Het lijkt me evident dat de stationsbeheerder (NMBS) verantwoordelijk is voor die veiligheid én het veiligheidsgevoel in haar stationsinfrastructuur. Daarvoor krijgt het in principe ook middelen, alleen volstaan die natuurlijk niet om in elke stationshal een koppel Securail-pionnen te plaatsen.jan_olieslagers schreef: ↑17 jun 2025, 00:38 Het is niet de taak van het spoorbedrijf om het onveiligheidsgevoel in de openbare ruimte te bestrijden, het spoorbedrijf moet treinen doen rijden.
En als het meer moet doen dan dat, dan moet het daartoe ook de middelen krijgen.
Ticket kopen aan het loket: mag het nog?
-
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Dat is helemaal niet zo evident als jij het stelt; "particulier" beveiligingspersoneel zoals dat van Securail heeft maar beperkte bevoegdheden en middelen en kan al helemaal niet de politie en andere openbare veiligheidsdiensten vervangen. Stations zijn openbaar domein, veel ervan vormen één geheel met de omliggende buurt en zijn er sowieso een afspiegeling van.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Er is nood aan een neutrale stationsexploitant. Zeker omdat over enkele jaren concessies zullen worden ingevoerd, en meerdere exploitanten zich over het binnenlandse vervoer zullen ontfermen.
De neutrale stationsexploitant (idealiter rechtstreeks aangestuurd door de FOD Mobiliteit) zorgt voor alle basisdienstverlening (ticketverkoop, assistentie) voor de treinexploitanten, en werkt een toekomstvisie uit voor de ontwikkeling van de stations.
De aansturing door de overheid moet ervoor zorgen dat de reiziger toegang krijgt tot een inclusieve dienstverlening, mét loketten en voldoende stationspersoneel.
Stations kunnen opnieuw levendige ontmoetingsplekken worden door een hernieuwde invulling van de filosofie "Het station leeft!" uit 2009.
De neutrale stationsexploitant (idealiter rechtstreeks aangestuurd door de FOD Mobiliteit) zorgt voor alle basisdienstverlening (ticketverkoop, assistentie) voor de treinexploitanten, en werkt een toekomstvisie uit voor de ontwikkeling van de stations.
De aansturing door de overheid moet ervoor zorgen dat de reiziger toegang krijgt tot een inclusieve dienstverlening, mét loketten en voldoende stationspersoneel.
Stations kunnen opnieuw levendige ontmoetingsplekken worden door een hernieuwde invulling van de filosofie "Het station leeft!" uit 2009.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Fantastisch idee: in elk station iemand zetten die totaal geen belang heeft in het bieden van een goede dienstverlening, want hij staat niet op de loonlijst van een vervoersmaatschappij.
Dat gaan dus door politici geregelde jobkes worden voor hun luie vriendjes
Dan liever alleen automaten en af en toe een veiligheidsagent.
Zo weet ik dan toch zeker dat er niemand ligt te slapen terwijl hij met belastinggeld betaald wordt.
Dat de gehele station, die in grote steden eerder op winkelcentra lijken, niet noodzakelijk rechtstreeks beheerd moeten worden door eenvervoersbedrijf, snap ik zeker en vast, maar als er personeel wordt ingezet, is het wel de bedoeling dat die nuttig zijn.
Dat gaan dus door politici geregelde jobkes worden voor hun luie vriendjes

Dan liever alleen automaten en af en toe een veiligheidsagent.
Zo weet ik dan toch zeker dat er niemand ligt te slapen terwijl hij met belastinggeld betaald wordt.
Dat de gehele station, die in grote steden eerder op winkelcentra lijken, niet noodzakelijk rechtstreeks beheerd moeten worden door eenvervoersbedrijf, snap ik zeker en vast, maar als er personeel wordt ingezet, is het wel de bedoeling dat die nuttig zijn.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Weeral zo'n cynisch beeld op overheidspersoneel; cliché, maar strookt niet met de werkelijkheid. Alsof de overheid geen goede dienstverlening kan bieden. En nee, dat hoeft niet winstgevend te zijn, daartoe dient de overheid niet.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Een neutrale expmoitant van de stations zit er mogelijk wel aan te komen, maar vergeet het maar dat die zal zorgen voor meer loketten. Loketten zijn een relikwie uit het verleden, het aantal zal alleen maar verder dalen en daar is niets mis mee.
In plaats van in het verleden te blijven hangen kan je beter nadenken over hoe bepaalde functies dan wel uitgevoerd kunnen worden zonder loket.
Ik denk dan aan pakweg een zuil met 3D hologram van een klantenbediende om de bomma te helpen die niet overweg kan met de automaat.
Laat je fantasie de vrije loop, maar zorg dat we niet eindigen met mensen die heelder dagen zitten te duimdraaien in een loket
In plaats van in het verleden te blijven hangen kan je beter nadenken over hoe bepaalde functies dan wel uitgevoerd kunnen worden zonder loket.
Ik denk dan aan pakweg een zuil met 3D hologram van een klantenbediende om de bomma te helpen die niet overweg kan met de automaat.
Laat je fantasie de vrije loop, maar zorg dat we niet eindigen met mensen die heelder dagen zitten te duimdraaien in een loket

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Dan is mijn beeld op de maatschappij duidelijk anders dan de jouwe; ik ga volop voor menselijke aanwezigheid; een loket is een heel goed middel tegen de vereenzaming en individualisering van de samenleving.
Maar omdat je me vraagt creatief te zijn:
Extra functies voor het 'loket van de toekomst':
Maar omdat je me vraagt creatief te zijn:
Extra functies voor het 'loket van de toekomst':
- Internationale verkoop aan ieder loket
- Verkoop van pakketreizen met hotel (eventueel in samenwerking met touroperators)
- Receptie voor nieuwe formule 'slaapcapsules in het station' om de nacht door te brengen in het station tegen een schappelijke prijs
- Verkoop en begeleiding voor aanmaken van abonnementen voor deelmobiliteit
- Fietsverhuur en huurwagens
- Postpunt
- Bibliotheekpunt
- ...
