Welk materieel voor de L-treinen?
De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters. Ook gaat Brussel voor deze l trein niet meer het eindstation zijn, ze gaan doorrijden tot in Geraardsbergen.
Vanaf 4 september worden de sprinters in't weekend op Leuven ook vervangen door breaks.
Vanaf 4 september worden de sprinters in't weekend op Leuven ook vervangen door breaks.
Vanaf 4 september rijden er vanuit Antwerpen in't weekend nog enkel sprinters als L trein naar Sint-Niklaas.Wover schreef:Waar gaan er dan nog wel sprinters rijden? Misschien op de L Herentals-Antwerpen dan terug sprinters?
Of ze in december op de L treinen naar Herentals gaan ingezet worden, zou best kunnen, al denk ik eerder dat het 800'en zullen worden.
Omdat in december de relatie gaat veranderen. Nu heb je Sint-Niklaas-Antwerpen-Roosendaal (met 800'en). En dat gaat Sint-Niklaas-Antwerpen-Herentals worden. Maar de definitieve relaties zullen maar in de maand november worden bekend gemaakt.
Re: Welk materieel voor de L-treinen?
Trainspotterke schreef:De klassieke motorstellen, waarmee de meeste L-treinen in ons land gereden worden, beginnen ondertussen toch ook al ouder te worden. Vooral de oude reeksen 100 en 200 hebben toch ook al de leeftijd van 40 jaar bereikt. Wanneer het materieel voor het GEN geleverd zal zijn, zullen de gemoderniseerde motorstellen hoogstwaarschijnlijk de L-treinen over het gehele land gaan overnemen van de oude reeksen klassieke motorstellen, die dan wellicht buiten dienst zullen gesteld worden.
Nu heb ik twee vragen:
Zijn er genoeg of zullen er genoeg gemoderniseerde motorstellen zijn om al die L-treindiensten over te nemen?
En die gemoderniseerde stelletjes zullen wellicht ook niet meer heel lang meegaan. Zullen er dan nieuwe tweetjes moeten besteld worden, of zullen bijvoorbeeld Breaks de L-treinen gaan overnemen?
sedert de nieuwe dienstregeling van december 2006, wordt de L-trein Antwerpen -Leuven niet langer met AM85 maar door AM80 gereden.
de gevolgen zijn dramatisch: met 1 motorstel AM80 (vroeger 2x AM86) is het niet meer mogelijk om tijdens de spitsuren de uurregeling te volgen (uurregeling is nochtans niet gewijzigd).
Reden: 1x AM80 heeft minder deuren dan 2x AM86 en AM80 is eigenlijk niet geschikt voor stations & stopplaatsen met lage perrons. Dus het opstappen duurt veel langer. Daarbij komt dat het acceleratie vermogen van AM80 veel lager is dan dat van AM86, zodat AM80 de verloren tijd niet meer goed kan maken.
Conclusie AM80 voldoet niet voor gebruik als L-trein.
NMBS, Geef ons AUB (maar snel) onze duikbrillekes (AM86) terug.
het probleem van de lage perrons is zowel voor sprinters als breaks hetzelfde, het enige probleem dat zich echt stelt is idd het iets trager (maar dat scheelt hem geen minuten) optrekken van een break, het grootste probleem zit hem in de sluitsnelheid van de deuren bij een break waarmee de meeste tijd verloren word, echter bij modernisatie zou hier naar schijnt iets aan gedaan worden
probleem van lage perrons stelt zich veel minder bij AM86 dan bij AM80. Je moet het gewoon maar aan een aantal bejaarden vragen, die merken het verschil het sterkst op.Steven schreef:het probleem van de lage perrons is zowel voor sprinters als breaks hetzelfde, het enige probleem dat zich echt stelt is idd het iets trager (maar dat scheelt hem geen minuten) optrekken van een break, het grootste probleem zit hem in de sluitsnelheid van de deuren bij een break waarmee de meeste tijd verloren word, echter bij modernisatie zou hier naar schijnt iets aan gedaan worden
zover ik weet zijn de hoogte van de stellen idem (hoogte treinvloer in het stel) misschien is er een verschil in treden, maar deze is enkel van toepassing op eerste en laatste rijtuig aangezien deze bewegbare treden hebben die een iets kleiner draagvlak hebben, het middelste rijtuig heeft een vaste trede en is normaal zo goed als gelijk (zoals MS 86 dus bedoel ik)
aantal treden en hellingshoek zijn verschillendSteven schreef:zover ik weet zijn de hoogte van de stellen idem (hoogte treinvloer in het stel) misschien is er een verschil in treden, maar deze is enkel van toepassing op eerste en laatste rijtuig aangezien deze bewegbare treden hebben die een iets kleiner draagvlak hebben, het middelste rijtuig heeft een vaste trede en is normaal zo goed als gelijk (zoals MS 86 dus bedoel ik)
wat versta jij onder hellingshoek?
trouwens de uurregeling is idd niet zo ideaal voor breaks, ze was al nipt voor sprinters, de bestuurder moest zeker niet te veel treuzelen?
behalve op het stuk heist op den berg, booichot, begijnendijk waar je 1,5 spil had zitten. al de rest wast juist gepast, in de spits is dat dus wringen, als ze de uurregeling gewoon 2 minuten aanpassen lost zich da al deels op.
trouwens de uurregeling is idd niet zo ideaal voor breaks, ze was al nipt voor sprinters, de bestuurder moest zeker niet te veel treuzelen?
behalve op het stuk heist op den berg, booichot, begijnendijk waar je 1,5 spil had zitten. al de rest wast juist gepast, in de spits is dat dus wringen, als ze de uurregeling gewoon 2 minuten aanpassen lost zich da al deels op.
And i love itBart schreef:De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters.


