IC-T treinen in 2021
Re: IC-T treinen in 2021
Het lijkt misschien een detail, maar het is toch weinig klantvriendelijk dat de ICT-trein in de week vertrekt uit Hamont, maar voor de terugrit beperkt is tot Neerpelt... waar je dan ook nog eens een halfuur mag schilderen tot de "gewone" IC aankomt om de resterende 8 km af te leggen. De alternatieve vervoersmogelijkheden tussen Blankenberge en Hamont zijn nu ook niet van die aard dat mensen spontaan andere treinen gaan nemen, dit is zo'n ICT-trein die het grote merendeel van de mensen zowel heen als terug neemt.
Re: IC-T treinen in 2021
Hallo het materiaal is bekend voor Blankenberge/hamont het zou i10 met m4 worden
Laatst gewijzigd door Steve op 26 jun 2021, 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: zouw=>zou
Reden: zouw=>zou
-
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17
Re: IC-T treinen in 2021
Volgens iemand van de FB-pagina 'Trein Weert-België' zou het nog steeds MW41 worden.
Volgens Beluxtrains zou het i10, M4 worden (met HLE 27) en in het weekend HLE met M5.
Wat is correct?
De trein is altijd een beetje reizen.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: IC-T treinen in 2021
Tja, dat zullen we pas zeker weten wanneer het zo ver is. Aangezien die "iemand" voor mij onbekend is, kan ik dat moeilijk als een betrouwbare bron aannemen, terwijl Beluxtrains dat voor mij al jaren is.Treinenman schreef: ↑26 jun 2021, 17:43Volgens iemand van de FB-pagina 'Trein Weert-België' zou het nog steeds MW41 worden.
Volgens Beluxtrains zou het i10, M4 worden (met HLE 27) en in het weekend HLE met M5.
Wat is correct?
Re: IC-T treinen in 2021
Beluxtrains krijgt naar mijn weten die info van de NMBS zelf, dus lijkt me betrouwbaar.
Re: IC-T treinen in 2021
Het is toch ook tot de allerlaatste moment onduidelijk geweest welk (elektrisch) materieel er zou komen op de IC Antwerpen-Mol-Hamont? Dat lijkt me voor de ICT Neerpelt-Blankenberge ook zo het geval. MW41 of iets anders, we zullen zien...Treinenman schreef: ↑26 jun 2021, 17:43Volgens iemand van de FB-pagina 'Trein Weert-België' zou het nog steeds MW41 worden.
Volgens Beluxtrains zou het i10, M4 worden (met HLE 27) en in het weekend HLE met M5.
Wat is correct?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: IC-T treinen in 2021
Met een elektrische T trein Hamont-Blankenberge kun wel hogere snelheid halen tussen Gent en Brugge . Dat komt de capaciteit ten goede op dat stuk . MW 41 is maar max 120 km/u .
Re: IC-T treinen in 2021
Dat doet denken: rijtijden tussen Gent Sint Pieters en Brugge zijn nu 25 minuten voor de IC-02 (maar goed, die 25 minuten haalt een IC-03 met stop in Aalter ook) en 22 minuten voor de IC-01 Voor de T-trein wordt 24 minuten gegeven. Die zit kort achter een IC-02 en heeft zelfs een lange stop in Gent om iets meer ruimte te maken.ijzeren rijn 82 schreef: ↑27 jun 2021, 14:43 Met een elektrische T trein Hamont-Blankenberge kun wel hogere snelheid halen tussen Gent en Brugge . Dat komt de capaciteit ten goede op dat stuk . MW 41 is maar max 120 km/u .
Dus het zegt nog niet zoveel, behalve dat het wat betreft rijtijden helemaal geen probleem is met dit pad.
