Pagina 6 van 10
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 14 jan 2024, 14:02
door trainlovertje
Dat geldt niet alleen voor Brussel trouwens, maar voor het hele land.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 15 jan 2024, 14:42
door overweg13
Ik heb net een reeks reischeques gekregen (Nieuwjaar, nietwaar) en heb aan de klantendienst de vraag gesteld of die papieren dragers nog wel bruikbaar zijn als men alle loketten sluit. Je kunt ze nl. alleen maar inwisselen aan het loket.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 jan 2024, 08:52
door rdv
Inderdaad, men maakt het zeer onaantrekkelijk om aan het loket te kopen - dan is het logisch dat de loketten minder gebruikt worden.
In de kerstvakantie in Gent Sint Pieters, twee loketten open, waar lange wachtrijen stonden, en drie "stewards" om de mensen wegwijs te maken, die de grootste deel van de tijd met hun vingers stonden te draaien.
Eén steward, daar kan ik nog in komen - er zijn altijd mensen die van gewoonte of uit ongemak in het gebruiken van de automaten naar het loket gaan. En met de hulp van een steward kunnen deze wel via de automaten geholpen worden.
Maar het grootste deel van de tijd zie ik de stewards weinig actief zijn.
De stewards zijn wellicht goedkoper, geen statutairen, misschien zelfs interimmers of jobstudenten. Doordat ze zelf geen finaniële transacties doen is hun verantwoordelijkheid beperkter, en kunnen ze dus minder betaald worden.
Maar het moet gezegd, de stewardes heeft me er wel toe aangezet om met ecocheques via de automaat een Rail Pass te kopen, terwijl ik haar eerst had genegeerd omdat ik op de site van de NMBS gelezen had dat je met ecocheques enkel aan het loket terecht kan.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 jan 2024, 09:18
door Steve
De échte pineut is diegene die iets moet doen waarvoor je enkel aan een loket terechtkunt en dan heb je natuurlijk geen andere keuze, hoe digitaal aangelegd je ook bent. En zo zijn er helaas nog heel wat zaken: alles rond MOBIB (aanmaken, omruilen, vervangen...), inwisselen van bepaalde waardebonnen, omruilen/terugbetalen van tickets, bepaalde internationale aankopen enzovoort. Als je een traject doet zonder passage via een station met een regelmatig geopend loket - en zo kun je er wel wat voor de geest halen - wordt het praktisch wel erg moeilijk als je er speciaal een lange omweg voor moet gaan doen (en betalen!). Ik mis vooral elk duidelijk initiatief van de NMBS om die resterende zaken ook op andere manieren mogelijk te maken, zodat er inderdaad altijd een alternatief is.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 18 jan 2024, 17:11
door HLE18
Je mag nog digitaal aangelegd zijn, koop maar eens een ticket op een dag zoals gisteren als de app & site het laten afweten

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 18 jan 2024, 20:52
door Dieselfreak
Je hebt toch nog steeds de automaten in de stations? Als ze die óók maar niet gaan afschaffen...

