NMBS foto's uit de verzameling van Peter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Tunnel Trois Ponts 1990

Zeker één van de mooiste spoorlijnen van België is de lijn Luik<>Luxemburg, waar in de '90 jaren van de vorige eeuw de dieselloks nog het alleenrecht hadden.
Ondanks dat ook toen al het aantal treinen per dag beperkt was, is deze lijn altijd een leuk reisdoel, en zo vlak over de grens met Nederland voel je je altijd ver van huis, door de "echte bergen", fraaie tunnels en ravijnen.
En een flink doorrijdende Reeks 55 met M2-rijtuigen aan de haak, maakte dit plaatje compleet.

Veel kijkplezier, Peter
(41.590)
Bijlagen
41.590 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS anno 2014

Tussen alle oudere opnames in dit topic, even een hedendaags plaatje van de NMBS.
Lok 2802 staat langdurig te wachten op station Den Haag HS op de volgende Beneluxtrein, omdat de trein welke ze moest rijden helaas was uitgevallen tussen Roosendaal en Den Haag vv.
Net toen de zon even scheen, kwam de fraai gemoderniseerde DDZ voorbij als IC-trein Den Haag CS > Venlo.

Veel kijkplezier, Peter
Bijlagen
IMG_4286 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Bastogne-Sud

Sinds mei 1993 rijden er geen treinen meer op het traject Libramont<>Bastogne (lijn 163).
In 1988 was het er nog een drukte van belang, met twee treinen tegelijk. Links een houttrein met ervoor de fraaie 5319 (bouwjaar 1955) en rechts een reizigerstrein met motorwagen 4509 (bouwjaar 1955) richting Libramont.

Veel kijkplezier, Peter
(41.196)
Bijlagen
41.196 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door dekooiker »

Mooie bijdrage!
Merci Peter!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Bibke »

dekooiker schreef:Mooie bijdrage!
Merci Peter!
Zeker weten :)
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Station Bastogne

In de nadagen van de lijn Bastogne <> Libramont nam ik ook onderstaande foto. De tijd stond daar geheel stil, zo was mijn gevoel aldaar......
Later, toen de lijn was opgeheven, is het talud van een gedeelte van de spoorlijn hergebruikt voor een weg en fietspad.

Groeten Peter (41.199)
Bijlagen
41.199.jpg
Laatst gewijzigd door Meesterpeter op 12 mar 2014, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Lijn 165: Libramont<>Bertrix<>Athus

Met een korte goederentrein is diesellok 5317 op weg van Libramont naar Bertrix in augustus 1992, slechts twee jaar voor het einde van deze fraai lok.
De 5317 (ex 5207) raakte op 6 oktober 1994 bij een aanrijding tussen twee treinen bij Halanzy namelijk zo zwaar beschadigd, dat deze buiten dienst werd gesteld.

Even buiten Libramont is een leuk viaduct over het spoor, alwaar deze foto vanaf is genomen.

Veel kijkplezier, Peter
(41.704)
Bijlagen
41.704 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Lijn Gent <> Oudenaarde

Hierbij een tweetal foto's van de lijn van Gent naar Oudenaarde, alwaar in 1989 de oude klassieke beveiliging nog steeds aanwezig was. De lichtseinen stonden er al jaren, waren zelfs al flink doorgeroest, maar nog steeds niet in dienst. De treinen werden gereden met loks Reeks 62 / 63 met toen nog veelal groene M2 rijtuigen.
Veel kijkplezier, Peter
(41.351 en 41.354)
Bijlagen
41.354.jpg
41.351.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Reeks 15

Van de NMBS Reeks 15 werden in totaal slechts vijf loks gebouwd en ze kwamen alle in 1962 op de baan. De loc kon dienst doen onder drie spanningen: 1500 V, 3000 V en 25.000 V-25 Hz en kon daardoor doorgaande treinen trekken tussen Amsterdam en Parijs v.v. en reden zo langere tijd de "Etoile du Nord" op deze route. Tot eind 1987 kwamen de loks ook in Nederland, maar door het ontbreken van ATB werden ze daarna niet meer toegelaten en kwamen de loks terecht in het binnelandse verkeer in België op oa de IC verbinding Oostende<>Brussel<>Welkenraedt.
In 2009 viel het doek voor deze fraaie machines, van de vijf loks werden er twee exemplaren bewaard, de 1503 (eigendom van de NMBS) en 1504 (eigendom van de TSP).

