Eerst en vooral: op al deze opmerkingen zal er méér dan waarschijnlijk wel een goeie reden zijn waarom mijn opmerking nergens op slaat. Alleen heb ik altijd als uitgangspunt: als iets niet kan, weet ik héél graag waarom

.
Ik ben nu zo'n 3 maand dagelijkse spoorreiziger Ieper - Brussel Centraal. Van een woon-werkafstand van 400 meter naar meer dan 2 uur onderweg enkele rit is een hele aanpassing, maar ik ben het ondertussen gewoon. In Brussel zie je wel dat vaak véél in het honderd loopt. Ik ken weinig van spoortechniek, maar denk graag eens mee, volledig out of the box. Daarom de volgende ideeën van mij waar er wel een logische reden zal voor zijn dat het niet kan, maar ik vind dit hier niet direct in de topics (wss omdat ze voor jullie ZO logisch zijn, maar voor mij is niks logisch :p):
- Er zal waarschijnlijk wel een héél goeie reden zijn waarom men in Brussel-Centraal geen 2 sporen kan bijmaken. Naast de huidige spoor 1 en 2 is er wss gewoon geen mogelijkheid omdat men dan op gelijkgronds niveau zou uitkomen, maar wat ligt er naast spoort 5&6? Een metronet of zoiets?
- In Brussel-Centraal kom ik 's ochtens vaak met redelijk wat vertraging toe (meestal een tiental minuutjes, behalve in vakantieperiodes). 's avonds vertrek ik ook meestal enkele minuten later (spoor 4, bijna altijd een trein die naar Brussel-Zuid rijdt die er nog staat als ik toekom). Zou het dan geen optie zijn om de treinen die Brussel als eindbestemming hebben minder haltes in Brussel te laten doen? OK, zou mss wat verwarring voor reizigers meebrengen, maar op zich heb je toch sinds enkele jaren een relatief goed uitgebouwd metro/tramnet tussen Zuid en Noord? Als een aantal treinen stoppen in Zuid of Noord en niet verder doorrijden, los je het probleem dan niet op?
- totaal afschaffen van Brussel-Centraal: als ik vroeger over treinproblemen hoorde, was het altijd zo dat de Noord-Zuid-As een enorme hinder is op de organisatie van het spoornet. Is het zo eenvoudig om te stellen dat, mocht men theoretisch Brussel Centraal afschaffen als halte, het spoorverkeer in Brussel véél vlotter zou lopen? Heeft men dit ooit overwogen? (zou persoonlijk jammer zijn, maar met de fiets is het nu ook niet zo ver van de Zuid naar de marollen). Je zou dan eventueel 2 sporen kunnen overhouden als halte om een Zuid-Noord metroverbindingen over de sporen te laten lopen, met een metro om de 5 minuten, voor wie wel nog in de centraal wil uitstappen. Al de andere treinen rijden direct door van noord naar zuid.
- Een alternatief: geen enkele trein, behalve internationale, rijdt nog door Brussel. Alle treinen stoppen in Zuid of Noord, met opnieuw een snelle metroverbinding tussen Zuid/Noord en mss zelfs de luchthaven. Ook geen optie?
- Ik werk zo goed als aan Brussel-Kapellekerk en heb uitzicht over de sporen van aan mijn bureau. Ik zie dat daar nauwelijks nog een trein stopt, maar alle treinen leiden naar Kapellekerk. Is er geen mogelijkheid om in piekuren Kapellekerk als een soort Brussel-Centraal-bis in te richten waarbij mensen OFwel in Brussel-Centraal OFwel in Brussel-Kapellekerk afstappen (en er dan een nog nét doenbare wandelgang gecreëerd zou worden om naar het metrostation te gaan). Ik weet niet of er in het buitenland systemen bestaan waarbij op 1 spoor eigenlijk 2 treinen kunnen stoppen achter elkaar. Zou het telkens 2 treinen net na elkaar vanuit Zuid of Noord laten vertrekken en stoppen op hetzelfde spoor, net achter elkaar, een optie kunnen zijn om de capaciteit van Centraal te verhogen of zou dit enkel extra opstoppingen met zich meebrengen.
- Wat zou de langere reistijd zijn als je een aantal treinen via Brussel-West leidt om niet via Centraal te moeten gaan? Zou dit het capaciteitsprobleem van Centraal kunnen oplossen of net niet?
- Naast Brussel zuid liggen een aantal lelijke gebouwen. In de recente pano-reportage over de zuid dacht ik dat ze daar iets mee gingen doen, maar ben vergeten wat. Iemand die het nog weet?
- Er bestaat een premetro brussel-zuid naar brussel-noord. Kan die premetro-tunnel niet omgebouwd worden naar een extra spoorlijn? MIVB zal dat wss niet zien zitten, maar is daar ooit al eens over nagedacht?
2 andere kleine vraagjes, die ik dan maar direct hier stel:
- iets praktischer: alle piekuurtreinen die lange afstanden doen zijn nu van het type M4, als ik het goed voor heb. Eens de M7-treinen er aankomen, zullen de M4's uit roulatie genomen worden, of is de M7 trein bedoeld als uitbreiding van het huidige aanbod? Enig idee wanneer die eerste nieuwe treinen er komen?
- gewoon uit interesse: ik ben waarschijnlijk spoorreiziger op het enige IC-traject dat 7 gemeentes die het na elkaar aandoet, télkens een halte heeft (Ieper tot Kortrijk). Zouden er nog zo'n "slow trains" zijn op IC-niveau? Heeft men ooit een sluiting van bepaalde stations overwogen op dit traject? Komen zal om communnautaire redenen+einde van 2 sporen wss onmogelijk zijn, maar zijn er andere stations?
- de aanpassingen aan het station in Ieper (hogere perrons, langer perron), zijn die in functie van de M7, of gewoon extra comfort voor reizigers?)
Ter info: 's ochtens neem ik de P7009 (wel de P7008 in de schoolvakanties, kan dan iets vroeger weg), een rechtstreekse piekuurtrein naar Brussel Centraal. 's avonds neem ik de trein naar Blankenberge of De Panne van 17u39/17u44, gevolgd door de IC Antwerpen - Poperinge.