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Het kernprobleem blijft (helaas) de hoge loonkost.
In het ziekenhuis van Lier werkt men met vrijwilligers die mensen helpen met het zich inschrijven aan de automaat. Toen de automaten er net waren en er nog geen vrijwilligers waren was het chaotisch.
In Brussel-zuid zag ik nu de security de mensen assisteren bij de automaat. Dat is een betere houding dan de mensen gewoon weghouden van het loket.
-
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Vrijwilligers in ziekenhuizen ziet men volop - ook hier in Portugal! - en inderdaad vooral bij de automaten.
Het is ongelukkig dat beveiligingspersoneel zo'n rol opneemt in Brussel-Zuid, die mensen zouden toch beter moeten te doen hebben?
Moet NMBS ook een beroep doen op vrijwilligers? Eigenlijk is dat een zwaktebod, een erkenning van "help, we kunnen het niet".
Het is ongelukkig dat beveiligingspersoneel zo'n rol opneemt in Brussel-Zuid, die mensen zouden toch beter moeten te doen hebben?
Moet NMBS ook een beroep doen op vrijwilligers? Eigenlijk is dat een zwaktebod, een erkenning van "help, we kunnen het niet".
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Zou men niet zoals men een Duitsland de DB ServiceStore heeft in bepaalde stations hier in België eventueel iets zoals bijvoorbeeld Panos ook treintickets laten verkopen?
Die hebben natuurlijk minder kennis dan de huidige loketbedienden maar de tijd dat men aan het loket ging vragen voor een ticket naar Zwitserland ofzo is ook al grotendeels voorbij.
Die hebben natuurlijk minder kennis dan de huidige loketbedienden maar de tijd dat men aan het loket ging vragen voor een ticket naar Zwitserland ofzo is ook al grotendeels voorbij.
-
- Berichten: 956
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Zou het niet beter zijn om ticketverkoop ook mogelijk te maken in gemeentehuizen? Zo is er die dienstverlening in de buurt, maar moet je ook geen lonen uit betalen om te wachten om mensen te helpen, er zijn al genoeg andere zaken die ze moeten doen in de tussentijd.
Het helpt ook ouderen in kleinere stations, want in het huidige, toekomstige en zelf verleden systeem vallen digibeten uit kleinere gemeenten uit de boot. Nu kunnen ze wel geholpen worden, al is er een omleiding mee gepaard.
Het helpt ook ouderen in kleinere stations, want in het huidige, toekomstige en zelf verleden systeem vallen digibeten uit kleinere gemeenten uit de boot. Nu kunnen ze wel geholpen worden, al is er een omleiding mee gepaard.
-
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Treintickets verkopen in de Panos? Treintickets verkopen op het gemeentehuis? Treintickets verkopen in het bordeel aan de overkant van de Aarschotstraat :) ?
Al die etablissementen gaan dat NIET doen voor de schone ogen van het spoorbedrijf, ze gaan geld willen voor hun dienstverlening, en geld is nu precies wat er niet is, ware het er wel dan hoefden er geen loketten gesloten te worden.
Al die etablissementen gaan dat NIET doen voor de schone ogen van het spoorbedrijf, ze gaan geld willen voor hun dienstverlening, en geld is nu precies wat er niet is, ware het er wel dan hoefden er geen loketten gesloten te worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 1221
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Je zou het als voorwaarde kunnen zetten in de concessie voor een handelszaak in een treinstation en misschien klein procentje aan de handelaar geven, zo moeilijk moet dat niet zijn denk ik als het in andere landen zoals Duitsland en Oostenrijk wel lukt.
-
- Berichten: 4014
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Het idee oogt goed, maar ik geloof er niet in. Ieder ticket dat door een laaggeschoolde kan verkocht worden kan ook door een automaat verkocht worden. Wat er ontbreekt: loketten met goedopgeleid personeel dat de vele producten en aanbiedingen kent, en de klant kan begeleiden bij de keuze.
Het werd ook reeds vaker gezegd: als er nu eens stevig vereenvoudigd werd in dat aanbod van tickets en formules, dan zouden de automaten ook al wat overzichtelijker worden.
Toegegeven: internationale tickets zullen altijd complexer zijn, ook al doordat er veel meer verschillende aanbieders zijn, daarvoor lijkt een soort van gespecialiseerd reisbureau de beste formule. Tiens, daarvan geklapt, er was hier toch iemand met zo'n bedrijf? In Mechelen? Al lang nix meer van gehoord?
Het werd ook reeds vaker gezegd: als er nu eens stevig vereenvoudigd werd in dat aanbod van tickets en formules, dan zouden de automaten ook al wat overzichtelijker worden.
Toegegeven: internationale tickets zullen altijd complexer zijn, ook al doordat er veel meer verschillende aanbieders zijn, daarvoor lijkt een soort van gespecialiseerd reisbureau de beste formule. Tiens, daarvan geklapt, er was hier toch iemand met zo'n bedrijf? In Mechelen? Al lang nix meer van gehoord?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Dat bedrijf bestaat nog steeds.jan_olieslagers schreef: ↑19 jun 2025, 16:19 Toegegeven: internationale tickets zullen altijd complexer zijn, ook al doordat er veel meer verschillende aanbieders zijn, daarvoor lijkt een soort van gespecialiseerd reisbureau de beste formule. Tiens, daarvan geklapt, er was hier toch iemand met zo'n bedrijf? In Mechelen? Al lang nix meer van gehoord?