De sprintertjes trokken inderdaad iets sneller op maar de breaks houden hun dienstregeling ook perfect hoor

Ja, die breaks rijden meestal stipt op tijd.
Het enigste wat ik er op kan aanmerken, is dat bij drie gekoppelde breaks, dikwijls de laatste wagon niet aan het perron staat (in Sint-Katelijne-Waver). Deze morgen stond hij met zijn laatste deur juist op de hoek van het perron, dus ik denk dat die perrons maar juist gepast zijn voor negen rijtuigen.
Het enigste wat ik er op kan aanmerken, is dat bij drie gekoppelde breaks, dikwijls de laatste wagon niet aan het perron staat (in Sint-Katelijne-Waver). Deze morgen stond hij met zijn laatste deur juist op de hoek van het perron, dus ik denk dat die perrons maar juist gepast zijn voor negen rijtuigen.
dan was em ni goe gestopt zeElgar schreef:Ja, die breaks rijden meestal stipt op tijd.
Het enigste wat ik er op kan aanmerken, is dat bij drie gekoppelde breaks, dikwijls de laatste wagon niet aan het perron staat (in Sint-Katelijne-Waver). Deze morgen stond hij met zijn laatste deur juist op de hoek van het perron, dus ik denk dat die perrons maar juist gepast zijn voor negen rijtuigen.

Amai, tien wagonsShrek schreef:dan was em ni goe gestopt zede stoptrein van .47 bestaat soms uit 2 800en en dan nog een klassiekje achter (10 rijtuigen dus)

De maximale samenstelling die ik meestal zie zijn twee 800'en of één 800 met twee klassiekjes...
Weet je misschien welke specifieke trein van xx.47?
Efkes op Google Earth gekeken, daar is het perron 235 m lang en drie gekoppelde breaks zijn tesamen +/- 225 m, dus het zou er wel degelijk op passen..
op L-trein 2856 zijn de breaks niet instaat om de dienstregeling te volgen: trein vertrekt bijna dagelijks met een vertraging van 15 minuten in Aarschot (de vertraging bij aankomst bedraagt dagelijks tussen 5 & 10 minuten).Shrek schreef:And i love itBart schreef:De L treinen Antwerpen-Leuven & Antwerpen-Brussel worden vanaf december breaks in plaats van sprinters.geen treintjes meer die voorbij het station glijden of van die oncomfortabele bankjes, maar echte zeteltjes in echte treintjes
De sprintertjes trokken inderdaad iets sneller op maar de breaks houden hun dienstregeling ook perfect hoor
Breaks zijn enkel goed voor L-treintjes als je het middenrijtuig opnieuw verwijderd.