Pagina 6 van 7
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 19 apr 2016, 17:04
door 260689
Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navette treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 20 apr 2016, 19:51
door Asterix
kristofvt schreef:Sinds kort staat (eindelijk) ook aangekondigd op de verstoringspagina dat je vanaf 22/12 tot 31/03/16 moet overstappen in Kortrijk als je van Gent/Antwerpen komt en richting Lille wil (beter laat dan nooit zeker?). In de routeplanner zijn de overstappen echter nog niet opgenomen.
Blijkbaar krijgen ze het daar niet opgelost tot op vandaag moet nog steeds worden overgestapt in kortrijk. Of is deze rechstreekse trein van lille naar Antwerpen gewoon geschrapt om meer volk op de Thalys te krijgen.
In december 2015 heeft Galant aangekondigd dat het nog 1 à 2 jaar kan duren.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 20 apr 2016, 20:15
door Shrek
Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 20 apr 2016, 20:54
door Asterix
Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies?

Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 20 apr 2016, 21:07
door Shrek
Asterix schreef:Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies?

Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken

Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 20 apr 2016, 21:37
door dentheo
Wanneer ik in een trein zit met bagage weet ik toch wel graag of ik moet uitstappen....
Hier hang je dus helemaal af van de min of meer communicatieve treinbegeleider ?
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 21 apr 2016, 04:50
door Asterix
Shrek schreef:Asterix schreef:Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies?

Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken

Bij een overstap denk ik dat ik niet kan blijven zitten in de trein of dat ik dus wél kan blijven zitten wanneer die overstap niet voorzien is in de reisplanner. Dat kan dus voor onaangename situaties zorgen waardoor je alsnog je aansluiting mist. De informatie die jij geeft, zou men als bijkomende info kunnen verschaffen aan de reiziger. Ze echter gewoon volledig weglaten, vind ik "not done".
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 10:00
door Commendatore
Shrek schreef:Asterix schreef:Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies?

Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken

Als ik een overstap van twee minuten in de reisplanner zie staan op een station dat ik niet ken, ga ik er gewoon van uit dat ik die kan halen. Normaal gesproken wordt bij een reisadvies namelijk rekening gehouden met de tijd die je nodig hebt om over te stappen.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 10:11
door dentheo
Zitten er in de reisplanners per station verschillende overstaptijden ?
2 minuten is voor sommige verbindingen hopeloos bv. van 22 (-2) Antw naar 4 (+1)
Van 22 naar 21 of 10 of 11 is makkelijk, ten minste als je niet helemaal terug naar boven gaat met de roltrap.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 11:43
door Steven
260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd

Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 11:49
door Steve
Steven schreef:260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd

De vraag is of je het nog kunt navertellen als je het aandurft om op de navette te stappen...

Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 11:57
door Shrek
Asterix schreef:Shrek schreef:Asterix schreef:
Staat zo een redenering niet haaks op transparantie en waarheidsgetrouw reisadvies?

Bij een overstap denkt iedereen (en niet onterecht) dat je van het ene perron naar het andere moet crossen om dan je trein net te missen. (Als je soms in Antwerpen Centraal moet overstappen klopt die redenering ook). Hier gaat het om een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron, dat scheelt enorm veel. Ik zou ook twijfelen als ik een overstap van 2 minuten zag staan in een station dat ik niet ken

Bij een overstap denk ik dat ik niet kan blijven zitten in de trein of dat ik dus wél kan blijven zitten wanneer die overstap niet voorzien is in de reisplanner. Dat kan dus voor onaangename situaties zorgen waardoor je alsnog je aansluiting mist. De informatie die jij geeft, zou men als bijkomende info kunnen verschaffen aan de reiziger. Ze echter gewoon volledig weglaten, vind ik "not done".
Ik zou het dan eerder andersom doen: een kleine nota zetten: opgepast overstap in Kortrijk.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 12:01
door 260689
Steven schreef:260689 schreef:Er zijn zo een 15 tal stellen van de reeks 400 die naar Lille rijden. Door gebruik te maken van de navertellen treinen Kortrijk - Lille, heb je minder stellen nodig. Voordeel is ook dat Antwerpen - Kortrijk - Poperinge met 2X3 rijd. Indien deze een te grote vertraging zou hebben rijd de IC Kortrijk - Lille toch nog op tijd rijden.
Je wil zeggen navette ipv navertellen zeggen, kwestie dat iedereen mee is. Ook wel pendelritten genoemd

Het is aangepast. De woordenboek van mijn iPhone had het dus op een ander woord gezet. Waarvoor mijn excuses.
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 22 apr 2016, 21:02
door rdv
Shrek schreef:Op zich is het goed dat de overstap niet in de planner staat, dat zou mensen kunnen afschrikken terwijl dat nergens voor nodig is.
Men moet dan wel de navettes laten wachten op de IC uit Antwerpen, en hier staat elders dat dat niet het geval is als de trein meer dan 20' te laat is.
Enige tijd gelden werd het in Gent afgeroepen dat de trein beperkt was tot Kortrijk en er daar moest worden overgestapt (dat is positief). Ook denk ik dat bestemming Lille weggelaten was (dat is dan weer negatief want mensen gaan op zoek naar hun trein naar Lille).
Re: Overspanning op het Franse net?
Geplaatst: 26 mei 2016, 17:42
door dentheo
Enkele weken gelden kwam ik van Parijs via Lille.....
Eerst spoorwissel in Lille, waarvoor je helemaal naar voor moet lopen, en dan terug
Dan nog niet aangekondigde spoorwissel in Kortrijk... geen cross platform ...
