Jeroen schreef:Dat op de Waalse as een Thalys niet meer mag rijden terwijl de binnenlandse treinen aan dezelfde snelheden dat wél mogen, krijg je aan de reiziger gewoon niet uitgelegd.
Ik krijg dat nogthans wel uitgelegd: Microsoft is ook gestopt met de support van Windows XP. Als je die vergelijking doortrekt zit Thalys momenteel met windows 95.
Maar Thalys heeft de andere veiligheidssystemen ook gewoon aan boord, dezelfde als de treinen die er wél nog mogen rijden.
De correcte vergelijking lijkt me dus: Thalys is een pc met meerdere besturingssystemen, waaronder meerdere moderne (Windows 7, recente distro van Linux, ...), maar ook nog ergens Windows 95. En precies omdat er nog Windows 95 op staat, mag de hele pc als dusdanig niet meer gebruikt worden...
Steve schreef:En precies omdat er nog Windows 95 op staat, mag de hele pc als dusdanig niet meer gebruikt worden...
... terwijl je collega die naast jou in hetzelfde kantoor werkt, op hetzelfde netwerk met dezelfde risico's, wél Windows 95 mag gebruiken. En dat mag wél want hij heeft een oudere pc.
Sorry, ik kan nog altijd niet volgen
je moet het eerder omdraaien jeroen. De collega naast jou gebruikt een nieuwe pc die geen w95 meer ondersteunt en enkel de laatste versies gebruikt, indien er nog w95 zou gebruikt worden kan het systeem misschien crashen.
Jeroen schreef:Dat op de Waalse as een Thalys niet meer mag rijden terwijl de binnenlandse treinen aan dezelfde snelheden dat wél mogen, krijg je aan de reiziger gewoon niet uitgelegd.
Ik krijg dat nogthans wel uitgelegd: Microsoft is ook gestopt met de support van Windows XP. Als je die vergelijking doortrekt zit Thalys momenteel met windows 95.
Maar Thalys heeft de andere veiligheidssystemen ook gewoon aan boord, dezelfde als de treinen die er wél nog mogen rijden.
De correcte vergelijking lijkt me dus: Thalys is een pc met meerdere besturingssystemen, waaronder meerdere moderne (Windows 7, recente distro van Linux, ...), maar ook nog ergens Windows 95. En precies omdat er nog Windows 95 op staat, mag de hele pc als dusdanig niet meer gebruikt worden...
Fout, thalys heeft GEEN moderne systemen aan boord. Als hij etcs niet gebruikt is het de krokodil. En over dat systeem is iedereen het eens dat het niet veilig genoeg is.
Shrek schreef:Fout, thalys heeft GEEN moderne systemen aan boord. Als hij etcs niet gebruikt is het de krokodil. En over dat systeem is iedereen het eens dat het niet veilig genoeg is.
Maar als hij door Brussel moet - nota bene het drukste knooppunt van het land - is het opeens wél veilig genoeg? Waarom op de ene plaats wel en de andere niet?
Goederentreinen met gevaarlijke stoffen, getrokken door een Traxx of een loc van een buitenlandse firma, mogen die dan nog wél op die Waalse as rijden? Die gebruiken toch allemaal de Win95 om het zo uit te drukken?
De NZV is een lijn van 50 km/u en niet hoger. Al de rest van zijn trajecten legt de thalys nu al een hele tijd af onder degelijke systemen.
Paris Nord tot Brussel zuid is het grootste deel onder KVB, TVM
Vanaf Brussel Noord tot Luik staat het grootste deel van de km's onder ETCS en TBL2
Na Luik staat er ook al een groot deel onder ETCS.
Ook richting Nederland gaat hij grotendeels over lijnen met enkel ETCS.
Shrek schreef:Fout, thalys heeft GEEN moderne systemen aan boord. Als hij etcs niet gebruikt is het de krokodil. En over dat systeem is iedereen het eens dat het niet veilig genoeg is.
Maar als hij door Brussel moet - nota bene het drukste knooppunt van het land - is het opeens wél veilig genoeg? Waarom op de ene plaats wel en de andere niet?
Goederentreinen met gevaarlijke stoffen, getrokken door een Traxx of een loc van een buitenlandse firma, mogen die dan nog wél op die Waalse as rijden? Die gebruiken toch allemaal de Win95 om het zo uit te drukken?
Nog heel eventjes, maar over een klein jaar zal deze discussie daarrond zeker terugkomen. De krokodil is namelijk gedoemd om te verdwijnen, en dat geldt voor alle treinen.
dentheo schreef:Wanneer je ervan uitgaat dat de risico's er vooral zijn op conflictpunten (de laatste kilometers) rond de stations ziet het beeld er ietje anders uit.
Conflictpunten aan hoge snelheid zijn het gevaarlijkst (zoals Buizingen). Daarvan zijn er in het Brusselse eigenlijk geen.
Ongeacht waar er voor die Thalys ETCS ligt, het feit dat andere vervoerders nog altijd probleemloos op het ganse net met enkel Memor mogen rondtuffen, zorgt voor een groter risico. Jouw trein kan immers zijn uitgerust met ETCS, als je onderweg een konvooi ontmoet dat geen ETCS of TBL 1+ aan boord heeft, loop je nog altijd een groter risico wanneer die TB een fout begaat.
Het is ongetwijfeld goed dat men dat in de toekomst uit de wereld wil helpen maar daar is die Waalse Thalys in april 2015 niet mee geholpen. Hoe je het ook draait of keert, het komt erop neer dat materieel dat ETCS bezit en vervoerders die dus voorlopen inzake veiligheid in deze specifieke context worden gestraft terwijl vervoerders die enkel Memor aan boord hebben laten plaatsen, probleemloos mogen blijven rijden. Daar wringt iets, dat zijn twee maten en gewichten.
Ligt er eigenlijk op de L25/27 tussen Mechelen en Antwerpen ETCS? Daar komt de Thalys naar Amsterdam.
En op de L96/96N tussen FBMZ en FH? Daar wellicht wel TBL2?