In heel wat landen blijkt het prima mogelijk veilig treinverkeer te organiseren zonder treinbegeleiders. Wat is er zo verschillend aan de Belg dat dat in België niet zou kunnen?Bart schreef:In België moet elke trein voorzien zijn van een treinbegeleider.K V B schreef:Mischien moet de NMBS gewoon een aantal treinbegeleiders tot machinist omscholen, en stoptreinen ook met eenmansbediening doen.K V B schreef:
Staat zelfs zo in het staatsblad.
Omdat die instaat voor de veiligheid van de reizigers op de trein.
Dus deze regel zullen ze (gelukkig maar) nooit veranderen.
NMBS zoekt 1.500 werknemers (maar vindt ze niet)
Ik snap jullie toch niet zeK V B schreef:Bart schreef:K V B schreef: quote]
In heel wat landen blijkt het prima mogelijk veilig treinverkeer te organiseren zonder treinbegeleiders. Wat is er zo verschillend aan de Belg dat dat in België niet zou kunnen?

Zouden jullie graag je job zien verdwijnen???
seingevers kunnen ze ook afschaffen, als ze een systeem uitoefenen dat het allemaal computer gestuurd kan gebeuren. Zijn treinbestuurders nog wel nodig??? Wie weet kan die trein wel uit zich zelf rijden.
Bart, als je die mensen omschoolt, hoeven ze niet op straat te belanden. Controle zal trouwens nog altijd nodig blijven in België, dus niet alle conducteurs zullen hun job verliezen, hé?
Maar je moet je eens afvragen hoe het komt, dat in een land als Zwitserland (maar ook in delen van Duitsland, Nederland, Oostenrijk) de spoorwegen met veel minder personeel een dienstverlening op poten kunnen zetten waar de NMBS nog iets van kan leren. Nee, ik wil geen treinbegeleiders op straat zetten, en zeker op langere trajecten is een conducteur nodig. Maar op korte afstand, zoals op de meeste CR-treinen, is de kans toch klein dat je wordt gecontroleerd. Wat voor nut heeft het dan om per se een conducteur op die trein te hebben, als de functie van boordchef bijvoorbeeld ook door de bestuurder kan worden overgenomen?
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Sprinters al zijn uitgerust om met eenmansbediening te rijden, hé?
Als daardoor nieuwe lijnen kunnen worden bediend, lijkt het me zelfs nog beter voor de werkgelegenheid ook.
Maar je moet je eens afvragen hoe het komt, dat in een land als Zwitserland (maar ook in delen van Duitsland, Nederland, Oostenrijk) de spoorwegen met veel minder personeel een dienstverlening op poten kunnen zetten waar de NMBS nog iets van kan leren. Nee, ik wil geen treinbegeleiders op straat zetten, en zeker op langere trajecten is een conducteur nodig. Maar op korte afstand, zoals op de meeste CR-treinen, is de kans toch klein dat je wordt gecontroleerd. Wat voor nut heeft het dan om per se een conducteur op die trein te hebben, als de functie van boordchef bijvoorbeeld ook door de bestuurder kan worden overgenomen?
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Sprinters al zijn uitgerust om met eenmansbediening te rijden, hé?
Als daardoor nieuwe lijnen kunnen worden bediend, lijkt het me zelfs nog beter voor de werkgelegenheid ook.
Waarom zouden daar nieuwe lijnen kunnen door worden bediend ?groentje schreef:Bart, als je die mensen omschoolt, hoeven ze niet op straat te belanden. Controle zal trouwens nog altijd nodig blijven in België, dus niet alle conducteurs zullen hun job verliezen, hé?