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 23 jan 2024, 16:32
door overweg13
De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 23 jan 2024, 17:40
door nighttrain
overweg13 schreef: ↑23 jan 2024, 16:32
De hele onderneming doet me terugdenken aan het moment dat de zaalwachters werden afgeschaft: ook die kregen een nieuwe job, die van onthaalbediende. Dat moet een van de meest frustrerende jobs geweest zijn die er ooit geweest zijn bij de NMBS. Weg de kniptang, waarmee je de toegang tot het perron regelde: vanaf dat moment moest je wat doelloos door de wachtzaal slenteren in de hoop dat er eens iemand om wat info vroeg, als die dat al niet gedaan had aan het loket. De afgedankte zaalwachters bleven natuurlijk aan het "werk" en dat was een niet onaanzienlijk voordeel, maar eigenlijk beseften ze goed genoeg dat ze niet meteen een zinvolle taak uitvoerden. Ik vermoed dat men nu met de overtallige loketbedienden dezelfde plannen heeft (met dien verstande dat die de reizigers wegwijs zullen moeten helpen aan publiek vijand nummer één, de automaat, die hun hun echte job gekost heeft.
Ik denk dat die afgeschaft werden begin de jaren 80. In sommige stations vulden ze de kolenkachels aan bv. Pure nostalgie hun hokjes waarin ze zaten voor de tunnels naar het perron...
In Gent St-Pieters werden ze "lader" of "eerste lader" voor de pakjes ( voorloper van Amazon) , beheerden de fietsstalling,openden en sloten het station, begeleiding van personen met beperkte mobiliteit,poetsten de wachtlokalen op het perron en verfden de perronboorden in het wit....
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 16 aug 2024, 13:27
door Paul
Lezenswaard opiniestuk van Kris Peeters in De Standaard van vandaag.
Voor wie geen toegang heeft tot de papieren of digitale krant, lees het hier:
https://drive.google.com/file/d/1tISCiu ... drive_link
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 16 aug 2024, 15:36
door jan_olieslagers
Dieselfreak schreef: ↑18 jan 2024, 20:52
Je hebt toch nog steeds de automaten in de stations? Als ze die óók maar niet gaan afschaffen... :shock:
Tsja, zie maar wat de banken doen:
1/ plaatselijke kantoren sluiten, met als excuus de beschikbaarheid van automaten;
2/ automaten afschaffen met als excuus de beschikbaarheid van webdiensten.
Ik zie geen enkele reden dat andere dienstverleners het anders zouden aanpakken, NMBS inclusief.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 aug 2024, 23:13
door TimJ36
Laatst stond ik voor het loket en vroeg een ticketje naar zee. De man achter loket veerde van zijn stoel, deed zijn deur open, en liep naar de naastgelegen automaat om daar mij een ticketje te verkopen. Ik was compleet verbaasd. Ik kon niet veel zeggen. Ik zei nog bedankt, en dat was het dan. Geen praatje meer.
Is er dan enige concurrentie waartegen NMBS moet opboksen, waardoor de publieke dienstverlening moet inkrimpen? Nee toch. Het bankenlandschap is een sterk commerciële sector, en gelukkig zijn er nog de kleinere banken die steunen op hun lokaal kantorennetwerk. Maar de NMBS? Waarvoor moet die schrik hebben?
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 aug 2024, 23:22
door overweg13
Ik heb het ook meegemaakt. Het is vooral vernederend ten opzichte van de klant die voor een dommekl
.... gehouden wordt die er niet in slaagt de automaat te bedienen. Dat al die marketeers dat niet begrijpen zegt alles over hun ingesteldheid.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 aug 2024, 23:35
door TKR
Is er dan enige concurrentie waartegen NMBS moet opboksen, waardoor de publieke dienstverlening moet inkrimpen? Nee toch.
Jarenlang verlieslatend zijn misschien?

Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 aug 2024, 23:42
door TimJ36
overweg13 schreef: ↑17 aug 2024, 23:22
Ik heb het ook meegemaakt. Het is vooral vernederend ten opzichte van de klant die voor een dommekl
.... gehouden wordt die er niet in slaagt de automaat te bedienen. Dat al die marketeers dat niet begrijpen zegt alles over hun ingesteldheid.
En op het eind van het jaar komt de NMBS-woordvoerder weer eens zijn zegje doen over "veranderde reizigersbehoeften", aangevuld met de mededeling dat weer x-aantal loketten de deuren sluiten en er aan de openingsuren gesleuteld zal worden.
Moet wel erg zijn voor de mensen achter het loket. Die worden duidelijk niet gewaardeerd binnen de NMBS. Van mij krijgen ze alvast hulde voor hun werk en hun dagelijkse paraatheid en dienstbaarheid aan de reizigers. Het zijn de loketbediendes die de sociale voelsprieten zijn in het station. Raak je hen kwijt, ben je ook de voeling met je reizigers kwijt.
Re: Ticketje kopen aan het loket ook afgeschaft in grootste stations van het land.
Geplaatst: 17 aug 2024, 23:58
door jan_olieslagers
Het zijn de loketbediendes die de sociale voelsprieten zijn in het station.
Daarmee ben ik graag akkoord, deze mensen zijn voor het spoorbedrijf wat de postbodes zijn voor het postbedrijf. Maar mij lijkt het erg lang geleden dat er nog naar hen geluisterd werd, in beide openbare diensten. En dan maar jammeren over de privatisering... Eigen schuld, dikke bult!
Toegegeven: de budgettaire anorexia helpt natuurlijk ook niet, en men moet vooral niet verwachten dat de nieuwe prive-operatoren honderduit loketten gaan opzetten met duizenden loketbedienden erachter. Maar ze zullen allicht wel bruikbaarder webapplicaties aanbieden.