Pagina 6 van 10
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 07:45
door K V B
Steven schreef:
Over die sporen moet dan ook nog is cargo wat je niet mag vergeten. Het systeem zoals het nu loopt op L25 en L27 zit aan zijn beperkingen. Mede door de kruisingen aan vertakking Lint voor treinen van/naar Lier. Tussen Mechelen en Antwerpen rijden 3 IC treinen, 3 IR treinen, soms zijn er dan nog een Thalys en/of Benelux bij. Dat maakt op zijn max 8 treinen per uur waarbij er sommige in nekkerspoel en andere dan weer in Mortsel stoppen waardoor de gemiddelde snelheid tussen die stations niet altijd op elkaar is afgestemd.
Dit was de opsomming voor L25.
Op L27 heeft men twee stoptreinen en een IR trein aangevuld met capaciteit voor cargotreinen.
Beide lijnen zijn dus niet bij benadering vol. Tenminste als ik vergelijk met lijnen op andere netten die men ook niet als "vol" beschouwd.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 09:23
door Steven
Ze zitten vol omdat zowel infrabel als NMBS ook nog is ruime rijpaden geven aan een aantal van die treinen waardoor er weinig ruimte overblijft voor andere rijpaden. Dit alles om het fameuze vertragingscijfer weg te werken.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:29
door Shrek
Steven schreef:Maar Brussel noord is een veel logischer overstapstation dan Brussel centraal. Verkorting reistijd en heel belangrijk is ook dat Brussel centraal nu al verzadigd is met reizigers. Veel meer dan dat Brussel noord dat is.
Jamaar mijn punt was net dat er in Brussel Noord of Centraal bijna niet overgestapt zal worden, als dat in de luchthaven (voor het oosten), Antwerpen (voor het westen) of Brussel-Zuid (voor het zuiden) beter kan.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:36
door Steven
Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan. In tegendeel je bied ze een slechter service door enkel in Brussel Zuid de opties naar Regio Aalst, Denderleeuw, Dendermonde aan te bieden. Net die regio die het meeste nood heeft aan een aantrekkelijk aanbod. Net dat wat een GEN ook zou moeten doen. Maar op al die vlakken slaagt de spoorweg niet tot amper. Dan verschieten de meeste hier dat de Brusselse ring vol zit. Niet zozeer met mensen die van ver komen maar eerder de mensen die dicht bij Brussel wonen springen het snelste in de auto. Als je ze daar al niet in de trein krijgt dan zullen ze die trein naar Den Haag evenmin nemen.
Brussel Noord heeft altijd de grote functie van overstapstation gehad, zelfs Schaarbeek zou nog een oplossing kunnen bieden in heel dit verhaal (ook hier laat men kansen liggen).
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:37
door Steve
Steven schreef:Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan.
En de al bijna even dichtbevolkte zone tussen Brussel en Leuven ook niet, net zoals de as Brussel - Namen - Luxemburg zolang er geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven is.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:47
door Shrek
Steve schreef:Steven schreef:Voor het Westen bedoel je dus alles wat voorbij Gent ligt. Maar de dichtbevolkte zone tussen Gent en Brussel heeft daar niets tot weinig aan.
En de al bijna even dichtbevolkte zone tussen Brussel en Leuven ook niet, net zoals de as Brussel - Namen - Luxemburg zolang er geen rechtstreekse verbinding met de luchthaven is.
De Nederlanders gaan er volgens mij wel vanuit dat die er tegen dan ligt. Momenteel is het gepland voor december 2014 dacht ik.
En wat die dichtbevolkte gebieden betreft: die hebben inderdaad niet zo'n goede verbinding, maar dat interesseert de hollanders echt niet hoor. Zij willen luchthavens, europese instellingen, universiteiten, toeristische centra,... makkelijk bereikbaar maken vanuit nederland.
Als het een 100% nederlandse trein wordt kan je het hen ook niet kwalijk nemen dat ze niet aan belgische noden denken. Dat moet de NMBS doen, niet stad Den Haag.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 14:53
door Steven
Maar de Belgische toerist maakt misschien voor de rest wel de grootste groep uit van het aantal bezoekers, dat negeren is raar. Nu ja verbaast mij zelfs niet, heb hier docureeksen liggen waarbij de Nederlandse presentator vrolijk doorgaat over het onder de grond gelegen spartaans station Brussel Midi.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 16:01
door wbrm
International Railway Journal heeft het over 8 Stadler Flirt 3 van zes rijtuigen.
Jammer van de (lange) homologatie procedure in BE en NL, maar dat was toch bijna onvermijdelijk als ze met (nieuwe) stellen wilden rijden. Uiteindelijk een goed keuze lijkt mij.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 16:03
door wattman
Steven schreef:Brussel Midi.
Brussel Midi is ook een mooie. Ik ken alleen Brussel Zuid / Bruxelles Midi.
(sorry, maar ik zie steeds vaker Bussel Midi op internet voorbij komen...

Bruxelles Zuid nog niet.

)
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 16:27
door Steven
wattman schreef:Steven schreef:Brussel Midi.
Brussel Midi is ook een mooie. Ik ken alleen Brussel Zuid / Bruxelles Midi.
(sorry, maar ik zie steeds vaker Bussel Midi op internet voorbij komen...

Bruxelles Zuid nog niet.

)
Ik weet dat dit fout is, maar het is zoals het te horen is bij de docureeks over treinen in België ingesproken door een Nederlander. Ik ging plat van het lachen bij dat deel van de film.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 22 jun 2013, 16:46
door wattman
Ik verwachtte al dat het een fout is in die documentaire. Kennelijk vindt men in Nederland dat "midi" leuker of zo. Beetje onzorgvuldig

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 23 jun 2013, 13:16
door rvdborgt
wattman schreef:Ik verwachtte al dat het een fout is in die documentaire. Kennelijk vindt men in Nederland dat "midi" leuker of zo. Beetje onzorgvuldig

Je moet dat niet veralgemeniseren. De programmamaker wist waarschijnlijk niet beter. verder zal de verwarring rond Zuid en Midi blijven bestaan zo lang "Midi" in de Franse naam blijft.
Groetjes,
Rian
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 23 jun 2013, 16:41
door kika
Ook in het oosten wordt meestal Brüssel Midi gezegd i.p.v. Südbahnhof, ook door personeel op Thalys en ICE. En genoeg Franstaligen die in een Nederlands gesprek iets zeggen als: 'dan moet je uitstappen in de Midi en van daar nog 5 minuutjes te voet.' Allemaal geen drama wat mij betreft.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 23 jun 2013, 16:46
door Steven
Ik denk dat er een aantal mensen mij verkeerd begrepen hebben. De film die ik heb liggen bevat een grovere fout dan enkel midi zeggen ipv zuid. Volgens die reportage heb je
Brussel noord
Brussel midi
Brussel zuid.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Geplaatst: 23 jun 2013, 16:53
door AlexNL
Midi klinkt als 'midden', dat zal er wel iets mee te maken hebben