Maar je moet je eens afvragen hoe het komt, dat in een land als Zwitserland (maar ook in delen van Duitsland, Nederland, Oostenrijk) de spoorwegen met veel minder personeel een dienstverlening op poten kunnen zetten waar de NMBS nog iets van kan leren. Nee, ik wil geen treinbegeleiders op straat zetten, en zeker op langere trajecten is een conducteur nodig. Maar op korte afstand, zoals op de meeste CR-treinen, is de kans toch klein dat je wordt gecontroleerd. Wat voor nut heeft het dan om per se een conducteur op die trein te hebben, als de functie van boordchef bijvoorbeeld ook door de bestuurder kan worden overgenomen?
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Sprinters al zijn uitgerust om met eenmansbediening te rijden, hé?
Als daardoor nieuwe lijnen kunnen worden bediend, lijkt het me zelfs nog beter voor de werkgelegenheid ook.
Lijnen die een tbg-allergie hebben of zo

Treinbestuurder is nu al boordchef op HKM maar heb nog nooit lastige container gezien...
Hoor v verschillende mensen rond mij dat zij bv op traject Bugge-Brussel geen controle krijgen..tja...met alle respect voor de treinbegeleiders die hun werk wel naar behoren doen maar ze zijn nie bepaald in de meerderheid...
Ik ben het daar absoluut niet mee eens.groentje schreef: Maar op korte afstand, zoals op de meeste CR-treinen, is de kans toch klein dat je wordt gecontroleerd. Wat voor nut heeft het dan om per se een conducteur op die trein te hebben, als de functie van boordchef bijvoorbeeld ook door de bestuurder kan worden overgenomen?
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Sprinters al zijn uitgerust om met eenmansbediening te rijden, hé?
Als daardoor nieuwe lijnen kunnen worden bediend, lijkt het me zelfs nog beter voor de werkgelegenheid ook.
Een treinbegeleid(st)er is nog steeds het informatiebord voor de reizigers.
In kleine stations kunnen de reizigers geen info vragen, over eventuele aansluitingen of over info van tickets. Of als er een reiziger onwel wordt op de trein... Wat dan?? Want dit kan ook gebeuren op een cr trein ze

* De sprinters zijn idd uitgerust met een eemansbediening. Maar wat met de stopplaatsen die in een bocht liggen? Dan ben je er niet veel mee ze met je spiegel

Laatst gewijzigd door Bart op 23 sep 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Een eenmansbediening is goedkoper. Heel wat lijnen zijn indertijd gesloten, omdat de exploitatie te duur was voor het (te beperkte) aantal reizigers. Door de prijs te drukken met eenmansbediening, leg je de lat lager om een lijn betaalbaar te bedienen.
Voorbeelden in NL: de Syntuslijnen waren zo goed als opgegeven door NS, maar worden nu door Syntus (maar ook op soortgelijke baanvakken door andere vervoerders) met eenmansbediening bereden, aan een hoge frequentie, en die lijnen zijn zowaar een succes geworden.
Ook hier lijkt me dat mogelijk op verbindingen als Aalst-Burst, tijdens de daluren op de meeste CR-verbindingen, eventueel een hernieuwde dienst op Gent-Terneuzen (als het mag van Infrabel, natuurlijk).
Voorbeelden in NL: de Syntuslijnen waren zo goed als opgegeven door NS, maar worden nu door Syntus (maar ook op soortgelijke baanvakken door andere vervoerders) met eenmansbediening bereden, aan een hoge frequentie, en die lijnen zijn zowaar een succes geworden.
Ook hier lijkt me dat mogelijk op verbindingen als Aalst-Burst, tijdens de daluren op de meeste CR-verbindingen, eventueel een hernieuwde dienst op Gent-Terneuzen (als het mag van Infrabel, natuurlijk).
Een treinbegeleider is nuttig. Maar voor de controle kan men ook werken met vliegende brigades, informatie hoort gewoon altijd goed te zijn op de stations, niet alleen als er toevallig eens een trein stilstaat, en als er bijvoorbeeld maar 1 stelletje is, kan de treinbestuurder ook wel zien als er iets aan de hand is.
Syntus heeft dus wel treinbegeleiders, als ze een trein inleggen die langer is dan pakweg 2 rijtuigen. Met max. 2 rijtuigen gaan ze ervan uit dat de treinbestuurder het ook kan. En dat klopt nog, ook.
