Ja die zijn er zeker, maar het merendeel is verlieslatend. In totaal ongeveer 100M€ per jaar voor het hele net. M.a.w. de rijpadvergoedingen zijn in totaal 100M€ per jaar te laag om alle kosten te dekken. Maar de overheid past dat bedrag bij dus is er op zich geen probleem.stijn schreef: ↑04 sep 2025, 07:31 We zijn hier serieus aan afwijken van het topic... maar aangezien de meeste spoorlijnen in dit land meer dan een eeuw geleden aangelegd zijn, zijn de oorspronkelijke bouwkosten al lang afgeschreven en uit de boeken...
Maar er zijn dus wel lijnen voor Infrabel waar de rijpaden genoeg geld opvrengen om het onderhoud ervan te betalen of begrijp ik het verkeerd.
NZV: het Infrabel-plan
Re: NZV: het Infrabel-plan
Dat lijstje zou ik ooit wel eens willen zien!Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 09:02 Ja die zijn er zeker, maar het merendeel is verlieslatend. In totaal ongeveer 100M€ per jaar voor het hele net. M.a.w. de rijpadvergoedingen zijn in totaal 100M€ per jaar te laag om alle kosten te dekken. Maar de overheid past dat bedrag bij dus is er op zich geen probleem.

Ik pleit dan ook al jaren om (minstens) tussen Amsterdam en Brussel met dubbeldekkers te rijden die de hele afstand als een gewone binnenlandse IC-trein rijden in beide landen, zonder toeslagen en andere ongein. Als dit in beide landen in de binnenlandse dienstregeling gestoken wordt, lijkt het probleem mij daaromtrent oplosbaar.
-
Ik ben ook benieuwd! Vooral vraag ik me af of de HSL nu meer of minder opbrengen dan klassieke lijnen. HSL-rijpaden zijn duurder, verneem ik hier, maar die lijnen zien ook veel minder treinen dan sommige andere; en ik veronderstel dat ze ook duurder zijn in onderhoud.stijn schreef: ↑04 sep 2025, 16:35Dat lijstje zou ik ooit wel eens willen zien! ;-)Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 09:02 Ja die zijn er zeker, maar het merendeel is verlieslatend. In totaal ongeveer 100M€ per jaar voor het hele net. M.a.w. de rijpadvergoedingen zijn in totaal 100M€ per jaar te laag om alle kosten te dekken. Maar de overheid past dat bedrag bij dus is er op zich geen probleem.
Weet iemand of NMBS meer betaalt voor een binnenlandse trein op HSL dan op klassieke lijn? Bv. S-diensten naar Noorderkempen, en enkele IC-treinen tussen Brussel en Luik.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Ik heb het al een aantal jaren niet meer precies bekeken, maar het was altijd zo dat een HSL een stuk duurder was dan een klassieke lijn, en dat er bovendien een extra toeslag was voor treinen die de baanvaksnelheid niet konden halen: hoe meer eronder, hoe hoger die toeslag. Ook als er voldoende capaciteit was.jan_olieslagers schreef: ↑04 sep 2025, 20:18 Weet iemand of NMBS meer betaalt voor een binnenlandse trein op HSL dan op klassieke lijn? Bv. S-diensten naar Noorderkempen, en enkele IC-treinen tussen Brussel en Luik.
Zoals ik hierboven al zei: er bestaat geen exact lijstje van omdat het quasi onmogelijk is om alle kosten exact te verdelen.stijn schreef: ↑04 sep 2025, 16:35Dat lijstje zou ik ooit wel eens willen zien!Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 09:02 Ja die zijn er zeker, maar het merendeel is verlieslatend. In totaal ongeveer 100M€ per jaar voor het hele net. M.a.w. de rijpadvergoedingen zijn in totaal 100M€ per jaar te laag om alle kosten te dekken. Maar de overheid past dat bedrag bij dus is er op zich geen probleem.![]()
Het zijn dus allemaal schattingen en dat wordt niet publiek gemaakt.
En nu terug naar het topic. De halfwilde plannen van Infrabel gaan nog verder: ook L50 wordt aangepakt en krijgt een ongelijkvloerse kruising met L28. Om dit mogelijk te maken komt er een flyover naast de vroegmarkt, een nieuwe brug over het kanaal en een verhoging van de huidige, 4 sporen tussen het kanaal en Y Laken en een nieuwe vertakking Laken met snelle wissels tussen L50 en L28.
Mooi!Shrek schreef: ↑04 sep 2025, 22:52 En nu terug naar het topic. De halfwilde plannen van Infrabel gaan nog verder: ook L50 wordt aangepakt en krijgt een ongelijkvloerse kruising met L28. Om dit mogelijk te maken komt er een flyover naast de vroegmarkt, een nieuwe brug over het kanaal en een verhoging van de huidige, 4 sporen tussen het kanaal en Y Laken en een nieuwe vertakking Laken met snelle wissels tussen L50 en L28.
Als ik me niet vegis is jullie plan om L36N over L50 te laten gaan. L50 moet daar dus laag blijven... om een paar 100m verder over L28 te gaan... Laat je L50 dan niet beter over L36N gaan?
Is een fly-over / dive-under ten westen van Jette (L50/L60) niet dringender?
En als dit de prioriteit is: zou je niet liever voor richtingverkeer gaan dan voor lijnverkeer?
En als dit de prioriteit is: zou je niet liever voor richtingverkeer gaan dan voor lijnverkeer?
-
Dan heb je toch een extra fly-over nodig tussen station Bockstael en het voormalige station Laken, en dat lijkt gezien de ingraving niet haalbaar?
De logica lijkt me duidelijk: L28 op zo'n manier aansluiten dat die als alternatief voor de NZV kan dienen, en de kruising met L50/L60 richting NZV ongelijkvloers maken. Cfr. het plan om de S10 te 'ontknopen' en vanuit L28 richting Schaarbeek te sturen.
Ik dacht aan een vloeiende exploitatie van de S4 (Jette - Brussel-Schuman) ...
Dat plan heeft bestaan, maar Brussel vroeg dan wel om de perrons richting tentoonstellingslaan te verplaatsen om dan aansluiting te hebben met de tram, maar dat zou het plan veel duurder en omslachtiger gemaakt hebben waarop men dan maar neen zei tegen deze aanpassing.