Zeer interessant ja.jknockaert schreef: ↑09 jun 2022, 09:33Samengevat: veel van die TER treinen worden betaald door de staat, de regio's, en de TGV-reizigers die door het SNCF-monopolie teveel betalen. Eigenlijk door iedereen, behalve dan de reizigers van die TER treinen, want die zijn er nauwelijks. Kan iemand me uitleggen wie hier beter van wordt?nighttrain schreef: ↑09 jun 2022, 09:27 [Rapport van de Franse rekenkamer (Vertaling uit het Frans):
De Rekenkamer heeft in oktober 2019 een rapport over TER's gepubliceerd waaruit blijkt dat de totale kosten van de TER (exploitatie, investeringen, pensioenkosten, enz.) 8,5 miljard euro bedragen, waarvan 88% gedekt wordt door overheidssubsidies: dwz 3,9 miljard betaald door de regio's en 2 miljard voor de staat. De opkomst is sinds 2012 aan het afnemen. Het rapport stelt vast dat 285 stations gemiddeld minder dan drie passagiers per dag verwelkomen, waardoor de treinen gedwongen worden talloze, vaak overbodige stops te maken, en dat de agenten 3 uur 28 effectief commercieel rijden per dag op een gemiddelde werktijd van 6:21 uur, met een jaarlijkse diensttijd van 176 dagen. Concluderend: "de gemiddelde kost per passagier bedraagt 61 cent per passagierskilometer, waarmee de TER het duurste vervoermiddel is, met uitzondering van de taxi van één of twee passagiers".
Over "overbodige" stops: Wie is de opdrachtgever in welke (overbodige) stations TER's moeten stoppen en op welke uren? Of bedenkt de SNCF dat zelf in functie van rijpaden, infravergoedingen, het verleden, etc.?
Wat ik bedoel te zeggen is: stemmen die geplande stops (nog) wel overeen met de passagiersvraag?
PS.
We wijken wel een beetje af van het onderwerp ondertussen