Syntus heeft dus wel treinbegeleiders, als ze een trein inleggen die langer is dan pakweg 2 rijtuigen. Met max. 2 rijtuigen gaan ze ervan uit dat de treinbestuurder het ook kan. En dat klopt nog, ook.
Neem nu het traject Brussel - Brugge met 12 I 11'en. En in het derde rijtuig zijn er 3 C 170'en op te stellen,met uiteenlopende discussies,en dan het vierde rijtuig,aansluitingsinformatie. Het vijfde rijtuig duurt het eeuwen voordat iedereen zijn vervoersbewijs bovenhaalt,en rijtuig zit vol. Dan zijn er nog 7 rijtuigen. Nog maar te zwijgen met de orientatie van de pakwagen,dat er voor elke fiets nog naar voor dient gegaan te worden. Dus ipv lukraak te zeggen dat elke treinbegeleider zijn krant leest ipv controle uit te voeren,gelieve ook eens rekening te houden met de samenstellingen alsook het gedrag van de reizigers...
Antwerpen Centraal - Oostende met 9 I 11'en,of 3 x dmt...In Beveren Waas,Sint Niklaas en Gent Dampoort moet de positie zo zijn dat de ganse trein overschouwd kan worden,
. Nog maar te zwijgen van 8 M6'en vanuit Charleroi Sud naar Antwerpen Zuid,waar de perrons kaarsrecht liggen (buiten Vilvoorde en Antwerpen Berchem),maar waar er wel 16 verdiepingen zijn en eventueel fietsen meemoeten,laat staan de discussies die in elk rijtuig plaatsvinden....En zo zijn er zoveel samenstellingen die het gewoon niet toelaten van gans de trein te kunnen controleren en het vertrek te kunnen geven (zoals voorzien). En als je in de laatste deur dan nog eens bespuwd wordt,of in dat zesde van de negen rijtuigen nogmaals bedreigd wordt,of uitgescholden wordt,dan is het soms ook eens begrijpelijk dat je eens even gaat zitten om te bekoelen.En als er dan nog eens 7 dagen achter elkaar volgen. Natuurlijk zijn er ook die geen enkele moeite doen om controle te doen,maar gelieve ook rekening te houden met zij die hun job wel naar behoren uitvoeren in de mate dat dat op sommige relaties mogelijk is...
Antwerpen Centraal - Oostende met 9 I 11'en,of 3 x dmt...In Beveren Waas,Sint Niklaas en Gent Dampoort moet de positie zo zijn dat de ganse trein overschouwd kan worden,

Heb toch gezegd dat er wel degelijk TBG's zijn die hun werk naar behoren doen maar geef nu zelf toe dat er een heel deel zijn die gewoon geen fuck doen...Ari schreef:Neem nu het traject Brussel - Brugge met 12 I 11'en. En in het derde rijtuig zijn er 3 C 170'en op te stellen,met uiteenlopende discussies,en dan het vierde rijtuig,aansluitingsinformatie. Het vijfde rijtuig duurt het eeuwen voordat iedereen zijn vervoersbewijs bovenhaalt,en rijtuig zit vol. Dan zijn er nog 7 rijtuigen. Nog maar te zwijgen met de orientatie van de pakwagen,dat er voor elke fiets nog naar voor dient gegaan te worden. Dus ipv lukraak te zeggen dat elke treinbegeleider zijn krant leest ipv controle uit te voeren,gelieve ook eens rekening te houden met de samenstellingen alsook het gedrag van de reizigers...