Veel kijkplezier, Peter (41.31 - 41.754 - 41.869)
Bijlagen
41.869.JPG
41.754.JPG
41.31.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Motorrijtuigen reeks 46

Vanaf 1952 kwamen de 20 Dieselmechanische motorrijtuigen Reeks 46 (toen nog 554) bij de NMBS in dienst. De wagens werden gebouwd bij Ragheno en voorzien van een Brossel dieselmotor. De slechts 16 meter lange wagens hadden 2 tweeassige draaistellen en een gewicht van ruim 33 ton.
Na 1974 werden de originele motoren vervangen door exemplaren van GM.
De laatste, altijd nog modern uitziende motorwagens, deden tot 1994 dienst vanuit het depot van Aat.
Een aantal wagens is bewaard gebleven bij verschillende museum organistaties.

Gr. Meesterpeter (41.98)
Bijlagen
41.98.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

NMBS Motorrijtuigen reeks 46

En nog een paar extra opnames van deze leuke motorwagens, veel kijkplezier, Peter

(41.101 / 41.174 / 41.163)
Bijlagen
41.163.jpg
41.101.jpg
41.174.jpg
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Ronet

Te Ronet was altijd wel wat te beleven, zo plaatste de NMBS 5407 (bouwjaar 1957) zich even netjes onder de fotograaf, tijdens het omrijden.

Veel kijkplezier, Peter
(41.237)
Bijlagen
41.237 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Antwerpen Oost

De groene NMBS 5905 komt met een wel heel korte goederentrein langs Antwerpen Oost. Door de boog in het spoor kon je pas relatief laat zien wat er aan kwam. Echter met het karakterestieke motorgeluid kon je een Reeks 59 (vooral met een lange trein) al veel eerder horen en herkennen, dan zien.

Veel kijkplezier, Peter
(41.218)
Bijlagen
41.218 SF.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

Leidschendam in 1988 en in 2012

Ondanks dat de spoorlijn langs Leidschendam (tussen Den Haag en Leiden) één van de drukste van Nederland is, is het materieel wat er rijdt nou niet echt een reden om eens een fotoexcursie langs deze lijn te houden. Wil je in korte tijd veel opnames maken, dan kan je natuurlijk alhier wel flink je hart ophalen.
Echter zo af en toe is de lijn toch wel een kort bezoekje waard, met onderstaande twee foto's als resultaat.
Op 23 april 1988 reed de NMBS 1181 met M2 rijtuigen de "Keukenhofexpress" vanuit Belgie naar Lisse, bijna 25 jaar later stond ik op dezelfde plek en toen kwam de lok 186 232 met een stam Oostenrijkers langs, op weg van Brussel naar Amsterdam.

Veel kijkplezier, Peter
(41.223)
Bijlagen
41.223.JPG
IMG_0957 - kopie (2).JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: NMBS foto's uit de oude diadoos van Peter

Bericht door Meesterpeter »

AM50-53 in Roosendaal (Nederland)

In de '80 jaren kwamen de AM50-53 als stoptrein vanuit Antwerpen ook naar Nederland. Nadat de perronwanden te Roosendaal wat waren ingekort, konden deze treinstellen net langs het in een boog gelegen perron van spoor 1A. Ondanks dat deze stellen natuurlijk gebouwd waren voor het rijden onder 3000v, ging alles ook goed onder de Nederlandse 1500v (eigenlijk 1800v), maar waren natuurlijk wel wat trager.
Links op de foto nog net te zien een kopkant van een rijtuig NS Plan E, op de dienst van Roosendaal <>Zwolle ("IJssellijn").

Groeten Peter
(41.39)
Bijlagen
41.39.JPG
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
Plaats reactie