Re: IC-T treinen in 2021
De 6712 Lier - Blankenberge rijdt vandaag met M5 + HLE 21/27. De loc zit richting Lier.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: IC-T treinen in 2021
Momenteel ben ik te gast op de E18481, de Express-trein van Oostende naar Liège-Guillemins. Toch wel het een en ander te vertellen:
- Zowel op het perron in Oostende als in de trein werd ik in het Frans aangesproken. Logisch eigenlijk, maar ook het omroepen in de trein gebeurde enkel in het Frans. Da's wel uniek in Vlaanderen. Of dit conform de "omroepregels" is, weet ik niet, maar dat zal de passagiers worst wezen. Het omroepbericht op de perrons heb ik gemist, maar zal hoogstwaarschijnlijk enkel in het Nederlands geweest zijn.
- De trein is een stam M6 met aan beide uiteindes een HLE18. Ik dacht meteen dat het een stam van de Kortrijk - Welkenraedt zou zijn, maar neen. De rijtuigen hebben geen 200 sticker (of toch niet allemaal) en mogen dus maximaal 160 km/h rijden.
- Ondanks dat de trein geen 200 km/h mag rijden, rijden we straks wel via HSL 2, heeft de bestuurder me voor vertrek verteld. Hij zei er ook meteen bij dat we er niet sneller zouden rijden dan 160 km/h. Dat rijtuigen met een maximaal toegelaten snelheid van 160 km/h over een HSL rijden in België, heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.
- Hoeveel passagiers er exact op de trein zitten weet ik niet, maar ik heb in ieder geval een M6-rijtuig volledig voor mezelf. Ik ben dan waarschijnlijk ook de enige die zich aan de de wandeling naar helemaal vooraan heeft gewaagd. Bij de ticketcontrole aan boord heeft de boordchef me dan ook medegedeeld dat ik gerust mijn mondmasker mocht afnemen zolang ik alleen in het rijtuig zit. Ook dat is voor mij een unicum.
En straks rijden we nog de Brusselse NZV door zonder stop. Eveneens 'de jamais vu' voor mij.
- Zowel op het perron in Oostende als in de trein werd ik in het Frans aangesproken. Logisch eigenlijk, maar ook het omroepen in de trein gebeurde enkel in het Frans. Da's wel uniek in Vlaanderen. Of dit conform de "omroepregels" is, weet ik niet, maar dat zal de passagiers worst wezen. Het omroepbericht op de perrons heb ik gemist, maar zal hoogstwaarschijnlijk enkel in het Nederlands geweest zijn.
- De trein is een stam M6 met aan beide uiteindes een HLE18. Ik dacht meteen dat het een stam van de Kortrijk - Welkenraedt zou zijn, maar neen. De rijtuigen hebben geen 200 sticker (of toch niet allemaal) en mogen dus maximaal 160 km/h rijden.
- Ondanks dat de trein geen 200 km/h mag rijden, rijden we straks wel via HSL 2, heeft de bestuurder me voor vertrek verteld. Hij zei er ook meteen bij dat we er niet sneller zouden rijden dan 160 km/h. Dat rijtuigen met een maximaal toegelaten snelheid van 160 km/h over een HSL rijden in België, heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.
- Hoeveel passagiers er exact op de trein zitten weet ik niet, maar ik heb in ieder geval een M6-rijtuig volledig voor mezelf. Ik ben dan waarschijnlijk ook de enige die zich aan de de wandeling naar helemaal vooraan heeft gewaagd. Bij de ticketcontrole aan boord heeft de boordchef me dan ook medegedeeld dat ik gerust mijn mondmasker mocht afnemen zolang ik alleen in het rijtuig zit. Ook dat is voor mij een unicum.
En straks rijden we nog de Brusselse NZV door zonder stop. Eveneens 'de jamais vu' voor mij.
Re: IC-T treinen in 2021
Ook al rijdt hij geen 200 op de HSL, is er niet echt veel verschil met de IC-01:
IC 516 vertrek Oostende 16:44, aankomst Luik-Guillemins 19:00
ICT 18481 vertrek Oostende 16:52, aankomst Luik-Guillemins 19:04
Dus...
