden aankunnen. Maar hoe je dat concreet moet uitwerken, is wat anders. Ik kan me voorstellen dat de allervroegste IC's geen M6'en nodig hebben, en zo spaar je misschien al enkele rijtuigen uit, die je dan op de IC Oostende - Eupen in kunt zetten.
Ja maar, als het de bedoeling is om ze op de spits nog steeds op die IC-K te laten, kun je ze dan ook maar enkel op even vroege IC-A's zetten (met bovendien nog eens lege kilometers om ze bij het begin van de spits toch op de IC-K te krijgen). De eerste uit Genk vertrekt uit 5.15 u (wat inderdaad aardig vroeg is), maar de terugrit uit Gent vertrekt om 8.08 u, absolute hyperspits dus. Idem voor de andere richting.

Wetend dat vrijwel al het beschikbare materieel tijdens de spits al uitrijdt, vrees ik dat er gewoon geen mogelijkheden zijn om M6 ergens terug te trekken zonder dat dit tijdens de spits pijn zal doen. Daarom kijk ik vooral uit naar M6 die in verhouding vrij beperkt gebruikt worden (buiten de bovengenoemde vaste verbindingen bijvoorbeeld ook een aantal P's waar de M6 slechts een heen-en-terugrit doen).

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 00:31
door Retard
Kunnen er geen M6'sen door M5'en vervangen worden en dan de M5 door I11'en vervangen? Die M5'en zitten toch niet allemaal vol in de spits?

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 13:07
door TrainzDr3ver
Inderdaad, ik vind nu dat die M5'en gemoderniseerd zijn deze meer diensten verdienen ipv 1 IR en een paar P-treinen, zet die vanaf 2014 in op de treinen waarvan ze de M6 nodig kunnen hebben op de L2.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 13:24
door msts.be
FLV-FGSP schreef:P-treinen zijn er niet op L2.
En die P-trein dan naar Gouvy met dromedaris-samenstelling ? Of ja, da's al een aantal jaar geleden, nu rijdt die met AM96..

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 13:36
door overweg13
msts.be schreef:
FLV-FGSP schreef:P-treinen zijn er niet op L2.
En die P-trein dan naar Gouvy met dromedaris-samenstelling ? Of ja, da's al een aantal jaar geleden, nu rijdt die met AM96..
Nee, die rijdt nog altijd met reeks 18 + I11. In het spôorboekje, oh, onuitputtelijke bron van informatie, staat die onder nummer 467 Brussel-Zuid - Gouvy. Eigenlijk is het dus een verlenfde IC O.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 14:20
door Steven
het is een IC 0 met alternatieve eindbestemming ipv naar Visé gaat die naat Gouvy, tijdens de ochtend doet men hetzelfde in de omgekeerde richting.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 15:00
door 260689
Steven schreef:het is een IC 0 met alternatieve eindbestemming ipv naar Visé gaat die naat Gouvy, tijdens de ochtend doet men hetzelfde in de omgekeerde richting.
M6 is toegelaten op L42 tot Gouvy, tot over een jaar of 5 hebben ze daar testen gedaan met 3 M6-en en een T15. Dit om te testen hoe de rijtuigen reageerde op 25KV.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 15:22
door Steven
En wat heeft dat te maken met mijn uitspraak? Ik vermeld gewoon de alternatieve eindbestemming van een type trein die voorkomt, staat compleet los van de M6.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 15:25
door 260689
Steven schreef:En wat heeft dat te maken met mijn uitspraak? Ik vermeld gewoon de alternatieve eindbestemming van een type trein die voorkomt, staat compleet los van de M6.
Omdat het gaat over die alternatieve bestemming. Waar je op L37 niet mag rijden verlopig met M6, mag het wel op L42 wat er voor kan zorgen dat die verbinding over het gehele traject met M6 kan laten rijden.

Re: Testritten M6 op de lijn 2

Geplaatst: 19 mei 2013, 15:40
door Steven
Maar de IC - O heeft veel minder nood aan M6 dan de IC A, dus dat is ook wat nutteloos. Zeker op het stuk tussen Luik en Gouvy is die M6 overbodig.