Antwerpen Centraal - Oostende met 9 I 11'en,of 3 x dmt...In Beveren Waas,Sint Niklaas en Gent Dampoort moet de positie zo zijn dat de ganse trein overschouwd kan worden,. Nog maar te zwijgen van 8 M6'en vanuit Charleroi Sud naar Antwerpen Zuid,waar de perrons kaarsrecht liggen (buiten Vilvoorde en Antwerpen Berchem),maar waar er wel 16 verdiepingen zijn en eventueel fietsen meemoeten,laat staan de discussies die in elk rijtuig plaatsvinden....En zo zijn er zoveel samenstellingen die het gewoon niet toelaten van gans de trein te kunnen controleren en het vertrek te kunnen geven (zoals voorzien). En als je in de laatste deur dan nog eens bespuwd wordt,of in dat zesde van de negen rijtuigen nogmaals bedreigd wordt,of uitgescholden wordt,dan is het soms ook eens begrijpelijk dat je eens even gaat zitten om te bekoelen.En als er dan nog eens 7 dagen achter elkaar volgen. Natuurlijk zijn er ook die geen enkele moeite doen om controle te doen,maar gelieve ook rekening te houden met zij die hun job wel naar behoren uitvoeren in de mate dat dat op sommige relaties mogelijk is...
't Ergste van al is dan nog dat de tbg's die 't minst controle doen in de trein ook de tbg's zijn die wij nooit vooraan zien

Mijn dinruk is anders dat (zeker in vergelijking met Nederland) de treinbegeleiders wel degelijk goed hun werk doen in België.Speedy schreef: Hoor v verschillende mensen rond mij dat zij bv op traject Bugge-Brussel geen controle krijgen..tja...met alle respect voor de treinbegeleiders die hun werk wel naar behoren doen maar ze zijn nie bepaald in de meerderheid...
Je moet me niet verkeerd begrijpen. Ik ben een treinliefhebber, frequent OV gebruiker (heb zelf geen auto), maar ik ben ook belastingbetaler. (Alleen niet meer in België

Ik wou daarom twee zaken onder de aandacht brengen:
- Als de NMBS mogelijks op een personeelstekort afstevend hoop ik dat men kijkt naar mogelijkheden om efficienter te werken, en niet gewoon in de dienstverlening snijdt. Als andere spoorwegmaatschappijen dat kunnen moet de NMBS dat ook kunnen.
- De overheid moet zorgvuldig met het geld van de belastingbetaler omspringen. De NMBS wordt grotendeels door belastingen gefinanciert. Als er mogelijkheden zijn om de hoeveelheid OV die de gemeenschap in ruil voor zijn bijdrage ontvangt te vergroten dan moeten die benut worden.
Sorry, maar tegenargumenten halen hier weinig uit. In Duitsland, Zwitserland en Nederland rijden vele stoptreinen zonder treinbegeleider. Het kan dus wel.Bart schreef:
Een treinbegeleid(st)er is nog steeds het informatiebord voor de reizigers.
In kleine stations kunnen de reizigers geen info vragen, over eventuele aansluitingen of over info van tickets.
Of als er een reiziger onwel wordt op de trein... Wat dan?? Want dit kan ook gebeuren op een cr trein ze. Voor de meeste reizigers, is de tbg nog steeds een gevoel van veiligheid.
Hoeveel stopplaatsen liggen er in een bocht?
* De sprinters zijn idd uitgerust met een eemansbediening. Maar wat met de stopplaatsen die in een bocht liggen? Dan ben je er niet veel mee ze met je spiegel
Hallo,ik ben nieuw hierJean schreef:5.300 sollicitanten surften al naar site NMBS
BRUSSEL - Op amper een week tijd hebben al meer dan 5.300 kandidaten via de nieuwe jobsite van de Spoorwegen gesolliciteerd voor een job bij het spoor.
Het grootste deel van de kandidaten is Franstalig.
Vorige week lanceerde de NMBS-Groep een grootschalige aanwervingscampagne.
In de periode 2006-2007 wil het spoor 2.500 mensen aanwerven.
Op één week tijd kon de nieuwe internetsite http://www.despoorwegenwervenaan.be al rekenen op meer dan 200.000 hits.