IC 516 vertrek Oostende 16:44, aankomst Luik-Guillemins 19:00
ICT 18481 vertrek Oostende 16:52, aankomst Luik-Guillemins 19:04
Dus...
Re: IC-T treinen in 2021
Ergens logisch misschien, maar strikt genomen zal dit tegen de regels geweest zijn inderdaad. Je moet er ook niet te snel van uitgaan dat iedereen op die trein Franstalig is, je hebt in Luik bijvoorbeeld ook aansluiting richting Maastricht, omgeving Tongeren, omgeving Voeren...trainlovertje schreef: ↑04 jul 2021, 17:27 - Zowel op het perron in Oostende als in de trein werd ik in het Frans aangesproken. Logisch eigenlijk, maar ook het omroepen in de trein gebeurde enkel in het Frans. Da's wel uniek in Vlaanderen. Of dit conform de "omroepregels" is, weet ik niet, maar dat zal de passagiers worst wezen. Het omroepbericht op de perrons heb ik gemist, maar zal hoogstwaarschijnlijk enkel in het Nederlands geweest zijn.
Dan moet je dringend eens de Benelux nemen met z'n ICRm tegen 160 km/h op HSL 4.trainlovertje schreef: ↑04 jul 2021, 17:27 - De trein is een stam M6 met aan beide uiteindes een HLE18. Ik dacht meteen dat het een stam van de Kortrijk - Welkenraedt zou zijn, maar neen. De rijtuigen hebben geen 200 sticker (of toch niet allemaal) en mogen dus maximaal 160 km/h rijden. Dat rijtuigen met een maximaal toegelaten snelheid van 160 km/h over een HSL rijden in België, heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: IC-T treinen in 2021
Het gaat (mij alleszins) helemaal niet om de reistijd, wel om de bijzonderheden. Bij de reistijd van de Express-trein moet je bovendien nog een kwartier extra rekenen, want je moet een kwartier voor vertrek aanwezig zijn op het perron.
Het grondprincipe van dit type treinen is dat je steeds een gegarandeerde zitplaats hebt, niet dat je sneller op je bestemming bent. Waarom die treinen per se express-treinen moeten zijn, is mij ook onduidelijk. Men had er misschien beter gewone ICT's met verplichte reservatie van kunnen maken.
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: IC-T treinen in 2021
Oh ja, neem me niet kwalijk. Maar voor HSL 2 is het alleszins nieuw, denk ik.Steve schreef: ↑04 jul 2021, 18:01Dan moet je dringend eens de Benelux nemen met z'n ICRm tegen 160 km/h op HSL 4.trainlovertje schreef: ↑04 jul 2021, 17:27 - De trein is een stam M6 met aan beide uiteindes een HLE18. Ik dacht meteen dat het een stam van de Kortrijk - Welkenraedt zou zijn, maar neen. De rijtuigen hebben geen 200 sticker (of toch niet allemaal) en mogen dus maximaal 160 km/h rijden. Dat rijtuigen met een maximaal toegelaten snelheid van 160 km/h over een HSL rijden in België, heb ik ook nog niet eerder meegemaakt.Daanaast is het vandaag vrij zeldzaam, maar in de begindagen van de M6 op de HSL 2 kwam dat vaak voor omdat de stuurrijtuigen toen nog meereden (om ze er uiteindelijk tussenuit te halen omdat aanpassing naar 200 km/h onhaalbaar bleek). Vele jaren geleden reden er ook M6-combinaties met 160 km/h naar Noorderkempen - en dat doen de Desiro's natuurlijk nog steeds, al zijn dat geen rijtuigen.
Re: IC-T treinen in 2021
Ik heb gisteren ook zo'n Expresstrein genomen, van De Panne tot Brussel-Zuid. Met mij erbij had deze trein 19 reizigers aan boord...
Wel op zich leuk reizen op deze lijn, waar de "IC" eigenlijk maar een boemel is.
Wel op zich leuk reizen op deze lijn, waar de "IC" eigenlijk maar een boemel is.