Sommige dagen werd de startpagina meer dan 50.000 keren aangeklikt. Vrijdagmiddag hadden ook al meer dan 5.300 kandidaten online een formulier ingevuld en doorgestuurd.
Ingenieurs
De belangstelling voor de site gaat gelijk op aan beide zijden van de taalgrens, maar het aantal Franstalige kandidaturen ligt duidelijk hoger dan de Vlaamse: 3.380 tegen 1.984.
Er zijn sollicitaties voor allerlei profielen. Meer dan 1.300 mensen zien een job als onderstationschef duidelijk zitten, voor de functie van gespecialiseerd veiligheidsagent stuurden 1.450 kandidaten een sollicitatieformulier door.
Een kleine 1.000 technici schreef zich in en bijna 600 mensen gaven zich afgelopen week op als kandidaat-treinbegeleider.
Ook hoog-geschoolden, onder wie 400 ingenieurs, voelen zich aangesproken.
vmj (belga)
bron : http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... 092006_064
En treinbestuurder was zodanig aantrekkelijke vacature dat er niemand ernaar soliciteerde![]()
![]()
![]()
wat ik niet kan begrijpen,is waarom dat er zo velen soliciteren voor gespecialiseerd veiligheidsbediende.
Ik denk dat zeer velen deze taak en opdrachten,en de gevaren zeer zwaar onderschatten.Ik werk nu al een jaar in de securitywereld.
Tis een mooie stiel,ma je moet echt wel iets kunnen verdragen,hier komt het pschychise zwaar bij kijken,een slag moet je kunnen incaseren.En je mag er nooit ene groep gaan viseren zoals allochtonen.Je moet ten alle tijden iedereen viseren en werkelijk ogen op u rug hebben.
Kga je zeggen,ik heb ook gesolliciteerd.Maar ik denk dat er velen van die sollicitanten serieus uit het bootje gaan vallen hier.EHBO en dergelijke zal je zeker ook al moeten kennen,of bereid zijn aan te leren.Dat men met deze functie een aanspreekpunt moet zijn,kan ik begrijpen!Maar als ik de meeste van die veiligheidspersonen nu zie,sorry da ik het zeg,ik moet er echt mee lachen,zo komen we er echt niet hoor.
De kennis van pschychologie:met name,hoe moet ik op iemand z'n kwaadheid reageren en er op inspelen om de gemoederen te bedaren is hier zeer belangerijk.Ik hoop dat de NMBS een klein moeite doet,om mensen uit de echte securitywereld,desnoods in onderaaneming in te schakelen,als ik bepaalde zaken hier lees op dit forum is dit dringend nodig,met stakende veiligheidsmensen(wat er voor moet doorgaan,sorry nogmaals) komen we er nie,en is het een spelletje van wel zeer lange duur.Denk dat er al genoeg TBG slagen en zware verwijten gehad hebben.Het moet maar eens gedaan zijn
Genoeg, het hoeft er maar 1 te zijn op een traject en je hebt al prijs.K V B schreef:K V B schreef:Hoeveel stopplaatsen liggen er in een bocht?
Ik zal er eens een paar opnoemen van lijnen die we in Antwerpen bediennen:
Lijn 0: Brussel Centraal
Lijn 12: A'pen Dam, Kijkuit
Lijn 15: Mortsel
Lijn 59: Beveren Waas, Sint-Niklaas
Lijn 75: De Pinte
Lijn 124: Linkebeek, Holleken, Sint-Genesius Rode.
Waarschijnlijk ben ik er nog een aantal vergeten ook.
Eventjes off topic hé, ik weet niet of je vandaag het nieuws al gehoord hebt??? In Antwerpen heeft een trambestuurder een vrouw met kinderwagen tussen de deuren gestoken. Kindje heeft schedelbreuk. (amper 1 week oud). En een tram is nu niet zo lang hé om controle te hebben over de deuren. Laat ons dat bij de nmbs maar proberen te vermijden. Laat onze treinbegeleiders maar gewoon hun job doen, ze doen die goed.